Dlaczego Dual Ram?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Pora na lamerskie pytanie dnia

Czy ktoś z Wiedzących byłby uprzejmy w prostych żołnierskich słowach wyjaśnić dlaczego działa Dual Ram?

Nie chcę "do tablicy", wiem JAK działa, rysunki ze strzałkami widziałem.

Nie wiem natomiast DLACZEGO przy niższej prędkości obrotowej korzystniejszy jest krótszy, a przy wyższej dłuższy dolot. I jak się to ma to rozważań o gęstym zimnym powietrzu itd. Przecież w dość ciepłym kolektorze to im dłuższy to powietrze bardziej się ogrzeje?

Jak rozumiem celem Dual Ramu jest osiągnięcie korzystniejszego przebiegu wartości momentu w funkcji obrotów, prawda?

Robert
dumny posiadacz dłuższego (kolektora )
  
 
Cytat:
...Nie wiem natomiast DLACZEGO przy niższej prędkości obrotowej korzystniejszy jest krótszy, a przy wyższej dłuższy dolot....



IMO jest dokładnie na odwrót.

-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
Prowo możesz rozwinąc skrzydła?
  
 
Nie bardzo wiem, dlaczego nie miałaby się tu pojawic tablica? Wystarczy wklepać w gugla kolektor długość itp.

Co mam rozwinąć???

-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
Cytat:
2004-06-29 15:27:23, Prowo pisze:
Cytat:
...Nie wiem natomiast DLACZEGO przy niższej prędkości obrotowej korzystniejszy jest krótszy, a przy wyższej dłuższy dolot....



IMO jest dokładnie na odwrót.



Chwila,
albo mnie wkręcasz,
albo te rysynki są zamienione,
albo ja ich nie rozumiem.


Robert
  
 
Zrozumienie tych rysunków to rzeczywiście wyższa szkoła.

Ale tak jest i koniec.


Np. taki wykresik (jakiegoś padła ale prawda ta jest uniwersalna):



-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
dolot Tu coś jeszcze na ten temat jest.

Hm, Prowo tablica jest ok i musi być pod ręką ale może tym razem... .
Z rysunku wynika, że nikt nie będzie chciał mieć 14 cm dolotu.
Choć w tym niebieskim moment (62 cm) osiągany jest dość szybko. Zależy co komu potrzeba

Wracając do duala.
Ja myślałem, że jest po to aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu silnika na powietrze przy większych obrotach (powyzej 4 tys) oraz aby stłumić spalanie .
Stąd efekt przytykania silnika między 3,6 - 4 tys.
Widać myliłem się.


[ wiadomość edytowana przez: PiotrS dnia 2004-06-29 16:51:24 ]
  
 
Cytat:
2004-06-29 15:41:44, Prowo pisze:
Zrozumienie tych rysunków to rzeczywiście wyższa szkoła.



Fajno, rozumiem co pokazujesz Prowo.
Po przeczytaniu strony wskazanej przez PiotraS chyba zrezygnuję z drążenia prawdziwych przyczyn fizycznych (bo to pewnie wykład z akustyki i mechaniki płynów w jednym).

Fakt, jest na odwrót niż na początku napisałem. Ale tym wypadku na stronie Machiavel'a rysunki są odwrotnie, tak czy nie?

Robert
dociekliwy do upierdliwości


  
 
Nixon widzę, że drążysz temat dalej
Można przyjąć, że po owtwarciu dual ramu zachodzi mozliwość dłuższej drogi przepływu powietrza (nie wiem czy się wyrażam dobrze), np do skrajnego cylindra.Choć duża cześć powietrza zassysan jest z tego samego dolotu, to ta brakująca część powietrza dobierana jest z dłuższego dolotu. (ja pitole wymiękam). W dual ramie nie zachodzi automatyczne wydłużenie dolotu tylko poszerzenie układu dolotu.

