MotoNews.pl
  

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Daję to też tutaj bo nie wszyscy zaglądają na forum FSO AK i FSO-PTK.

08.06.2005
Do napisania poniższego tekstu skłonił mnie mój ostatni bój z niby prostym zadaniem pod tytułem: pakujemy silnik 1.6 DOHC z Ritmo do Fiata 131. Jako wyjaśnienie dla nieświadomych: ritmo ma napęd na przód, 131 na tył.

Silnik z ritmo miał kolektory tak samo jak 131, był pionowy i....na tym podobieństwa się niestety kończą ale od początku.

W 131 które dostałem do zabawy był silnik z włoskiego Fiata 125 1600 DOHC 80x80. Po zdjęciu głowicy okazało się, że silnik jest kaputt (tuleje grubości 1,5 mm dyskwalifikujące szlif+nominalne tłoki od poloneza z pasowanymi na wcisk swożniami, zajechane panewki i porysowany wał). Zacząłem się rozglądać za materiałem do przeszczepu i po kilku wycieczkach na obdukcje silników trafiłem w końcu na bardzo dobrą sztukę, tyle, że w przednionapędówce. Silnik chodził równiutko, cichutko, nic w nim nie waliło i widać było, że był po wymianie wszystkich uszczelek bo świeciły jeszcze nowością). Zatargałem silnik do siebie i zacząłem przeróbkę pod tylni napęd. Na początek rozbroiłem silnik ze wszelkich zbędnych dodatków, postawiłem obok 1600 80x80 i zacząłem przekładać osprzęt. Na początek pompa wody i pierwszy ZONK: w przednionapędówkach pompa wody jest przykręcana na śruby M8 w tylno na M6. Musiałem więc rozwiercić otwory w pompie i przykręcić ją do bloku. Kolejny problem to pompa oleju-ta z 80x80 miała inny rozstaw śrub i nie pasowała. Rozglądnąłem się po podwórku i znalazłem stary silnik 1.3 ohv z mojej 131. Zdjąłem miskę, odkręciłem pompę i okazało się, że w ohv-kach są uniwersalne pompy-pasują do obu typów bloków DOHC-ów. Następnie wymiana kominka od odmy i przykręcanie miski (z przednionapędówki nie podejdzie do tylno ze względu na brak podtłoczenia na belkę silnika i korek oleju w chorym miejscu). Kolejny kwas: miska od 80x80 nie pasuje do bloków 84 mm-jest za krótka o jakiś centymetr i za wąska o około 0,5 cm. I w tym momencie znów przyszedł mi z pomocą poczciwy fiatowski ohv-okazało się, że miska od niego pasuje do DOHC-a Dół poskładany, pora zabrać się za resztę. Na początek mocowanie alternatora-w przednionapędówkach niestety nikt nie przewidział mocowania altka od strony wydechu-kolejne kombinacje i dorabianie mocowań Pora na głowicę. Wydawałoby się, że niczym się one nie różnią niestety sprawa wygląda nieco inaczej. Małym piwem jest mocowanie aparatu zapłonowego na wałek ssący-moża go zdjąć i po problemie. Problemem jest natomiast malutki, wredniutki kanał olejowy na końcu głowiczki do smarowania właśnie napędu aparatu. Zaślepka od "normalnego" DOHC-a niestety go nie zasłania. Rozwiązanie: albo zaspawać ten kanał albo wymienić głowiczkę. Ja zastosowałem to drugie. Kolejnym elementem do przerobienia była zmiana położenia łap silnika i dokręcenie od strony wydechu nowej łapy (przendionapędówki mają tam uchwyt półosi zamiast łapy). Podczas wsadzania silnika pojawił się kolejny wredny problem: sprzęgło, docisk i koło zamachowe też są inne!!! Subtelna różnica polega na średnicy wieloklinu na wałku sprzęgłowym przednionapędówek-jest mniejsza i przez to sprzęgło nie pasuje na wałek ze skrzyń tylnonapędówek. Wymiana koła, sprzęgła i docisku załatwiły sprawę. Do tego dochodzą takie małe szczególiki jak inne koło pasowe na wale i pompie wody, inna plastikowa osłona silnika, inny system węży od chłodzenia (brak wyjścia wody z przodu głowicy).

