2107, 1.3. Po¿era p³yn ch³odnicowy, a z ch³odnicy dymi...

  
Sortuj wg daty:
rosn±co malej±co
Witam.

Problem nie istnia³ do momentu, gdy postanowi³em wyjechaæ w trasê. Zrobi³em 70 km i wróci³em z dymem spod maski. Szybko otworzy³em j± i ostudzi³em auto.
By³ u mnie kolega - zawodowy mechanik. Dolali¶my nowego p³ynu, odpalili¶my auto i obeserwowali¶my pracê silnika.
Podczas jego pracy p³yn nie znika³. Jedynie dymi³o siê z ch³odnicy, ale przedwcze¶nie. Wska¼nik tempetratury do¶æ szybko wêdrowa³ na czerwone pole.
Kolega stwierdzi³, ¿e termostat siê za³±cza.
Zauwa¿y³ te¿, ¿e dym z ch³odnicy mo¿e byæ spowodowany tym, ¿e spaliny przedostaj± siê do uk³adu ch³odz±cego.
Wentylator nie w³±cza³ siê (wcze¶nie, przed awari±, nie raz pracowa³). Kolega w³±czy³ go zwieraj±c przewody. Mo¿e jest sprawy, tylko po prostu czujnik pod nim jeszcze nie by³ nagrzany z powodu otwartej maski.
Zasugerowa³ mi wymianê uszelki pod g³owic± - pewnie siê przegrza³a i jest nieszczelna.
Olej jest w ¶wietnym stanie, nie by³o na szpatule ¿adnej zawiesiny.
Auto nie dymi na bia³o poni¿ej normy (mo¿na przypuszczaæ, ¿e to para wodna).
Nie mam tektury miêdzy wlotem powietrza a ch³odnic±. Dawno j± wywali³em.
Dzi¶ zrobi³em 3 km w mie¶cie. Po je¼dzie patrzê pod maskê, a w zbiorniczu jest 1/10 nalanego wczoraj p³ynu!
Czy slinik jest do odratowania, czy po prostu nie jest ju¿ zbyt szczelny i zbli¿a siê jego koniec (148 tys. km).?

[ wiadomo¶æ edytowana przez: JanPeter dnia 2011-01-22 14:44:53 ]

[ wiadomo¶æ edytowana przez: JanPeter dnia 2011-01-22 14:46:16 ]
  
 
zrzuæ g³owicê to bêdziesz wiedzia³,
albo uszczelka pod g³owic± albo co raczej w±tpliwe, pêkniêty cylinder
no chyba ¿e ci który¶ z przewodów uk³adu ch³odzenia pêk³ a tego nie zauwa¿y³e¶
tak czy siak szykuje siê naprawa
  
 
Problem bardzo podobny chyba do tego co mia³ „NaczelnyFilozof”, poczytaj sobie jego w±tek.

Dym z ch³odnicy nie musi byæ dymem spalin ! Niby jak mia³yby wyj¶æ z ch³odnicy ?
Wentylator sprawny i nie w³±cza siê automatycznie.
Sprawd¼ jeszcze czy ch³odnica na dole jest zimna ? Je¶li tak to mo¿e nie byæ obiegu cieczy ch³odz±cej a wtedy termostat lub pompa wody.
Je¶li na dole ch³odnica gor±ca i nie w³±cza siê wentylator to mo¿e byæ czujnik temperatury w ch³odnicy ale raczej to pierwsze..
Pasek klinowy nie pêk³ ?
  
 
Tak, jak pisa³em termostat jest sprawny - w³±cza³ obieg.
Kiedy ma wentylator siê w³±czaæ, bo nigdy nie zwraca³em na to uwagi?
Czy przy otwartej masce te¿ siê w³±czy po typowym czasie, jak przy zamkniêtej?
  
 
Cytat:
2011-01-22 20:22:07, JanPeter pisze:
Czy przy otwartej masce te¿ siê w³±czy po typowym czasie, jak przy zamkniêtej?



Niema ró¿nicy czy otwarta czy zamkniêta czy uchylona wentylator powinien siê za³±czyæ gdy p³yn dochodzi do temp 90-100-110 stopni nie wszystkie samochody samochody maj± jeden i ten sam limit w ³adzie ci nie powiem bo mi nigdy wska¼nik temperatury nie dzia³a³ ale podejrzewam,¿e jak wchodzi na czerwone pole powinien siê w³±czyæ i to jest ma³o wa¿ne czy maska jest otwarta czy zamkniêta
  
 
Wentylator siê w³±cza aby nie dopu¶ciæ wej¶cie temperatury silnika na czerwone pole wska¼nika. Niektórzy pisz± ¿e przy temp ok 95 oC, u mnie przy oko³o 115 oC.
Podczas jazdy praktycznie siê nie w³±cza, podczas postoju po kilku minutach mo¿na przegrzaæ silnik ponad 90 oC, zw³aszcza przy wy¿szych obrotach.
Je¶li wolne obroty s± za wysokie to te¿ siê przegrzewa szybciej .
Przy otwartej masce jest trochê lepsze ch³odzenie oczywi¶cie,trochê pó¼niej przegrzeje siê ilnik .
Je¶li ch³odnica "dymi" to raczej dlatego ¿e jest bardzo gor±ca.

ps.
Je¶li mechanik twierdzi ¿e dym z ch³odnicy to spaliny to mog³yby siê wydostawaæ tylko z pod korka chyba , poza tym na wêch mo¿na stwierdziæ czy to spaliny czy para ?