Wydaj mi się, że Prowo załapał Cię za słowo (tak jak ja jego, choć dobrze wiem co miał na myśłi ).

Resumując

Dolot do cylindra musi być odpowiedniej długość w zależnośći co potrzebujemy.Nie wiem niestety jak wlywa na wykres momentu otwraci duala, prawdopodobnie zapobiega opadnięciu krzywej momentu w znacznym stopniu.
Spójrz na wykres. Niebieska kreska. Max moment osiągnięty jest w dużym zakresie obrotów i to jest optymalne do porusznia się autem, mniejsze spalanie i takiem tam. Do takiego przebiegu krzywej każdy producent dąży.
Kreska zielona, masz o 20 % wyciągnięty moment obrotowy up.
Silnik powyżej 3 tys obrotów będzie się lepiej zbierał, co zapewni ci lepsze osiągi, wzrost zużycia paliwa i takie tam. Genralnie lepiej.
Pozostałych nie ma co omawiać.Najgorszy jest czarny, przydałby się jeszcze wykres mocy tego auta.
Uff.Nie wiem czy dość jasno przekazłem to co myślałem.
  
 
Cytat:
2004-06-29 20:19:20, PiotrS pisze:
Nixon widzę, że drążysz temat dalej



No niestety !

Tak jak rozumiem Twoją Piotrze wersję (o tym że otwarta klapa Duala powoduje zwiększenie efektywnego przekroju), to do mnie przemawia

Natomiast Prowa posty "idą" w kierunku zmiany długości.

Próbowałem jeszcze sobie na piechotę tłumaczyć z germańskiego stronę www.c30se.de i tam też piszą że przy zamkniętej klapie Duala (czyli poniżej 4k) długość dolotu jest większa, a przy otwartej - krótsza.

No więc jak: wiecie jak to jest czy się domyślacie na podstawie wiedzy ogólnej o konstrukcji silników. I który z Was ma rację?

Help, bo już głupieję całkiem

Robert
  
 
3.0 24v ma najwyzyszy moment przy 3600 obr /min i potrzebuje wtedy tyle powietrza ile sa w stanie mu zapewnic 3 otwarte kanaly dolotowe , po przekroczeniu wartosci 4 tys obr na min otwieraja sie 3 kolejne kanaly ( silnik potrzebuje wiecej powietrza) aby utrzymac jak najbardziej plaski wykres momentu


[ wiadomość edytowana przez: disel dnia 2004-06-30 00:32:40 ]
  
 
Cytat:
2004-06-30 00:30:08, disel pisze:
3.0 24v ma najwyzyszy moment przy 3600 obr /min i potrzebuje wtedy tyle powietrza ile sa w stanie mu zapewnic 3 otwarte kanaly dolotowe , po przekroczeniu wartosci 4 tys obr na min otwieraja sie 3 kolejne kanaly ( silnik potrzebuje wiecej powietrza) aby utrzymac jak najbardziej plaski wykres momentu


[ wiadomość edytowana przez: disel dnia 2004-06-30 00:32:40 ]



E...disel obejrzyje raz jeszcze rysunki..
Prowo ma racje, a ja piszę o czym innym.



[ wiadomość edytowana przez: PiotrS dnia 2004-06-30 08:57:26 ]
  
 
I.

Cytat:
2004-06-29 20:19:20, PiotrS pisze:
Wydaj mi się, że Prowo załapał Cię za słowo (tak jak ja jego, choć dobrze wiem co miał na myśłi ).



Za które słowa mnie łapiesz, bo się pogubiłem

II.

Disel: - niestety, tym razem Szanowny Pan przegrał

III.
Cytat:
2004-06-29 23:57:54, Nixon pisze:
... i tam też piszą że przy zamkniętej klapie Duala (czyli poniżej 4k) długość dolotu jest większa, a przy otwartej - krótsza.

