Światła mijania i drogowe - Strona 7

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cytat:
2004-09-24 07:04:05, AsterixGal pisze:
Wg mnie przeróbka jest banalna, ale mam inne pytanie, JAk powinno być prawidłowo ze światłami przeciwmgielnymi przednimi i tylnymi: 1) przednie i tylne muszą zapalać się razem 2) przód i tył można zapalać osobno 2a) można zapalić tył bez przodu 2b) można zapalić przód Rozważamy sytuację kiedy samochód jest wyposażony w przednie i tylne światła przeciwmgielne.



Ja myślę, że prawidlowa jest sytuacja 2)

Dla przykładu mogę podać, że tak jest w nowych Astrach II (ma mój brat). Ale jako ciekawostka dodam, że w Astrze I (1,4 82MPi) Wersja Niemiecka (mamy takie w firmie) jest tak jak w Espero, czyli tyl działa tylko z przednimi halogenami.
  
 
ja mam samochod od nowosci i cale zycie bylo tak:
przod moglem zapalic juz przy wlaczonych pozycjach
w tym czasie mozna bylo wlaczyc tyl
samego tylu nie mozna wlaczyc wogole
czyli trzeba tak przerobic aby tyl i przod chodzily niezaleznie
  
 
W mojej ładzie 2107 było jeszcze ciekawiej:
Tylne przeciwmgielne działały, gdy były włączone mijania. Ale gdy przełąćzyło sięna drogowe - p/mgielne gasły...
Co śmieszniejsze - na przeglądzie diagnostyk mówił, że tak musi być - bo tak nakazują przepisy... (wg mnie mało prawdopodobne)
  
 
No i jeszcze przeciwmgielne. Narazie tyko schemacik.

CEL: przeróbka ma umożliwić włączanie niezależne świateł przeciwmgielny przednich i tylnych. Do tej pory można było zapalic tylne przeciwmgielne tylko po zapaleniu przeciwmgielnych przednich.




Którekolwiek ze swiateł przeciwmgielnych można zapalić gdy są włączone światła pozycyjne lub mijania/drogowe (niezależnie od wykonania lub niewykonania jakichkolwiek innych przeróbek w instalacji świateł).
Przy OFF LAMP FULL WYPAS też działa po zapaleniu pozycyjnych.

Panie i Panowie, ja wyczaję gdzie najproscie dokonać zmiany w rzeczywistości to dam znać.

[ wiadomość edytowana przez: asterixgal dnia 2004-09-24 12:28:52 ]
  
 
wiem
ze zaraz powiesz nie mam czasu itd

a le jakbys tak sie spiol i zebral te wszystkie dane do kupy napisal jeden tekt okrasil zdieciami i wrzucil do Cwikusa coby to wsadzil do dzialu porady byloby super.
dlaczego ty ?
a bo tylko ty wiesz "co poeta mial na mysli piszac ten wiersz" i mozesz te posty poskladac ze zdjeciami wyrzucic co niepotrzebne dolozyc jak cos jeszcze wymysliles

a jeszcze jakby Robert S dolozyl piekny schemat i najlepiej zdjecia przekaznikow szyb to juz by bylo pieknie
i robota na dlugie zimowe wieczory zapewniona
  
 
I propozycja fizycznej przeróbli świateł "dlugich"

Cel: Odciązenie styków przełączniaka długich poprzez wstawienie przekaźnika jako elementu załączającego.

Uwagi przygotowawcze: Przy przeróbce tylko świateł krótkich zastosowałem przewodzik o przekroju 2,5mm2 od akumulatora do przekaźnika. Jeśli wykonywane będą obie przeróbki, tzn. krótkich i długich przekrój tego przewodu trzeba by zwiększyć do 3,5-4mm2. Dodatkowo w tym dodatkowym gnieździe bezpieczka trzeba włożyć bezpiecznik min20A, ale on może się często przepalać, więc lepiej odrazu dać 30A (łącznie ok220-230W co daje 18,3-19,1A)

Propozycja wykorzystanie pustych gniazd przekaźników.



Wykorzystać należy przekaźnik z poniższego rysunku
Przekaźnik musi mieć obciążalność min. 16A




A tak bym proponował wykonać połączenia (narazie wirtualnie)




Pamiętajcie, że przy tym wąskim przekaźniku są dwa typy wsuwek-wąskie i szerokie. Szerokie są takie same jak prezentowałem wcześniej. Wąskie te muszą mieć ten blokujący wypust z boku.
Jak ktoś chce to taki sam przekaźnik może zastosować do przeróbki świateł krótkich.


