MotoNews.pl
  

Gaz = turbo

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
mam pytanko czy ktoś z was jeździł albo jeździ samochodem z turbiną na gazie?czy jakaś turbosprężarka wytrzymuje gaz?i jak sie to spisuje w normalnej eksploatacji?

za wszelkie info dziękuje
  
 
hmmm tez o tym myslalem ale o sprezarce elektrycznej
  
 
Cytat:
2005-03-11 17:04:44, maciekk1977 pisze:
hmmm tez o tym myslalem ale o sprezarce elektrycznej


A jaka to sprężarka ??
  
 
kumpel miał w subaru imprezie i mu tłoki powypalało i wymienił sobie silnik na 280 kM wiec to jesdyny pozytyw w jego przypadku,gdyby nie gaz nigdy by pewnie tego nie zrobił
  
 
Cytat:
2005-03-11 19:51:15, DamianSz pisze:
A jaka to sprężarka ??


znalazlem na stronie skody http://felicia.autokacik.pl i oto przyklad
E-TURBO: Sprężarka elektryczna jest daleko przyjemniejszym rozwiązaniem - nie
obciąża silnika (prawie) i z przyczyn czysto technicznych nie zwiększa zużycia silnika
i paliwa (wszystko w granicach rozsądku oczywiście). Prześwit nie jest potrzebny
gdyż sprężarka mierzy ciśnienie na wyjściu i pompuje cały czas na tyle aby nie
spadało poniżej atmosferycznego (praca jałowa, minimalne obciążenie), bądź
powyżej pewnego zapotrzebowania uruchamia pełne obroty i spręża. Brak
prześwitu daje następną korzyść - nie potrzeba kręcić bardzo szybko - komory
sprężania są prawie szczelne! Nie trzeba więc skomplikowanego układu
smarowania a podawanie powietrza jest ściśle zależne od jego zapotrzebowania i
mocy. Silnik nie słabnie w żadnym zakresie obrotów a charakterystyka momentu
obrotowego rozszerza się nieco. Praktycznie same zalety o ile nie mamy apetytu na
drastyczne wzmocnienie silnika. Sam miałem przyjemność pracować z silnikami z
taką modyfikacją. Opiszę może przykład - najlepsze moim zdaniem rozwiązanie na
rynku za rozsądną cenę: TurboECharger firmy Turbodyne INC:
Stopień sprężania 0.4 Bar przy poborze prądu 95 A (silnik do 1.5 litra). Średnica
wewnętrzna 60 mm, technologia "szczelna" - bez prześwitu. Wzrost mocy
(producent) do 30%, zmierzony (Rover 1.4) 26% wzrost zużycia paliwa - ok. 4 %.
Czas montażu - 0.5 h. Czas regulacji i kalibracji - 0.5 h. Gwarancja 3 lata.
Policzmy samemu teoretyczny wzrost mocy: - np. 10:1 sprężanie , +4 Bar w
cylindrze, 40% wzrost mocy, ale zapotrzebowanie prądowe sprężarki ok. 100A
*12V =1.2KW = 1.5 KM. Sprawność układu: silnik-alternator jest w granicach 30%,
zatem potrzeba ok. 5 KM na zasilenie sprężarki (i te konie właśnie zwiększają
zużycie paliwa o 4 %); moc końcowa układu powinna wynieść 103 KM
(znamionowa Rover 1.4) +40% - 5KM =140 KM. Tyle teoria. Uzyskałem 131 KM.
Ciut jakby gorzej ale... i tak nieźle (skądinąd po dalszych, prostszych modyfikacjach
taki silnik uzyskuje 145 KM bez specjalnego wzrostu zużycia. A jaki ma moment
obrotowy - miód! Jestem zwolennikiem tego rozwiązania dla wszystkich lubiących
moc w granicach rozsądku.
SEMITURBO: Dało się zauważyć po raz pierwszy w samochodach Toyoty i GM
już w latach 60-tych. Pomysł układu zasilania powietrzem jest identyczny jak
E-Turbo, tyle że moc sprężarki (a co za tym idzie - stopień sprężania) są bardzo
małe, oraz szczelność komór jest mniejsza (mają niewielki prześwit lub działanie
opiera się na łopatkach drabinkowych odśrodkowych - jak w starszych lub dużych
suszarkach fryzjerskich - wówczas jest to semiturbo z prześwitem). Urządzenie
działa tak, aby utrzymać stałe ciśnienie na wejściu przepustnicy, zbliżone do
atmosferycznego. Opory filtra powietrza przestają być "widziane" przez silnik, a co za
tym idzie, wzrasta szybkość i gęstość pobieranego powietrza. Zazwyczaj eliminuje
się również czynnik tętnień i znaczny wzrost mocy a przede wszystkim szerokości
dużego momentu obrotowego pochodzi od tego czynnika. Wydajność musi być
dopasowana do silnika. Wzrost ciśnienia sprężania nie przekracza 3-5%. Układ
jest wyjątkowo tani. Dobre układy semiturbo robi Toyota (a ściślej jeden z jej
podzakładów), inne, tańsze pochodzą od Austerlitza (sprawdź ich serwer- dowiesz
się coś więcej). Nie zwiększa zużycia paliwa a nawet nieco zmniejsza. Zużycie
silnika również jest nieco mniejsze (patrz punkt: modyfikacje - zagrożenia). Uzysk na
mocy nie przekracza 10% uwzględniając już wzrost pochodzący od zaniku tętnień
(nie sumuje się). Poprawa char. momentu obrotowego jest natomiast znaczna. To
czuje się w przyśpieszaniu, gdy obroty nie są wysokie. A kto jeździ cały czas na
5000? Przeróbka jest warta uwagi.
i co wy na to
  
