MotoNews.pl
  

Regulamin

Ankieta: Jesteś za regulaminem na forum ?
Tak
Nie

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
"Witam Panią i Panów

po tym co sie wczoraj działo na forum pozostal mi pewien niesmak.
ja wiem "demokracja" "wolność słowa i wypowiedzi"
ale zeby była demokracja potrzebne są zasady
bo bez zasad to jest anarchia a nie demokracja
pozwolilem sobie sklecić zbiór zasad
jest on zaczerpniety z innego forum i dostosowany do naszych warunków
Zoltar dorzuci do tego ankiete i prosze o wypowiedzi i glosy czy jesteście za czy przeciw."

By Cezariusz.



(Nie dałem rady, więc sam założyłem topic )


Dzięki Wielkie Cezariusz !!!



[ wiadomość edytowana przez: Zoltar dnia 2004-02-02 17:49:45 ]
  
 
I. Postanowienia ogólne.


1. O regulaminie.
a. Celem niniejszego regulaminu nie jest ograniczanie swobody korzystania z forum, ani tym bardziej ograniczanie dostępu do niego komukolwiek. Regulamin jest zbiorem zasad, których przestrzeganie ma pozwolić wykorzystać narzędzie, jakim jest forum w sposób optymalny.
b. Każdy ma prawo do wyrażenia opinii na temat niniejszego regulaminu, oraz do zaproponowania usunięcia lub dodania dowolnego paragrafu. Można to zrobić publicznie na forum w tym poście, lub przesłać prywatną wiadomość do moderatora za pomocą mechanizmów wbudowanych w forum lub na konto eMail.
c. Każda osoba korzystająca z forum jest zobowiązana do przestrzegania niniejszego regulaminu. Nieznajomość regulaminu nie jest wytłumaczeniem w sytuacji jego łamania.
d. Regulamin zaczyna obowiązywać w momencie jego opublikowania, a wszelkie ewentualne zmiany w nim zachodzące mają skutek natychmiastowy.
e. Zapoznanie się z regulaminem, jest obowiązkiem przy rejestracji na forum. Należy pamiętać, że dokonując rejestracji automatycznie zgadzamy się na przestrzeganie niniejszego regulaminu.

2. Cele działania forum.

a. Forum Klubu Daewoo Espero służy przede wszystkim ZDOBYWANIU WIEDZY o samochodach marki Daewoo Espero, oraz zagadnieniach o zbliżonej tematyce.
b. Forum umożliwia uzyskiwanie pomocy przy rozwiązywaniu problemów, wymianę opinii i doświadczeń. Działanie forum opiera się na wzajemnej pomocy wszystkich użytkowników.


3. Zasady panujące na forum.
a. Korzystanie z forum jest całkowicie bezpłatne. (do czasu rozwiązania problemu z domena)
b. Aby mieć możliwość wypowiedzi na forum, należy się zarejestrować.
c. Treści publikowane na forum muszą być zgodne z polskim prawem.
d. Zabrania się publikowania na forum treści i materiałów wulgarnych, pornograficznych, nieetycznych, obrażających czyjeś uczucia religijne lub uznawanych powszechnie za obraźliwe. Dotyczy to wszelkich treści wprowadzonych na forum przez użytkownika - w wiadomościach, pseudonimie, podpisie, emblemacie i innych.
e. Administratorzy i moderatorzy podejmują starania mające na celu usuwania wszelkich uznawanych za obraźliwe materiałów jak najszybciej, jednakże nie jest możliwe przeczytanie każdej wiadomości. Należy, więc zdawać sobie sprawę, że zawartość każdego postu na tym forum wyraża poglądy i opinie jego autora, a nie administratorów czy moderatorów (poza wiadomościami pisanymi przez nich) i nie ponoszą oni za te treści odpowiedzialności.
f. Każdy użytkownik forum powinien starać się traktować innych uczestników dyskusji tak samo, jak sam chciałby być traktowany. Oczekując szacunku, pamiętajmy o okazywaniu go innym.
g. Forum nie służy do załatwiania spraw prywatnych - do tego służy mechanizm PW (prywatna wiadomość) oraz eMail.
h. Przy publikacji jakichkolwiek materiałów, należy pamiętać o przestrzeganiu praw autorskich.
i. Zabrania się samowolnego publikowania cudzych danych teleadresowych.
j. Na forum zabrania się reklamowania czegokolwiek. Dotyczy to w szczególności treści komercyjnych, ale i nachalne promowanie treści o charakterze niekomercyjnym, również nie jest zbyt mile widziane.
k. Szczegółowe wskazówki dotyczące publikowania wiadomości na forum, znajdują się w punkcie IV. niniejszego regulaminu.
l. Jeżeli na danym forum obowiązują szczególne zasady, są one zamieszczone na tym forum w specjalnym ogłoszeniu. Jest tam również sprecyzowana tematyka danego forum.
m. Wobec zasad obowiązujących na forum, wszyscy użytkownicy są równi. Do przestrzegania regulaminu zobowiązani są zwykli użytkownicy, moderatorzy, oraz administratorzy forum

