MotoNews.pl
  

Przeglad bez kata

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Byłem dzis na przeglądzie bez kata. CO bylo za duze bo norma jest do 0,5 ja mialem 5,89 a HCG zamiast 100 btlo 434. Pojechalem do gaziazy zmienili cos w krokach silnika krokowego ( bingo S ) z 86 na 107 krokow. Auto chodzi zdecydowanie lepiej a CO spadlo do 0,5 i HC do 124 przeglad przeszedl. Jak ma sie to zwiekszenie krokow do spalania oraz czemu k...rwa siadla mi 3 lamda - poziom 0,43 V??
  
 
Witam,

lambda niekoniecznie Ci padła. Wymontowanie katalizatora powoduje szybszy przepływ spalin przez wydech i fałszywe odczyty z sondy. Fałszywe odczyty sondy powodują brak możliwości sterowania mieszanką przez komputer gazowy. Prowadzi to do ubogiej lub bogatej mieszanki. W obu przypadkach na analizatorze spalin będą niedopuszczalne wyniki. W przypadku ubogiej mieszanki dodatkowo wypalą się zawory i przegrzeje sonda!!! co doprowadzi do jej przedterminowego zużycia. W przypadku za bogatej mieszanki wypali się katalizator (którego nie masz).
Nie wspominam o zwiększonym zużyciu paliwa i pogorszeniu osiagów, bo to oczywiste.



  
 
witaj.
Rafał nie wprowadzaj ludzi w bląd. po pierwsze sonda czyta spaliny przed katalizatorem więc wyrzucenie kata nie ma nic z tym wspólnego. katalizator jak sama nazwa wskazuje jest urzaceniem do jakiegoć oczyszczania, ułatwiania pracy, zmian chemicznych materi ktora sie w nim znajduje. w wypadku samochodu sluży do oczyszczania dwóch składników znajdujących się w spalina. czyli tlenku węgla (CO) oraz weglowodorów (HC). sa dwa typy katalizatorow. starsze ceramiczne i nowsze metalowe. metalowe skladają się z siatki ktorej np. składnikiem jest platyna.i ma po rozlożeniu wielkość boiska piłki nożnej.

wracajac do tematu to mechanicy podwyższyli średnią attuatora silnika krokowego co dalo wiekszą ilość powietrza dostarczanego do silnika i przez to zubożenie mieszanki bo była za bogata.
to ,że spaliny dostały prawidłowe parametry świadczy o dobrym spalaniu mieszanki paliwowej. tylko ,że na obciążeniu może być już różnie.


Cytat:
2008-04-16 09:42:23, RafalT pisze:
Witam, lambda niekoniecznie Ci padła. Wymontowanie katalizatora powoduje szybszy przepływ spalin przez wydech i fałszywe odczyty z sondy. Fałszywe odczyty sondy powodują brak możliwości sterowania mieszanką przez komputer gazowy. Prowadzi to do ubogiej lub bogatej mieszanki. W obu przypadkach na analizatorze spalin będą niedopuszczalne wyniki. W przypadku ubogiej mieszanki dodatkowo wypalą się zawory i przegrzeje sonda!!! co doprowadzi do jej przedterminowego zużycia. W przypadku za bogatej mieszanki wypali się katalizator (którego nie masz). Nie wspominam o zwiększonym zużyciu paliwa i pogorszeniu osiagów, bo to oczywiste.

  
 
Witam,

1. Gazownicy ZWIĘKSZYLI ilość kroków z 86 do 107 (domyślam się, że PWA). Jak to możliwe, że spowodowało to dostarczenie większej ilości powietrza do silnika i zubożenie za bogatej miesznki. Całe życie myślałem, że czym większa ilośc kroków atutatora tym więcej gazu leci. Mieszanka powinna być przez to jeszcze bogatsza!
2. Jeżeli sonda stoi w miejscu, to silnik krokowy nie pracuje, tylko stoi w PWA. Mamy w ten sposób I generację z całym ryzykiem, ktore opisałem poprzednio. Ryzyko to potwierdził również Croma pisząc, że przy obciążeniu może być różnie. Spaliny na przglądzie sprawdzają na wolnych i to ustawione PWA jest dla wolnych prawidłowe.
3. Katalizator niezależnie od budowy, podobnie jak każdy tłumik wprowadza opory w układzie wydechowym. Na wolnych obrotach pomaga między innymi utrzymać kompresję. Każda ingerencja w wydech powoduje zmianę parametrów pracy silnika. Usunięcie jakiegoś tłumika czy katalizatora (tzw. luźny wydech) powoduje na ogół spadek momentu obrotowego na niskich obrotach i podwyższenie mocy na wysokich. Czasem są również problemy z wolnymi obrotami. Spaliny niewyhamowane przez katalizator uderzają falami w pierwszy tłumik, który szybciej padnie. Ten szybszy falowy przepływ spalin przez sondę może dawać jej fałszywe odczyty. Zanim kupisz nową lambdę sprawdź starą w samochodzie kolegi.
  
