MotoNews.pl
12Działanie rozrusznika (115432/0)
  

Działanie rozrusznika

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Może mi ktoś po krótce opisać zasadę działania rozrusznika, a w szczególności moment jego odłączenia.

Pomijając kwestię konieczności wymiany świec i kabli WN po przekroczonych wielokroć kilometrach statuszka czasem nie chce z rana zapalić w dość dziwny sposób a odłączający się nagle rozrusznik jej w tym nie pomaga.
Kwestia paliwa też pomijalna.
Wygląda to tak:
Procedura :
- wsiadamy .. bleble kluczyk kontrolki blebe... etc
- rozrusznik kręci
- w momencie kiedy słyszę że silnik zaczyna załapywać rozrusznik nagle się "odłącza" od silnika i gwiżdże sobie radośnie na pełnych obrotach bez obciążenia

Od czego zależy moment jego odłączenia? Bo w tej chwili wygląda to trochę śmiesznie jakby odłączał się w momencie zapalenia pierwszej mieszanki

Nie ma znaczenia długość kręcenia. Gdy silnik jest ciepły kręcenie trwa 1s i gwizd, a gdy zimny i rano trzeba trochę pokręcić (start z gazu to trza) to 5-8sek i gwizd.
Drażni mnie to nieco.
  
 
do wymiany bendix zawany również zespołem sprzegającym
  
 
hej,

wydaje mi się, ze dopóki nie odpuścisz kluczyka to rozrusznik powinien kręcić. Jeśli odpuszcza wcześniej to chyba element odpowiedzialny za załączanie nawala (elektromagnes)

Mały
  
 
w rozruszniku jest elektromagnes-przekażnik który to po przekręceniu kluczyka na rozruch łączy obwód elektryczny rozrusznika jak i wychyla bendiks(to coś powoduje zazębienie rozrusznika z kołem zębatym-masowym silnika), konczy sie rozuch elektomagnes wraca w stan spoczynku, bendiks również i wtedy to rozrusznik jest elektrycznie i mechanicznie odłączony.




edit;


nawala bendiks (przepuszcza) i nie zazębia skutecznie z kołem zębatym silnika

[ wiadomość edytowana przez: MEGA_3 dnia 2005-09-21 12:07:16 ]
  
 
Wychodzi na to że się wyłącza i to za dużo za wcześnie - tylko dla czego w momencie gdy silnik zaczyna startować?

Np. Wyłączyłem pompę paliwa - przerzuciłem na bene - i co i można kręcić do usranego rozładowania.

Załączysz paliwo i momencie zaskakiwania silnika - wziiiiiuuuu



[ wiadomość edytowana przez: Solltys dnia 2005-09-21 12:35:16 ]
  
 
podałem opis działania rozrusznika i dałem jak przedmówcy diagnozę

a co przeciwnie bo nie trybię ?

zacytuj
  
 
aha , w niektórych rozrusznikach wewnątrz nich wystepuje przekładnia zębatkowa wykonana z plastiku (ona też się jebie) i może nieskutecznie łączyć MECHANICZNIE rozrusznik z kołem zębatym silnika
  
 
za szybki jesteś - teraz wszystko gra
  
 
Mega 3 wiesz o czym mówisz???przekładnia planetarna nie ma NIC wspólnego z wczesnym odłączaniem rozrusznika tak samo jak w tym przypadku elektromagnes.czytajcie post dokładnie.Sołtys powiedział przecież że rozrusznik chodzi ale nie obraca koła zamachowego.wiec elektromagnes załącza prawidłowo!po wyłączeniu elektromagnesu rozrusznik nie ma prawa sie obracać!jeżeli ktoś nie wie o czym pisze to nich nie zabiera głosu i nie wprowadza ludzi w błąd!Sołtys wytarga rozrusznik wymieni elektromagnes i przekładnie planetarną przez Mega 3 zwaną zębatkową założy rozrusznik i bedzie tak samo i kto mu zwróci kase?zdawajcie sobie sprawę z tego co piszecie bo ktoś to przecież bierze za pewną informacje
  