4. W stosunku do osób łamiących zasady ustanowione w tym regulaminie, stosowane będą przez moderatorów i administratorów odpowiednie sankcje.
a. W przypadku drobnych odstępstw od obowiązujących zasad, stosowane będzie upomnienie, wraz ze wskazaniem punktu w regulaminie, który został naruszony.
b. Posty, których treść jest wynikiem nieznajomości obowiązujących na forum zasad, będą kasowane.
c. Posty rażąco naruszające regulamin, będą bezpowrotnie usuwane z forum. Autor takiego posta otrzyma ostrzeżenie wraz z ograniczeniem korzystania z forum na czas określony.
d. Osobom notorycznie i celowo łamiącym regulamin, administrator postara się uniemożliwić korzystanie z forum.
5. Niejasności i spory.
a. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, można je wyrazić poprzez wysyłanie prywatnej wiadomości do moderatorów lub administratorów.
b. Jeżeli ktoś nie zgadza się z decyzjami i działaniami podejmowanymi przez moderatorów lub administratorów forum, powinien skontaktować się bezpośrednio z osobą, co, do której ma zastrzeżenia.
c. Używanie forum ogólnego do rozstrzygania sporów między użytkownikami jest surowo zabronione.

II. Prawa i obowiązki.

1. Prawa "gości", (czyli osób niezarejestrowanych na forum).
Przeglądanie regulaminu, przeszukiwanie części forum, przeglądanie listy użytkowników, czytanie części opublikowanych wiadomości.
2. Prawa i obowiązki użytkowników, (czyli osób zarejestrowanych na forum).
a. Każdy użytkownik posiada prawa "gościa".
b. Użytkownicy mogą zakładać nowe tematy.
c. Użytkownicy mają prawo odpowiadania na posty innych.
d. Użytkownicy mogą edytować własne, wysłane już posty (w określonym czasie po napisaniu).
e. Użytkownicy mogą korzystać ze wszystkich elementów formatowania BBCode, oraz używać dostępnych emotikonek. Jednocześnie mają obowiązek stosować te elementy tam, gdzie wymagają tego okoliczności.
f. Użytkownicy mają możliwość wysyłania PW (prywatnych wiadomości), oraz wiadomości eMail z poziomu forum.
g. Użytkownicy mają prawo zwracać uwagę innym (drogą PW), jeśli nie przestrzegają oni regulaminu, oraz powiadamiać moderatorów o nieprawidłowościach.
h. Każdy użytkownik ma obowiązek przestrzegania regulaminu i podporządkowywania się w ramach forum decyzjom moderatorów i administratorów.
3. Prawa i obowiązki moderatorów.
a. Moderatorzy posiadają wszystkie uprawnienia zwykłych użytkowników.
b. Moderatorzy mają możliwość publikowania ogłoszeń i tematów przyklejonych.
c. Moderatorzy mają prawo do blokowania i odblokowywania tematów.
d. Moderatorzy mają prawo przenoszenia tematów do innych kategorii w celu poprawienia spójności poruszanej na danym forum tematyki.
e. Moderatorzy mają prawo dzielenia wątków na części.
f. Moderatorzy mają prawo kasowania postów innych użytkowników.
g. Moderatorzy mają prawo edycji cudzych postów.
h. Moderatorzy mają obowiązek przestrzegać regulamin w sposób szczególnie rygorystyczny, ponieważ ich zadaniem jest dawać przykład innym użytkownikom.
i. Moderatorzy mają obowiązek czuwać nad porządkiem panującym na forum, oraz interesować się publikowanymi treściami intensywniej niż zwykli użytkownicy.
j. Moderatorzy powinni służyć radą i pomocą niedoświadczonym użytkownikom forum.
k. Moderatorzy mają pierwszeństwo przy kontaktach z administratorem, a ich opinie są szczególnie brane pod uwagę przy wprowadzaniu zmian na forum.
l. Moderatorzy nie powinni nadużywać swoich uprawnień.
m. Moderatorzy powinni ściśle współpracować z administratorami i w ramach forum podporządkować się ich decyzjom.
n. Moderatorzy nie mają obowiązku publicznego informowania o zastosowaniu sankcji ani tłumaczenia się z podjętych działań.
o. O tym, kto zostanie moderatorem decyduje administracja. Grupa moderatorów nie zmienia swojego składu zbyt często. Administratorzy nie podejmują takich decyzji na podstawie zgłoszeń, więc nie ma sensu wysyłać ich do nich. Aby zostać moderatorem należy przestrzegać regulamin i pomagać przestrzegać go innym, udzielać się w dyskusjach, pisać mądrze i na temat - wtedy na pewno zostanie się zauważonym.
  
