Unia a silnik jako element nieewidencjonoany

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Jako, ze zaintrygowala mnie sprawa silnika, zasiegnalem informacji jak wyglada sytuacja prawna po wejsciu naszego kraju odnosnie rejestracji samochodu z silnikiem, ktory traktowany ma byc jako eement zamienny nie podlegaacy ewidencji. Pomine ile telefonow musialem wykonac i jak niska jest wiedza poszczegolnych osob, powem jedynie ze poprzez 3 WK, ktore nie mialy przepisow wykonawczych, trafilem w koncu do Ministerstwa Infrastruktury i poprzez 7 departamentow trafilem w koncu na ten, ktory mogl udzialic wyczerpujacych informacji (Departament Rejestracji Pojazdow lub podobnie).

Rzczywiscie od 1 maja istnieje mozliwosc rejestracji samochodu bez wpisu o danych silnika. Jednak sytuacja taka dotyczy jedynie silnikow zakupionych poza granicami krajow przez podmioty gospodarcze zajmujace sie takim handlem. Podmiot taki musi posiadac fakture zakupu silnika za granica i po przewiezeiniu go do kraju oraz sprzedazy takiego silnika wydaje stosowne zaswiadczenie o zgodnoci numerow silnika z tymi na fakturze. Z takim zaswiadczneiem przekladamy silnik, na stacji diagnostycznej dostajemy zaswiadczenie o zmianie silnika i w WK otrzymujemy wpis o zmianie silnika na inny (nie ma wpisanych numerow).

W przypadku zakupu silnika z pojazdu wczesniej zarejstrowanego na terenie Polski, sytuacja sie nie zmienila i wyglada jak do tej pory, czyli tak, ze
1. przy zakupie silnika nowego otrzymujemy fakture zakupu silnika, wymieniamy silnik, natepnie dostajemy skierowanie na odpowiednia SD (Stacje Dianostyczna) z WK na nabicie numerow silnika, z zaswiadczneiem do WK i rejestrujemy samochod z nowymi numerami silnika.
2. przy zkupie silnika uzywanego, ktory wczensiej jezdzil w jakims pojezdzie spisujemy umowe KS i bierzemy xero DR, przy czym lepiej o razu zalatwic sobie zaswiadczenie z WK, w ktorym slnik wcensiej byl zarejestrowany o jego pochodzeniu. Wyeliminuje nam to koniecznosc zakupu miekkiego DR w naszym WK do czasu otrzymania przez nasz WK takiego zaswiadczenia z WK poprzendiego. Jak zaswiaczenie mamy to od razu dostajemy ocelowe numery.
3. przy zakupie silnika uzywanego pocdozacego z pojazdu wyrejestrowanego potrzebujemy zasiadczneie o wurejestrowanu pojazdu z ewidencji, akture zakupu oraz DR z pojazdu wyrejestrowanego (dla mnie to troche dziwne...). Po wymianie silnika idziemy do WK z tymi papierami i otrzymujemy rejestacje.
4. przy zakupie silnika uzywanego, w ktorym zanikly numery, potrzebujemy umowe KS oraz zaswiadczenie z poprzendiego WK o pochodzneiu silnika. Przekladamy silnik idziemy do WK, dostajemy skierowanie na SD na nabicie numerow i na stacji dianosta nabija nowe numery i wydaje zaswiadczneie. W przypadku braku mozliwosci nabicia nowych numerow (nie moga byc nabijane w tym samym miejscu) dostajemy zaswiadcznei o braku mozliwosci nabicia numerow i z tym zawiadczeniem powinnismy udac sie do tarosty powiatu, ktory (lub odpowednia osobau niego) potwierdza zaistnialy fakt i wyaje prosbe do WK o odstapienie od normalnej procedury rejestracyjnej i wtedy WK w DR w miejc enumero silnika wbija nam "b" czyli bez danych.

Tyle z ust babeczki z MI. W czasie tlumaczenia sypala przpeiami z rekawa i bylem naprawde pod wrazneiem jej wiedzy, dlatego tez jej slowa wydaje mi sie wiarygodne. Jesli zas ktos ma dostep do jakichsprzepisow, ktore powyzsze slowa by potwierziely lub zangowaly, bardzo prosze o link i cytat.

Uff - sie rozpisalem, ale mysle, ze nieco rzswietlilem sprawe
  
 
hm umieść na swojej stronie dzial - "Prawo a Swap" - bedzie wrescie cos konkretnego i stale zrodlo informacji dla nowej rzeszy pytajacych o w/w temat
  
 
to sie nazywa wyczerpujaca odpowiedzale jak sie to czyta to czlowiek ma ochote zlamac prawo
  
 
No niech to szlag, będę musiał numery przebijać Mam do silnika ksero(no, skan) dowodu z auta które poszło na złom, no i poświadczenia WK nie ma, bo skąd Nie wiem nawet kiedy i gdzie to wyzłomowali.
  
 
Zuraw co to za silnik w ktorym "numery zanikly" ?? o so chosi?? bo jak na przyklad kupie silnik z przetargu PZU ktory to silnik ma fizycznie "zanikniete" numery szlifierka to tez go moge zarejestrowac?? wystarczy ze z poprzedniego WK zdobede dokument stwierdzajacy pochodzenie silnika?? i skieruja mnie na nabicie nowych?