[ wiadomo¶æ edytowana przez: milko dnia 2011-01-22 23:25:06 ]
  
 
A w³a¶nie - kolega sprawdza³, czy ch³odnica jest bardzo gor±ca (wska¼nik temp. by³ na czerwonym polu). Gor±ca nie by³a, da³o siê dotykaæ rêk± bez problemu przez b. d³ugi czas, a mimo to dymi³o z niej i to w³a¶ciwie w kilka min. po starcie silnika. Silnik ma wolne obroty w granicach 1500 RPM lub nieco poni¿ej.
  
 
A w³a¶nie - kolega sprawdza³, czy ch³odnica jest bardzo gor±ca (wska¼nik temp. by³ na czerwonym polu). Gor±ca nie by³a, da³o siê dotykaæ rêk± bez problemu przez b. d³ugi czas, a mimo to dymi³o z niej i to w³a¶ciwie w kilka min. po starcie silnika. Silnik ma wolne obroty w granicach 1500 RPM lub nieco poni¿ej.
  
 
1500 obr/min jako wolne obroty to du¿o, przy takich obrotach bez problemu na postoju mo¿na przegrzaæ silnik u mnie do w³±czenia siê wentylatora w ci±gu kilku min.
Skoro góra ch³odnicy jest ciep³a a wska¼nik temperatury silnika na czerwonym polu to ch³odzenie nie dzia³a poprawnie wentylator nie ma prawa siê w³±czyæ.
Je¶li robisz jakie¶ próby to nie dopuszczaj do wej¶cia wska¼nika temp na czerwone pole. Nie wiem jak d³ugo jecha³e¶ z tym wska¼nikiem na czerwonym polu bo od tego faktycznie mo¿e ci wywaliæ uszczelkê pod g³owic± lub mo¿e i wywali³o ju¿.
Czy podczas jazdy tych 70 km to zauwa¿y³e¶ kiedy wska¼nik temp wszed³ na czerwone pole ?

Czy p³yn w zbiorniczku wyrównawczym jest zanieczyszczony ?
  
 
wymieñ termostat bo nie otwiera sie do konca i sprawd¼ dzia³anie wentylatora.
  
 
No i co¶ siê wyja¶ni³o z tym dymem ?
  
 
Witaj Kolego! Mia³em przed laty podobny problem w swojej £adzie 2103 z 1979r któr± mam do dzi¶ (WAZ 2103 Lada 1500S). Próbowa³em ró¿nych rzeczy, ³±cznie z wymian± termostatu. Nie pomog³o nic. Nale¿y wymieniæ uszczelkê pod g³owic± i problem ust±pi. Upewnij siê jedynie, czy pojawiaj± sie pêcherzyki gazów w p³ynie ch³odniczym. Wystarczy przy pracuj±cym silniku odkrêciæ korek wlewu w ch³odnicy. Je¶li p³yn "b±belkuje" to na 100% masz tzw. przebit± uszczelkê pod g³owic±, któr± nale¿y wymieniæ. Pozdrawiam serdecznie prosz±c jednocze¶nie o sygna³. Ladfan.
  
 
Okre¶l bli¿ej jeszcze zwrot u¿yty przez Ciebie cyt. "dym z ch³odnicy". Je¶li p³yn w ch³odnicy nie "b±belkuje", nie ubywa go, olej w silniku jest ok., to znaczy, ¿e nie ma obiegu w ch³odnicy.... Wymontuj termostatat i sprawd¼ jego dzia³anie. Wystarczy dmuchaæ ustami w jego trzy otwory i robiæ to samo po wyjêciu termostatu z wrz±cej wody. Je¶li wyczujesz, ¿e nie da siê we wszystkie trzy wyloty dmuchaæ powietrzem jak poprzednio to znaczy, ¿e termostat pracuje (otwiera siê i zamyka w temp. ok. 90 C ) i nale¿a³oby wtedy sprawdziæ dzia³anie pompy. Zacznij od paska klinowego i jego naci±gu. jeszcze raz proszê daj znaæ jak sobie z tym problemem radzisz. Pozdrawiam Ladfan
  
 
Gdyby¶ potrzebowa³ termostatu, to mam dwa w zapasie, kupione przed laty na szrotach.
  
 
Ladfan , ³ada 1500S to chyba WAZ 21061 a nie 2103 ?
W temacie dymu z ch³odnicy co¶ autor w±tku siê nie odzywa.


[ wiadomo¶æ edytowana przez: milko dnia 2011-02-01 00:41:57 ]
  
 
Eee tam, taki miszmasz jaki byl w oznaczeniach ,, szostek'' i ,,trojek'' to nikt nie dojdzie do porzadku. Chocby to ze poczatkowo nazwa 2106 byla przypisana tylko i wylacznie do ,,szostek'' ale z silnikiem 1600 czyli typ 2106, a pozostale, mimo nowych zderzakow, atrapy i tylnego pasa dalej nazywaly sie 2103. Dopiero pozniej wszystkie ,, szostki'' staly sie ,,szostkami''. Dodatkowo na czesc rynkow eksportowych uzywano nazw 1500, 1500S, 1300 itp.