No więc jak: wiecie jak to jest czy się domyślacie na podstawie wiedzy ogólnej o konstrukcji silników. I który z Was ma rację?



No jak to który??? Ten mówiący że otw. klapka to zmniejszenie długości dolotu. Jakie jeszcze masz wątpliwości???

Nad tymi rysunkami to spędziłem trochę czasu, ale wreszcie je zrozumiałem.
Obawiam się jednak, że na odległość to ciężko by mi było wytłumaczyć (brak zdolności pedagogicznych ) - jak mnie kto zapyta na zlocie, to wspomagając się szkicami może mi się uda przedstawić moje zrozumienie tematu.



-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
Cytat:
2004-06-30 09:59:59, Prowo pisze:
I.
Za które słowa mnie łapiesz, bo się pogubiłem



E... tam szkoda pisać było minęło.

Cytat:
- jak mnie kto zapyta na zlocie, to wspomagając się szkicami może mi się uda przedstawić moje zrozumienie tematu.



Ja zapytam pierwszy .

  
 
e no tak pisze na stronie senatorman.de ale tak strasznie techniczny jezyk ze ciezko wszystko przetlumaczyc
  
 
ja tam nie kumam

oglądałem te obrazki na 18 sposobów i nic z nich nie wynika ??


na obu rysunkach strzałki (naśladujące przepływ powietrza jak mniemam) wskazują, że powietrze zarówno poniżej 4krpm jak i powyżej 4krpm:

a) wpada z dolotu otworem po lewej stronie obrazka
b) rozdziela się na dwa kanały doprowadzające
c) równomiernie zasila wszystkie kolektory dolotowe

jedyna różnica polega na dziwnym (wg obrazka "powyżej 4krpm") zawirowaniu "w te i we wte" powietrza z powodu otwartej klapki dual ramu ??

jak na mój gust powietrze zasysane przez cylindy nie ma czasu na "pogaduchy" i rozłażenie się po kolektorze tylko wybierając najkrótszą drogę wpada tam gdzie ma wpaść

No chyba, że jest ewentualność taka, że coś mu przeszkadza i to "COŚ" nie jest narysowane na tych obrazkach

bo w przeciwnym wypadku frazesy o zmiennej długości dolotu do mnie nie docierają
  
 
Trzeba było uważać

-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
"Dogs will bark at you, mothers will shield their children's eyes,"

Prowo będziesz mi prał koszulę!
O kim to jest?
  
 
może ja jestm za głupi
może trzeba rozpatrywać te rysunki w trójwymiarze
może same rysunki są niedoskonałe
a może trzeba użyć wiedzy teoretycznej i pod tym kontem przymknąc oko na niedoskonałości tych rysunków oryginał


na chłopski rozum tak interpretuję informacje zawarte na rysunkach oryginalnych (proszę się nie śmiać z jakości bo w pracy mam tylko painta a nie jest to mój ulubiony "program graficzny" )

poniżej 4krpm

powyżej 4krpm

jeżeli jestem w błędzie to proszę szanownych kolegów o narysowanie czegoś "schematycznego" wyjaśniającego zasadę "skracania dolotu" poprzez klapkę dual ramu pow 4 krpm
bo z moich rysunków to raczej nie wynika
  
 
Hehehe - dARTi: twoje rysunki są dużo lepsze niż "orginał"

No to jednak spróbuję na odległość:

Potrzeba podeprzeć sie teorią: nie wszystkie cyl. palą jednocześnie, zjawisko rezonansu i pojemności komory oraz długości kanałów pomiędzy tą komorą a zaworami (przepustnicami) - bez żadnych wyliczeń oczywiście, tylko dla zasady.

I to tyle.



Ale że sam doszedłem do takiego akurat wytłumaczenia, to oczywiście mogę się mylić. .
Aczkolwiek pewne rzeczy, jak sam widziałeś, zrobione na tej właśnie zasadzie jeżdżą

-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec