MotoNews.pl
  

To jest opis prawidłowego naciągnięcia paska rozrządu w 16v

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Opis rozrządu Zetec'a w poradach jest conajmniej dobry ale...

Nie opisuje dokładnie procesu naciągania paska rozrządu. Postępując zgodnie z opisem nie ma szans na prawidłowy naciąg. Zawsze będzie za luźny co skutkuje wpadaniem paska rozrządu w drgania (odcinek pomiędzy kołami zębatymi wałków rozrządu), "trzepotanie" paskiem w powietrzu a nawet uderzaniem paskiem o plastikową osłonę. Łatwo to usłyszeć i zobaczyć. Wystarczy obejżeć napisy na pasku - jak są starte to problem jest. Pytanie czy w mniejszym czy w większym stopniu.


Po założeniu rozrządu kręcimy kołem pasowym tak żeby znaki na misce się zgrały. Sprawdzamy luz paska między kołami wałków. Jeśli nie jest luźny to obracamy kołem pasowym o 360 stopni. Sprawdzamy jeszcze raz. Jeśli w końcu pasek nam się zluzuje między kołami to należy włożyć klucz torx do śruby koła wałka dolotowego i napiąc koło odwrotnie do kierunku wskazówek. Luz na pasku usunie się. Wołamy pomocnika który w tym właśnie momencie popuści napinacz i ustawi go ponownie. Po tym manewrze pasek miedzy kołami zawsze będzie napięty i efekt stukania/ strzelania nie wystąpi. Na końcu weryfikujemy jeszcze naciąg paska w jego najdłuższym miejscu próbując obrócić go palcami o 90 stopni wokół osi. Właśnie ten powstający luz między kołami wałków co drugi obrót wałem korbowym powoduje "trzepotanie" paskiem.


Widziałem na giełdzie samochodowej i co drugi 16V miał efekt stukania o obudowę paska. Wnioski wyciągnijcie sami...




[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-11 11:13:56 ]
  
 
mam pytanuie czy blokowałeś wałki rozrządu płaskownikiem grubości 5mm??
  
 
Oczywiście. Użyłem akurat pilnika bo mi pasował idealnie. Przy naciąganiu blokadę wałków oczywiście usunąć. Bez wyciągnięcia blokady nie da się prawidłowo usunąc luzu paska między kólkami rozrządu - to oczywiste



Na dobrą sprawę wałków nie trzeba blokować w przyszłości. Trzeba tylko jakimś markerem zaznaczyć przy bieżącej naprawie położone najblizej siebie ząbki kół wałków - w momencie gdy znak na misce sie zgrywa i blokada wałków wchodzi. W przyszłości wtedy mozna sobie darować zciąganie dekla. W Ecotecu w Espero własnie na kołach były strzałki i problem dekla odpadał.




[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-11 11:48:09 ]
  
 
no ale jak masz zblokowane wałki to luzu między kołami wałków nie ma prawa być , chyba że jakiś pasek dziwny się trafił
  
 
Ja posiadam tensjometr na mierzenia naciągu............ale tak z mej wiedzy to pasek po środku - od koła rozrządu prawego -> patrząć na nie od przodu a kołem wału powinien maksymalnie zgiąć się o 90 stopni
  
 
Cytat:
2005-10-11 13:08:30, mss pisze:
no ale jak masz zblokowane wałki to luzu między kołami wałków nie ma prawa być , chyba że jakiś pasek dziwny się trafił



Nie prawda. Jak masz zablokowane wałki to zębatki są tak ustawione ze luz jest - przeskoczyć nie przeskoczy ale pasek ręką mozna unosić i opuszczać za 2-3 mm. W DU tez tak było. I właśnie ów luz należy "ręcznie zniwelować. Operując samym napinaczem nie ruszyszysz na tyle kółek i trzeba sobie kluczem pomóc. Na orginalnym pasku tez tak jest - widziałem


Co niektórzy magicy dają podkładki pod obudowę plastikową zeby im nie tłukło ale i tak jest głośno bo pasek po prostu trzepocze w powietrzu i hałasuje.

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-11 13:30:34 ]
  
 
Cytat:
2005-10-11 13:23:55, Pawol pisze:
Nie prawda. Jak masz zablokowane wałki to zębatki są tak ustawione ze luz jest - przeskoczyć nie przeskoczy ale pasek ręką mozna unosić i opuszczać za 2-3 mm. W DU tez tak było. I właśnie ów luz należy "ręcznie zniwelować. Operując samym napinaczem nie ruszyszysz na tyle kółek i trzeba sobie kluczem pomóc. Na orginalnym pasku tez tak jest - widziałem Co niektórzy magicy dają podkładki pod obudowę plastikową zeby im nie tłukło ale i tak jest głośno bo pasek po prostu trzepocze w powietrzu i hałasuje. [ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-11 13:30:34 ]


Po pierwsze: Kto naciąga pasek nie zdejmując blokady z wałków rozrządu ? Już wiem!!!!!!!, mój 2,5 letni synek.
  
