MotoNews.pl
  

Ogólne refleksje na temat CRDi 1,5 (stary)

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
A takie nic nieznaczące uwagi na temat silnika 1,5 CRDi (3 cylindry) zamontowanego w Matrix'ie.
Jestem od miesiąca szczęścliwym posiadaczem ww. pojazdu. Mój drugi Hyundai (pierwszy ATOS). O matrix'ie ani słowa. Można sobiw pójść do salonu i pooglądać. Ale crdi to mało spotykany silnik i może ktoś będzie będzie zainteresowany.
Kilka szczegółów technicznych. 1,5 litra 3 cylindry 4 zawory na cylinder, turbosprężarka intecooler. 82 konie 180 nm (nowy 1,5 crdi dla odróżnienia ma 4 cylindry i turbo o zmiennej geometrii skrzydełek - w związku z tym 102 km i 240 nm). Pierwsze wrażenie po przesiadce z atos'a - oj na pierwszych biegach głośno. Burkocze, bulgocze i w ogóle trzęsie. Na wysokich obrotach brzmi jak matiz - o matko! tragedia. Ale po paru kilometrach jakoś dźwięk ten nie przeszkadza, a po porównaniu z 1,4 tdi vw (też 3 cylindry) no o niebo chodzi przyjemniej. Następne wrażenie - na 3, 4, 5 biegu dynamika, że w fotel wciska (bez przesady oczywiście - ale jest czym jechać). Przy 140 na piątce silnik pracuje w miarę cicho. Można spokojnie rozmawiać a pod butem jeszcze dość dużo miejsca. Niewiele mogę powiedzieć o spalaniu. Jeden bak w mieście wyłącznie, trasy 3-4 km nie więcej - 8l/100 km. Sporo, ale kiedy kawałek jechałem poza miastem, ze wskazań komputera (a raczej kalkuratora) to wychodziło mi jakieś 4,5 l/100. Na koniec parę słów o osiągach. 0-100 jakieś 16 s. 60-100 4 bieg 9,5 s., 80-120 5 bieg 12 s. Na razie po miesiącu tyle. W miarę przybywania informacji będę dodawał. Jak ktoś ma taki motor, lub chciałby się dowiedzieć więcej elektryk92@wp.pl

Grześ
  
 
z tego co widziałem to kolega RADTUS ma taki motor w getz-ie -na te czasy to niezły wybór, choć go troche słychać
  
 
Witam w clubie CRDi
Kilka ciekawostek dowiedziałem się o swoim motorze z postu Kolegi. Myślałem, że to zwykły diesel z common rail. Jestem ciekawy skąd to info o "turbosprężarka intecooler" ??? Chetnie poczytałbym coś więcej o tym silniku ???
Co do wrażeń z użytkowania, to same pozytywne. Trochę trwało przyzwyczajanie do diesla, ale już nie wyobrazam sobie innego bączka pod maską . Przejechałem już nim 8kkm ze średnim zużyciem 5,7l/100km. Pomiary: 100% miasto 6,3l/100km, natomiast trasa 5,4l/100km przy prędkościach 100-150km/h (Kraków <> Kaszuby). Te prędkosci sprawiają, że zuzycie też trochę wyższe, nie mniej spróbowałem chwilę pojechać max 110 i myslę, że mozna zejść minimalnie poniżej 5l. To tyle z moich obserwacji, mam nadzieję że tamat jeszcze sie rozwinie
  
 
Spalanie te 8 l przy średniej prędkości 24 km/h i 25 godz. jazdy w mieście wyłącznie. Co do turbosprężarki, to ją słychać (taki miły gwizd) i czuć - jak się włącza przy ok 1800 obr/min. Co do intercoolera, to mnie w serwisie poinformowali, że taki posiadam,

Grześ
  
 
Sprawdzone organoleptycznie - więc turbosprężarkę i intecooler mam i ja ))) Załącznik do autka podaje wszystkie szczegółowe parametry, ale nie wspomina o w/w. Mam nadzieję, że autek będzie coraz więcej i będzie można wymieniać doświadczenia.
  
 
Dalsze spostrzeżenia na temat jw.
Spece od Hyundaia, jak mi się zdaje, zastosowali ciekawy trik przy konstruowaniu tego silnika. Wzięli 2.0 crdi i oderżnęli jeden cylinder, he, he. Ciekawa metoda. Ale silnik działa i jest fajnie.

Grzesiek
  
 
Kilka literek w związku z wczorajszym przeglądem autka.
Pod maską zgodnie z tytułem 1.5 CRDi
Na budziku 30kkm z czego 12kkm to moja działka.
w ramach przeglądu:
1. wkład filtra oleju
2. olej castrol GTD 5W40
3. filtr paliwa
4. filtr powietrza potraktowany sprężonym powietrzem, bo nowy jeszcze nie dotarł
5. sprawdzenie jakości/ilości pozostałych płynów
6. sprawdzenie zawieszenia
7. zasoby układu hamulcowego: klocki przód 50%, tył 5% zużycia

Wszystko przebiegało sprawnie, choć operacja zmiany filtra paliwa to 1h pracy. Trzeba zdemontować dolot powietrza do sprężarki + masę chirurgicznych czynność aby wypiąć wszystkie spinki.

