Problemy z regulacja zaplonu przy szybkich walkach - artykul

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Od pewnego czasu googlam sobie za materialami do przygotowania mocnego 1300 SOHC ze 128 i przypomnial mi sie swietny material o modyfikacji aparatu zaplonowego w wysilonych silnikach. Ten artykul albo znalazlem na forum ok. rok temu albo sam podeslalem, nie pamietam. W kazdym razie majac na uwadze ostatnie problemy Mounteza czy LukaszaC mysle ze warto odswierzyc...
Ignition Timing for Modified Engines

W skrocie chodzi o to ze przy szybkim walku i duzych przerobkach trzeba zastosowac duze statyczne wyprzedzenie (10-20 st.) i zmniejszyc wyprzedzenie odsrodkowe i obroty max. wyprzedzenia odsrodkowego. Trzeba po prostu przerobic aparat: zmniejszyc zakres ruchu ciezarkow, dac bardziej miekka sprezyne i wyprzedzic kat statyczny... Efektem bedzie znaczna poprawa dolu bez stukowego na wysokich obrotach...
Wg mnie lepiej jest juz przejsc na calkiem programowalny zaplon z tranzystorem ale opisane tu przerobki sa duzo tansze i do tego zgodne z ograniczeniami gr.A
  
 
Cytat:
Trzeba po prostu przerobic aparat: zmniejszyc zakres ruchu ciezarkow, dac bardziej miekka sprezyne i wyprzedzic kat statyczny...


Dokładnie tak można zmienic charakterystykę moimi korektorami oktanowymi. Zamiast kombinowac z mechanizmami w aparacie, robic liczne proby z różnymi ustawieniami, można korygowac charakterystykę wyprzedzenia potencjometrem lub potencjometrami podczas jazdy czyli bardzo łatwo znajduje się optymalne ustawienie.
  
 
No ale jak aparat wyprzedza do 5000 obr a ty potrzebujesz zeby max bylo przy 3500 i do tego mniej niz normalnie (bo zwiekszyles kata statyczny) to chyba nie da sie tego zrobic potencjometrami. Co naiwyzej zlozyc charakterystyke aparatu z drugim programowalnym ukladem ale wtedy to aparat jest zbedny (poza rozdzielaniem iskry). Czy to Twoje urzadzenie potrafi zasymulowac cos wiecej niz tylko statyczne obrocenie aparatem?

Innymi slowy czy da sie uzyskac taka charakterystyke jak na wykresie w artykule?
  
 
Urządzena nie symulują statycznego obrócenia aparatem (no może tylko w chwili gdy przełącznikiem wyłączy sie korektor). Każdy obrót potencjometra zmienia kształt charakterystyki zależnie od aktualnej prędkości obrotowej.
Jeśli ustawisz aparatem statyczny np. 18 stopni to potencjometrem możesz opóźnic zapłon w zakresie około 2-4 stopni (wolne obroty silnika). Wzrost obrotów silnika powoduje , że ustawione potencjometrem opóźnienie w stosunku do aparatu zaczyna sie zwiększac (czyli zakres mozliwego opóźnienia potencjometrem zwiększa sie do ponad 20 stopni przy obrotach około 5000).

A prosto tłumacząc to aparatem mozemy przesunąc charakterystyke z rysunku do góry lub na dół bez zmiany jej kształtu.
Korektor powoduje, że kształt odwróconego "Z" staje sie bardziej spłaszczony czyli potencjometrem regulujemy odstęp między dolnym i górnym poziomym odcinkiem charakterystyki, natomiast odcinek skośny (łączący poziome) zmienia nachylenie tak żeby łączyc koniec dolnej poziomej i początek górnej poziomej
  
 
No to bardzo fajne urzadzenie, reguluje jakby sprezynke w aparacie. Mozna przestawiac silnik z pb95 na pb98 i odwrotnie...Chetnie zanabede takie jak tylko zabiore sie do budowy Zastavki. Podobnie zreszta jak modul.
Jednak limitu obrotow kiedy konczy sie progresja nie da sie zmienic inaczej niz przez mechaniczna przerobke aparatu. Ale to jest stosunkowo proste i wymaga niewielu prob.