 
Cytat:
2005-09-21 14:57:06, sss25 pisze:
Mega 3 wiesz o czym mówisz???przekładnia planetarna nie ma NIC wspólnego z wczesnym odłączaniem rozrusznika tak samo jak w tym przypadku elektromagnes.czytajcie post dokładnie.Sołtys powiedział przecież że rozrusznik chodzi ale nie obraca koła zamachowego.wiec elektromagnes załącza prawidłowo!po wyłączeniu elektromagnesu rozrusznik nie ma prawa sie obracać!jeżeli ktoś nie wie o czym pisze to nich nie zabiera głosu i nie wprowadza ludzi w błąd!Sołtys wytarga rozrusznik wymieni elektromagnes i przekładnie planetarną przez Mega 3 zwaną zębatkową założy rozrusznik i bedzie tak samo i kto mu zwróci kase?zdawajcie sobie sprawę z tego co piszecie bo ktoś to przecież bierze za pewną informacje



wiem o czym pisze i nie krzycz do mnie
gdzie jest napisane że ma wymienic elektromagnes???

a co się będzie działo gdy będą zuzyte zęby tej "przekładni palnetarnej" ??? rozrusznik będzie pracował jak należy??

robiłeś/rozbierałeś/wymienialeś/naprawiałeś w rozruszniku opla omegi/senatora?



[ wiadomość edytowana przez: MEGA_3 dnia 2005-09-21 15:06:19 ]
  
 
skoro wiesz o czym mówisz to powiedz mi co ma wspólnego bieżnia przekładni planetarnej z zazębianiem bendixa?
  
 
Cytat:
2005-09-21 15:04:47, sss25 pisze:
skoro wiesz o czym mówisz to powiedz mi co ma wspólnego bieżnia przekładni planetarnej z zazębianiem bendixa?



to ze uszkodzenie któregoś z tych elementów nie przekaże momentu obrotowego rozrusznika na koło zebate silnika.

OPCJA 1-
bendix zostanie zazebiony z wiencem zębatym silnika (bendix sprawny , przekładnia palnetarna uszkodzona) - jaki objaw??
rozrusznik uruchomi silink??
jakie będą objawy dzwiękowe/doznaniowe??
OPCJA 2-
j.w. (bendix uszkodzony, przekładnia palnetarna sprawna)
zapytanie o objawy j.w.?


bendix i przekładnia planetarna to niezalezne układy ale ściśle współpracujące ze soba.
pytaj dalej ::

P.S.
a może 2,0 ma rozrusznik bez przekałdni palnetarnej...

[ wiadomość edytowana przez: MEGA_3 dnia 2005-09-21 15:25:46 ]
  
 
Czy obaj będziecie szczęsliwi jeżeli wymienię caaały rozrusznik

A tak na poważnie. PAX

Uzyskane informacje są wystarczające jak dla mnie, żeby wywlec rozrusznik do oględzin.

Po prostu zastanawiała mnie dziwna zależność pomiędzy załapywaniem silnika a wysprzęglaniem bendixa/przekładni/zębatki/cholera_wie_co_jeszcze_tam_siedzi.

Spodziewałem się jakiegoś wymyślnego elektoniczno-ustrojstwa a tu jak w maluchu - tylko kija nie ma gdzie wepchnąć

Ważne że w kablach nie mam co grzebać.
  
 
w tym konkretnym przypadku:
rozrusznik kręci brak przeniesienia napedu z rozrusznika na koło zamachowe
w związku z tym uszkodzone elementy:bendix
na pewno sprawne elementy:przekładnia planetarna-o ile jest w tym rozruszniku-wyłącznik elektromagnetyczny o którym ktoś wspominał
po drodze wymieniłbym tuleki skoro rozrusznik na wierzchu
to tyle nie ma sensu więcej na ten temat gdybać
  