[ wiadomość edytowana przez: Bart128 dnia 2004-05-14 18:23:19 ]
  
 
Chodzi o silniki, w ktorych numery sa niemozliwe do odczytania na skutek rdzy. Slynne z tego sa m.in silniki fiata, gdzie numery znajduja sie w miejscu narazonym na silna korozje. No i pod wplywem tej korozji po prostu ni ejest mozliwe ich odczytanie. Szlifierka to przestepstwo, ktore bardzo latwo wykazac. Nie pamietam dokladnie zwrotu jakim operwoala kobieta, ale wynikalo z niego cos o braku mozliwosci odczytania numerow z przyczyn naturalnych czy jaos tak - chodzilo o brak ingerencji z zewnatrz.
  
 
wow,
Cytat:

Wysłany: 2004-05-14 17:53:57

to sie nazywa wyczerpujaca odpowiedzale jak sie to czyta to czlowiek ma ochote zlamac prawo



prawda... zawsze mnie to ciekawilo, teraz juz wiem, dzieki
  
 
no,no chyba należą Ci się słowa uznania za trud włożony w zasięganie tych inf.
mnie to troche rozjaśniło sytuacje.

-----------------
"Fatalna Imitacja Auta Turystycznego"

P.U.H. MARAKANT

Transport samochodów / pomoc drogowa
Poliwęglan do rajdówek
  
 
Cytat:
2004-05-14 19:31:14, Zuraw pisze:
(...) Nie pamietam dokladnie zwrotu jakim operwoala kobieta, ale wynikalo z niego cos o braku mozliwosci odczytania numerow z przyczyn naturalnych czy jaos tak - chodzilo o brak ingerencji z zewnatrz.


A jeżeli w wyniku wypadku jakiś element zamocowany w komorze silnika (lub jakieś "ciało obce" np. pręt stalowy zbrojony/kamień/inne twarde badziewie z pobocza wpadające do silnika) przeora pole numerowe to co? Różne rzeczy się mogą przecież zdarzyć .
Wiem że to troche jak szukanie dziury w całym ale nie chcę bynajmniej legalizować niczego kradzionego, a jedynie znaleźć sposób na ulatwienie sobie życia i obniżenie kosztów wymiany legalnego silnika.

Cytat:
2004-05-14 14:30:26, Zuraw pisze:
Witam.
(...)
Rzczywiscie od 1 maja istnieje mozliwosc rejestracji samochodu bez wpisu o danych silnika. Jednak sytuacja taka dotyczy jedynie silnikow zakupionych poza granicami krajow przez podmioty gospodarcze zajmujace sie takim handlem. Podmiot taki musi posiadac fakture zakupu silnika za granica i po przewiezeiniu go do kraju oraz sprzedazy takiego silnika wydaje stosowne zaswiadczenie o zgodnoci numerow silnika z tymi na fakturze. Z takim zaswiadczneiem przekladamy silnik, na stacji diagnostycznej dostajemy zaswiadczenie o zmianie silnika i w WK otrzymujemy wpis o zmianie silnika na inny (nie ma wpisanych numerow).
(...)


OK, przyjmijmy że tak właśnie zrobiłem i mam ten silnik już legalnie w aucie, w DR nie ma wpisanego jego numeru. Czy owy nr jest gdziekolwiek zapisany? Czy w takim przypadku mogę już sobie przekladać silniki tyle raz ile tylko będę chciał?

A teraz kolejna sytuacja - kupuje u nas w kraju (PL) silnik bez numerów (np. z dowolnego "amerykana") - co wtedy? Taki silnik nie ma (chyba) w ogóle numeru seryjnego więc nie ma nawet możliwości sprawdzenia jego pochodzenia. Idąc tym tropem można by nawet zarejestrować auto z własnoręcznie zrobionym (eXtremalnie przerobionym jak np "połówka" Świątka) ale nie odbiegajmy aż tak bardzo od tematu.

No i jak to jest ogólnie z tym brakiem numerów? Czy w którymś z powyższych przypadków (silnik z UE lub USAuto) silniki sa jednak gdzieś ewidencjonowane?? Czy jeśli juz mam w DR to "B" (brak numeru) to mogę jeździć legalnie z zamontowanym dowolnym silnikiem na który mam papier (umowe KS czy cuś)? No bo skoro nie ma numeru w DR to jak podczas kontroli stweirdzić czy to TEN silnik nie miał numerów ??
  
 
Race_D - powiem tylko tyle, ze twoj tok rozumowania jest prawidlowy
  
 
Cytat:
2004-05-14 21:12:45, Zuraw pisze:
Race_D - powiem tylko tyle, ze twoj tok rozumowania jest prawidlowy


No fajnie, ciesze się, że mamy podobne poglądy jednak nadal nie znam odpowiedzi na podstawowe pytanie - czy jakiekolwiek dane silnika, który rejestrują mi w aucie, są gdziekolwiek zapisane
Bo tutaj jeszcze dochodzi kwestia rodzaju silnika. OC z tego co mi wiadomo naliczane jest nadal od pojemności (jak jest w Unii?), więc ewentualna wymiana (jezeli jest dopuszczona przy tym braku numerów) to jedynie na silnik o identycznej konstrukcji (a przynajmniej pojemności). Jeśli tak jest to problem SWAP'ów pozostaje. A czy ktokolwiek wie jak jest??
Żuraw - masz jeszcze numer do tej kobiety, która Ci to wszystko tłumacyła?