Amperomierz, woltomierz - Strona 3

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
brakuje tu opisu jakiego to bocznika potrzebuje (elementu opisanego np. wartosciami 30A 75mV) i obecnie chyba nikt sie w cos takiego jak robienie bocznikow nie bawi niestety
 
 
plus i masa to wadomo (do aku). wydaje mi sie ze I to instalacja

A co do amperków - mam egz ze stara i ma mocowania na śruby M5, więc wystarcza.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Czesc!
Też myślałem nad zamontowaniem amperomierza i woltomierza do samochodu.
Mam tylko 1 pytanie. Amperomierz, podłączamy szeregowo, ... , czy nie ma żadnego niebezpieczeństwa ciągnąć przez samochód przewodów zasilających od alternatora??
To powinny być przecież grube przewody, żeby nie byo żadnych spadków napięć. No i co w przypadku zwarcia??
Może czegoś nie rozumiem.
Ja się zastanawiam, nad jakims układem elektronicznym, żeby ominąć kwestię przedłużania kabli zasilających.
  
 
no wlasnie obwod ladowania nie jest zabezpieczony bezpiecznikiem wiec w przypadku zwarcia moze byc problem
  
 
amperomierz jako ustrój pomiarowy nie przepuszcza przez siebie prądu jakiego mierzy - najczęściej mierzy on napięcie rzędu max. 75-100mV jakie wywoływane jest przez prąd przepływający w boczniku włączonym szeregowo w badany obwód, do którego ustrój pomiarowy amperomierza dołączony jest równolegle - to do bocznika idą grube przewody a od bocznika do amperomierza idą już cienkie (prądy tam są rzędu mikroamperów). przypadki amperomierzy +-30/50A są możliwe do spotkania jako rozwiązania kompletne (bocznik wbudowany w amperomierz) ale są i modele, które wymagają zewnętrznego bocznika (ew. amperomierze kompletne dają się na takiego przerobić), a wtedy nie ma kłopotów z ciągnięciem długich kabli po samochodzie.
 
 
Generalnie rzecz biorąc "+" i "masa" jest to tzw. obwód równoległy czyli napięciowy i to podłączamy do aku ("+" do plusa aku a "masa" do minusa aku czy też byle gdzie do masy pojazdu czyli potocznie mówiąc karoserii) i wskaźnik będzie wskazywał na wyłączonym silniku napięcie akumulatora a na włączonym silniku napięcie ładowania natomiast te dwa "I" z których jednego brak jest to obwód szeregowy czyli prądowy. Jednego "I" nie ma dlatego że jest połączone wewnątrz tego wskaźnika do "+". Nie polecam sprawdzania ile prądu bierze rozrusznik a to z tej prostej przyczyny, że ten wskaźnik podziałał by tylko 0,1 sec. po czym powiedział by: "ale się zgrzałem, chyba już sobie wyskoczę z obudowy i puszczę trochę smrodu i iskier"
  
 
ja w sprawie tzw miernikow uniwersalnych tych co je sprzedaja w hipermarketach za około 20zł... sprawdzalem wczoraj ładowanie, miernik wskazał 13,4 a miernik Grzecha za 200zł pokazal 13,9... alternator ma przejechane 15tys...

0,5V róznicy, niezle badziewie sprzedaja w hipermarketach


[ wiadomość edytowana przez: SPAjK dnia 2004-04-13 08:59:12 ]
  
 
mój znajomy zawsze mówi
"jaka cena, taki bubel"
  
 
Cytat:
2004-04-13 09:11:30, Jojo pisze:
mój znajomy zawsze mówi
"jaka cena, taki bubel"



No ale zeby tak duzy blad
  
 
Cytat:
2004-04-13 09:17:41, road_runner pisze:
Cytat:
2004-04-13 09:11:30, Jojo pisze:
mój znajomy zawsze mówi
"jaka cena, taki bubel"



No ale zeby tak duzy blad


tez sie zdziwilem, na samych przewodach tego miernika z hipermarketu jest spadek napiecia około 0,4V. badziewa taka ze hej

to wychodzi ze na zakresie 20V 0,5V jest błędem rzedu 2,5%
  
 
Cytat:
2004-04-13 08:58:48, SPAjK pisze:
ja w sprawie tzw miernikow uniwersalnych tych co je sprzedaja w hipermarketach za około 20zł... sprawdzalem wczoraj ładowanie, miernik wskazał 13,4 a miernik Grzecha za 200zł pokazal 13,9... alternator ma przejechane 15tys...