 
Cytat:
2005-09-21 15:24:41, sss25 pisze:
w tym konkretnym przypadku: rozrusznik kręci brak przeniesienia napedu z rozrusznika na koło zamachowe w związku z tym uszkodzone elementy:bendix na pewno sprawne elementy:przekładnia planetarna-o ile jest w tym rozruszniku-wyłącznik elektromagnetyczny o którym ktoś wspominał po drodze wymieniłbym tuleki skoro rozrusznik na wierzchu to tyle nie ma sensu więcej na ten temat gdybać



chyba Ci przysle w paczce rozrusznik ze zwaloną przekładnią planetarną byś posłuchał i zobaczył, pożniej rozebrał i stwierdził że nigdy nie mów : NA PEWNO SPRAWNE

Sołtys kupuj uzywke, nie warto się babrać w naprawy
  
 
witam serdecznie ,


Cytat:
2005-09-21 11:48:17, Solltys pisze:
Wygląda to tak: Procedura : - wsiadamy .. bleble kluczyk kontrolki blebe... etc - rozrusznik kręci - w momencie kiedy słyszę że silnik zaczyna załapywać rozrusznik nagle się "odłącza" od silnika i gwiżdże sobie radośnie na pełnych obrotach bez obciążenia Od czego zależy moment jego odłączenia?





.......moim zdaniem polega to na tym, że silnik zaczyna zapalać i zębatka rozrusznika dostaje napęd od wieńca silnika i luzuje sprzęgło rozrusznika czy bendix jak kto woli, które normalnie powinno ciągnąć tylko w jedną stronę , a w drugą lata luzem. (tzw. wolne koło). Silnik gaśnie ale rozrusznik nadal kręci a bendix już się ślizga ponieważ jest uszkodzony. Czasem wystarczy rozebrać przemyć i posmarować ponieważ rolki zastały się w starym towocie,
przerabiałem to wiele razy w innych pojazdach

pozdrawiam wszyskich nieznajomych kolegów.
  
 
A wiec rozrusznik ma prawo wykonac cos takiego ale powtarzam ma prawo a nie ze bedzie tak robil na okolo.A dlaczego a dlatego ze taka jego konstrukcja i jak dostanie obroty od silnika to automatycznie rozrusznik odbija i zebnik schodzi z wienca.
Jednak przychylam sie do mysli poprzednika ze padlo sprzeglo jednokierukowe i rozrusznik kreci ale ono nie trzyma.
Te sprzeglo mozna wymienic osobno i wystepuje jako osobna czesc.
  
 
Też IMO sprzęgiełko. Pewnie po wyciągnięciu okaże się, ż czoło zębów lekko już zużyte.

Pasuje od któregoś MB 123 - w razie szukania używanego. Ale nie pamiętam od którego
  
 
Prowo a skad wiesz ze pasuje od MB?założyłeś do siebie?jaki masz rozrusznik?Bosch Delco Valeo?do Omy idą wszystkie trzy i zapewniam Cie ze każdy ma inny bendix z racji innej konstrukcji.Pozdrawiam
  
 
Cytat:
2005-09-21 20:58:43, SENATOR pisze:
A wiec rozrusznik ma prawo wykonac cos takiego ale powtarzam ma prawo a nie ze bedzie tak robil na okolo.A dlaczego a dlatego ze taka jego konstrukcja i jak dostanie obroty od silnika to automatycznie rozrusznik odbija i zebnik schodzi z wienca.



......w omawianym przypadku rozrusznik będzie tak robił za każdym razem, ponieważ uderzenie zębatki o wieniec podczas zasprzęglania powoduje poluzowanie rolek i zasprzęgli a jeżeli towot zrobi się na tyle gęsty, że nie puści rolek to dźwinia wyrzuci zębatkę ale rozrusznik będzie latał luzem.
Niekiedy się zdaża, że rozrusznik kręci luzem a załapie za którymś tam razem, to jest właśnie wina sprzęgła.
A co do odbijania zębatki po rozruchu silnika , to odbije wtedy gdy gościu puści starter. W tym przypadku silnik zapala ale okresowo i gościu kręci cały czas. Gdy nie puści startera tylko kręci to zębatka jest cały czas zasprzęglona, po to jest to sprzęgło żeby nie rozwaliło rozrusznika.

napisałem tę uwagę bo może się komuś to przydać

pozdr.