| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-06-28 13:09:54 Na stałe zasilanie syreny możesz dać jakiś mały bezpiecznik rzędu 3A. Na wyzwalanie nie trzeba.
Odcinanie rozrusznika to taki sobie pomysł, raczej średni. Jest kilka innych ciekawych miejsc
Porządne alarmy mają pamięć nieulotną, więc odłączenie zasilania nie powinno zmienić mu ustawień. Ale najciekawsze jest na koniec: przepisy Unii Europejskiej nakazują, by po odłączeniu systemu alarmowego blokada nie działała. Absurd, ale tak jest. Jeśli zamierzasz podłączać czujniki równolegle, to radze ich wyjścia separować diodami. To samo, jeśli musisz połączyć wszystkie czujniki krańcowe do jednego wejścia. PS. Ciągniesz w sumie dwa wątki o tym samym. A w żadnym nie piszesz, co masz za alarm, co za czujniki i ile ich. Jak na razie jesteś mało poważny... |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2008-06-28 20:42:17 "KomorniK" to nick, czy zawód? Hehe!
Powiem ci, że trudno jest doradzać z elektryki nie widząc schematu ani nawet nie znając modelu centralki jaką posiadasz. Podaj więcej informacji to i pomoc będzie precyzyjniejsza. Co do wstrząsówki i ultradźwięku - są to czujniki które zwykle podłącza się do centralki równolegle więc mają wspólne zasilanie ("+" i "-") oraz wspólne wyzwalanie. Dodatkowo wstrząsówka posiada prealarm jest to czwarty przewód. Prealarm posiada również czujnik mikrofalowy (tak dla przykładu) i jego również podłączamy do centralki za pośrednictwem tych samych przewodów czyli równolegle z innymi wymienianymi już czujnikami. Jeśli twoja centralka posiada 3 wejścia wyzwalające z czujników to też nie problem, po prostu trzeba zasilić czujniki ("+" i "-" 12V) a wyzwalanie podłączyć pod przewody z centralki. Tylko swoją drogą nie wiem po co w centralce aż 3 kanały do wyzwalania alarmu, chyba że w zamyśle było inne alarmowanie w zależności od tego który czujnik wywołał alarm. Widzę, że pojawił się nowy czujnik w zestawie - czujnik położenia (???) sprecyzuj bo się nie spotkałem a chyba nie myślisz o czujniku położenia auta w przestrzeni geograficznej nazywanym potocznie GPS? Co do miejsca montażu czujnik to chyba to które zaproponowałem jest OK i się sprawdza, niestety wszystko zależy od siły ewentualnego uderzenia w samochód i niestety wyregulowania czułości. Zasada jest prosta czujnik b.czuły - dużo fałszywych alarmów, mniejsza czułość - może nie alarmować w przypadku słabszego uderzenia ale nie będzie fałszywek. Zakładam, że w urządzeniu za 20PLn nie znajdziesz złotego środka w postaci 100% alarmów 0% fałszywek. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamontować dwa czujniki wstrząsowe zamontowane w różnych miejscach, z różną czułością i chroniące przed rożnymi zagrożeniami (uwaga na przerost formy nad treścią!!!) Podeślij schemat i fotki tego co tam masz to się coś podpowie konkretniej. [ wiadomość edytowana przez: R_O_Y dnia 2008-06-28 20:52:01 ] |
jerico Sympatyk FEFK Mondeo MK5 Wojkowice | 2008-06-28 20:53:35 W temacie czujnika położenia. Jak na moją wiedzie to będzie czujnik reagujący na podniesienie samochodu - próba wciągnięcia auta na lawetę.
Czujnik wstrząsowy nie reaguje na ruchy tego typu, tylko na uderzenie - udar. Osobiście przykleiłem czujnik wstrząsowy w okolicach lewarka skrzyni biegów i np. uderzenie pięścią w szybę lub kopnięcie w oponę wyzwala pre-alarm. |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2008-06-28 20:59:11 Ja mam wstrząsówkę zamontowaną przy kolumnie kierowniczej i reagował na mocne uderzenie w karoserię ale już w przednie koła wystarczyło lekko stuknąć i prealarm. Praktycznie na biegu nie do wciągnięcia na lawetę (bez podniesienia) po cichu, a przy tym przez ponad 5 lat żadnego fałszywego alarmu.