 
III. Prowadzenie dyskusji.

1. O czym należy pamiętać przed wysłaniem wiadomości na forum.
Sprawdź czy temat nie był już na forum poruszany i czy odpowiedź na Twoje pytanie już nie padła. Forum wyposażone jest w mechanizm wyszukiwania treści (wyszukiwarki), naucz się z niego korzystać. Jest to jedna z najsurowiej przestrzeganych na tym forum zasad i moderatorzy nie maja skrupułów przy stosowaniu sankcji wymuszających stosowanie się do niej.
2. Zakładanie nowego tematu (topic).
a. Najpierw należy zastanowić się, na które forum tematyczne powinien trafić Twój post. Każde forum posiada pewien zakres tematyczny, który użytkownicy muszą przestrzegać podczas umieszczania na nim swoich postów. O tym, jakiemu tematowi poświęcone jest dane forum, możemy wnioskować z nazwy, komentarza, oraz z zamieszczonego na nim ogłoszenia precyzującego zasady i tematyką. Jeśli temat nie pasuje do żadnego z działów tematycznych, temat należy umieścić na forum "OFF-TOPIC" - tam zasady są najmniej rygorystyczne. Jeśli pomimo naszych wysiłków, nie znajdujesz następnego dnia Twojego tematu na tym forum, na którym go umieściłeś, oznacza to, że nie udało Ci się zmieścić w tematyce obowiązującej na tym forum i moderator przeniósł Twój temat gdzie indziej - musisz go teraz poszukać.
b. Ważna sprawa jest właściwe zatytułowanie naszego posta. Temat powinien być krótki (nie używamy pełnych zdań, lecz posługujemy się raczej hasłami), ale możliwie najdokładniej precyzujący poruszaną tematykę. Przykład dobrego tytułu to: "Reflektor-Jak wymienić?". Fatalne tytuły to np. "Pomocy!!!", "WAŻNEEE!", "Nie wiem, co robić...". Posty o takich tematach często są przez czytelników pomijane, a przez moderatorów usuwane.
c. Sami wybraliśmy temat, więc starajmy się go trzymać w swoich wypowiedziach. Wypadałoby też aktywnie uczestniczyć w wywołanej naszą wiadomością dyskusji.
d. Zadając pytanie, postarajmy się dostarczyć naszym rozmówcom maksimum informacji. Jeśli piszemy o komunikatach błędów, zacytujmy je w całości. Starajmy się opisać okoliczności wystąpienia problemu, platformą, na jakiej pracujemy i wszystko, co mogłoby mieć wpływ na wystąpienie naszego problemu.
