| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
janek76 polonez 1.6 GLE 1994 tarnów | 2004-09-19 15:34:34 Cześć.
Chciałbym odświeżyć kwietniowy wątek. Znalazłem stronkę http://www.ape.com.pl/ na niej to pisze tak : Moduł zapłonowy wersja sport APE05S poprawia : 1. zwiększa moc i elastyczność silnika 2. zwiększa energię iskry o 80 % 3. zalecany do silników z zasilaniem gazowym 4. zmniejsza zużycie paliwa Czy oprócz większego prądu na cewkę można wierzyć w pozostałe usprawnienia ? |
BassenMS Miłośnik FSO Warszawa-Praga Płd. | 2004-09-19 16:32:23
Jak bym czytał o magnetyzerach po 9 zł... Wypisz-wymaluj |
OLO Miłośnik FSO ![]() 105L/125/125k/126S/1 ... Wawa | 2004-09-19 21:54:27
Ciekawe czy wersje std da sie jakoś latwo podtuningować na wersje sport. ----------------- "Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz. To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat. Fiacior mój to jest to, kocham go..." |
profil-usunięty | 2004-09-20 22:59:03 ... a chodzi tylko o wsadzenie dwa razy mniejszego rezystora ograniczającego prąd w obwodzie cewki do istniejącego modułu 05 |
Qba6tak Miłośnik FSO Polonez 1.5 SLE Radom, Kielce | 2004-09-20 23:28:33
albo takiego samego rezystora równolegle |
profil-usunięty | 2004-09-20 23:35:12
no, to rozbierz istniejący zalany żywicą albo inną masą plastyczną moduł i modyfikuj jego elementy |
profil-usunięty | 2004-09-21 08:23:50 a tak przy okazji zdałem sobie sprawę z tego, ile prądu żre układ zapłonowy - bagatelka ok. 100-110W. I tak znakomikta większośc tej mocy nie jest nigdzie wykorzystywana. Ech, jakie to ciekawe konstrukcje są w aócie... |
WFO Miłośnik FSO Caro1,6GLE i Caro+GSI Zielonka | 2004-09-22 11:14:45 ROBREG
Bardzo pięknie, tylko, że cewka oprócz rezystancji ma również impedancję i zakładanie, że stawia opór ok. 1,3 Ohma jest troszeczkę naciągane - przecież cewka pracuje impulsowo i w rzeczywistości ta impedancja jest stanowczo większa od rezystancji, i tym sposobem wszelkie obliczenia mocy trafia szlag. Niewtajemniczeni niech tego tekstu nie usiłują zrozumieć |
profil-usunięty | 2004-09-22 11:31:27
WFO, jasne (ten fragment jej czasu pracy poświęcany jest na generowanie iskry), tylko że pracuje ona na fali prostokątnej i dla bezpieczeństwa elementu wykonawczego moim skromnym zdaniem wypadałoby przyjąć, że pracujemy stałoprądowo (cewka działa na impulsach, lecz jej pierwotne uzwojenie działa jak najbardziej przy użyciu prądu stałego). W przypadku wolnych obrotów możemy przyjąć, że są momenty kiedy prąd płynie stały. Prawdopodobnie jest tak, że cewka przy długości okresu rzędu 0,5ms (dla 1000rpm) cewka pracuje impulsowo przez powiedzmy 2us (po 1us na iskrę, przy pomijalnej rezystancji szeregowej co daje możliwość dostarczenia dużego prądu do magazynowania pola magnetycznego w rdzeniu), a 0,249ms pracuje stałoprądowo? Chyba tak. Czas ten jest zależny od prędkości narastana/opadania zbocza impulsu prostokątnego, jakim jest sterowana, a zmienia się on dość brutalnie (w przypadku np. przerywacza mechanicznego) Wydaje mi się, że to jest powodem, iż jednym z badań jakim podlegają cewki, jest z tego co pamiętam temperatura pracy (wynikająca z wytracania tych 100W przez połowę czasu pracy) podczas eksploatacji z ustalonymi warunkami. Co innego, gdybyśmy mieli sterowanie cewką poprzez okresowozmienny przebieg ciągły. Wtedy zaczyna odgrywać rolę impedancja cewki (pewnikiem zbliżona do jej reaktancji) i pomiar rezystancji nie ma większego znaczenia. Potwierdzam... niewtajemniczeni niech tego tekstu nie usiłują zrozumieć [ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2004-09-22 11:32:40 ] |
Qba6tak Miłośnik FSO Polonez 1.5 SLE Radom, Kielce | 2004-09-22 12:08:29
Sam napisałeś o wsadzeniu to go wsadź
Identycznie włóż swój wyliczony rezystor 27W i 0,4125 ohm do istniejącego modułu |
WFO Miłośnik FSO Caro1,6GLE i Caro+GSI Zielonka | 2004-09-22 12:47:53 Nie będę sie spierał, po prostu podepnę oscyloskop pod samochód i sprawdzę - zaciekawił mnie ten problem. Jak będę miał wyniki to się odezwę.
PS Może będzie to materiał na małego NOBLA |
profil-usunięty | 2004-09-22 13:20:29
Przepraszam za niedomówienie. Cały opis miał posłużyć temu, by pokazać, że nie da się łatwo ztuningować tego modułu ale w ogólności świata jest to jak najbardziej możliwe. To co proponowałem to włączenie nowego elementu wykonawczego pomiędzy moduł zapłonowy a cewkę. Ogólnie rzecz biorąc moduł APE to układ formowania impulsu z czujnika indukcyjnego i element sterujący prądem do cewki. Pomysł na przerobienie go jest taki by NIE MODYFIKUJĄC układu APE włączyć moduł wykonawczy wg nowego projektu między istniejący moduł a cewkę. I to działać będzie. Tylko koszt i trudności takiej zabawy jest nieopłacalny, więc należy wsadzić sobie takie metody między bajki (już samo dobranie doświadczalnie rezystora o wymienionych przez Ciebie parametrach jest bardzo trudne do wykonania... właśnie te wyszczególniane dziwne elementy miały za cel pokazanie, że to misja dla twardziela pomieszanego z rycerzem). Normalnie nie warto się w to bawić. CBDU. |
profil-usunięty | 2004-09-22 13:38:16
Byłoby bardzo fajnie móc zobaczyć jak wygląda taki oscylogram. Z niecierpliwością oczekuję odpowiedzi. Mój wywód spoowodowany jest przemyśleniami nad zasadą działania tego ustrojstwa, które działa na dobrą sprawę tylko dzięki skończonej wartości prędkości fali EM (dziękować Panu, panie Einstein). Gdyby w obwodzie NN były jakieś stany nieustalone, to obwód WN generowałby napięcie nie tylko w momencie zapłonu, ale w szerszym zakresie czasowym (przed i po GMP) a tego jak wiemy nie ma. |
Qba6tak Miłośnik FSO Polonez 1.5 SLE Radom, Kielce | 2004-09-22 17:46:32
I teraz wszystko jasne |
BassenMS Miłośnik FSO Warszawa-Praga Płd. | 2005-01-20 22:53:15 Słuchajcie, czy takie objawy, jak skaczące obroty na luzie (co parę sekund obrotomierz "podskakuje" nagle o jakieś 200 obr.) i brak iskry co jakiś czas, ale tylko na zimnym silniku, mogą świadczyć o walniętym module? Czy raczej myśleć o wymianie cewki i kabelków WN? |