P.S. Czas przeszły bo samochód poszedł do ludzi |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-06-29 10:46:54 Wszystko zależy jednak od klasy czujnika wstrząsowego. Przećwiczyłem już wiele modeli tych czujek, z prealarmem i bez, z czujnikiem opartym na piezokrysztale, na cewce... I mam dość średnią opinię o nich i z reguły odradzam ich montaż. Bo mialem już takie usterki i wady tego typu czujników, że książkę można by napisać. Był i urwany ciężarek od piezokryształu, któy wpadając w elektronikę zrobił zwarcie i się troszkę przysmażył czujnik i alarm. Miałem czujniki z cewką i magnesem wiszącym na gumce, która to pod wpływem ciepła sie rozciągała i wyzwalało to alarmy. Były jakieś czujniki, których punkt pracy ustawiało się niemal progowo na zasadzie: nie działa - działa na maksa. I wiele innych przygód...
Zresztą źle wyregulowany czujnik wstrząsowy będzie alarmował i po przejechaniu obok ciężarówki i od głośnego tłumika i od wiatru... |
KomorniK Warszawa | 2008-06-29 14:08:27 Sorki za niesprecyzowanie co to za alarm. Wiec jest to seo dolphin. Tutaj link do opisu złącz i schematu.
Czujki do alarmu to: ultradzwiekowa, polozenia, wstrzasowa. Juz zalapalem o co chodzi z podlaczeniem rownoleglym czujnikow. Po prostu myslalem, ze te 3 przewody to 3 oddzielne sygnaly wzbudzenia dla 3 czujek. Czyli (o ile dobrze teraz rozumiem) bialy przewod to +12V, brazowy to masa a zielony sygnalowy (wzbudzenie) i przy podlaczeniu rownoleglym (czyli 3 przewody wzbudzenia z 3 czujnikow z przewodem zielonym z centralki) alarm uruchomi sie w przypadku zadzialania dowolnego z czujnikow, tak? A czy nie bedzie za duze obciazenie dla centralki jak bedzie zasilala 3 czujniki (max to 170mA)? Czy w moim przypadku nie da sie ustawic prealarmu dla wstrzasowki Bo nie wiem jak moznaby ja podlaczyc do centralki....
Kolego BLAZEY, czemu maja sluzyc te diody? Czy chodzi o zabezpieczenie pozostalych czujnikow w przypadku uszkodzenia jednego z nich? Jakie te diody i gdzie je podlaczyc? Czujniki krancowe podlacze oddzielnie bo mam do dyspozycji 3 obwody, nie? Jak mam podlaczyc czujnik polozenia pojazdu aby zalaczal sie dopiero po zamknieciu centralnego zamka i wlaczeniu alarmu? |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-06-29 14:22:49 Diody służą do separowania poszczególnych obwodów. Można je pominąć ale istnieje ryzyko, ze czujniki jakoś mogą się "pokłócić". Czasem zdarzają się takie przypadki. Osobiście uważam, ze dajesz za dużo czujników dodatkowych. Ultradźwięki i jeden dodatkowy...
Raz montowałem klientowi w audi wstrząsówkę, ultradźwięki, mikrofalę i czujnik przechyłu i holowania. na nic były moje tłumaczenia, ze sie będzie gryźć... Po miesiącu klient przyjechał, by połowę zdemontować... Z tego, co wiem, to alarmy SEO nie posiadają funkcji prealarmu. Można to zrobić wykorzystując wyjście prealarmu z czujki wstrząsowej i wyzwalanie masą syrenki. Alarm wyzwala syrenkę plusem, więc tak ją się podłącza do alarmu. Pozostaje niewykorzystane wyzwalanie syrenki masą i wolne wyjście prealarmu z czujnika wstrząsowego. I można to spiąć razem. W takiej konfiguracji prealarm będzie działał z pominięciem alarmu - takie połowiczne rozwiązanie. I syrenka może wydawać nieregularne piknięcia - będą zależne od długości impulsu prealarmu. Można to trochę ustabilizować montując jakiś kondensator na wyjściu prealarmu. |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2008-06-29 15:27:23 No z tym podłączaniem prealarmu bezpośrednio do syrenki to chyba ciut za skomplikowane dla kogoś kto montuje alarm pierwszy raz - bez urazy. Trzeba by wszystko wyłuszczyć step by step.
Diody montuje się po to żeby odseparować poszczególne sygnały od siebie. Nie jest to konieczne w przypadku centralki jaką ty posiadasz ale widać to dopiero na schemacie. |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-06-29 15:43:30 Ja jednak zalecałbym diody do separowania równolegle połączonych czujników (ultradźwięki, wstrząsówka, holowania). Bo czasem bezpośrednie połączenie ich wyjść powoduje zakłócenia w ich funkcjonowaniu.
SEO ma faktycznie kilka obwodów wejściowych do wyłączników krańcowych. W tym przypadku nie trzeba stosować diod do separowania obwodów (gdyby podłączyć wszystkie czujki krańcowe razem bez separacji, to otwarcie np. klapy bagażnika lub maski powodowało by zapalenie lampki w kabinie). Choć, jeśli masz na wyposażeniu lampkę z opóźnieniem wyłączania, to trzeba połączyć poprzez diody obwody drzwi kierowcy i reszty drzwi. Chyba, że wpiąć się za moduł i przeprogramować alarm na opóźnienie. |
KomorniK Warszawa | 2008-06-29 16:19:07 Nie no spoko. Wiem o co chodzi. To rozwiazanie w moim przypadku jest chyba optymalne. Ciekawe jak bedzie szczekac syrena przy prealarmie
BTW widze ze najbardziej skomplikowane to bedzie podlaczenie syreny
Wlasnie przebijalem sie do komory silnika. Szok
Nie przypuszczalem, ze najwiecej pracy bedzie z demontazem/montazem elementow kabiny i prowadzeniem kabli. Jednak nadal uważam, ze jak ktos polozy kilka instalacji to kolejne ida szybko i gladko. IHMO 500zl za montaz (tyle zycza sobie firmy montujace elektryke) to przesada
[ wiadomość edytowana przez: KomorniK dnia 2008-06-29 22:36:53 ] |
KomorniK Warszawa | 2008-07-05 19:52:05 Witam
Na dzien dzisiejszy podlaczylem centralny zamek, przykrecilem syrene, czujnik krancowy komory silnika, wyprowadzilem wszystkie potrzebne przewody z komory silnika do wnetrza. Stanalem na nastepujacych sprawach: 1. Kwestia bezpiecznikow. - Wiem, ze powinienem zabezpieczyc zasilanie bezposrednie syreny z akumulatora (ale jaki dac bezpiecznik? wyjec ma 25W, wec 2.5-3 A bedzie OK?). - W instrukcji do centralnego jest napisane ze tez powinien byc bezpiecznik ale zadnego nie zalaczyli. Jaki dac? - Czy centralka alarmu ma byc tez podpieta przez bezpicznik? Jaki? - Czy czujniki dodatkowe (ultra, wstrzas) podlaczac przez bezpieczniki? Jakie? - Rozumiem, ze wszelkie bezpieczniki podlacza sie na przewodach pradowych a nie masowych, tak? 2. Jak podpiac centralke pod kierunkowskazy? Nie mam pojecia gdzie sie powinienem wpiac. Pod kolumna przy stacyjce jest blekitny przekaznik, ktory chyba odpowiada za sterowanie, ale nie ma mozliwosci sie wpiac w kostke z drugiej strony bo brak dostepu A wiec gdzie konkretnie sie wbic i czy bezposrednio czy przez jakies diody (jakie? parametry?)
3. Do sterowania centralnym zamkiem z centralki alarmu wychodza 2 podwojne kabelki a ze sterownika od CZ 2 pojedyncze. Jak to podlaczyc? Mase z tych podwojnych podlaczyc gdziekolwiek z masa? |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2008-07-05 21:01:00 ad.1/ Stosuj bezpieczniki przelotowe często spotykane na przewodach przy radiach samochodowych do kupienia w sklepach elektronicznych. O wiele trudniej kupić oprawki na kabel do takich bezpieczników jak się stosuje w samochodach, można zakładać na nie wsuwki (żeńskie) ale nie polecam ze względu na możliwość zwarcia. Wartości to dla:
- syreny 2-3A stosuj na przewodzie "+" jak najbliżej akumulatora - centralki alarmowej stosuj również 2-3A i jak najbliżej miejsca skąd będziesz pobierał "+" (dotyczy to zarówno "+" z aku jak i za stacyjką) - centralny zamek, no tu już gorzej bo prądy praktycznie udarowe bezpiecznik powinien być nie mniejszy jak 10A a i to nie gwarantuje że się nie przepali wszystko zależy jak ciężko chodzą zamki i czy np zastosowałeś siłowniki ze sprzęgłem mechanicznym - oczywiście bezpieczniki stosuje się na przewodzie "+" bo tak jest najbezpieczniej ale stosując na "-" w przypadku zwarcia w samym chronionym urządzeniu również zadziała ad.2/ Musisz poszukać przewodów które wychodzą z wyłacznika zespolonego do skrzynki bezpieczników, kolorów niestety nie pamiętam ale możesz je łatwo zlokalizować przy pomocy multimetru uniwersalnego lub zwykłej żaróweczki na przewodach o niewielkiej mocy. Sposób: podłączasz żarówkę do masy i sprawdzasz które złacza w zespolonym "świecą" a które nie (można robić rysunki z opisem kolorów kabli), następnie włączas kierunkowskaz L lub P i sprawdzasz tylko te które wcześniej nie świeciły. Na pewno natrafisz na migający "+" to sygnał kierunkowskazu, z drugą strona postępujesz analogicznie. W przypadku twojej centralki alarmowej nie musisz separopwać sygnałów od kierunkowskazów diodami bo centrala ma diody wbudowane i podłączasz zgodnie z opisem L i P. ad.3/ z alarmu masz 2 pary bo najprawdopodobniej sa to przejścia bezpotencjałowe (to dobrze) daje to możliwość podłączenia CZ sterowanego "+" lub "-". wystarczy tylko wiedzieć co potrzebujesz, jeśli masz CZ sterowany masą to podłaczasz po jednym przewodzie z każdej pary do masy a na przewodach które ci pozostały będziesz miał po uruchomieniu impulsy masy (albo na otwórz albo na zamknij). Jeśli potrzebujesz sterowanie "+" zamiast łaczyć z masą łączysz z "+" i bedziesz miał wyjścia do zamka sterowanego plusem. Ufff ale myślę że napisałem najprościej jak się dało. Jak by co to pytaj (zapraszam też na gg ale za jakis czas. Pozdro. |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-07-05 21:37:32 Ad1. Na syrenkę bezpiecznik o małym prądzie. Wystarczy tylko na zasilanie. Na połączenie syrenki z alarmem nie trzeba. Alarm właściwie też przez bezpiecznik, choć akurat SEO jest zabezpieczone przez bezpieczniki polimerowe. Ibez problemu kupisz oprawki dla bezpieczników płytkowych, takich, jak stosowane w aucie. Oprawka kosztuje poniżej 4 zł.
Ad2. Możesz wyłapać sygnał od kierunkowskazów na wyłączniku od awaryjnych, Ale jak już wcześniej wspominałem i nie tylko ja, WSZYSTKIE potrzebne sygnały znajdziesz w skrzynce bezpiecznikowej, od jej spodu. I są tam sygnały z krańcówek drzwiowych, kierunkowskazów, plus po stacyjce i wszystko, co trzeba. Z tego, co pamiętam, to kierunkowskazy są na czerwonym i czerwonym z niebieskim paskiem. Do znalezienia w kilka minut za pomocą kontrolki z żaróweczką (miernik może tu być za wolny) - włączasz awaryjne i sprawdzasz, na którym przewodzie ci się kontrolka zapala zgodnie z miganiem... Ad3. Coś chyba pomieszałeś... Wrzuć tu schemat montażowy tego alarmu i opis, to ci powiem, co i jak... [ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2008-07-05 21:39:30 ] |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2008-07-05 23:53:44
Ad.3 Blazey schematy to Komornik zamieszczał już... a oprawek "płytkowych", jak je nazwałeś, to w mojej mieścinie nigdzie nie było. |
KomorniK Warszawa | 2008-07-06 10:51:36 To przewody do stacyjki mam podpiac w miejsce gdzie sygnal jest juz rozdzielany przez przekaznik (miga - raz jest raz nie ma)? Myslalem, ze koniecznie musi byc to stale napiecie, ktore dopiero podawane jest na przekaznik
Co do centralnego to mam model specjalnie do esich firmy Mann alarm (schemta ideowy, opis instalacji), z 2 silownikami po chyba ok. 5-6kg. Czy 10A bedzie ok? Jakie mam sterowanie (+ czy -)? Jak podlaczyc przewody? Konkrety plizzz
|
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-07-06 13:10:02 Do alarmu podłączasz da napięcia: stałe i po stacyjce. I to po stacyjce NIE MOŻE zanikać w momencie rozruchu!
A w tych pytaniach to już się pogubiłem. Podwójne przewody sterujące wychodzą z alarmu, czy ze sterownika centralnego? Bo jeśli to alarm SEO, to z niego wychodzą dwa przewody sterujące masami. A ten serownik, jak widzę, to ma możliwość sterowania impulsami masy i plusami. W tym przypadku sterowanie plusem jest niepotrzebne - uciąć, wypierdasić
PS. Daj schemat tego alarmu jeszcze raz, bo mam lenia weekendowego i nie chce i sie szukać
PS2. Ty piszesz o kierunkowskazach! To po cholerę tam kombinujesz ze stacyjką? Zmyliłeś mnie okrutniku! Tak! Podpinasz się z tymi przewodami do prawej strony kierunkowskazów i lewej strony kierunkowskazów. Czyli do wyjścia z przełącznika kierunkowskazów, czyli za PRZERYWACZEM, a nie przekaźnikiem. Zastanów się dlaczego i daj znać. [ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2008-07-06 13:13:56 ] |
KomorniK Warszawa | 2008-07-06 23:28:33 2008-07-06 13:10:02, Blazey pisze:
...chodzi Ci ze ma byc to napiecie podczas i po rozruchu, tak? Czy mowisz o spadku napiecia jakims???
... Sorki, zgodnie ze schematem w rzeczywistości z centralki alarmu wychodzi jeden podwójny przewód do CZ, więc wszystko jest jasne
... Nie bardzo rozumiem. Czy obwod wyglada tak: akumulator, , przekaznik (w skrzynce bezpiecznikow), przerywacz (blekitny pod kolumna kierownicy, zarowka od kieronkowskazu, masa? Pytam jeszce raz: Gdzie trzeba sie wbic? czy jak sygnal jest juz przerywany czy przed przerywaczem czy moze to obojetne
Namierzyłem wiązkę przewodów (tą najszerszą) wychodzącą od góry ze skrzynki bezpiczników zawierającą przewody, w których po włączeniu kierunkowskazu pojawia się napięcie (na mierniku uniwerslanym skacze ono z 3 do 14 V). Czy jak podepnę się do nich będzie OK
[ wiadomość edytowana przez: KomorniK dnia 2008-07-07 16:55:20 ] |
Blazey Ford Escort mk VII Oława/IJsselstein | 2008-07-07 19:43:50 I już widzisz, ze miernik jest do tego ZA WOLNY i będzie ci głupoty pokazywać. Tutaj lepiej spisze się małą żaróweczka i kawałek przewodu.
Z tego, co pamiętam, to kierunkowskazy, przewody z krańcówek drzwiowych (ja mam moduł opóźnionego wyłączania oświetlenia i dlatego tez wpiąłem sie PRZED ten moduł, czyli w sygnał z krańcówek i zeby mi nie brzęczało przy otwarciu każdych drzwi, to musiałem odseparować obwody drzwi kierowcy i pozostałych drzwi - diodami) są od spodu skrzynki. I w niej znajdziesz resztę potrzebnych przewodów. Zasilanie stałe: śruba zaciskowa, zasilanie po stacyjce - pojawia się po przekręceniu stacyjki i NIE MOŻE zanikać na czas rozruchu!!! W przeciwnym razie alarm będzie ci załączał blokadę zapłonu i nie odpalisz auta. Masę weź sobie z punktu masowego w lewym kickpanelu. Nie trzeba się motać z przewodami po całej kabinie! Wszystko jest w skrzynce! PS. Na przełomie lipca i sierpnia będę w kraju - zapraszam
PS2. Mam nadzieję, że to nie ty: j23f (nick z innego forum). Jeśli tak, to lepiej skontaktuj sie ze mną na privie... [ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2008-07-07 19:59:06 ] |
KomorniK Warszawa | 2008-07-10 14:18:02 Wszystko podłączone. Aktualny problem:
Po podłączeniu czujnika wstrząsu i jego prealarmu bezpośrednio do syreny (brak możliwości podłączenia prealarmu do centralki) teraz za każdym razem kiedy zamykam z pilota zamek centralny i włączam alarm wraz z jednym mrugnięciem kierunkami syrena raz szczeka. Co ciekawe przy wyłączaniu alarmu i otwieraniu drzwi brak efektów dźwiękowych . Dlaczego? Jak uciszyć wariatkę?
|