  
 
Cytat:
2004-09-24 11:18:49, Robert_S pisze:
W mojej ładzie 2107 było jeszcze ciekawiej: Tylne przeciwmgielne działały, gdy były włączone mijania. Ale gdy przełąćzyło sięna drogowe - p/mgielne gasły... Co śmieszniejsze - na przeglądzie diagnostyk mówił, że tak musi być - bo tak nakazują przepisy... (wg mnie mało prawdopodobne)



W maluchach również po przełączeniu na "długie" gaśnie tylna lampa przeciwmgielna (a jakie są tylne światla w malcach to chyba nie trzeba przypominać).
  
 
Cytat:
2004-09-24 12:43:21, cezariusz pisze:
wiem ze zaraz powiesz nie mam czasu itd a le jakbys tak sie spiol i zebral te wszystkie dane do kupy napisal jeden tekt okrasil zdieciami i wrzucil do Cwikusa coby to wsadzil do dzialu porady byloby super. dlaczego ty ? a bo tylko ty wiesz "co poeta mial na mysli piszac ten wiersz" i mozesz te posty poskladac ze zdjeciami wyrzucic co niepotrzebne dolozyc jak cos jeszcze wymysliles a jeszcze jakby Robert S dolozyl piekny schemat i najlepiej zdjecia przekaznikow szyb to juz by bylo pieknie i robota na dlugie zimowe wieczory zapewniona



To mam lepszy pomysł z którym się noszę od pewnego czasu.
Zrobię całość na TIP-TOP i podam to "gdzieś" w postaci spakowanego pliku zip albo rar. Łatwiej zassać, na forum zrobi się luźniej. To wszystko zrobię gdy skończy się dyskusja dotycząca przeróbek, propozycji przeróbek w obwodzie świateł, usunięte zostaną ewentualne błędy. Poprosu gdy wyklaruje się wersja ostateczna.
  
 
Wykorzystałem dziś zapiski Asterixa i zamontowałem przekaźniki świateł. Swiatełka świecą jaśniej - zawsze to coś. Poza tym odciążam przełącznik zespolony (droga rzecz ). Jutro (przy ładnej pogodzie) robię resztę + niezapalenie świateł do momentu aż alternator rozpocznie ładowanie.
  
 
Dziś zrobiłem już wszystkie opisywane modyfikacje, tak jak sobie zaplanowałem, i niezwłocznie dzielę się uwagami.
Na początku wydawało mi się, że wszystko gra poza tym, że przekaźnik od "FULL WYPASS'u" był załączony pomimo, że (z punktu widzenia poprawności schematu) nie miał prawa. Owszem, +12V z linii "30" jest podawane na cewkę cały czas jednak po drugiej stronie nie ma masy!
Mierząc omomierzem nie ma "przejścia" pomiędzy "drugą" nóżką cewki (to ten sam potencjał co nóżka 86 przekaźnika K5) a masą samochodu. Jednak mierząc napięcie na cewce jest 12V. Jak wyciągnę przekaźnik K5 to przekaźnik od "FULL WYPASS'u" się wyłącza. Wygląda na to, że obwód się zamyka przez inne urządzenia.
Zamontowałem zupełnie inny przekaźnik (nie samochodowy). Pobiera on prąd ok. 16mA, dla przykładu przekaźnik 741A pobiera prąd ok. 170mA. To istotna różnica, zważywszy, że jeśli pozostawimy samochód z przełącznikiem świateł mijania/drogowych włączony, to przekaźnik jest cały czas zasilany !!!
Jest jeszcze jedna rzecz - dziwnie zachowują się światła postojowe. Są jak włączę stacyjkę i zdarza się, że pozostaną gdy ją wyłączę po czym po chwili gasną (lub nie - różnie to bywa).
Prawie zawsze ich nie ma gdy stacyjka jest wyłączona. Jeśli zdarzy się, że są to po przełączeniu włącznika świateł na pozycję mijania/drogowe giną i nie pojawią się gdy wrócę z przełącznikiem na postojowe.
Najpewniej przyczyną jest fakt opisany powyżej. Wygląda na to, że trzeba dać jeszcze jeden przekaźnik, którego cewka z jednej strony będzie połączona z nóżką 86 przekaźnika K5 a drugą z linią "30". Styki trzeba wpiąć przed nóżkę 85 przekaźnika K5.

[ wiadomość edytowana przez: Piotr_W dnia 2004-09-29 01:24:11 ]
  
 
Skontaktuję się z Tobą telefonicznie to wyjaśnimy sprawę, a jak się nie uda przez telefon, to spróbuję te "wirualne" przeróbki wykonać u siebie.
  
 
No i po rozmowie z Jegomościem ustalono, że prawdopodobna przyczyną takiego zachowania jest :
1) zbyt mały prąd załączenia przekaźnika,
2) różnica napięć pomiędzy linią 15A i 30, która powoduje przepływ prądu przez cewkę dodatkowego przekaźnika i jego załączenie.

Są to narazie przypuszczenia. Układ jest elektrycznie poprawny. Piotr chyba szybciej niż ja ustali rzeczywistą przyczynę, bo u mnie narazie brak czasu na grzebanie w instalacji, a i pogoda pod psem.

  
 
Dzięki za telefon. Swoją drogą świetnie się z Tobą rozmawiało, zanim się oglądnąłem minęła chyba ponad godzina.
Zrobiłem jednak to, co zaplanowałem. Nie "wnikałem" w diody czy stabilizatory. Tak jak rozmawialiśmy priorytetem dla mnie było, aby przekaźnik od "FULL WYPASS'u" pobierał jak najmniejszy prąd w przypadku pozostawienia auta z włącznikiem świateł drogowych/mijania w pozycji załączony. Dlatego zdecydowałem się zamontować jeszcze jeden przekaźnik (nazwijmy go pomocniczy), którego celem był odcięcie potencjału (pojawiającego się za pomocą innych odbiorników podłączonych do linii "15A") z nóżki 86 przekaźnika K5.
Kupiłem dziś inny przekaźnik, jego cewka pobierała prąd rzędu 50mA. Gdy go podstawiłem to przyznam, że się nie przełączył, ale słychać było, że ma ochotę, ale nieco brak mu "siły".
Jeśli komuś nie zależy na jak najmniejszym poborze prądu przy wyłączonym silniku można, dla "FULL WYPASS'u", zainstalować przekaźnik, którego pobór prądu będzie porównywalny z tym, jaki ma K5 (ok. 150 - 200mA) a wówczas przekaźnik pomocniczy jest niepotrzebny.
Instalacje założyłem w Espero 2.0 z pełnym wyposażeniem. Nie wykluczone, że w innych modelach zastosowana przeze mnie dodatkowa modyfikacja okaże się zbędna. Będzie to zależało od zamontowanych odbiorników w gałęzi "15A".
Zainstalowany przeze mnie przekaźnik pomocniczy miał gabaryty mniej więcej 15 / 10 / 6mm (długość/szerokość/wysokość) i obciążalność styków 2A/250V.

Jeszcze jedna sprawa dotycząca montażu dodatkowych przekaźników świateł drogowych/mijania. Otóż w samochodach z silnikiem 2.0 także jest miejsce na zamontowanie ich w puszcze obok akumulatora. Najlepiej kupić jeden typowy "polonezowski" 741A, ponieważ jest tańszy (8 zł) a ponadto jego obciążalność styków wynosi 30A. Natomiast drugi już musi być od Daewoo (nr fabr. U90229206 - cena 18 zł) gdyż na taki polonezowski nie ma już miejsca.
  
 
Witam wszystkich.
Wczoraj założyłem przekaźniki na długie i krótkie (wg. opisu AsterixGala) i jestem baaaardzo zadowolony z efektów .
Swiatła świecą pewnie ze 100% jaśniej. Barwa światła zmieniła się z zółtej na prawie białą, nareszczcie dobrze jest oświetlone pobocze i prawie całkiem znikły ciemne plamy na oświetlanej powierzchni. Przy włączonych jednocześnie długich i krótkich przed autem robi się jasno jak w dzień . Po części jest to zapewne zasługa żarówek - krótkie 100W, długie-55W (+50% Tungsram). Teraz aby nadmiernie nie oślepiać innych kierowców będę musiał zamienić miejscami żarówki tzn. 100W do długich a Tungsramki do krótkich. Do tej pory przy 100W w światłach mijania przez pół roku nie zdarzyło się, aby ktoś jadący z naprzeciwka mrugnął mi światłami, a często jeżdżę po zmroku.

Po założeniu przekaźników zauważyłem jeszcze jedną pozytywną zmianę- mianowicie o wiele przyjemniej i precyzyjniej pracuje teraz przełącznik krótkie-długie przy kierownicy.
Dzisiaj robię jeszcze podejście do przeróbki na OFF LAMP FULL WYPAS, KRÓTKIE Z DŁUGIMI i roździelenie przeciwmgiielnych i jestem pewny, że już nikt nie zarzuci mojemu esperaczkowi, że ma marne światła.
Pozdrawiam. Tomek
  
 
tommi-j długo jeździłeś na tych 100W zarówkach? Nie pożółkły, albo odbłyśnik nie łuszczy się?
Dużo przejechałeś z włączonymi światłami?
  
 
Cytat:
tommi-j długo jeździłeś na tych 100W zarówkach? Nie pożółkły, albo odbłyśnik nie łuszczy się?
Dużo przejechałeś z włączonymi światłami?


Żarówki 100W mam włożyłem chyba jakoś pod koniec zeszłego lub na początku bieżącego roku i do dnia dzisiejszego nie zauważyłem jakichkolwiek zmian na odbłyśniku czy szybce. Zarówki które mam to Tungsram z filtrem UV.
Na światłach mijania (a więc tam gdzie są 100W) jeżdzę dosyć dużo. Jezeli by wyliczyć jakąś średnią to wyszłoby prawdopodobnie ok 45min do 1godz. dziennie.

Mam do Ciebie jeszcze pytanko z zakresu OFF LAMP FULL WYPAS.
Jeżeli pamiętasz to napisz do jakich konkretnie kabli i w którym miejscu podłączyłeś pomocniczy przekaźnik tzn. chodzi mi o podłaczenie styków roboczych, bo zasilanie cewki to sprawa jasna.
Czy z zamontowanym przek. pomocniczym układ działa prawidłowo?

Jednocześnie oficjalnie stwierdzam, że w wersji 1,5GLX z ABS i Klimą układ z jednym przekaźnikiem ok.40mA (FULL WYPAS) również nie chce działać. Przekaźnikowi wyraźnie brakuje siły aby załączyć styki. Czyli konieczna jest dodatkowa modyfikacja(przekaźnik pomocniczy lub inne rozwiązanie) którą opisał Piotr_W.

Ps. Zdecydowanie polecam wykonanie modyfikacji "krótkie z długimi"-bardzo fajny efekt-świetnie oswietlona jezdnia i pobocze
  
 
tommi-j dzięki. Wobec tego kupię Tungsram'ki z ochroną UV i zobaczę czy zmiana jest odczuwalna.
Jeśli zasilanie cewki nie stanowi problemu to nie powinieneś mieć trudności z podłączeniem styków roboczych. Zwróć uwagę, że do jednego bieguna cewki K5 podłączasz już cewkę przekaźnika pomocniczego. Teraz wystarczy znaleźć drugi biegun cewki K5, rozciąć przewód wchodzący na tą nóżkę i w to miejsce wpiąć styki robocze przekaźnika pomocniczego (do jednej wiszącej końcówki jeden, do drugiej drugi - wszystko jedno który do której)
Być może schemat, zamieszczony 4 posty przeżej nie jest już zbyt czytelny (poprawki poprawek ), ale chciałem bazować na poprzednich schematach Asterixa by zachować ciągłość.
  
 
Widzę że zaczynacie działać sami...i to się chwali.
Ja narazie nie mam czasu coby cokolwiek jeszcze pogrzebać . Wiąże sie to też z tym, że ostateczna wersja przeróbek, którą obiecałem nieco się opóźni. Nie jestem w stanie podać nawet przybliżonego terminu, wiec prosze radzić sobie korzystając z zamieszczonych dotychczas materiałów.

Co do OFF LAMP FULL WYPAS to z tym przekaźnikiem muszę obadać sprawę bo zapowiada się bardzo ciekawie. Oczywiście do wszystkiego postram sie o dokumentację
  
 
Asterix'ie trzymaj kciuki
  
 
Wymieniłem reflektory, a jakie miałem wiedzą Ci, którzy byli na zlocie w Rewalu ( podarunek od PZU ) i mam jasno przed sobą krótkie osram super blue + 50%, długie 100 W, halogeny 100 W. Jak czasami czytam o kiepskich światłach w Espero to się dziwię bo teraz to świecą lepiej niż we wszystkich moich samochodach w jakich jeździłem.