Co to za tloki??

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Blok silnika oznaczenia 125A.000 jest to silnik DOHC ale zabardzo nie wiadomo jakies pojemnosci caly osprzet lacznie z glowica jest od fiat 124 AC . tloki jak widac maja dosc wysoki garb. jak wiecie co to jest to napiszcie jakies info.


[ wiadomość edytowana przez: PG dnia 2003-10-02 21:12:07 ]

[ wiadomość edytowana przez: PG dnia 2003-10-02 21:13:00 ]
  
 
czyzbys mial silnik z jakiegos włoskiego fiata 125. a dokladnie blok ?
qbaletek pokazywał swoj blok i tez mial 125A..nowke nieuzywana w bagazniku
  
 
Niewiem co to jest za garb ale przypuszczam do czego słuzy. Mysle, że ma to na celu zwiększenie kompresji bez planowania głowicy, taki kształt może też wpływać na lepsze dopalanie mieszanki paliwowo powietrznej.
  
 
ogolnie taki tłok ma na celu jakby wyrzucenie mieszanki z obrzezy tloka do srodka dzieki czemu mieszanka ma sie lepiej spalac. Taka budowa tłoka powoduje iz tlok mniej sie nagrzewa i pierscienie sie tak nie niszczą poniewaz cala sila komuluje sie jakby na górze tego garba
zaszalałem
  
 
ok tylko chcialbym sie dowiedziec czy 1.4 1.6 1.8 maja tak wysokie garby czy nizsze?? bo 2.0 podobno ma plaskie tloki...
  
 
hmm..w jednym temacie pisali ze 1.6 ma najwiekszy garb ok 2mm, ale czy taki ?! czy półokragły czy taki to nie wiem. Moze to jakies kute....
  
 
no on ma duuuuzo wiecej niz 2 mm nie mierzylem ale musi miec okolo 1 cm!! moze troszke wiecej zreszta to takze widac na tym zdjeciu chociarz jest kiepskiej jakosci...
  
 
To jest na 99% tłok od 1.6 DOHCa , moze z tymi 2 mm troche przesadzilem bo to chyba jest troszke wiecej, 1.8 ma mniejszy o polowe a 2.0 ma plaskie tloki Pozdro.
  
 
no dorze ale czy 1.6 125 A000 mialy osprzet 124AC???glownie mi chodzi o glowice (rozrusznik jakos dziwnie mam tez z prawej strony gdyz ob.sprzegla. jest 124 AC i laczy ten silnik z skrzynia biegow z 125 lub polonez) i w ciaz nurtuje mnie pytanie CO TO ZA SILNIK?????????


[ wiadomość edytowana przez: PG dnia 2003-10-02 23:01:41 ]
  
 
To, że on ma głowice od 124 to wcale nie ma znaczenia,ja mam blok od 132,głowice od 131 i wogóle składanka... Patrz zeby srednica sie zgadzała - 84 mm i skok tłoka sobie zmierz ,moze byc 71.5 mm lub 79.2 mm to zobaczymy co Ty tam masz , czekamy na pomiary Pozdro
  
 
srednice tloka mam 80mm niestety skoku niemoge podac bo miezylem go b.dawno i niepamietam.a z glowicom sa jaja gdyz: fiat 124 coupe i spider ozn.124 AC.000 mialy poj 1438ccmi moc 90koni a 124 spider o poj 1608 mial 110 koni tylko ze jego ozn.bylo 125BC.000 natomiast fiat 125 Berlina ozn.125 A.000 poj 1608 mial 90 koni.i powiedz co ja mam z tego wywnioskowac???? gdyz z tego co widze mam pomieszane 1.6 z 1.4....................... jeszcze jedno nurtujace pytanie czy to normane w tych glowicach ze zawory wydechowe wystaja ponad plaszczyzne glowicy???????


[ wiadomość edytowana przez: PG dnia 2003-10-02 23:44:01 ]
  
 
Jest to bez wątpienia silnik z pierwszych serii TC, tak jak już ktoś pisał 125...... Szczerze powiedziawszy, odpuściłbym sobie ten silnik, bo wbrew pozorom większość gratów z późniejszych TC nie pasuje.
  
 
No , to masz na 100 % 1600 , zresztą looknij sobie na tą stronke to sobie wszystko poczytasz http://www.fsoautoklub.pl/?action=tech_fiat132 Pozdro,skladaj go dobrze , zeby jak najwiecej kucykow z niego wykrzesic
  
 
Cytat:
2003-10-02 21:36:14, Koniu pisze:
ogolnie taki tłok ma na celu jakby wyrzucenie mieszanki z obrzezy tloka do srodka dzieki czemu mieszanka ma sie lepiej spalac. Taka budowa tłoka powoduje iz tlok mniej sie nagrzewa i pierscienie sie tak nie niszczą poniewaz cala sila komuluje sie jakby na górze tego garba
zaszalałem



Koniu- nie powtarzaj wszytkiego co gdzies uslyszales, bo czasami sa to bzdury. Garb ma na celu zwiekszenie stopnia sprezania poprzez zmniejszenie objetosci komory spalania (podobny efekt mozna niekiedy uzyskac poprzez planowanie glowicy, jesli jednak widziales na wlasne oczy od dolu glowice od DOHC to wiesz, ze za duzo jej splanowac nie mozna, bo zawory sa w ukladzie V. co do wyrzucania mieszanki- cisnienie panujace w komorze spalanie jest jednajowe w kazdym jej punkcie wiec to tez jakos wydaje mi sie nieuzasadnione. Ale komory spalania o ktorych piszesz mialy zastosowanie np w silnikach dwusuwowych- chociazby WSK- tam komora spalania to jakby odcisk dwoch kul o roznym promieniu.

Mozesz mi wytlumaczyc dlaczego niby pierscienie mniej sie niszcza? bo jakos nie moge tego pojac.


A co do silnika- jezeli faktycznie jest to silnik z tlokami 80mm to masz maly problem. Raczej nie dostaniesz do tego silnika tlokow. Zastanawiam sie czy nie byloby mozliwosci rozwiercic cylindrow na 84mm, wyszloby z tego wowczas pelnokrwiste 1,8 ograniczeniem jest grubosc scianek cylindrow. No nic, baw sie
  
 
oczywiście że garb służy do zwiększenia st. sprężania.. ale kształt trapezowy (w przekroju) lepiej niż okrągły 'wypycha' mieszankę przy suwie sprężania w kierunku świecy..


w 1 przypadku jest komora wanienkowa - dzięki temu że komora spalania jest tylko nad częścią cylindra, podczas sprężania mieszanka z zaznaczonych miejsc jest przepychana do komory spalania. to powoduje że podczas zapłonu największa część ciepła jest oddawana środkowej części tłoka, bo tam jest mieszanka.. oczywiście poźniej wybuchająca mieszanka rozchodzi się po całej objętości, natomiast główne 'uderzenie' przyjmuje tłok, a nie pierścienie

w przypadku 2 i 3 komora zajmuje całą komorę spalania (lub jej dużą część). wtedy budowa garba powinna wypychać mieszankę z brzegów cylindra w kierunku świecy, co lepiej robi garb w kształcie trapezowym.. przy garbie półokrągłym (szczególnie dyużym garbie) pozostaje miejsce gdzie mieszanka może zostawać co powoduje wydłużenie procesu spalania (cała mieszanka nie jest w jednym miejscu) oraz większe siły działają na pierścienie bo spalanie odbywa się bezpośrednio nad nimi
  
 
Wszystko pieknie, tyle ze wciaz nie rozumiem wplywu ksztaltu tloka na zucycie pierscieni. W tloku od dwulitrowki odleglosc od denka do pierwszego pierscienia wynosi okolo 10mm. Tlok ma taka budowe aby przejmowal cieplo i rowniomiernie je rozprowadzal od denka po plaszcz. Proces spalania i tak zachodzi takze nad pierscieniami, bo syytuacje przedstawione na rysunkach sa statyczne, a proces spalania rozpoczyna sie jeszcze zanim tlok dotrze w GMP a konczy sie po GMP. Cisnienie dzialajace na perscienie jest niezalezne od tego, gdzie spala sie mieszanka (bo jest jednakowe w calej objetosci nad tlokiem), a jesli chodzi o temperature- to miedzy innymi po to luz miedzy rowkiem w tloku a pierscieniem jest scisle okreslony.

Pozatym zauwaz, ze komora spalania w glowicy DOHC nie jest okragla lecz ma ksztalt owalny- przty zaworach jest wytaznie szersza niz wzdluz osi podluznej silnika. Czyzby wiec pierscienie byly najbarziej obciazone na wysokosci zaworow? (abstrahuje tutaj od sily dzialajacej na scianke cylindra, powstalej na skutek polacezenia tloka z walem korbowym za pomoca korbowodu, aby przeciwdzialac tej sile miedzy innymi sworzen tlokowy jest przesuniety wzgledem osi symertii tloka)
Moze zle kombinuje, jesli tak to mnie poprawcie

[ wiadomość edytowana przez: kosa131 dnia 2003-10-04 10:17:20 ]
  
 
Cytat:
2003-10-04 10:13:44, kosa131 pisze:
Wszystko pieknie, tyle ze wciaz nie rozumiem wplywu ksztaltu tloka na zucycie pierscieni. W tloku od dwulitrowki odleglosc od denka do pierwszego pierscienia wynosi okolo 10mm. Tlok ma taka budowe aby przejmowal cieplo i rowniomiernie je rozprowadzal od denka po plaszcz.


tylko że lepiej żeby przyjmował to ciepło środkiem, a potem je rozprowadzał w całej 'pojemności' tłoka.. nie twierdzę przecież że ciepło ma przejmować tylko środek tłoka..
Cytat:
Proces spalania i tak zachodzi takze nad pierscieniami, bo syytuacje przedstawione na rysunkach sa statyczne, a proces spalania rozpoczyna sie jeszcze zanim tlok dotrze w GMP a konczy sie po GMP. Cisnienie dzialajace na perscienie jest niezalezne od tego, gdzie spala sie mieszanka (bo jest jednakowe w calej objetosci nad tlokiem), a jesli chodzi o temperature- to miedzy innymi po to luz miedzy rowkiem w tloku a pierscieniem jest scisle okreslony.


