MotoNews.pl
  

Modyfikacja silnika 115C

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam pytanie.
Czy kiedykolwiek ktoś z Was wsadzał wał korbowy, wałek rozrządu z silnika polonezowskiego do silnika fiatowskiego ??

Stanąłem przed problemem typu:
jak zaspawam otwór przelewowy w misce olejowej, saślepie otwór po kominku w bloku i założe pokrywę zaworów z odmą od Poloneza to czy silnik będzie prawidłowo przewietrzany ??

Czy brak filtra odśrodkowego (wał polonezowski) wpłynie negatywnie na smarowanie silnika ??
Pomocy !!!
  
 
Pozbywanie sie filtra odśrodkowego, przy bocznikowym charakterze filtra głównego to nie najlepszy pomysł.

Co do przewietrzania silnika - nie powinno być problemów..

Jeśli chodzi o przróble rozrządu na pasek - nie polecam.
  
 
Cytat:
2005-05-18 17:52:26, Koval_stm pisze:
Mam pytanie. Czy kiedykolwiek ktoś z Was wsadzał wał korbowy, wałek rozrządu z silnika polonezowskiego do silnika fiatowskiego ?? Stanąłem przed problemem typu: jak zaspawam otwór przelewowy w misce olejowej, saślepie otwór po kominku w bloku i założe pokrywę zaworów z odmą od Poloneza to czy silnik będzie prawidłowo przewietrzany ?? Czy brak filtra odśrodkowego (wał polonezowski) wpłynie negatywnie na smarowanie silnika ?? Pomocy !!!



Gdy modny stał się rozrząd PN to zmienialiśmy tylko wałek i koła ale filtr odśrodkowy pozostawał bo bocznikowy tylko część oleju filtruje.
Wolał by zmienić silnik na PN niż takie dziwy.
  
 
OT:a ja Ci dziś chciałem priva Koval zostawić na forum WKT bo dziś tak całkiem przypadkiem Cie tam znalazłem, tymczasem Ty już tutaj
  
 
Niestety jestem zmuszony do takiego rozwiazania ze wzgledu na fatalny stan owych podzespolow, wal i walek uzywany w dobrym stanie do silnika fiatowskiego jest praktycznie nieosiagalny (bylem prawie na wszystkich szrotach w Warszawie , na gieldzie w Slomczynie i na Zeraniu). Jezeli niebyloby problemu z tymi czesciami to niezakladalbym dziadostwa z Poloneza ale coz takie sa realia, a w nowe graty niebede inwestowac bo predzej czy pozniej i tak zmienie silnik na 1.8 DOHC.


OT: Chrostek --> zarejestrowales sie na naszym forum (WKT) ??
  
 
Wszystko pieknie ale nie uzyskalem konkretnej odpowiedzi na moje pytanie(a) tylko jakies nic niewarte wywody.....
Moze ktos jeszcze cos wie na ten temat ??
  
 
Ja tam czytałem tylko wieki temu że ktoś wsadził wał PN do bloku 115C i nie było smarowania, ale nie wiem czy majaczę, czy tak rzeczywiscie jest.
  
 
moze wal poprostu niemoal brokow albo przepuszczaly ??
  
 
Żadne majaczenia tylko szczera prawda. Panowie przecież w wale fiatowskim przebiega głowna magistrala olejowa tego silnika!!! Owszem blok posiada również kanał olejowy - zresztą wykorzystany w poldku jako główny - jednak kanał ten zasilany jest z ostatniej panewki głównej, czyli olej żeby do niego mógł dotrzeć to musi popłynąc przez cała długość wału korbowego.Polecam postudiować kolorowe schematy smarowania silnika ze starych wydań instrukcji lub czarno-białe z książek Kowala. Wał polonezowski nie ma wierceń w dwóch ramionach pomiędzy czopami korbowymi 1 i 2 oraz 3 i 4 cylindra. Wykonanie takich kanałow w warunkach amatorskich jest zupełnie nierealne a i pewnie żaden zakład tego się nie podejmie bo kanały są długie i trzeba je wiercić z przyrządu pod kątem. Ponadto jak rozwiązać zasilanie wału w olej? W fiacie jest specjalna pokrywa przedniej panewki z doprowadzeniem i tarcza uszczelniająca z pierścieniem jak w maluchu a wał na pierwszym czopie ma dwa spłaszczenia po których olej płynie do filtra odśrodkowego a potem wierceniem w czopie płynie po kolei do: czopów korbowych 1 i 2 cyl , czopa głownego środkowego, czopów korbowych 3 i 4 cyl, czopa głównego tylnego i stamtąd dopiero do kanału wzdłuż bloku,skąd trafia do czopow wałka rozrządu oraz do filtra bocznikowego. Czujnik lampki cis. oleju i klawiatura oraz mały rozpylacz na łańcuch są zasilane z przedniej aluminowej panewki wałka rozrządu i dlatego ma ona kilka otworów i kanałków. Co ciekawe ma te kanałki (troszkę inaczej wykonane ale są!) również panewka do poloneza chociaż część z nich jest niepotrzebna (czujnik zasilany z miejsca gdzie fiat ma filtr bocznikowy) potwierdza to hipotezę, że fabryka stosowała rozwiązanie z napędem rozrządu paskiem w silnikach 115C (fiatowskich) i była to tzw wersja egipska o czym nie ma słowa w literaturze. Stąd wynika, że pomysł napędu rozrządu paskiem i specjalnego małego koła do DF-a wyszedł z FSO a nie np z redakcji motoru która go zamieściła w na przełomie lat 80 i 90 na swoich łamach- gdzies mam ten numer.
Na koniec dobra wiadomość, wał do DF-a nowy jest osiągalny. Info na priv.


[ wiadomość edytowana przez: predki dnia 2005-05-20 17:15:15 ]
  
 
Czyli reasumujac, niebedzie smarowania ?? czy bedzie ale slabe ??
  
 
Nie będzie. Po prostu krótko to ujmując - odpalisz silnik i od razu usłyszysz walenie niesmarowanych panewek.
Kombinujesz jak koń pod górkę. A nie lepiej kupić silnik poloneza (wystarczy tylko kadłub z układem tłokowo-korbowym)? Układ smarowania w silniku PN jest lepiej rozwiązany niż w silniku DF. Co do paska - ja bym został przy łańcuchu, jest bardziej niezawodny od strzelających pasków (da się bez problemów zastosować wałek od DF-a do silnika PN z całym układem napędu rozrządu DF-a).
  
 
kupisz od razu 1,6 gle gaznikowca, jest zajbiscie elastyczniejszy od tego 115c
  
 
Kupiłem całego Poloneza z '89r. za......... 480 zł. !!
wsasze te graty ktore mam do jego bloku i bedzie spoko.
Moze ktos czegos potrzebyje do takowego poldka (przod "nosek" tyl "borewicz") to zapraszam. Polonez jezdzi do poniedzialku, potem go rozkrecam !!!