 
jeśli masz ustawiony attuator na małych krokach to sonda odczytuje ,że jest uboga mieszanka i daje sygnał do kompa żeby ja wzbogacic. jeśli nato miast silnik krokowy pracuje w średniej wg. prawidłowej mieszanki stechiometrycznej to i sonda odczytuje prawidlowo spaliny.
jeśli zostałem źle zrozumiany to przepraszam.
jeszcze wyrzucenie kata nie jest najgorszą rzeczą w wyeliminowaniu zjawisk falowych w układzie dolotowym w starszych samochodach lecz zmiany w średnicy rur wydechowych i pseudo tuningowe tłumiki lub tzw. montazówki to już jest barbarzyństwo. w nowszych samochodach a szczególnie o malym litrażu to kat. także spełnia rolę tlumika .
mnie chodziło o odpowiedź związaną ze spalinami po wyrzuceniu kata.
takie wyrzucenie kata to z góry jest wyrzucenie kilkunastu kucy ze silnika a tlumików szczególnie.
  
 
Cytat:
2008-04-17 11:34:52, RafalT pisze:
Spaliny niewyhamowane przez katalizator uderzają falami w pierwszy tłumik, który szybciej padnie.



Tutaj nie masz racji, ponieważ wyrzucenie kata spowoduje, iż spaliny będą chłodniejsze a więc układ wydechowy dłużej pożyje.
  
 
e-gen
nie masz racji kat.działa także jako chłodnica tak najprościej sie wypowiadając. przejmując wysoką temp. spalin. porównuj sobie temp. kata i pierwszego tłumika. z autem bez kata.

Cytat:
2008-04-17 15:59:59, e-gen pisze:
Tutaj nie masz racji, ponieważ wyrzucenie kata spowoduje, iż spaliny będą chłodniejsze a więc układ wydechowy dłużej pożyje.

  
 
Mnie ostatnio odrzucił gość na przeglądzie za spaliny na gazie, pokazał mi na wyświetlaczu liczbę 150 i powiedział że norma to 100, ale nie dopytywałem się już o szczegóły. Natomiast co dziwniejsze ostatnio odkryłem że cały czas jeździłem na maksymalnie skręconym blosie, czyli najuboższa mieszanka, w takim razie dlaczego taka podwyższona emisja spalin? zamówiłem ten wskaźnik AFR od Gondoljerzego i zobacze co mi będzie pokazywał.

Sam kiedyś sprawdzałem na analizatorze CO, i pokazywał mi wszystko w normie, dlatego swojego blosa nieregulowałem nawet, natomiast wyniki mogłybyć przekłamane przez katalizator.
  
 
HC bardzo rośnie równierz w przypadku mieszanek ubogich.
  
 
HC ogólnie to wynik źle spalonej mieszanki. nawet jak nie ma kata to przy dobrym spalaniu to wynik może sie miescić w normach w 100%.

ogólnie na HC ma wpływ wypadanie zapłonu. zawory. zła mieszanka stechiometryczna. paliwo. to tak ogólnie . kat. zmniejsza w zasadzie trzy parametry -HC, CO, NO.
poza tym najważniejszym parametrem w regulacji właściwej mieszanki jest CO2 które mówi nam o najbardziej efektywnym spalaniu niezależnie od innych parametrów. jest to wynik dobrego spalania. na benie ma być powyzej 13 % a na gazie jest średnio 1% mniejsze.