0,5V róznicy, niezle badziewie sprzedaja w hipermarketach


[ wiadomość edytowana przez: SPAjK dnia 2004-04-13 08:59:12 ]


Mój miernik nie kosztował 200 tylko 350.
  
 
Cytat:
2004-04-13 20:01:52, Grzech pisze:

Mój miernik nie kosztował 200 tylko 350.



To dlatego tak dokładnie mierzy
  
 
Czy aby podlaczyc woltomierz wystarczy znalezc dowolny kabel z "+" i na druga koncowe dac na mase?

Adamus
  
 
Cytat:
2004-12-05 01:14:53, adamus pisze:
Czy aby podlaczyc woltomierz wystarczy znalezc dowolny kabel z "+" i na druga koncowe dac na mase? Adamus


Tak. Najlepiej przewód + najbliższy akumulatorowi i zaraz za stacyjką - czyli włączy sie gdy przekręcisz kluczyk. Musisz miernikiem wynaleść na kostce i sie wpiąć w niego.
  
 
Dzieki za szybka informacje

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Panowie !

Swego czasu też mi się "zamaniło" zamontować w poldku woltomierz. Przydaje sie niestety, zwłaszcza zimą.

Jakoś skupiliście się na miernikach analogowych (ja też mam analogowy), kłopotliwych w montażu, podatnych na wstrząsy, itp. Podpowiadam, że ciekawym rozwiązaniem może być adaptacja fajnego wskaźnika ładowania opartego na diodach LED, które kiedyś produkowano w formie klawisza do deski rozdzielczej PF 126p. Miał on 3 okrągłe LEDy (żółty, zielony i czerwony), odpowiadające zbyt niskiemu, prawidłowemu oraz zbyt wysokiemu napięciu ładowania akumulatora. Oprócz tego był rząd LEDów prostokątnych mierzących napięcie ładowania z dokładnością chyba 0,5 V. Z zamontowaniem takiego miniaturowego układu nie będzie żadnego problemu, zwłaszcza w polonezie.

Ja u siebie połączyłem jedno i drugie rozwiązanie, z czego mam wiele satysfakcji.
Jako wlotomierz zastosowałem tablicowy wskaźnik napięcia, który można kupić w każdym sklepie z elektroniką. Oprócz tego zastosowałem diodowy wskaźnik napięcia ładowania (trzy LEDy), w wykonaniu do gniazda zapalniczki, który kupiłem na bazarze. Wszystko to zamontowałem w swoim C+ w prostokątnej zaślepce obok włącznika świateł mijania. Trzeba było tylko wypiłować prostokątny otwór na woltomierz oraz wywiercić trzy otworki na LEDy. Wszystko to jest podpiętę pod pierwszy lepszy obwód elektryczny aktywny po przekręceniu stacyjki i masę. Trzeba tylko pamiętać o tym, ażeby podłączyć to ustrojstwo tak jak każde inne urządzenie elektryczne w samochodzie - przez bezpiecznik topikowy (100 mA).

Postaram się zamieścić fotkę, ale muszę najpierw skombinować aparat cyfrowy. Mam nadzieję, że moje rozwiązanie się Wam spodoba. Funkcjonalność gwarantowana.

Pozdrawiam
vper
  
 
A czy są dostępne jakieś małe w formie wyświetlacza LCD, czyli poprostu, mały, płaski woltomierz cyfrowy, bo takie coś bym sobie sprawił, no i żeby było to w miare dokładne.
  
 
istnieje coś takiego jak dioda zenera - przy odpowiednim napieciu
przewodzi prąd :
prosty układ : led zielony ok 2v spadku zener 10v i opornik
ograniczający prąd układu np 100ohm .
dioda zaczyna się świecić gdy napięcie przekracza 12V
a potem świeci jaśniej - czyli sygnalizacja jest ok!
/uwega układ trzeba skalibrować przed zamontowaniem !
czyli sprawdzić zachowanie w zakresie napięć 11-15V/
oczywiście można dać inne zenery i przestawić próg świecenia !
uwaga ! diody led o innych kolorach mają inne spadki napięcia
np.czerwona 1.5V
  
 
Polecam ten miernik sam go używam i jestem zadowolony.
  
 
Cytat:
2004-12-06 13:08:13, LifeGuard pisze:
Polecam ten miernik sam go używam i jestem zadowolony.


Fajny, chyba go sobie sprawie