e. Jeśli na Twoje pytanie nie pojawia się odpowiedź, może być to spowodowane kilkoma czynnikami. Może jesteś zbyt niecierpliwy i nie zaczekałeś odpowiednio długo na odpowiedź? Może źle zatytułowałeś post, źle sformułowałeś pytanie, lub nie podałeś wystarczającej ilości informacji i nikt nie próbuje nawet na nie odpowiedzieć? Może pytanie zostało już kiedyś zadane i nikt nie chce trudzić się odpowiadać na nie ponownie? Może pytanie przerosło możliwości wszystkich uczestników forum (najmniej prawdopodobna ewentualność)? Obojętnie, co jest powodem, nie wysyłaj na forum ponownie tego samego pytania. Spróbuj sprecyzować to, które już zadałeś.
f. Niedopuszczalne jest zakładanie tego samego tematu w kilku kategoriach. Należy wybrać najwłaściwszą kategorię i na niej poprzestać.
g. Pamiętaj, że celem istnienia forum jest poszerzanie wiedzy osób korzystających z niego. Jeśli rozwiązałeś problem, zanim ktokolwiek na Twój post odpowiedział, podziel się z innymi swoimi doświadczeniami.
h. Każdy użytkownik ma prawo do swoich poglądów i opinii, dlatego nie należy rozpoczynać tematu, który najprawdopodobniej doprowadzi do powstania konfliktu między użytkownikami.
i. Jeżeli czytając wiadomości w danej kategorii, natrafisz na temat związany z tym, co cię interesuje, nie zadawaj nowego pytania i nie twórz nowego wątku, lecz postaraj się kontynuować już istniejący.
3. Odpowiadanie na pytania.
a. Odpisując na czyjeś pytanie starajmy się być konstruktywni i pomocni. Komentarze typu: "popieram przedmówce" niewiele wnoszą do dyskusji a zaśmiecają forum
b. Odpowiadając trzymajmy się ściśle tematu. Pytającemu na pewno na tym zależy.
c. Jeżeli nie znasz odpowiedzi, nie pisz nic. Po prostu czekaj.
d. Gdy na forum prowadzona jest merytoryczna dyskusja, a chcesz wziąć w niej udział, nie pisz krótkiego posta o banalnej treści. Nie rozbijaj rozbudowanych, ciekawych dyskusji błahymi postami.
e. Nie wahaj się prowokować innych do dyskusji, o ile nie są to jałowe spory. Pamiętaj, że dyskusje są toczone publicznie i służą konstruktywnej wymianie poglądów.
f. Uwagi na temat błędów stylistycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych przekazuj autorowi korzystając z prywatnych wiadomości lub eMail, a nie otwarcie, na łamach forum.
g. Prywatne wiadomości jak sama nazwa wskazuje są prywatne, dlatego odpowiadając nadawcy korzystamy również z PW, a nie publikujemy odpowiedź na forum. Ewentualnie, jeśli chcemy kogoś przeprosić, wypadłoby to wyrazić publicznie.
h. Nie używaj w odpowiedziach agresywnego języka. Inni użytkownicy to też ludzie, maja swoje uczucia, czasem popełniają też błędy. Nie obwiniaj ich za to.