 
mówiąc szczerze to nie przekonuje mnie taka suszarka w układzie dolotowym,słyszałem o nich same złe rzeczy a przede wszystkim to że to wcale tak pięknie nie działa a wzrost mocy i momentu to farmazon,słyszałem że do gazu można założyć sprężarke typu volumex ale ona mi się nie zmieści ,jest to sprężarka mechaniczna napędzana paskiem od wału stosowała ją lancia i jeszcze kiilka innych firm w swoich prototypach,była też chyba dostępna u abartha do silników twin cam(DOHC),a wracając do tej elektrycznej to naprawde nie wierze dopuki nie zobacze,przy moich 50 KM powinienem uzyskać ok 68KM o ile dobrze zrozumiałem przelicznik,a 70 KM ma silnik w wersji sport z większymi zaworami dwugardzielowym gaźnikiem i wyższym stopniem sprężania,no było by fajnie ale nie mam przekonania,ile taki coś kosztuje?
  
 
Witam!
Na temat e-turbo już wiele pisano na innych forach.Jak zwykle zdania sa podzielone.Moim zdaniem: 100A można uzyskać z osobnego alternatora co nie jest łatwe, kłopoty z jego zamocowaniem.Większe spalanie paliwa to nie tylko straty mocy wynikającej z zasilania takiej sprężarki.A co ze większoną dawką paliwa do większej ilości powietrza?Przy gażnikach można regulować a co z wtyskiem?Zwłaszcza w starszych pojazdach.
Ale tutaj można sobie poczytać jak ktoś sie zdecyduje
  
 
Ale ile takie E-TURBO albo KOMPRESSOR Kosztuje?
  
 
no własnie noszę się z zamiarem poeksperymentowania z turbina elektryczną .Posiadam pod maska miejsce na 3/4 silnika od malucha więc turbina może mieć duze rozmiary .Będe starał się coś stworzyć we własnym zakresie.Interesuje mnie tylko możliwośc zasilania takiego silnika gazem .Będzie to wymagało kompensacji reduktora ale czy tylko ???
Przy paliwie nie bedzie problemu gdyż jest to wtrysk jednopunktowy i modul sterujacy na pdstawie pomiarów cisnienia w kolektorze ssacym i odczytów z sondy lambda dobierze sam potrzebną dawke paliwa .
  
 
Cytat:
2005-03-28 12:10:33, laska18 pisze:
Ale ile takie E-TURBO albo KOMPRESSOR Kosztuje?


co do ceny to nie wiem ale jest tansze od turbosprezarki
  
 
100 A
tylko ktory alternator tyle da ))))))))

pozdrawiam