MotoNews.pl
  

Sonata I i problemy z LPG

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Proszę o Waszą radę ponieważ pojawiły się u mnie problemy z pracą na gazie, a dokładnie z utrzymywaniem obrotów jałowych. Jest to instalacja II-gen, a na gazie zrobione jest około 140kkm.
Wymieniłem filtr gazu i nadal nie utrzymuje jałowych, ma także problemy z wkręcaniem się w obroty, czyżby była pora na regenerację parownika? Na benzynie pracuje poprawnie (filtr powietrza i świece - nówki).
Dodatkowo zauważyłem że przewód podający na sterownik gazowy (Polgas PL601 lub Autronic AL601) - sygnał położenia przepustnicy TPS był rozcięty i schowany w osłonie przewodów, o co tu chodzi?
Czy sygnał z TPS jest potrzebny do sterownika gazu, czy nie?
Pozdrawiam.
  
 
Daj ten post na forum LPG moze tam ci ktos pomorze
  
 
przy takim przebiegu moze juz reduktor wymaga serwisu, spuszczałeś z niego syfik? Jełśi masz odłączony sygnał z TPS to znaczy ze teraz ktoś go odłączył od centalki gazu czy tak było od początku? troszkę więcej info pls...nie sądze by sie obyło bez odwiedziń u magika od gazu...
  
 
Z sygnałem z TPS sprawa wygląda tak: instalacja gaz. była montowana za poprzedniego właściciela, nie mam więc szczegółowych informacji co było kombinowane z tym przez magików od gazu. Przewód z czujnika TPS do sterownika gaz. jest wyprowadzony blisko złącza TPS, a następnie rozcięty tak jakby coś nie grało we współpracy ze sterownikem gazowym (PL-601 polgas). W Sonacie sygnał położenia przepustnicy jest chyba standartowy 0-5V. Tak więc zastanawiam się czy tego typu sterowniki oprócz informacji z sondy lambda potrzebują także informacji o położeniu przepustnicy i czy mając taki sygnał mogą sterować instalacją gazową w sposób jeszcze bardzie optymalny?
Pozdrawiam.
  
 
z treści wynika że przez 140kkm było ok, kabel od TPS był odłączony i nie sterował gazem, piszesz że na benzynie chodzi ok więc może uszkodzone są elementy instalacji gazu, w końcu przebieg jest spory, chyba że chcesz dodatkowo zmodernizować instalację to jest sens w tym grzebać, myślę że potrzebny jest doświadczony gość od gazu
  
 
1. masz silnik krokowy od gazu? na odcinku od reduktora/parownika do miksera?

2. jesli TPS by nie działał to na beznynie miałbyś problem. Jeśłi masz krokowy od gazu to potzrebuje on TPS bo od tego własnei otwiera sie i zamyka (między innymi)

3. serwis reduktora, spuszaczanie syfu z niego, sprawdzenie przepustnicy czy nie jest zasyfiona, sprawdzenia PCV, i krokowego od wolnych obrotów (nie zaszkodzi przeczyscić).

  
 
Do arturo_soda:

1. Mam silnik krokowy do regulacji gazu
2. TPS działa dobrze, ale dowiedziałem się od poprzedniego właściciela że gazownik już przy montażu instalki gaz. odciął sygnał z TPS do sterownika gazu, widocznie miał jakieś problemy z regulacją pracy na gazie i na benzynie, może występowały jakieś zakłocenia - napięcia zwrotne od sterownika gazowego do czujnika przepustnicy i komputera wtrysków). Wyczytałem gdzieś że można na tym kabelku zakładać diodę blokującą (lub nawet rodzaj filtru - ) - czyli możliwy przepływ prądu tylko w kierunku od TPS do sterownika gazowego. Może gazownikowi nie chciało się z tym bawić przy zakładaniu instalki. Czyli wygląda na to że chyba ten sterownik gazowy może pracować bez sygnału z TPS.filtrTPS
3. Zgadzam się że regeneracja reduktora mnie nie ominie, 140kkm bez regeneracji to trochę dużo. Czy PCV i krokowy od wolnych mogą mieć wpływ na pracę na gazie?

Jarek_2 i arturo_soda dzięki za podpowiedzi i porady.

  
 
[quote]
2004-10-13 13:17:57, bolekcbx pisze:
......Czy PCV i krokowy od wolnych mogą mieć wpływ na pracę na gazie?

zawór PCV służy do sterowania przewietrzaniem skrzyni korbowej, osobiście nie widzę związku między tym zaworem a paliwem (gazem), wydaje mi się że w sonacie I wpływ tego zaworu na działanie silnika jest znikomy, z pokrywy zaworów wychodzą dwa wężyki jeden ten z PCV, drugi (bez zaworu) do rury ssącej do przepustnicy
co do krokowego to być może, nie mam w tym doświadczenia, na lpg silnik na wolnych chodzi ok.150-200 obr. niżej, stąd np. w gaźnikowych zachodzi potrzeba podkręcenia zderzaka przepustnicy, pewnie właśnie po to te nowsze instalacje mają układy do sterowania gazem

[ wiadomość edytowana przez: Jarek_2 dnia 2004-10-13 14:27:19 ]
  
 
Założenia, gaz jest w baku, silnik juz się nagrzał na bezynie hula jak ta lala


Jeśłi masz krokowy od gazu i nie podpięty TPS to trochę dzine jak dla mnie. Krokowy powinien właśnie reagować na otwarcie przepustnicy...skoro nie ma sygnału z TPS to skąd on wie ze chcesz jechać ostro teraz? Jełśi chodzi o dokłądną diagnoze to bez podpięcia do kompa centalki od gazu nie wiadomo jak ci to ustawili, albo ajk to teraz działa. Poza TPS centalka gazu widzi (albo powinna) sonde lambda i temperature ...to najwazniejsze do ustawiana dobrego składu mieszanki. Co by nie pisać magik od gazu plus analiza spalin moim zdaniem koniecznie. Zacząć od spuszczenia syfu z reduktora...robiłeś to?

Na wolnych obrotach podstawa to :
1. krokowy od biegu jałowego (lubi sie przycinać w wielu autach) przemyś sprawdzić drożność, najlepiej jego znaczenie ocenić odpinając jego zasilanie na wolnych obrotach (raz na gazie i raz na benzynie) jeśli nagły spadek obrotów albo i gasnie to znaczy ze on działą moze ma za mały zakres pracy bo brudny. Jełśli po odpieciu zasilania nie masz zmian to podejrzewać można ze nie działa za dobrze ma stała "dziurę" albo jest przytkany na amen.

2. przepustnica - czasem robi sie tam niezły syf, głownie winny jest olej a dokłądnie zaolejone gazy z pokrywy zaworów które lecą przez zawór PCV. Tworzy to dosć mało przyjemna maż na sciankach przepustnicy i w kolektorze dolotowym. Jakiś czas temu zdejmowałem przepustnice i naprawde warto było ja wymyć w benzynce.

3, jełśi problem jest takze z wkręcaniem sie na obroty... to pokazuje ze masz problem z zasilaniem ...jak piszesz ze filtry powietzra ok i gazu , to teraz zostaje albo reduktor - nie daje rady albo silnik krokowy od gazu nie otwiera się kiedy przyśpieszasz (nawiasem bez TPS nie wiem skąd ma wiedzieć ze ma sie otwierać?, z obrotów tylko?) Czy odpięcie zasilania krokowego od gazu coś zmienia? na gorsze lepsze?

4. na koniec ostanie co mi przychodzi do głowy, walnieta sonda...ale tu powinno byc spalanie duze na benzynie i tez nie najlpesza praca (u mnie padła sonda i szedł jak burza tylko ze palił 15 wahy), Sonde mozna łatwo sprawdzić, miernik cyfrowy najlepiej lud tradycyjny ale z rosądną podziałką, znalezienie kabli ustalenie sygnałowego. Nie wiem ile tam masz czy 4 tak jak u mnie? w Kazdym razie to bym zostawił na koniec.
  
 
Wykluczam walniętą sondę lambda ponieważ komputer wtrysków nie zgłasza żadnych kodów błędów.
Pozostałe rzeczy będę sprawdzał, zgodnie z Waszymi radami.
Zaś sterownik gazu który mam (PL-601 - kopia Autronica AL-600) jest trochę mało nowoczesny ponieważ nie można podpiąć się do PC-ta, tylko trzeba mieć specjalny tester z przełącznikiem TEST/WORK i 3 diodami LED wskazującymi mieszankę ubogą/OK/bogatą, nie ma także wejścia temperatury płynu/silnika.

Dzięki i pozdrawiam.