MotoNews.pl
  

Polonez caro i wentylatory na chłodnicy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Może ktoś wie dlaczego zawsze mi sie włącza jeden wentylator na chłodnicy a nie 2 razem?.Myslałem ze to wina spalonego wentylatora albo przekażnika ale one sa sprawne.Po analizie doszedłem do wniosku ze jeden z przekaźników nie załącza wentylatora, bo nie dostaje napięcia,strującego styki pomocnicze w przekażniku(jak wstawiłem zwore zamiast przekażnika to wentylator sie włączył).Czy oba wentylatory powinny załączyc sie przy tej samej temp, czy przy różnych.Przez to ze załącza sie jeden to często i długo mam temp.90 stopni , a potem jeszcze długo went. chodzi po wyłączeniu silnika(jeżdze z przyczepką i latem to prawie normalka).Juz sie zastanawiałem, czy nie wykorzystać napięcia które pojawia się(tak sądze po włączeniu 1ego wentylatora)do włączania drugiego...ale może wystarczy wymienić jakis termostat, albo coś?tylko co?Może jest gdzieś w necie jakaś instrukcja serwisowa do poloneza, albo ktos miałby jakieś schematy.Zawsze mógłbym dorobić włącznik manualny, ale to nie rozwiązanie na dłuższą mete.Pozdrawiam
  
 
SPRAWDŹ TU
w dziale technika jest wątek o "temperaturze w poldku"

pozro


[ wiadomość edytowana przez: roman16 dnia 2005-06-23 17:18:16 ]
  
 
Cytat:
2005-06-23 17:09:22, operatorrr pisze:
Zawsze mógłbym dorobić włącznik manualny, ale to nie rozwiązanie na dłuższą mete.



Bardzo dobre rozwiazanie na dluzsza mete...
  
 
Cytat:
2005-06-23 17:41:44, DooMinick pisze:
Bardzo dobre rozwiazanie na dluzsza mete...


Doominick w samochodzie w XXI wieku rzeczy tego typu powinny dzialac automatycznie - ludzie juz nawet automatczne wycieraczki zbudowali....
 
 
Jacie, ludzie w plusie bo sądze ze kolega który ma problem ma plusa jest to normalne, proponowałbym poszukać w wyszukiwarce bo nie chce mi sie opisywać jak to działa, ale w skrócie załącza sie jeden, jak on nie daje rady załącza sie drugi, można sobie zrobić ten drugi na krótko i też będzie sie załaczał.
  
 
Cytat:
2005-06-23 17:50:21, robreg pisze:
Doominick w samochodzie w XXI wieku rzeczy tego typu powinny dzialac automatycznie - ludzie juz nawet automatczne wycieraczki zbudowali....



Niestety wiekszosc aut uzytkownikow tego forum to sa auta XX wieku Lubie automatyke, ale nie wiem co przeszkadza jedno drugiemu. Ja sobie zalaczam jakos wczesniej niz czujnik i lepiej to robi na temperature niz zostawienie tego czujnikowi, tym bardziej przy obiegu z termostatem by-pass...
  
 
Cytat:
2005-06-23 17:09:22, operatorrr pisze:
Może ktoś wie dlaczego zawsze mi sie włącza jeden wentylator na chłodnicy a nie 2 razem?.



1. skoro w chłodnicy jest wlot i wylot płynu to nie moze być ta sama temperatura na włącznikach bo tylko jeden jest obok wlotu goracego plynu z silnika
2. fabryka wstawiała włączniki i różnej temperaturze zwarcia styków.

Ja z powodu przegrzania silnika musiałem wymienić uszczelke głowicy, 2 x zbiornik wyrówn. i chlodnicę. Przy okazji zmieniłem włączniki na najniższą temp. jakie były w sklepie. Teraz jeden wlącza się przy temp. silnika ok. 90st. a drugi przy 95st.
  
