MotoNews.pl
  

Wydajność wentylatora fiat 126p

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Czy ktoś orientuje się jaką wydajność ma wentylator chłodzący silnik?? Nic nie idzie znaleźć na ten temat, albo nie umiem szukać za pomoc dziękuję.
  
 
UP!
  
 
Hej,
wydajność wentylatora zależy od obrotów. Generalnie wydajność teoretyczną można policzyć ze wzoru:
Q=[(pi^2)∙((D1)^2)∙b1∙n∙tan⁡β1]/60 [m^3⁄s]
gdzie:
D1 - średnica wlotowa wirnika, m
b1 - szerokość łopatki na wlocie, m
n - aktualna prędkość obrotowa wirnika, obr/min
(trzeba uwzględnić przełożenie kół pasowych jeśli chcesz odnieść do prędkości obrotowej silnika)
β1 - kąt łopatki na wlocie, stopnie.

Żeby obliczyć rzeczywistą musisz otrzymaną wartość pomnożyć przez sprawność objętościową związaną ze wstecznym przepływem i stratami związanymi z nieszczelnościami.
Jeżeli chcesz otrzymać wydajność związaną z chłodzeniem silnika to musisz jeszcze odjąć powietrze pobierane przez silnik, którego ilość zależy od aktualnych obrotów i pojemności silnika.

Osobiście nigdy się nie spotkałem z wykresem wydajności tego wentylatora. Mogę się spytać po co Ci to?
  
 
pewnie że możesz wiedzieć, miałem propozycję doboru elektrycznego wętylatora, ale muszę wiedzieć jaka jest wydajność. Dzięki za wzór, ale wolałbym mieć już wyliczone wartości
  
 
Trochę nie widzę sensu takiej modyfikacji ale jak chcesz.
  
 
sens jest
i to bardzo prosty i trafny
w momencie zastosowania elektrycznego wentylatora pozbywamy sie napedu pochodzacego z silnika
w tym momencie przy krotkich probach sportowych (a moze nawet i dlugich byle zrodlo pradu bylo wydajne) mozemy i alternator i naped wentylatora wywalic, co za tym idzie mniejsze straty na mocy silnika
  
 
wstaw pod ośkę alternatora silnik elektryczny i po problemie, wystarczy przeliczyć jakie ma obroty i użyć odpowiedniego wentylatora, tylko czy starczy prądu albo jak auto zgaśnie na próbie czy je odpalisz to już inna sprawa
  
 
bardziej chodziło mi o wyrzucenie wentylatora i zamontowanie dmuchawy elektrycznej o różnej prędkości obrotowej mniej więcej jak w samochodzie bo mam wrażenie że wentylatylator działa trochę jak dodatkowe koło zamachowe bo swoją wielkość i ciężar ma, może i w ten sposób można by poprawić trochę chłodzenie silnika , a alternator jakiś mikro bym zostawił może z jakiegoś japończyka, i tak by miał mniejszy moment bezwładności jak oryginał , tak przynajmniej mi się wydaje.
A z silnikiem elektrycznym to może i dobry pomysł, lepszy niż z dmuchawą innego typu, godne przemyślenia.
  
 
Jak już sie bawisz to zalatw sobie plastikowy wentylator, byly montowane w pierwszych wloskich maluchach chyba
  
 
Chyba łatwiej jest znaleźć w naszych lasach jednorożca niż kupić plastikowy wentylator do 126p. Aluminiowe od ręki ale plastikowe oryginały zaginęły gdzieś w pomroce dziejów. No chyba, że ja szukać nie umiem.
  
 
Wiem gdzioe sa ale ceny w euro
  
 
Jeszcze z 2 lata temu kupiłem plastikowy na allegro i większego zainteresowania nim nie było.
  
 
Ten plastikowy w porównaniu do alu ma mniejszą średnicę, mniejsze łopatki - w ilości sztuk 14. Aluminiowy ma ich 10.