MotoNews.pl
  

Sonda Lambda - objawy uszkodzenia

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ostatnimi czasy moje auto dziwnie się zachowywało . Okazało się, że to uszkodzona sonda lambda. Chciałbym napisać jakie były objawy, byc może przyda się to komuś przy diagnozie auta.

Główny element, który sprowokował mnie do szukania przyczyny to falowanie wolnych obrotów i duże spalanie benzyny, z rury wydechowej na wolnych obrotach leciała delikatna sadza. Falowanie było tym bardziej wkurzające, bo mam automatyczną skrzynię, a tak zwany element "pełzania" auta w korkach był bardzo uciążliwy. Auto spalało normalne ilości benzyny w trasie, ale w mieście spalało co najmniej dwukrotnie więcej niż powinno. W przypadku mojego auta było to 30 litrów na 100.... !!!

Auto znalazło się w serwisie, gdzie nie wykryto absolutnie żadnej usterki. Komputer, osprzęt, czujniki, wtryskiwacze... - wszystko super. Lecz tylko sonda lambda pokazywała napięcie 0,48 V i wahania były minimalne.. 0,48... 0,52... 0,46... i tak wkółko. Serwisant stwierdził, że sonda jest okey, ale to nie było dla mnie okey Po konsultacji z kolegami z naszego forum (dzięki Gbos i Tabaluga !!!) zmierzyłem sondę, wymieniłem i auto chodzi idealnie.

Pozdrawiam.
  
 
heh cale szczescie ze ja mam nówke ale dzis znowu sie rozczarowalem kopulka do 3.0 24v kosztuje ponad 100pln... to juz przegięcie.
  
 
Na moim osiedlu w sklepie Opla kopułka dokładnie 30 złotych, przewody 180, palec 10 zł

Ponoć bez najmniejszego problemu można zmienić kopułkę przewody i palec od wersji 12 zaworowej - pasuje idealnie. Sprawdzone przez znajomego mechanika, auto tak zrobione jeździ już 2 lata.

Kopułka 24 zł, palec 9 złotych, przewody 70 - oszczędzając mamy komplecik swieczek.
  
 
a nie moglbys sprawdzic tego organoleptycznie na swoim seniorku? czy to prawda z tą kopułką?
  
 
co do kopulki to jeszcze niewymienialem i narazie nie mam zamiaru ale jak zajzalem to omesi 2.0 niewyglada to najlepiej - miejsca jest tam jakos malo - mam nadzieje ze nietrzeba tego robic wyciagajac silnik - jak ktos wymienial to niech cos stuknie i mi powie ( albo si zalamie albo sie uciesze) pozdrawiam ShaQ
  
 
Czy to prawda, że jeżdżąc na gazie sonda Lambda nie ma większego wpływu na pracę silnika? Taką informację uzyskałem w ASO. Ile kosztuje sonda do Omegi B 2.0 16V?
  
 
Cena nowej trójżyłowej sondy to 250-350 zł
  
 
Jeśli instalacja jest z kompem to sonda jest potrzebna bo komp od gazu musi zbierać informacje do odpowiedniego sterowania zasilaniem, tak mi się zdaje.
Pozdr
  
 
niewiem ale gaz idzie przez powietrze nie przez wtryski-nawet komp pokazuje przeklamania w spalaniu pomiedzy gazem a benzynka a czy sonda ma do tego jakies znaczenie to niewiem-w kazdym razie jak sonda sie spiepszy to sie zaswieca kontrolka ta ktora ponc za wtryski odpowiada a w kazdym opelku jak sie przelaczy na gazik to kontrolka sie zapala i nie gasnie chyba ze sie przelaczy na benzynke - nie wiem co to oznacza-ale moze komus to pomoze w rozwiazaniu problemu - pozdrawiam ShaQ
  
 
Masz rację shaq w zwykłej podciśnieniowj instalacji gaz idzie z powietrzem, wtryski nie działają odcina je tzw. emulator natomiast sonda jest potrzebna by sterować ilością podawanego gazu. Spaliny muszą być w normie nawet przy jeździe na gazie.
Pozdr

[ wiadomość edytowana przez: arklin dnia 2003-03-21 16:07:30 ]
  
 
to ja dodam jeszcze pytanko.

gdy jeździłem na samej benzynie to wszystko było oki. kiedy dokonałem uruchomienia gazu, po kilku dnia silnik przestał pracować na wolnych obrotach na benzynie, na gazie bez problemów. od przedwczoraj to samo dzieje się też na gazie. wymieniłem silniczek krokowy i nic się nie zmieniło. nie wiem czy to wina jakiegoś czujnika, np. sondy lub położenia wału. podejrzewałem też możliwość zasysania lewego powietrza do układu co powoduje świrowanie przepływomierza.
jutro pojadę do magika i wymienię sondę na jakąś używaną a jeśli nie pomoże to trzeba odwiedzić serwis boscha i odczytać błędy?

co możecie jeszcze podpowiedzieć bo mnie szlag jasny trafi z wiecznym przelączaniem automata na neutral.
  
 
Jeśli sonda zupełnie zdechnie to wtedy silnik rzeczywiście nie chce pracować na wolnych. Moja sonda działała, ale bardzo źle - pokazywała prawie cały czas 0,40-0,48 V, a to za mało. Być może, rzeczywiście to sonda u Ciebie, ale proponuję najpierw zmierzyć jej wartości - ja tak zrobiłem i byłem pewien, że to ona. Daj mi maila, to przyślę Ci jak zrobić diagnostykę sondy przy C30-SE.
  
 
Jak miałem starą Vectrę to jak pompa paliwa poszła się j..., to takie objawy występowały. Spowodowane to było zbyt małą ilością paliwa w zbiorniku. niech ci sprawdzą ciśnienie jakie wytwarza pompa.
Pozdr
  
 
Jeszcze jedno: czy nie jest tak, że jeśli padnie sonda to silnik przełącza się wstan awaryjny i można kręcić obroty do 2000? Tak aby do domu dojechać lub warsztatu.
Ja cały czas z Vectra, ale jeździłem nią 6 lat(150 tkm) i jakoś nazbierało się doświadczeń.
  
 
Tak, skrzynia przełączy się na awaryjny, ale... wtedy tylko jak komputer dostanie kod błędu o uszkodzeniu sondy. A lambda to takie gówno, że jak padnie to jeszcze niby działa, a komp niby dostaje jakieś impulsy i nie zapala się kontrolka "check engine", a auto chodzi jak czołg i pali jak lokomotywa....
  
 
Paliła normalnie, przy spokojnej jeździe w trasie to nawet schodziła do 7l. gazu na sete. potem nagle padła pod puławami i 60 km na 2 biegu do domciu.
Pozdr