MotoNews.pl
  

Wentylator chłodnicy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam problem i proszę o pomoc w moim Daewoo Espero 1,5 nie włącza się węntylator chłodnicy przez co w korkach gotuje się płyn. Wymieniłem oba czujniki,sprawdziłem bezpieczniki i przekażniki. Pdczas odczytywania błędów żadne się nie wyświetlają a wentylator kręci się normalnie. Wgląda to tak jakby moduł ECM nie dostawał ifo z czujnika o temp.
  
 
Cytat:
2007-02-03 09:44:11, xpert pisze:
Mam problem i proszę o pomoc w moim Daewoo Espero 1,5 nie włącza się węntylator chłodnicy przez co w korkach gotuje się płyn. Wymieniłem oba czujniki,sprawdziłem bezpieczniki i przekażniki. Pdczas odczytywania błędów żadne się nie wyświetlają a wentylator kręci się normalnie. Wgląda to tak jakby moduł ECM nie dostawał ifo z czujnika o temp.



jedź na skaner do aso lub podłącz interfejs z laptopem i programem aldlmonitor - sprawdź jakątemperaturę odczytuje komputer

sprawdź też czy rezystor wentylatora (taka duża, biała ceramiczna kostka poniżej obudowy filtra powietrza) nie jest spalony.
  
 
Dzięki Robert za odpowiedż. Ja podejrzewam brak zasilania na czujnik może utratę masy, ostatnio jadąc koleinami mocno przeszorowałem podwozie. A jeżeli chodzi o tą porcelanową kostkę to od początku jak go kupiłem 2,5 roku temu była rozwalona i nie przeszkadzało to w pracy wentylatora. A może ktoś ma jakieś inne sugestie?
  
 
Cytat:
2007-02-03 18:36:21, xpert pisze:
Dzięki Robert za odpowiedż. Ja podejrzewam brak zasilania na czujnik może utratę masy, ostatnio jadąc koleinami mocno przeszorowałem podwozie. A jeżeli chodzi o tą porcelanową kostkę to od początku jak go kupiłem 2,5 roku temu była rozwalona i nie przeszkadzało to w pracy wentylatora. A może ktoś ma jakieś inne sugestie?



jeśli rano po odpaleniu zimnego silnika obroty są wyższe niż 1000/min to z czujnikiem raczej wszystko w porządku.
Ten porcelanowy element to radiator opornika, więc po uszkodzeniu możliwe że rezystor się przegrzał i spalił - w konsekwencji masz tylko wysokie obroty wentylatorów.

Wyjmij ze skrzynki za akumulatorem przekaźnik wolnych obrotów wentylatora (chyba oznaczenie FAN LOW SPEED) i przy włączonym kluczyku zewrzyj ze sobą złącza odpowiadające stykom roboczym przekaźnika. Tylko uważaj, bo jak pomylisz styki możesz skopcić komputer. Wiatrak musi ruszyć.
Jeśli nie - trzeba szukać dalej.
  
 
A moze by tak zacząć od sprawdzenia samego wentylatora. Wentylator ma swoją złaczkę tuż przy metalowej obudowie- powinna być przymocowana gdzieś w okolicy ruru powrotnej płynu chłodzącego z chłodnicy.
Rozpiąć kostke, włożyć dwa przewody i podłczyć do akumulatora...można dla bezpieczeństawa zastosowac jakiś bezpiecznik.
  
 
Robert. ze strachu zwierałem parami ale nic nie ruszyło może nie tak to zrobiłem . Jeżeli chodzi o obroty wiatraka to faktycznie pracował tylko na wysokich co trzeba by wymienić aby doprowadzić to do kultury. Ten przekażnik wolnych obrotów wentylatora to jest jakiś mikroprocesor i pytałem w paru sklepach i go nie mają
  
 
Kolego Asterix z całym szacunkiem ale nie doczytałeś że przy sprawdzaniu kodów błedu komp. wiatrak normalnie chodzi co jest zresztą zjawiskiem normalnym. Ale i tak dziękuję za próbę pomocy.
  
 
Cytat:
2007-02-03 20:10:38, xpert pisze:
Robert. ze strachu zwierałem parami ale nic nie ruszyło może nie tak to zrobiłem . Jeżeli chodzi o obroty wiatraka to faktycznie pracował tylko na wysokich co trzeba by wymienić aby doprowadzić to do kultury. Ten przekażnik wolnych obrotów wentylatora to jest jakiś mikroprocesor i pytałem w paru sklepach i go nie mają



przekaźnik jest zwykły... normalny...

ale zanim się zabierzesz za dalsze działania sprawdźten rezystor.

Weź kawałek grubego kabla.
jeden koniec podłącz do + akumulatora
drugi koniec podłącz do jednego ze złączy rezystora (ostrożnie, bo jak dotkniesz masy to sfajczysz przewód i się poparzysz
potem do drugiego ze złączy
Wiatrak powinien wystartować w obu sytuacjach, przy czym w jednym przypadku na wolnych obrotach.
jeśli masz klimę sprawdzenie będzie prostsze
  
 
Robert prawie bingo bo ruszył tylko z jednego końca i to na wysokich obrotach.
  
