MotoNews.pl
  

Włączenie wentylatora (wskaźnik temperatury?)

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam problem z włączaniem się wentylatora chłodnicy.
Kilka dni temu jeden z forumowiczów poradził mi wymianę włącznika wentylatora (takowy niebieski na przewodzie prowadzącym do silnika). Najpierw miałem sprawdzić czy po zwraci przewodów od tej wtyczki wentylator będzie działał. Sprawdziłem i działał. Logiczna więc wydałą się wymiana tego włącznika. Niestety nadal wentylator się nie włącza, mimo, że wskaźnik temperatury prawie wchodzi na czerwone pole.
Czy macie może pomysł co mogę dalej z tym zrobić? Czy problem może być w samym czujniku temperatury? Ewentualnie gdzie on jest zlokalizowany (czy jego wymiana jest skomplikowana) oraz ewentualnie jaki jest jego koszt?
  
 
czyli wymieniles termowylacznik?? koszt czujnika temp to 30-50zl wymiana banalna. ale on nie odpowiada za wlaczanie went...a dobrze zamontowales ten czujnik? albo masz walniety czujnik do wskaznika..
  
 
u mnie wiatraki wlaczaja sie dopiero przy czerwonym polu. proponuja poruszac ta wtyczka moj czasami tez nie styka albo sproboj tez poczekac az dojdzie do czerwonego pola powinny sie właczyc
  
 
Ja byłem tym forumowiczem :] ja sobie kupiłem termowyłącznkik, który załącza wentylator w przedziale od 85st... jak to ma się do wskaźnika ? Włącza się na literce R (NORM pisane od góry...) czyli w dolnej częsci zakresu temp...

A wymieniłeś ten wyłącznik ? Tak on wygląda :



[ wiadomość edytowana przez: mbanaszk dnia 2005-09-28 22:51:54 ]

[ wiadomość edytowana przez: mbanaszk dnia 2005-09-28 22:52:21 ]
  
 
mam identyczny problem, czujnik wymienialem ale jest to samo, mam pytanko czy sa moze rozne te czujniki czy wlaczaja sie przy roznych temeraturach? to czesta doleglosc escorta chyba
  
 
Wg mnie sprawę definitywnie rozwiązać można jedynie w ten sposób:
-zamontować odpowiedni czujnik (ten od wskazań temp), dla każdego radzaju silnik są różne i nie zawsze zamienniki pasują!!!
-mierzyć termometrem temperaturę silnika (trudne,ale się da)
-wyskalować wskaźnik (może być też walniety) i ustawić wskazówkę.
W ten sposób będziemy wiedzieli jaką temperaturę ma silnik. Co dziwniejsze wszyscy fachowcy w warsztatach nawet specjalistycznych nie potrafią tego wykonać. Wskazania temperatury na zegarze często jest w Fordach przekłamane i zależy od: wskaźnika, czujnika i kabli między nimi. Wentylator nie ma z tym nic wspólnego...
  
 
Co do wskazań to też mi się wydaje że jest niedokładnie... równie niedokładnie co wskaźnik paliwa....

Bo jeżeli 90st jest w pierwszej części zakresu, to jaka temp. panuje przy czerwonym polu ?

Poprzez niedokłądne wskazania temp, a w efekcie przegrzanie silnika dobiłem skode niegdyś...
  
 
ja nie musiałem wymieniac tylko nie stykało więc zcisnąłem opaską i jest git
  
 
Dzięki za przesłane info.
Wymieniłem termowyłącznik - taki jak na zdjęciu mbanaszk'a. Wygląda identycznie tylko kolor trochę inny (nie wiem czy to ma jakieś znaczenie - czy to jest tylko zależne od producenta). Kosztowało mnie to 22zł (oryginalne jak się dowiadywałem kosztują 68 lub 96zł)
Jednak jak pisałem wentylator dalej się nie włącza - wskaźnik temperatury przekracza już napis NORMAL i zaczyna wchodzić na czerwone pole. Dopiero włączenie nawiewu wewnętrznego co nieco zmniejsza temperaturę.
Przyznam jednak, że mam podejrzenia co do wskaźnika lub czujnika. Po włączeniu silnika wskaźnik długo, długo jest w krańcowym lewym położeniu, a dopiero po jakimś czasie gwałtownie przesuwa się w prawo i zatrzymuje w okolicach liter O i R. Poza tym temperatura (według wskaźnika) rośnie zdecydowanie szybciej niż to było wcześniej (to znaczy przed ok. 2 tygodnie wcześniej)
Czy myślicie więc, że należy wymienić czujnik lub wskaźnik. Jeśli tak to czy znacie przybliżony koszt i wiecie jak to zrobić?
  
