MotoNews.pl
  

Silnik 1.6 na bazie 1.5

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Za radami z forum, przy okazji remontu silnika 2103 dałem na rozwiert do tłoków nominalnych 79mm. Szlifierz wziął 60zł więcej. Zauważyłem też że o wiele łatwiej i taniej kupić 79mm tłoki niż np. 76,4 to wyszło razem prawie to samo.
Przeróbka myślę opłacalna, auto odczuwalnie zyskuje na elastyczności w dolnym zakresie obrotów. Jestem zaskoczony że łada może się tak dobrze zbierać.
Ciekawe tylko jak z trwałością?
  
 
Tak jak Ci pisałem, jak blok nie ma jakiegoś ukrytego feleru to na trwałości nie stracisz.
  
 
Spalanie po jednym baku 8,7l Pb/100km , zobaczymy czy spadnie przy następnym tankowaniu...
  
 
Zwiększyłes pojemnosć dołu a głowica ta sama skutkiem czego podniósł sie stopień sprężania,co znowu skutkuje mniejszym zuzyciem paliwa.
Pare ładnych lat temu miałem w ręku silnik rozwiercony do 84mm.
trwałosc spada przy mocach rzędu 100 koni z litra.
To co zrobiłes to kosmetyka.
  
 
Cytat:
2012-03-20 23:22:20, pioban pisze:
Zwiększyłes pojemnosć dołu a głowica ta sama skutkiem czego podniósł sie stopień sprężania,



Pierwsze słyszę, stopień w 1,5 i 1,6 jest ten sam 8,5.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Musi być inny po rozwiercie z 1,5 na 1,6 a bez jednoczesnego zwiększenia komory spalania - normalna matematyka. Jakoś nigdy nie miałem w ręku oryginalnego silnika 1,6 ale czy przypadkiem oryginalne tłoki od 1,6 nie mają innego kształtu denka (lub nie sa niższe) od tłoka z 1,5 - co kompensuje różnice w średnicy tłoka. A o ile się nie mylę to wszyscy przy rozwiertach na 79 mm wkładają tłoki z 1,3.


[ wiadomość edytowana przez: andrzej_krakow dnia 2012-03-21 22:10:17 ]
  
 
A jednak dobrze pamiętałem
Tłoki 1600

[ wiadomość edytowana przez: andrzej_krakow dnia 2012-03-21 22:17:08 ]
  
 
ожение двигателя и ведущие колеса ПРЗ ПРЗ ПРЗ ПРЗ
Рабочий объем, см³ 1452 1452 1452 1569
Расположение, число цилиндров и клапанов Р4-8 Р4-8 Р4-8 Р4-8
Диаметр цилиндра и ход поршня 76,0х80,0 76,0х80,0 76,0х80,0 79,0х80,0
Степень сжатия 8,5 8,5 8,5 8,5
Система питания РВ РВ РВ РВ
Мощность, л.с. (кВт при об/мин 71,4(52,5)5000 71,4(52,5)5000 71,4(52,5)5000 74,5(54,5600
Крутящий момент, Нм при об/мин 112/4000 112/4000 112/4000 120/3000

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Tak małe wklęsniecie nie skompensuje tej zmiany.
do tego dochodzi pojemnośc głowicy.
Do 1,5 były inne albo bardziej splanowane.
  
 
W swojej 06 mam silnik 1,6, porownam oznakowanie glowic. Moim zdaniem, nawet w 1,2 jest taka sama glowica. Takowy silnik tez mam, wiec sprawdze.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Cytat:
2012-03-22 06:48:42, SzokoLada pisze:
W swojej 06 mam silnik 1,6, porownam oznakowanie glowic. Moim zdaniem, nawet w 1,2 jest taka sama glowica. Takowy silnik tez mam, wiec sprawdze.


Bodajże do 1980 roku w silnikach 1,2 byla inna glowica, o mniejszych komorach spalania. Poźniej zostalo to zunifikowane
  
 
Cytat:
2012-03-22 07:47:54, andrzej_krakow pisze:
Bodajże do 1980 roku w silnikach 1,2 byla inna glowica, o mniejszych komorach spalania. Poźniej zostalo to zunifikowane



Tez o tym czytalem, jakos tak wlasnie bylo. Co do roku, to mi cos swita, ze to bylo jakos do 78roku, a moze i 80.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Cytat:
2012-03-21 23:26:49, pioban pisze:
Tak małe wklęsniecie nie skompensuje tej zmiany. do tego dochodzi pojemnośc głowicy. Do 1,5 były inne albo bardziej splanowane.


Może oprócz innego kształtu denka tłoki są po prostu niższe. Głowica raczej ta sama.
  
