Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
-SerU- F&F Sympatyk Fiat 131 Wroclaw/Maidstone | 2005-06-09 22:51:04 Daję to też tutaj bo nie wszyscy zaglądają na forum FSO AK i FSO-PTK.
08.06.2005 Do napisania poniższego tekstu skłonił mnie mój ostatni bój z niby prostym zadaniem pod tytułem: pakujemy silnik 1.6 DOHC z Ritmo do Fiata 131. Jako wyjaśnienie dla nieświadomych: ritmo ma napęd na przód, 131 na tył. Silnik z ritmo miał kolektory tak samo jak 131, był pionowy i....na tym podobieństwa się niestety kończą ale od początku. W 131 które dostałem do zabawy był silnik z włoskiego Fiata 125 1600 DOHC 80x80. Po zdjęciu głowicy okazało się, że silnik jest kaputt (tuleje grubości 1,5 mm dyskwalifikujące szlif+nominalne tłoki od poloneza z pasowanymi na wcisk swożniami, zajechane panewki i porysowany wał). Zacząłem się rozglądać za materiałem do przeszczepu i po kilku wycieczkach na obdukcje silników trafiłem w końcu na bardzo dobrą sztukę, tyle, że w przednionapędówce. Silnik chodził równiutko, cichutko, nic w nim nie waliło i widać było, że był po wymianie wszystkich uszczelek bo świeciły jeszcze nowością). Zatargałem silnik do siebie i zacząłem przeróbkę pod tylni napęd. Na początek rozbroiłem silnik ze wszelkich zbędnych dodatków, postawiłem obok 1600 80x80 i zacząłem przekładać osprzęt. Na początek pompa wody i pierwszy ZONK: w przednionapędówkach pompa wody jest przykręcana na śruby M8 w tylno na M6. Musiałem więc rozwiercić otwory w pompie i przykręcić ją do bloku. Kolejny problem to pompa oleju-ta z 80x80 miała inny rozstaw śrub i nie pasowała. Rozglądnąłem się po podwórku i znalazłem stary silnik 1.3 ohv z mojej 131. Zdjąłem miskę, odkręciłem pompę i okazało się, że w ohv-kach są uniwersalne pompy-pasują do obu typów bloków DOHC-ów. Następnie wymiana kominka od odmy i przykręcanie miski (z przednionapędówki nie podejdzie do tylno ze względu na brak podtłoczenia na belkę silnika i korek oleju w chorym miejscu). Kolejny kwas: miska od 80x80 nie pasuje do bloków 84 mm-jest za krótka o jakiś centymetr i za wąska o około 0,5 cm. I w tym momencie znów przyszedł mi z pomocą poczciwy fiatowski ohv-okazało się, że miska od niego pasuje do DOHC-a Dół poskładany, pora zabrać się za resztę. Na początek mocowanie alternatora-w przednionapędówkach niestety nikt nie przewidział mocowania altka od strony wydechu-kolejne kombinacje i dorabianie mocowań Pora na głowicę. Wydawałoby się, że niczym się one nie różnią niestety sprawa wygląda nieco inaczej. Małym piwem jest mocowanie aparatu zapłonowego na wałek ssący-moża go zdjąć i po problemie. Problemem jest natomiast malutki, wredniutki kanał olejowy na końcu głowiczki do smarowania właśnie napędu aparatu. Zaślepka od "normalnego" DOHC-a niestety go nie zasłania. Rozwiązanie: albo zaspawać ten kanał albo wymienić głowiczkę. Ja zastosowałem to drugie. Kolejnym elementem do przerobienia była zmiana położenia łap silnika i dokręcenie od strony wydechu nowej łapy (przendionapędówki mają tam uchwyt półosi zamiast łapy). Podczas wsadzania silnika pojawił się kolejny wredny problem: sprzęgło, docisk i koło zamachowe też są inne!!! Subtelna różnica polega na średnicy wieloklinu na wałku sprzęgłowym przednionapędówek-jest mniejsza i przez to sprzęgło nie pasuje na wałek ze skrzyń tylnonapędówek. Wymiana koła, sprzęgła i docisku załatwiły sprawę. Do tego dochodzą takie małe szczególiki jak inne koło pasowe na wale i pompie wody, inna plastikowa osłona silnika, inny system węży od chłodzenia (brak wyjścia wody z przodu głowicy). Obecnie silnik jest wsadzony i dziś mam zamiar go odpalić. Mam nadzieję, że to się uda Reasumując : przednionapędówka różni