 
Cytat:
2005-06-23 18:35:33, JerryP pisze:
1. skoro w chłodnicy jest wlot i wylot płynu to nie moze być ta sama temperatura na włącznikach bo tylko jeden jest obok wlotu goracego plynu z silnika 2. fabryka wstawiała włączniki i różnej temperaturze zwarcia styków. Ja z powodu przegrzania silnika musiałem wymienić uszczelke głowicy, 2 x zbiornik wyrówn. i chlodnicę. Przy okazji zmieniłem włączniki na najniższą temp. jakie były w sklepie. Teraz jeden wlącza się przy temp. silnika ok. 90st. a drugi przy 95st.



Poprawianie fabryki .To akurat jest skonstruowane prawidłowo i dziala prawidłowo. Zawsze był jeden wentylator i dzialal dobrze, wiec po co wykorzystywac 2 wentylatory i to przy 95 st. Uszczelka ci poleciala bo standart, a zbiorniki wyrownawcze konstrukcyjnie zj.... Dla ułatwienia dodam, ze niektore plusy byly montowane z 1 lub 2 wentylatorami.
  
 
I to jest prawda, u mnie działa to jak narazie bardzo dobrze, nie mam żadnych zastrzeżeń, fakt włącza sie dość czesto wiatrak no ale co poradzić na takie temp. na zewnatrz, jazde po mieście i korki. Co do zbiorniczków to rozsadza je zbyt wysokie ciśnienie w układzie chłodzenia, ja mam już 3 i sposobem na to było odwiercenie korka, ale nie na wylot, delikatnie przez górną warstwę do zaworku upustowego, jego boczne kanaliki sie zalepiają płynem i stąd niedrożność upustu ciśnienia, dziureczka do góry i po kłopocie, zawór się otwiera i tamtedy ulatuje nadmiar ciśnienia.
  
 
No witam , mam takie pytanie jak juz odgrzebaliscie temat wentylatowrow :>

Ktory sie powinien wczesniej wlaczac ? ten po lewej czy po prawej stojac przed samochodem , patrzac na silnik ?

Bo mam cholera wrazenie ze jeden mi sie nie zalacza tylko ten drugi od wyzszej temperatury i mam wrazenie ze strasznie sie grzeje.
  
 
Cytat:
2005-06-24 16:19:58, Hrumak pisze:
No witam , mam takie pytanie jak juz odgrzebaliscie temat wentylatowrow :> Ktory sie powinien wczesniej wlaczac ? ten po lewej czy po prawej stojac przed samochodem , patrzac na silnik ? Bo mam cholera wrazenie ze jeden mi sie nie zalacza tylko ten drugi od wyzszej temperatury i mam wrazenie ze strasznie sie grzeje.



Nie wiem jak inne ale u mnie prawy włącznik był od lewego wentylatora i odwrotnie . Co za idiota tak wymyślił gorący płyn wchodzi z lewej strony i włącza prawy wentylator chociaż prawa strona chłodnicy jest zimna . Z tego powodu że to mój samochód a nie własność FSO pozwoliłem sobie ją poprawić i zmieniłem włączniki na niższą temperaturę i na prawidłową stronę. Teraz prawy włącznik uruchamia prawy wiatrak. Ponieważ ja ok. 75% jazdy mam po mieście, często w korkach i latem miałem 120st C. na wskaźniku. Teraz mam do 95st. i wg mnie jest to optymalna temp. pracy silnika. Z tego powodu nie mam potrzeby wiercenia dziury w korku bo mam dobre ciśnienie.

Wystarczy że połączysz przewody od włącznika i będziesz wiedział jak to jest u Ciebie.
Każdy niech robi jak sobie chce i niech przegrzewa silnik ja nie chcę wymieniać uszczelek co 10kkm i wracać na sznurku ze zlotów .
  
