| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
ilku LOB MEMBER Omega B234 Koszalin | 2007-01-16 16:26:47 Scooby, ten silnik jest wyposażony w układ common rail a nie w pompe rozdzielaczową. To zupełnie inny układ. |
ilku LOB MEMBER Omega B234 Koszalin | 2007-01-16 17:04:13 W TISie znalazlem opis funkconowania ukladu common rail w Y25DT, może komuś sie przyda:
Common Rail (zasobnikowy układ wtryskowy) jest metodą wtrysku paliwa, którą zastosowano w silniku Y 25 DT Omegi-B. Pompa wysokiego ciśnienia wytwarza wysokie ciśnienie we wspólnym zasobniku wysokiego ciśnienia (szynie), dopasowywane do stanu pracy silnika. Małe elektronicznie sterowane zawory, umieszczone bezpośrednio we wtryskiwaczach, podają do cylindra taką dawkę paliwa, jaka jest potrzebna w danej chwili. Układ ten umożliwia ponadto wtryskiwanie małych dawek paliwa (wtrysk wstępny). Dzięki temu uzyskano równomierną pracę silnika Y 25 DT. Układ Common Rail ma budowę modułową. Za charakterystykę wtrysku odpowiadają przede wszystkim: Wtryskiwacze w głowicy, sterowane zaworami elektromagnetycznymi Zasobnik wysokiego ciśnienia (szyna) Pompa wysokiego ciśnienia Do pracy układu potrzebne są ponadto następujące elementy: Elektroniczny moduł sterujący Czujnik prędkości obrotowej wału korbowego Czujnik wałka rozrządu Do wytwarzania ciśnienia służy pompa wysokiego ciśnienia (pompa tłoczkowa). Prędkość obrotowa pompy wysokiego ciśnienia jest, poprzez łańcuch rozrządu, uzależniona od prędkości obrotowej silnika. Ponieważ tłoczenie paliwa jest prawie równomierne, pompa wysokiego ciśnienia jest teraz znacznie mniejsza i wymaga mniejszego maksymalnego momentu napędzającego niż w przypadku konwencjonalnych układów wtryskowych. Wtryskiwacze składają się z rozpylacza i zaworu elektromagnetycznego. Moduł sterujący silnikiem wysyła impulsy sterujące otwarciem i zamknięciem wtryskiwaczy. Krótki czas przełączania, potrzebny do uzyskania wtrysku w odpowiednim momencie i o określonym czasie trwania, uzyskano dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu sterowania zaworami elektromagnetycznymi przez moduł sterujący silnikiem za pomocą prądu o wysokim napięciu i natężeniu. Wtrysk wstępny Podczas wtrysku wstępnego do cylindra wtryskiwana jest mała dawka oleju napędowego, która polepsza spalanie i pozwala uzyskać następujące efekty: Ciśnienie sprężania zostaje nieco zwiększone w wyniku wstępnych reakcji lub częściowego spalania, dzięki czemu zmniejsza się opóźnienie zapłonu dawki zasadniczej. Zmniejszone zostają szybkość narastania ciśnienia i maksymalne ciśnienie spalania (tzw. miękkie spalanie). Zmniejsza to hałas spalania, zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych. Wtrysk wstępny przyczynia się pośrednio, przez zmniejszenie opóźnienia zapłonu, do zwiększenia momentu obrotowego silnika. W zależności od tego, kiedy rozpoczyna się wtrysk paliwa, jego zużycie może się zmniejszyć lub zwiększyć. Wtrysk zasadniczy W zasobnikowym układzie Common Rail podczas całego procesu wtrysku jego ciśnienie jest stałe i wynosi w przybliżeniu 1350 barów. Dotrysk Dotrysk można stosować do dozowania domieszki paliwa. Następuje on po wtrysku zasadniczym podczas suwu wylotu. Wprowadza do spalin dokładnie odmierzoną dawkę paliwa. W przeciwieństwie do wtrysku wstępnego i zasadniczego paliwo nie spala się, lecz pod wpływem ciepła spalin odparowuje. Podczas suwu wylotu ta mieszanka spalin i paliwa przechodzi przez zawory wylotowe do układu wydechowego. Część paliwa, przechodząc układem recyrkulacji spalin, jest zawracana do cylindra i zachowuje się jak bardzo wczesny wtrysk wstępny. Pozdro ILKU |