Obecnie silnik jest wsadzony i dziś mam zamiar go odpalić. Mam nadzieję, że to się uda

Reasumując : przednionapędówka różni się od tylnonapędówki następującymi elementami:

1. pompa wody
2. pompa oleju
3. miska olejowa
4. głowiczka wałka ssącego
5. mocowanie alternatora
6. tarcza sprzęgła (prawdopodobnie podjedzie od poldka-nie wiem nie sprawdzałem-wsadziłem koło, tarczę i docisk z 2.0)
7. mocowanie silnika (w innym miejscu szpilki do mocowania łap)
8. mechanizmem linki gazu przy gaźniku
9. platikową obudową silnika/rozrządu
10. kołem pasowym na wale i pompie wody
11. brak trójnika obiegu płynu chłodzącego z przodu głowicy (termostat w przednionapędówkach jest w okolicach tyłu silnika przy kolektorze wydechowym)

Jeśli ktoś planuje takie zabawy niech się zastanowi 5 razy zanim się za to zabierze. Bez drugiego silnika na części się nie obejdzie. W przypadku silników z Lancii czy Fiata Cromy zabawy będzie jeszcze więcej bo są to silniki pochylone i mają odwrotnie kolektory.

Rady te oczywiście tyczą się także takiej przeróbki w przypadku pakowania silnika tego typu do poldka/kanta czy innej tylnonapędówki.

Dodano 09.06.2005

Dzisiejszy dzień przyniósł nowe odkrycie. Okazuje się, że istnieją 4 typy kół pasowych na pompę wody. Z tych 4 mam w garażu 3 i oczywiście żadne z nich nie pasuje. Problem: koło pasowe od pompy nie jest w linii z kołem na wale i na alternatorze. Będę musiał dorobić jakąś flanszę pod koło żeby je odsadzić od pompy o około 1,5 cm Co ciekawe, pasujące koło znalazłem w końcu ale...w moim 2.0 DOHC, które mam w samochodzie.

Skutkiem skutków silnik nadal jest nie odpalony a ja już jestem u kresu wytrzymałości.
  
 
Moge tylko współczuć i rozumiem Twoje delkatne załamanie. Ja też kiedyś próbowałem z Ritmo 130 TC przeszczepić silnik do Poldka. Dałem sobie spokój , bo miałem mało czasu i dosyć 25 podejść.
Ale gratuluję samozaparcia
  
 
no i stary z nieba mi spadłes!!

to musze komuś opylić silnior 1,6 od regaty a juz sie miałem zabrać za to co ty ale byłby zonk

o kufa
dzieki stary chyba cie ucałuje
  
 
SerU
Te problemy sa picolo w porównaniu z Croma turbo ale do wykonania

Cieszy mnie ten post

Chociasz jeden sie przekonal na wlasnej skórze co to znaczy przerobic motor
  
 
Kania dał byś w końcu wiecej info o wsadzaniu silnika DOHC TURBO FIATA do RWD. Już sie przypucowałeś że to robisz, bardzo będe wdzieczny jak byś mógł dokładnie opisać co trzeba zmienic i oczywiście fotki... z góry dziekuje.
  
 
miska olejowa, smok pompy olejowej, łapy silnika, stopka filtra oleju ,stopka alternatora, stopka pompy wspomagania, głowica, kolektor ssacy, kolektor wydechowy, zaplon i elektryka
cale orurowanie turban przewody olejowe turba, przewody chlodnicy oleju --- to są elementy minimum by wpasowac ten silnik wzdłuznie a jeszce duzo wiecej elementów poddane zostało tuningowi
  
 
Dzieki Kania za info, ja mam jeszcze jeno pytanie, czy nie łatwiej było włożyć do DOHC RWD dół od TURBO czyli wał tłoki korbowody i założyć turbine ??
  
 
to ze zakladasz dół od turbo juz obliguje cie do przerobiebia miski i smoka olejowego ze stopkami mocujacymi alterka, wspome i filtr oleju.
Co do głowicy w RWD to mam wsadzona z 131 volumex
co popzwala zachwac wydech po prawej stronie, ale i tak trzeba kolektor wydechowy wymodzic bo seryjny nie da pomiescic alternatora, kolektor ssacy musi byc z delty lub tipo , croma sie nie miesci
  
 
Do tego , przed czym przestrzegają Seru i Kania , chciałbym dodać jeszcze jeden szczegół ( chyba , że coś przeoczyłem ) - wszystkie Cromy , Delty , DOHC z Tipo - chodzą na wtrysku , a więc przy okazji mają zamienione na odwrót kolektory ssący i wydechowy - w stosunku do gaźnikowych DOHC z Ritma , czy Regaty na przykład !
  
 
Kania chodziło mi o sam wał korbowy, korbowody, tłoki z turbo w bloku silnika RWD czy w takim wypadku także trzbea przerabiać miske i smok olejowy ??
  
 
Cytat:
2005-06-14 13:15:27, Sender pisze:
Kania chodziło mi o sam wał korbowy, korbowody, tłoki z turbo w bloku silnika RWD czy w takim wypadku także trzbea przerabiać miske i smok olejowy ??


nie przelozysz walu, bo croma miala na jego pierwszym cziopie pompe oleju.