 
Cytat:
Nie wiem jak inne ale u mnie prawy włącznik był od lewego wentylatora i odwrotnie . Co za idiota tak wymyślił gorący płyn wchodzi z lewej strony i włącza prawy wentylator chociaż prawa strona chłodnicy jest zimna



Sądzę, że taki sposób podłączenia wentylatorów pod termowyłączniki ma jednak sens. Termowyłącznik na wejściu do chłodnicy (patrząc od przodu samochodu po prawej stronie) jest w górnej części zbiornika chłodnicy i załącza wentylator po lewej stronie chłodnicy - płyn przechodząc przez chłodnicę zdąży więc oddać trochę ciepła. Jeśli temperatura dalej wzrasta i wentylator nie daje rady jej zbijać, termowyłącznik w lewym zbiorniku chłodnicy na dole załącza drugi wentylator (ten po prwej stronie patrząc od przodu samochodu). Teoretycznie układ taki powinien dobrze się sprawdzać i niedpouszczać do przegrzewania silnika, a przecież jak wie większość użytkowników plusów wcale tak nie jest...
Dobrym pomysłem jest wymiana termowyłączników na takie, które mają niższe temp. włączania. Fabryka stosowała następujące:
- termowyłącznik1 (na wejściu do chłodnicy) od wentylatora głównego - załącza przy 95* C, wyłącza przy 90* C;
- termowyłącznik2 (na wyjściu z chłodnicy) od wentylatora dodatkowego - załącza przy 98*C, wyłącza przy 93*C
Proponuję zastosować następujące rozwiązanie - kupić termowyłącznik taki jak w Abimexach zał. 92*, wył. 87* i wstawić go na miejsce 95*/90*, a wykręcony 95*/90* wstawić na miejsce 98*/95*.
Eksploatacyjnie sprawdza się to dobrze, trzeba tylko przyzwyczaić się do częstszego włączania się wentylatora i trochę dłuższej jego pracy
  
 
Fabryka stosowała takie właśnie naprzemienne połączenie wentyl.
  
 
Ja powiem tak, wiatrak włącza mi sie często i chodzi trochę długo, a mam oryginalne włączniki, dodam że zbiorniczki za każdym razem pękały mi w okresie jesienno-zimowym, czyli w tym okresie co nie dochodzi raczej do przegrzania silnika, a raczej jego niedogrzania, ponieważ odcinki jakie pokonywałem wynosiły do 5km to nawet wiatrak mi sie nie załaczył, a zbiorniki pękały.
  
 
Co może być przyczyną wolniejszych obrotów wiatraka chlodnicy i co za tym idzie spadkiem wydajnosci chlodzenia. Mierzyłem napiecie na kostce wiatraka i jest tylko o 0,1 V nizsze niz na aku. Wiatrak jest starego typu - stosowany do polowy 1995 r.
  
 
Cytat:
2005-06-23 18:35:33, JerryP pisze:
Przy okazji zmieniłem włączniki na najniższą temp. jakie były w sklepie. Teraz jeden wlącza się przy temp. silnika ok. 90st. a drugi przy 95st.



Planuję właśnie taką operację. Czy przy wykręcaniu czujnika spuszczać płyn z chłodnicy ?
  
 
No pewnie - przecież inaczej to wyleci niekontrolowanie przez otwór po czujniku.
  
 
No chyba, że będziesz szybki. Wtedy wyleci stosunkowo niewiele. Jednak polecam od razu założenie nowych uszczelek pod właczniki, a nie skręcanie tego na silikon. A uszczelki albo załóż oryginał albo zastosuj te od Volkswagena (np Polo 1990 rok). Nie składaj tego na żadne podkładki miedziane jak mnie zrobili.
  
 
To ja si podlacze do tematu. Czy przekaznik wentylatora jest sterowany minusem ? Bo tak mi wszlo ze wstepnych pomiarow na zimno , ze na cewke przekaznika jest stale podawany plus.
  
 
tak wlasnie jest.jezeli zdejmiesz 1 z kabelkow na termostacie i dotkniesz do masy to wtedy zalaczy sie przekaznik i wentylator chodzi.