 
Może i zrobiłem kosmetykę ale w miarę mnie ona zadowala. Tłoki zastosowałem 79 mm o płaskim denku (z płytkim okrągłym wgłębieniem na środku). Nie wiem ile to ma więcej koni, głowica jest delikatnie planowana, stopień sprężania raczej wzrósł ale nieznacznie, jest większy moment obrotowy na niższych obrotach i to mnie najbardziej cieszy. Na benzynie idzie słabsze auta objeżdżać, na lpg słąbiej bo gaz mam skręcony na ekonomię
W odczuciu jakby trochę brakuje przelotu na dolocie, może trochę wydech zdławia bo byłoby naprawdę b.żwawo.
Auto wykorzystuje do dojazdów do pracy i jazdy z rodziną, więc taki silnik w zupełności wystarcza (1.5 też by starczył
  
 
jak rzezbilem silnik to liczylem wszystko.
I tak jesli skleroza mnie nie oszukuje:

tloki 2103 sa plaskie bez wglebien
tloki 2105 sa plaskie i maja dwa wyciecia(po jednym na zawor)
tloki 2106 sa "plaskie" i maja jedno duze wciecie(zaglebienie) na srodku
Dla tego tez, stopnie sprezania przy roznch srednicach i skoku, sa przyblizone.
Jesli dobrze pamietam, ktos mnie informowal ze pojemnosc wglebien denka tloka 2105 jest rowna(badz prawie rowna) pojemnosci wglebienia denka tloka 2106.
Glowice na pewno mialy rozne komory spalania(pod wzgledem wielkosci i nie tylko) ale to raczej tyczylo bardzo starych glowic i bardzo nowych.
I tak wiercac 2103 na 79mm uzyskuje sie prawie kwadratowy silnik-ktory jest uznawany za jeden z doskonalszych-pod wzgledem osiagow rowniez.
Dla wiadomosci
2103 -srednica tloka - plaskiego- 76 skok 80
2105 -srednica tloka -podciecia na zwory-79 skok 66
2106 - srednica tloka -wklesly- 79 skok 80
Mowa oczywiscie o "kodach" silnikow
  
 
jaką średnice/skok mam 1,7?
  
 
Cytat:
2012-03-23 23:18:37, pioban pisze:
jaką średnice/skok mam 1,7?



Skok 82 mm i średnica 80mm co daje 1690 смз (1.7)
Bazowymi danymi posłużyły tłoki od 21083-ki czyli samary (82x71), a wał klasyki 2103/2106 (76x80 i 79x80).
Jeśli wnikać w szczegóły to wał 213 ma ille szyjki panewek i niektóre inne rozmiary łożyskowania, smarowania, luzów, pływający palec w korbowodzie wzięty z dizla.. w ogóle wał jest zaadoptowany dizlowski... wszystko poprawione w lepsza stronę.
213 blok to naprawdę świetna, przemyślana i dopracowana konstrukcja! Najlepszy motor w vazie.

Szczegóły tutaj:
http://myniva.ru/publ/dvigatel/17_litrovyj_dvigatel_nivy/14-1-0-59

Chcesz więcej pojemności to trzeba dobrac wał i wówczas można:
pionowo - skok wału w mm.
poziomo - średnica mm
Na przecięciu wiadomo co otrzymujemy w cm3.

skok 80 mm / 84 mm / 86 mm / 88 mm
śr.
76,0 mm 1451 / 1524 / 1560 / 1596
76,4 mm 1466 / 1540 / 1576 / 1613
76,8 mm 1476 / 1556 / 1593 / 1630
79,0 mm 1568 / 1646 / 1685 / 1725
79,4 mm 1584 / 1663 / 1702 / 1742
79,8 mm 1600 / 1680 / 1720 / 1760
80,0 mm 1608 / 1688 / 1628 / 1768
82,0 mm 1689 / 1774 / 1816 / 1858
82,4 mm 1706 / 1791 / 1834 / 1876
82,8 mm 1722 / 1808 / 1851 / 1894
84,0 mm 1772 / 1861 / 1905 / 1950 .


na przykład wał 88mm: KLIK tuningsport.ru





[ wiadomość edytowana przez: bartixr dnia 2012-03-24 00:53:04 ]

[ wiadomość edytowana przez: bartixr dnia 2012-03-24 01:00:08 ]
  
 
Głowica z silnika 1,5



Glowica z silnika 1,2



Głowica z silnika 1,6



Nie ma numeru od tej strony, ale jest z drugiej strony głowicy



Czyli głowice są identyczne, więc mit o rożnych komorach spalania jest obalony.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
  
 
Numer głowicy nic nie daje,nawet teraz w fiatach numer odlewu nic nie znaczy,numer części może byc zupełnie inny.
Wystarzczy że obróbka jest inaczej zrobiona i pojemnośc głowicy jest inna.
Ja twierdze że kolega podniósł spręż.
Jak znajde chwile to policze to wstępnie.
  
 
Piotr, ale teraz zastanawiamy sie nad tym jak w seryjnym 1,6 jest kompensowana zwiekszona pojemnosc w stosunku do 1,5 tak aby nie podnosic stopnia sprezania - ja obstawiam nizsze tloki (rozwiązanie najtańsze), ew wyzszy blok. Głowica raczej jest zunifikowana - znowu koszty.