W własnym zakresie w ciągu tych 12kkm:
1. Elektryka centralnego zamka (drzwi pasażera) "kontakt" rozwiązał problem.
2. Świerszcz w bagażniku - WD40
3. Odrobina wazelinki zlikwidowała dźwięki gumowej osłony zapięć pasów bezpieczeństwa współpracującej z plastikową obudową fotela.

Dla zainteresowanych średnie spalanie podczas tych 12kkm to 5,54[l/100km]

To tyle wrażeń na chwile obecną, trzymam kciuki za wszystkie getzy!!!

P.S zapomniałem jeszcze dodać, że przegląd poza ASO (ale to już temat na osobną historię)








[ wiadomość edytowana przez: RADTUS dnia 2005-09-23 09:45:24 ]
  
 
Moja ciekawa obserwacja Hihi
Śmiesznie, że kupiłeś turbodiesla i nie wiedziałeś że masz sprężarkę i intercooler
  
 
W książce informacyjnej dołączonej do autka są wszystkie szczegółowe informacje dotyczące motoru (temperatury, wymiary, ciśnienia itd) nie ma natomiast nic o sprężarce i intercooler. Pod maską pokrywa szczelnie zasłania cały motor.

Przy okazji małe pytanko, jak rozwiązane są hamulce z tyłu w bolidzie Kolegi ??? (bęben, tarczo-bębny, tarcza)
  
 
No tak, ja rozumiem, że tego nie widać, ale jak turbodiesel to wiadomo, że ma turbo Czyli sprężarkę Ale oczywiście nie mam tu nic złego na myśli, po prostu wydało mi się to ciekawe, że tego nie wiedziałeś
A tak dla wyjaśnienia intercoolerem nazywa się po prostu chłodnicę powietrza doładowującego, może się mylę, ale chyba każdy turbodiesel ją ma
Kupując CRDi brałeś go za zwykłego diesla wolnossącego?
Wybacz, że tak wypytuję, ale jestem ciekawski


[ wiadomość edytowana przez: MacTB dnia 2005-09-23 16:54:30 ]
  
 
Skrót CRDi rozszyfrowywałem jako motor oparty tylko na common rail. Jak się okazuje moja wiedza na temat nowych silników diesla i wszystkich zależności z tym związanych była uboga. Nadrabiam teraz zaległości w teorii. Tak to jest jak się jeździ tylko na paliwie pt: PB lub LPG


Przypominam się z pytankiem do Kolegi zawartym w ostatnim moim post-cie
  
 
Dołączam się, żeby topic był pierwszy.

Po 3 miesiącach użytkowania.
Dynamika fajna, prowadzenie matrix'a też niczego sobie. Dość twardo zawieszony więc bezpiecznie można się bujać po zakrętach. Spalanie:
mieszana trasa: 5,5 l
cykl miejski: 7,5 l
Niestety ma jedną dużą wadę co go właściwie dyskryminuje w dalszym użytkowaniu: ropa podrożała z 3,60 do 4 pln. Ale to każdy tak ma, he he

Pozdrawiam
Grzesiek
  
 
Dołączam się, żeby topic był pierwszy.

Po 3 miesiącach użytkowania.
Dynamika fajna, prowadzenie matrix'a też niczego sobie. Dość twardo zawieszony więc bezpiecznie można się bujać po zakrętach. Spalanie:
mieszana trasa: 5,5 l
cykl miejski: 7,5 l
Niestety ma jedną dużą wadę co go właściwie dyskryminuje w dalszym użytkowaniu: ropa podrożała z 3,60 do 4 pln. Ale to każdy tak ma, he he

Pozdrawiam
Grzesiek
  
 
Cytat:
2005-09-23 18:17:07, RADTUS pisze:
Przypominam się z pytankiem do Kolegi zawartym w ostatnim moim post-cie



To było pytanie do mnie?
Jeśli do mnie to odpowiadam:
hamulce z tyłu mam takie jak wszystkie Getzy (chyba), czyli bębny
  
 
Chyba nie wszystkie, bo ja mam tarczo - bębny, dlatego zapytałem
  
 
A co to tarczo-bębny?. Zawsze myślałem, że taki układ to przód-tył, ale żeby na tylnej osi coś takiego, hmmmhmhhmhmhm???????????
  
 
Ręczny zorganizowany na małych szczękach wewnątrz bębna którego krawędź dalej tworzy tarczę i normalny hamulec tarczowy.
  
 
A takie fajne zdjęcie Matrix'a znalazłem. No można by go nazwać sportowym.


[ wiadomość edytowana przez: elektryk92 dnia 2005-09-28 13:07:09 ]
  
 
fajna fura
  
 
Jako użytkownik się dowiadywałem i się dowiedziałem, że:
1. Nie obcieli 1 cylindra z 2.0 crdi
2. Silnik 1,5 crdi 3 cylindry jest produkowany w amerykańskiej firmie jakiejś tam, która jest własnością Hyundaia i Daimler Chrysler.
3. Ten sam silnik, ze zmienionym osprzętem z powodzeniem uzywany jest w:
Mitsubishi Colt nowy
Smart For Four
Smart For Two

Fajny mam więc silnik,

Grzesiek