4. Formułowanie treści wiadomości (postów).
a. Nie wolno publikować komentarzy, które:
o zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.)
o propagują alkohol (art. 2 (1) Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r.)
o propagują środki odurzające, narkotyki (art.1 Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 24 kwietnia 1997r.)
o naruszają dobra osobiste osób fizycznych lub przedsiębiorstw (art. 23 i 43 Kodeksu cywilnego)
o obrażają inne narodowości, religie, rasy (art. 23 Kodeksu cywilnego oraz art. 194 - 196 Kodeksu karnego)
o naruszają prawa autorskie (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.)
o zawierają dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe
o są informacjami handlowymi w rozumieniu Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002r (Dz.U. nr 144, poz. 1204)
b. Bądź profesjonalny i ostrożny w tym, co mówisz o innych. Unikaj jak ognia obrażania uczestników dyskusji. Ostateczny skutek takich działań może być tylko jeden: zablokowanie Tobie dostępu do forum przez administratora.
c. Bądź ostrożny pisząc z humorem lub sarkazmem. Bez osobistego kontaktu Twój żart może być odebrany jako złośliwa krytyka.
d. Zwracaj uwagę na to, czy w publikowanych przez Ciebie treściach nie ma takich, które są niedopuszczalne na tym forum.
e. Dbaj o kulturę języka. Dotyczy to zarówno unikania wszelkich wulgaryzmów, jak i dbania o ortografię, gramatykę i interpunkcję. Pamiętaj, że jeden źle postawiony przecinek, może zmienić całkowicie znaczenie zdania. Staraj się pisać językiem jak najbardziej komunikatywnym.
f. Cytując inne osoby, wytnij fragmenty nie dotyczące bezpośrednio problemu. Załączanie całej wypowiedzi na pewno znudzi czytających. Pamiętaj o objęciu cytatu znacznikami QUOTE.
g. Fragmenty kodu obejmuj znacznikiem CODE.
h. Jeżeli publikujesz jakieś materiały, staraj się zawsze podawać ich źródło, a jeśli to konieczne, uzyskać zgodę autora na publikacje. Absolutnie niedopuszczalne jest publikowanie cudzych materiałów jako swoich. Przestrzeganie praw autorskich traktuj jak jeden z priorytetów.
i. Nie nadużywaj emotikonek przy pisaniu wiadomości. Nie pozwala to czytającemu skupić się na czytaniu tekstu wiadomości.
j. Unikaj przesadnego formatowania tekstu. Kieruj się zasadą, że formatowanie służy polepszaniu przejrzystości tekstu, a nie jego zaciemnianiu.
k. PISANIE DUŻYMI LITERAMI traktowane jest jako krzyk, co jest zabronione.
l. Używając skrótów takich jak IMHO lub RTFM, staraj się nie stosować tych bardziej wyszukanych, lecz co najwyżej tych powszechnie znanych. Wbrew pozorom, nie świadczy to o profesjonalizmie, lecz o jego braku.
m. Kontroluj przed wysłaniem napisany przez siebie tekst. Korzystaj z opcji PODGLĄD. Jeśli jednak coś Ci umknie, zawsze możesz jeszcze zmienić treść w opublikowanej już wiadomości w ramach przysługującego Ci czasu edycji.


Regulamin oparty na publikacji na forum www.php.pl i www.osiol.com , zmodyfikowany do naszych potrzeb.
  
 
Chamstwu mówię nie ! A co do reszty :
Chcę gadać o dupach i sprośnościach - i zawsze będę, no chyba że mnie stąd wyniosą...
Będę promował picie piwa wśród klubowiczów.
Zawsze będę zakręcony jak Reni Jusis.

Howgh !
  
 
Co prawda nie jestem Członkiem Klubu, ale po wczorajszym incydencie pozwolę sobie na parę słów na temat Regulaminu.
Jestem za jego wprowadzeniem, ale nie w tak obszernej formie, jak to zrobił Cezariusz.
Po pierwsze:
prawo zbyt skomplikowane przestaje być skuteczne natychmiast po jego wproawdzeniu
Po drugie :
pouczanie w regulaminie JAK pisać posty jest nadmiernym obostrzeniem i hamulcem dyskusji
Po trzecie :
żeby nie poprzestać tylko na krytyce, pozwolę sobie przedstawić własny projekt Regulaminu, który też mam nadzieję zostanie poddany krytyce i korektom.

REGULAMIN KLUBU ESPERO

1. Moderator zastrzega sobie prawo do zablokowania bądź usunięcia konta Użytkownika, który wykorzystuje Forum niezgodnie z "netykietą", lub łamie postanowienia niniejszego Regulaminu

2. Podawane przy rejestracji dane i e-mail nie zostaną nigdy udostępnione osobom trzecim.

3. Publikowanie materiałów pornograficznych, rasistowskich, obraźliwych dla narodu, osób prywatnych, firm itp. bądź naruszających prawa autorskie lub prawo Rzeczypospolitej Polskiej - surowo wzbronione

4. Moderator nie odpowiada za treści zawarte w wypowiedziach Użytkowników, będzie jednak dokładał wszelkich starań, aby utrzymać zawartość Forum na odpowiednim poziomie i w zgodzie z Regulaminem.