 
najlepiej sprawdz jak Ci się nagrzeje silnik to poruszaj wtyczką na tym termowyłaczniku u mnie był wymieniony czujnik temperatury i wzkanik sobie wariuje raz nic nie wskazuje raz normalnie ale wetylator się załacza
  
 
Możesz zrobić jeszcze jedną rzecz... pozbyć się wtyczki... ja mam teraz dwa kabelki z końcówkami bez tej plastikowej wtyczki... tylko trzeba je zaizolowac ( izolacją termokurczliwą ) by nie było zwary, bo wtedy wentyl bedzie chodził cały czas... Jak to podepniesz do włacznika jest bez znaczenia,bo poprostu włacznik robi zwarę...

Jak nie pomoże to nie mam już koncepcji... u mnie zadziałao odrazu, choć przyznam że była to ostatnia rzecz do której doszedłem - po drodze szukałem i wykluczałem wszystko. Nie daj sobie wmówić że właczenie wentyla zależy od termostatu.

A co do koloru to rózni się w zależnosci od zakresu działania.
  
 
napraw to szybko bo zagotujesz olej i wiesz co sie stanie...
a propo termowyłącznika to moge tylko dodać, że silniki forda pracuja w wysokich temperaturach i czujnik powinien mieć zakres 97-102 co tez mi sie wydawalo dziwne-w kazdym razie taki jest w 1,6 EFI.
a dopuki nie naprawisz to lepiej jak kolega radzi połącz kabelki i niech wentylator chodzi cały czas, bo sie któregoś dnia mozesz bardzo zdziwic.
  
 
Dzięki wszystkim za porady. Niestety problem rozwiązał serwis.
Jak się okazało problem nie leżał w wyłączniku wentylatora. Uszkodzony był termostat (dlatego zapewne nie było odpowiedniej termperatury płynu w miejscu gdzie jest umieszczony ten wyłącznik). Dodatkowo jeszcze został wymieniony czujnik temperatury. Ponoć też błednie wskazywał.
  
 
Witam. Pozwolę sobie odgrzać wątek.
Mam escorta 1.8 TD z klimatyzacją. Mam wrażenie, że grzeje mi się silniczek. Wentylator nie załącza się gdy silnik się zagrzeje. Dopiero kiedy włączę klimę to razem ze sprężarką włącza się klimatyzacja. Jak tylko sprężarka przestanie chodzić to i wentylator się wyłącza. Jeśli silnik jest zimny i włączę klimatyzację to wentylator się nie włącza czyli tu jest ok. Termostat wydaje się być ok bo ta gruba gumowa rura się nagrzewa. Żeby przekazać wszystko co zaobserwowałem napiszę też, że kiedy ostatnio jeździłem trochę szybciej na trasie i też temperatura mi podskakiwała (tzn. autu), nawet jak się zatrzymałem i zgasiłem silnik to coś tam strzelało i stukało, jakby metal się rozprężał. Sprawdziłem ten zielony przekaźnik za akumulatorem i był czyściutki, styki są ok. Kiedy odłączę wtyczkę od włącznika wentylatora to on kręci się cały czas (bez żadnych zmostkowań na wtyczce). Postaram się sprawdzić ten włącznik tzn. wykręcę go podłączę pod wtyczkę i podgrzeję delikatnie płomieniem. A może ktoś ma jakieś inne pomysły co może się dziać z tą temperaturą ? Dlaczego wentylator włącza się z klimatyzacją ?
  
 
podepne sie bo tez mam z tym problem. mi sie wlanczal przy 98 C (mierzone na serwisie). czujnik byl zakladany w zkaldzie gdzie robili przekladke nowy...no ale kiwlem reka i poprosilem o odpowiedni...i dostalem taki ktory wogole niezalancza (pisze nanim 97'100) a na poprzednim pisalo 95"....

w sklepie pytalem o czujnik ktory wlancza duzo wczesniej i ... mowia ze niema takiego czegos...co robic? wlanczanie reczne? bo czesto jezdze z przyczepa i te 1.6 dosc sie grzeje w korku....
  