oczywiście że proces zachodzi też nad pierścieniami..ale przygotowując mocny silnik np. do wyścigów typu endurance(wytrzymałościowe) lub na ulicę (w którym nie wymieniami pierścieni co kilka tyś. km) ważne jest zminimalizowane tego zjawiska, tak żeby przez najmniejszy okres działała na nie siła wybuchu mieszanki.

poza tym kształt garbu powinien zapewnić, że cała mieszanka znajdzie się w jednym miejscu (a nie gdzieś w zakamarkach między garbem a ścianką cylindra) - to skraca czas spalania co jest jak wiadomo bardzo ważne

Cytat:
Pozatym zauwaz, ze komora spalania w glowicy DOHC nie jest okragla lecz ma ksztalt owalny- przty zaworach jest wytaznie szersza niz wzdluz osi podluznej silnika. Czyzby wiec pierscienie byly najbarziej obciazone na wysokosci zaworow? (abstrahuje tutaj od sily dzialajacej na scianke cylindra, powstalej na skutek polacezenia tloka z walem korbowym za pomoca korbowodu, aby przeciwdzialac tej sile miedzy innymi sworzen tlokowy jest przesuniety wzgledem osi symertii tloka)
Moze zle kombinuje, jesli tak to mnie poprawcie


ale pierścień się może poruszać po rowku.. nie jest na stałe zamocowany, więc zużywa się równomiernie
  
 
Cytat:
2003-10-04 10:36:04, schwepes pisze:
tylko że lepiej żeby przyjmował to ciepło środkiem, a potem je rozprowadzał w całej 'pojemności' tłoka.. nie twierdzę przecież że ciepło ma przejmować tylko środek tłoka..



To akurat ma raczej drugorzedne znaczenie- mimo wszytko moim zdaniem podstawowa funkcja tego garba na denku jest zwiekszenie stopnia sprezania.

Cytat:
oczywiście że proces zachodzi też nad pierścieniami..ale przygotowując mocny silnik np. do wyścigów typu endurance(wytrzymałościowe) lub na ulicę (w którym nie wymieniami pierścieni co kilka tyś. km) ważne jest zminimalizowane tego zjawiska, tak żeby przez najmniejszy okres działała na nie siła wybuchu mieszanki.

poza tym kształt garbu powinien zapewnić, że cała mieszanka znajdzie się w jednym miejscu (a nie gdzieś w zakamarkach między garbem a ścianką cylindra) - to skraca czas spalania co jest jak wiadomo bardzo ważne



Sila wybuchu mieszanki moim zdaniem dzialac bedzie na pierscienie przez caly okres, przez ktory dzialac bedzie na denko tloka, bo jak juz stwierdzilem cisnienie jest jednakowe w calej objetosci nad tlokiem. A co do smniejszenia objetosc mieszanki PP- czym jest to jak nie zwiekszeniem stopnia sprezania?

Cytat:
ale pierścień się może poruszać po rowku.. nie jest na stałe zamocowany, więc zużywa się równomiernie



ze zawory sie obracaja to wiem, ale pierscienie? jaka sila sprawia ze sie obracaja?
Pozatym gdyby obracaly sie, to raczej bzdura byloby docieranie sie pierscieni do cylindra, a jak wiadomo cylinder zuzywajac sie przybiera ksztalt owalny. W silnikach dwusuwowych istnieja kolki ustalajace pierscienie, ale tylko po to, by zakem przypadkiem nie znalazl sie na przeciwko okna w cylindrze.

Reasumujac: moim zdaniem zasadniczym celem zastosowania wypuklych tlokow w DOHC jest zwiekszenie stopnia sprezania.
  
 
Cytat:
To akurat ma raczej drugorzedne znaczenie- mimo wszytko moim zdaniem podstawowa funkcja tego garba na denku jest zwiekszenie stopnia sprezania.


nikt nie neguje że podstawową funkcją garba jest zwiększenie st. sprężania!! chodzi o 'niezwykły' kształt tego wybrzuszenia (o przekroju trapezu, a nie pół-owalu)
Cytat:
Sila wybuchu mieszanki moim zdaniem dzialac bedzie na pierscienie przez caly okres, przez ktory dzialac bedzie na denko tloka, bo jak juz stwierdzilem cisnienie jest jednakowe w calej objetosci nad tlokiem.


właśnie nie do końca .jest w przybliżeniu takie same ciśnienie, ale nie dokładnie... liczy się tak samo kształt garba, jak i kształt komory spalania i tzw. squich area (nie wiem jak to po naszemu się nazywa )
  
 
Cytat:
2003-10-04 18:16:35, schwepes pisze:

nikt nie neguje że podstawową funkcją garba jest zwiększenie st. sprężania!! chodzi o 'niezwykły' kształt tego wybrzuszenia (o przekroju trapezu, a nie pół-owalu)



Jesli widziales glowice od DOHC od spodu to wiesz, ze aby mogli zastosowac tloki o denkach stanowiacych wycinek kuli musieliby zupelnie zmienic glowice.