5. Użytkownik zakładając Konto na Forum, wyraża zgodę na przestrzeganie Regulaminu i poddaniu się jego wymogom.

6. Zmiany w niniejszym Regulaminie muszą być podane do wiadomości Użytkowników za pośrednictwem Forum.


To tyle.
Uważam, że jeżeli Regulamin (jakikolwiek) zostanie wprowadzony, powinien być zawsze dostępny w zablokowanym poscie na pierwszej pozycji Forum.
  
 
Dzięki za sugestie !

Reszta należy do Klubowiczów


Pozdro.
  
 
Podpisuję się pod bardzo krótką, zwięzłą z zarazem pełną treści wersją Regulaminu Andrzeia !
Bez urazy Cezariusz - zbyt wiele treści i jeszcze więcej obowiązków i restrykcji !
Chyba nie o to chodziło - ale popieram samą inicjatywę

Nie dajmy się zwariować i skłócić - obraźliwe posty eliminujmy w zarodku !
  
 
Regulamin cezariusza jest dosyc obszerny i na temat ale po co nam takie cos??? Natomiast regulamin ala Andrzej jest OK ospowiada mi Krótko zwiezle i na temat!! (cezariusz bez urazy ale czytając twój regulamin troche sie pogubiłem) Jestam za wprowadzeniem ragulaminu!!!
  
 
jestem za wprowadzeniem regulaminu - forma narzucona przez wladze - bo inaczej do niczego niedojdziemy i bedzie tylko - ja wole to a ja tamto
(lepiej zeby regulamin byl jaknajkrotszy bo wszyscy wiemy ze przdlugich regulaminow nikt nie czyta - bez urazy cezariusz - wielki uklon dla twojej pracy nad regulaminem)
pozdrawiam
  
 
Andrzej - chylę czoła przed Tobą - jesteś WIELKI !!!
Kwintesencja tego co powinno obowiązywać...
  
 
Jako nowy uczestnik klubu , jestem za wprowadzeniem krótkiego regulaminu.
porządek w forum musi być
pozdrawiam
  
 
panowie nie chowam urazy
jedyny moj blad to to ze nie napisalem iz jest to propozycja do dyskusji
sam rowniez tego nie sklecilem, jest to gotowiec dostosowany trescia do naszego forum
jak zreszta pisze w zasadach ogolnych
Cytat:
b. Każdy ma prawo do wyrażenia opinii na temat niniejszego regulaminu, oraz do zaproponowania usunięcia lub dodania dowolnego paragrafu. Można to zrobić publicznie na forum w tym poście, lub przesłać prywatną wiadomość do moderatora za pomocą mechanizmów wbudowanych w forum lub na konto eMail.


wiec proponujecie i jest ok od czegos trzeba bylo zaczac

dziwi mnie tylko jedna rzecz
w tej chwili jest 172 odslony tego tematu a tylko 8 glosow oddanych
ludzie nikt nie kaze pisac wam uzasadnienia jak glosowaliscie ale glosujcie zeby potem nie bylo ze jak regulamin zostanie przyjety obojetnie w jakiej fomie lub nie zostanie przyjety to bedziecie narzekac ze ja nie glosowalem wiec mnie to nie dotyczy
nie dajcie podejmawac innym daecyzji za siebie
zrobcie to sami
  
 
No i o to chodziło.
W regulaminie uwzględniłbym tylko pkt. I, par. 3 i 4 podane w trochę bardziej syntetycznej formie.
  
 
Tak jak mówiłem są sympatycy tego samochodu z sercem wielkim jak cały klub

Chylę czoła Andrzej

Jestem ZA!
  
 
Jestem ZA formą regulaminu przedstawioną przez Andrzeja.
  
 
krotko i zwiezle.

j/w
  
 
NIE NIE NIE
.....REGULAMIN=CENZURA......
-ZROBMY FILTR RODZINNY

[a wolność słowa poszła w las]
  
 
a moge się dowiedzieć co sie działo na forum kiedy miałem sesje
  
 
Również jestem za rgeulaminem, ale podobnie jak Tomek z chęcią dowiedziałbym się co to się wczoraj działo, bo musiało to być conajmniej po południu, jak nie mam dostępu do sieci.
  
 
jakieś prawo musi być bo brak prawa to bezprawie.
Ale pisanie o bezprawiu stanowi prawo.
jestem za.