 
Napisze jak bylo u mnie. Tez sie tym strasznie martiwlem ze wentylator zalaczal sie ciut przed czerwonym polem. Wymienilem pare czesci i ciagle bylo to samo. Pojechalem do serwisu i zmierzyli mi temp silnika przy jakiej wlacza sie wichura. Przed czerwonym polem gdy zalaczyl sie wentylator bylo 90 stopni. Szkoda ze nie zrobilem tak odrazu bo zaoszczedzil bym czasu, nerwow i kasy. Poprostu tak @#%#$^ wskazowka jest zle wyskalowana
  
 
Cytat:
2007-05-20 20:35:34, xymoxjim pisze:
Witam. Pozwolę sobie odgrzać wątek. Mam escorta 1.8 TD z klimatyzacją. Mam wrażenie, że grzeje mi się silniczek. Wentylator nie załącza się gdy silnik się zagrzeje. Dopiero kiedy włączę klimę to razem ze sprężarką włącza się klimatyzacja. Jak tylko sprężarka przestanie chodzić to i wentylator się wyłącza. Jeśli silnik jest zimny i włączę klimatyzację to wentylator się nie włącza czyli tu jest ok. Termostat wydaje się być ok bo ta gruba gumowa rura się nagrzewa. Żeby przekazać wszystko co zaobserwowałem napiszę też, że kiedy ostatnio jeździłem trochę szybciej na trasie i też temperatura mi podskakiwała (tzn. autu), nawet jak się zatrzymałem i zgasiłem silnik to coś tam strzelało i stukało, jakby metal się rozprężał. Sprawdziłem ten zielony przekaźnik za akumulatorem i był czyściutki, styki są ok. Kiedy odłączę wtyczkę od włącznika wentylatora to on kręci się cały czas (bez żadnych zmostkowań na wtyczce). Postaram się sprawdzić ten włącznik tzn. wykręcę go podłączę pod wtyczkę i podgrzeję delikatnie płomieniem. A może ktoś ma jakieś inne pomysły co może się dziać z tą temperaturą ? Dlaczego wentylator włącza się z klimatyzacją ?



Chlodnica klimy potrzebuje chlodnego powietrza, by skraplac gaz w instalacji. Wiatrak na I biegu ten przeplyw powietrza zapewnia, a przy okazji chlodzi chlodnice ukladu silnika. Czyli wszystko masz ok.
Co do czujnika temp plynu, jego rezystacja wzrasta wraz z temperatura. Po przekroczeniu pewnej wartosci (gdy ciecz jest odpowiednio goraca, opor jest tak duzy, jakbys wyjal wtyczke wlasnie. Czujnik nie przewodzi pradu, zalacza sie wiatrak. Wyjmiesz wtyczke jest to samo, bark przeplywu pradu, wiatrak sie wlacza.

U mnie w TD silnik nie ma tendencji do przegrzewania sie. Mam oslone pod silnikiem, temperatura caly czas miedzy literami O-R, tylko pod duze wzniesienia wzrasta do poczatku litery M. Ale wentylator schladza po chwili do poczatku literki O.
  
 
Cytat:
2005-09-29 14:55:48, cozi pisze:
a dopuki nie naprawisz to lepiej jak kolega radzi połącz kabelki i niech wentylator chodzi cały czas, bo sie któregoś dnia mozesz bardzo zdziwic.


A jak sie nie wlaczy wentylator po zwarciu wylacznika termicznego?? Tak jest w moim EFI. Zastanawiam sie moze mam wentylator z przekaznikiem i on nie zwiera. Jak poznac ktora mam wersje. Przy akumulatorze mam jeden przekaznik,szary,ale za baardzo nie wiem jak sprawdzic jego zadzialanie. Jezeli wogole on jest od tego.
  
 
a ja napiszę co sam przerabiałem ,wentylatorek się nie załączy jak termostat będzie się blokował ,poprostu nie puszcza płynu do węża gdzie jest czujnik i on się nie wlącza ,wymień termostat i będzie ok bo inaczej autko chodzi na malym obiegu i się grzeje u mnie nawet czasem się plyn zagotował ,polecam szybką wymiane a koszt malutki
  
 
Cytat:
wentylatorek się nie załączy jak termostat będzie się blokował ,poprostu nie puszcza płynu do węża gdzie jest czujnik i on się nie wlącza ,



Tyle ze u mnie waz wlotowy i wylotowy sa gorace,plyn plynie. mierzac rezystancje wylacznika wentylatora widze ze rezystancja maleje i tak przy 3000omow zaczyna mi sie gotowac woda(musze wymienic ja na plyn o podwyzszonym wrzeniu). wiec termostat raczej sprawnie pomyka. czujnik temp.(ten do kokpitu) raczej jest zwalony. pokazuje nonstop z zakresu 500-1000omsow.