się od tylnonapędówki następującymi elementami: 1. pompa wody 2. pompa oleju 3. miska olejowa 4. głowiczka wałka ssącego 5. mocowanie alternatora 6. tarcza sprzęgła (prawdopodobnie podjedzie od poldka-nie wiem nie sprawdzałem-wsadziłem koło, tarczę i docisk z 2.0) 7. mocowanie silnika (w innym miejscu szpilki do mocowania łap) 8. mechanizmem linki gazu przy gaźniku 9. platikową obudową silnika/rozrządu 10. kołem pasowym na wale i pompie wody 11. brak trójnika obiegu płynu chłodzącego z przodu głowicy (termostat w przednionapędówkach jest w okolicach tyłu silnika przy kolektorze wydechowym) Jeśli ktoś planuje takie zabawy niech się zastanowi 5 razy zanim się za to zabierze. Bez drugiego silnika na części się nie obejdzie. W przypadku silników z Lancii czy Fiata Cromy zabawy będzie jeszcze więcej bo są to silniki pochylone i mają odwrotnie kolektory. Rady te oczywiście tyczą się także takiej przeróbki w przypadku pakowania silnika tego typu do poldka/kanta czy innej tylnonapędówki. Dodano 09.06.2005 Dzisiejszy dzień przyniósł nowe odkrycie. Okazuje się, że istnieją 4 typy kół pasowych na pompę wody. Z tych 4 mam w garażu 3 i oczywiście żadne z nich nie pasuje. Problem: koło pasowe od pompy nie jest w linii z kołem na wale i na alternatorze. Będę musiał dorobić jakąś flanszę pod koło żeby je odsadzić od pompy o około 1,5 cm Co ciekawe, pasujące koło znalazłem w końcu ale...w moim 2.0 DOHC, które mam w samochodzie. Skutkiem skutków silnik nadal jest nie odpalony a ja już jestem u kresu wytrzymałości. |
![]() gregor125 F&F Sympatyk Fiat 125 p;FSO-Polonez Warszawa | 2005-06-09 23:04:28 Moge tylko współczuć i rozumiem Twoje delkatne załamanie. Ja też kiedyś próbowałem z Ritmo 130 TC przeszczepić silnik do Poldka. Dałem sobie spokój , bo miałem mało czasu i dosyć 25 podejść.
Ale gratuluję samozaparcia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() waco DF Mikstat | 2005-06-10 19:53:28 no i stary z nieba mi spadłes!!
to musze komuś opylić silnior 1,6 od regaty a juz sie miałem zabrać za to co ty ale byłby zonk ![]() o kufa dzieki stary chyba cie ucałuje ![]() |
![]() kania_ F&F Sympatyk 125p Krakow/Trzebinia | 2005-06-12 12:28:49 SerU
Te problemy sa picolo w porównaniu z Croma turbo ale do wykonania ![]() Cieszy mnie ten post Chociasz jeden sie przekonal na wlasnej skórze co to znaczy przerobic motor ![]() |
![]() kania_ F&F Sympatyk 125p Krakow/Trzebinia | 2005-06-13 22:12:36 miska olejowa, smok pompy olejowej, łapy silnika, stopka filtra oleju ,stopka alternatora, stopka pompy wspomagania, głowica, kolektor ssacy, kolektor wydechowy, zaplon i elektryka
cale orurowanie turban przewody olejowe turba, przewody chlodnicy oleju --- to są elementy minimum by wpasowac ten silnik wzdłuznie a jeszce duzo wiecej elementów poddane zostało tuningowi ![]() |
![]() kania_ F&F Sympatyk 125p Krakow/Trzebinia | 2005-06-14 11:04:17 to ze zakladasz dół od turbo juz obliguje cie do przerobiebia miski i smoka olejowego ze stopkami mocujacymi alterka, wspome i filtr oleju.
Co do głowicy w RWD to mam wsadzona z 131 volumex co popzwala zachwac wydech po prawej stronie, ale i tak trzeba kolektor wydechowy wymodzic bo seryjny nie da pomiescic alternatora, kolektor ssacy musi byc z delty lub tipo , croma sie nie miesci ![]() |
![]() schab (S) Alfa Romeo 156 2,0JTS Kraków | 2005-06-14 12:33:52 Do tego , przed czym przestrzegają Seru i Kania , chciałbym dodać jeszcze jeden szczegół ( chyba , że coś przeoczyłem ) - wszystkie Cromy , Delty , DOHC z Tipo - chodzą na wtrysku , a więc przy okazji mają zamienione na odwrót kolektory ssący i wydechowy - w stosunku do gaźnikowych DOHC z Ritma , czy Regaty na przykład ! |