 
Cytat:
2007-02-03 21:17:58, xpert pisze:
Robert prawie bingo bo ruszył tylko z jednego końca i to na wysokich obrotach.


rezystor kaputt
  
 
Diagnoza jak najbardziej słuszna - dzięki Robert. Ale czy przy uszkodzeniu tego rezystora wiatrak nie powinien załączać się na wysokich obrotach. Do tej pory tak było mimo że był uszkodzony od początku /przełamany w połowie/.?
  
 
Cytat:
2007-02-04 15:40:31, xpert pisze:
Diagnoza jak najbardziej słuszna - dzięki Robert. Ale czy przy uszkodzeniu tego rezystora wiatrak nie powinien załączać się na wysokich obrotach. Do tej pory tak było mimo że był uszkodzony od początku /przełamany w połowie/.?



wysokie obroty mają osobny obwód, więc powinny działać.
Zresztą pisałeś że w trybie diagnostycznym wiatrakrusza, więc jest ok.

edit:
co to znaczy ze ci sie plyn gotuje w korkach? Jakie masz objawy?


[ wiadomość edytowana przez: Robert_S dnia 2007-02-04 16:16:26 ]
  
 
Płyn się gotuje w korkach bo nie włącza się wentylator i to jest cały czas ten sam problem. W trybie dignostycznym chodzi i na krótko też. To cały czas wskazuje na sterowanie, przekażniki sprawdzałem zamieniając je.
  
 
Cytat:
2007-02-04 16:35:50, xpert pisze:
Płyn się gotuje w korkach bo nie włącza się wentylator i to jest cały czas ten sam problem. W trybie dignostycznym chodzi i na krótko też. To cały czas wskazuje na sterowanie, przekażniki sprawdzałem zamieniając je.



sprawdź dokładnie bezpiecznik F6

wg mnie najlepiej jak podjedziesz do aso i podłączysz pod auto skaner.
Lepsza wersja skanera pozwala 'ręcznie' włączyć wentylator i sprawdzić przy jakiej temp się włącza

Poza tym sprawdź oporność czujnika temperatury chłodziwa
ostatnio podawałem wartości dla różnych temperatur...
dla +10 powinno być 5,67 k oma
dla +90 0,24 k oma

A przede wszystkim - wymień ten rezystor!
Wówczas odzyskasz wolne obroty wentylatorów które uruchamiają się gdy temperatura jest niższa -
Niskie obroty wystarczają do schłodzenia silnika u mnie chyba nigdy nie włączyły się wysokie obroty, nawet w największych korkach i upałach
  
 
Bezpieczniki sprawdzałem wiele razy.Czujnik jest nówka orginał, a o ten rezystor pytałem w kilku sklepach i robili tylko wielkie oczy /może szrot/. Ale dorażnie chyba zrobię wentylator na krótko i podiadę na skaner. Potrzebny tylko prosty patent jak to wykonać. Miałem kiedyś coś takiego w Poldonie, ale w Espero nie bardzo wiem jak.W każdym razie dziękuję za podpowiedzi, widzę że wyrażnie w tym temacie czujesz blusa, może ja też będę mógł komuś pomóc, bo miałem różne nietypowe usterki w moim Espero.
  
 
na szrocie dostaniesz bez problemu. Wersje z klimą mają dwa rezystory obok siebie, wszystkie one są identyczne.

jak dobrze zagadasz to nie zapłacisz więcej niż 5 zł
a jak nie znajdziesz do daj znać, może coś wykombinuję

Napisz jak się uporasz z usterką
  
 
Cytat:
2007-02-03 20:16:06, xpert pisze:
Kolego Asterix z całym szacunkiem ale nie doczytałeś że przy sprawdzaniu kodów błedu komp. wiatrak normalnie chodzi co jest zresztą zjawiskiem normalnym. Ale i tak dziękuję za próbę pomocy.


Pewnie przeoczylem...czlowiek slepnie na starosc
Pytanie dodatkowe: jak ze spalaniem, jest na normalnym poziomie czy wzrosoło?
Zastanawiam się, czy komputer dostaje jakiekolwiek informacje z czujnika temeratury? cześciowo wyglada na to, że komp nie wie, że temp silnika jest za wysoka.
  
 
Kolego Asterix nic się nie stało każdy czasem niedowidzi. Spalanie w normie .prawdopodobnie komputer nie dostaje informacji z czujnika lub przekażnik nie dostaje impulsu z komputera.Narazie zrobiłem sterowanie wiatrakiem na krótko a jak będę miał trochę czasu to prześwietlę kostki i przewody. Myślę że usterka jest trywialna tylko najtrudniej ją zlokalizować.
  
 
Cytat:
jeśli masz klimę sprawdzenie będzie prostsze



Mógłbyś Robert_S to zdanie rozwinąć. I czemu są dwa rezystory w aucie z klimą?
  
 
Cytat:
2007-02-14 17:14:11, mukaso pisze:
Mógłbyś Robert_S to zdanie rozwinąć. I czemu są dwa rezystory w aucie z klimą?



w aucie z klimą są dwa wentylatory i dwa rezystory połączone w szereg (chyba w szereg)

Bez klimy - jeden went. i jeden rezystor.

sprawdzenie wentylatora przy aucie z klimą jest o tyle proste, że po włączeniu klimy powinny one ruszyć.
(choć przy niskich temperaturach klima nie zawsze się uruchamia - mnie przy około +2 stopni już nie startuje, choć po rozgrzaniu się silnika gdy temperatura czynnika nieco wzrośnie - rusza)