 
To po pierwsze...

A po drugie trzeba "ręcznie" usunąć luz paska opisanym sposobem
  
 
Cytat:
2005-10-11 20:06:38, Pawol pisze:
To po pierwsze... A po drugie trzeba "ręcznie" usunąć luz paska opisanym sposobem



Hmmmm.... Ciekawe ale nie bedę wdawał się w tę dyskusję.
  
 
ja wymieniałem jakoś ponad miesiac temu i nie zauważyłem żeby pasek mi latał, no ale fakt nawet niezwracałem uwagi na to czy lata czy nie , następnym razem sprawdzę
  
 
Zdejmij osłonę i zobacz na napisy na pasku czy masz starte
  
 
ale te napisy nie tylko od ścierania znikają , od wysokiej temperatury również powoli znikają
  
 
E tam.... Od tarcia powietrza moze?

Wiele pasków widziałem i jakoś nie znikały. Wystarczy ze muska o obudowę i z czasem wytrze. Paski po 60 tyś km wyciągałem i napisy były nówka

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-12 10:38:19 ]
  
 
Pawol ....skoro jesteś spec od pasków i rozrządów to powiedz mi co mam zrobić .....
Wymieniłem pasek i tylko pasek przy 50 000 km przebiegu......sam pasek ponieważ fachowiec stwierdził, że rolki sa w porządku. teraz mam na liczniku 107 000 km i nie wiem kiedy przeprowadzić wymianę .....pewnie całego rozrządu, co nie?
Pasek ma ok. 57 000 a rolki i napinacz 107 000......czy do 120 000 km można by jeszcze dojechać i wtedy wymienić cały komplet ?
ile wytrzymuje taki pasek a ile rolki ......słyszałem, że rolki wytrzymują dwie wymiany pasków......prawda to ?
  
 
Wymien komplet . Za 100 pln nie warto ryzykowac.

Powiem tak. Nominalnie w Zetecach rozrząd idzie po 90 tysiacach. U mnie po 90 poprzednik wymienił tylko pasek. Gdy rozebrałem po zakupie auta rozrząd po 108 tysiacach pasek był bardzo dobry lecz jedna z rolek juz huczała. Wniosek z tego jeden - wymieniac wszystko bo nie dojdziesz ładu. Druga sprawa ze na koleinych paskach nie zaryzykowałbym kolejnych okresów co 90 tysiecy ale co najwyzej 60.



A na pocieszenie dodam ze za komplet rozrządu wyda sie "tylko" 215 pln. Pasek Dayco , rolki i napinacz INA. Ktos powie ze to G. Akurat INA idzie fabrycznie (lub szła przynajmniej w '93) na pierwszy montaz z dodatkowym logiem Forda. A Dayco sprawdza się i ma pozytywne opinie.





[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-12 12:32:53 ]
  
 
Cytat:
2005-10-12 10:37:42, Pawol pisze:
E tam.... Od tarcia powietrza moze? Wiele pasków widziałem i jakoś nie znikały. Wystarczy ze muska o obudowę i z czasem wytrze. Paski po 60 tyś km wyciągałem i napisy były nówka [ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-12 10:38:19 ]



No i nie wytrzymałem
Rozumiem , że pasek nie dotyka rolek prowadzących ani rolki napinającej I od nich się nie ścierają napisy ani zewnetrzna powierzchnia paska , a może on dotyka w/w rolek wewnetrzną stroną(wewnetrzna strona, to ta z ząbkami).

Ludzie nie wypisujcie takich bzdur jak ocieranie paska o obudowę. Gdyby pasek ocierał o obudowę to miałby taki luz że przeskakiwałby po zebach kół jak chciał.
Przecież to paranoja.
Jak ktoś nie wierzy to niech zdemontuje osłonę rozrządu i sobie popatrzy jakie odległości są od obudowy.


[ wiadomość edytowana przez: Slawko dnia 2005-10-12 17:47:59 ]
  
 
.

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-12 19:29:28 ]
  
 
Owszem i dotyka ale wytarcie jest równomierne - cały napis minimalnie niknie ale równo. Gdy pasek bije na napisach widać prążki i przytarcia farby. I to juz po jednym dniu. A odległośc paska nie jest duza . Widziałem podkładki 1mm podkładane pod obudowe żeby nie tłukło ale to nie rozwiązanie



Z tego wynika ze kolega Slawko po prostu nie doświadczył rozbiórki rozrządu "własnymi ręcyma"

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-10-12 19:32:43 ]
  
 
Tak... tego....no... hmmmm....eeee......uuuu....aaaa.......

Cytat:


Z tego wynika ze kolega Slawko po prostu nie doświadczył rozbiórki rozrządu "własnymi ręcyma"


Trafiłeś w dziesiątkę !!! A mnie się wydaje, że Ty nawet na oczy nie widziałeś rozrządu na silniku fordowskim typu zetec.
Ech.... żałuje , że jednak coś napisałem .


[ wiadomość edytowana przez: Slawko dnia 2005-10-12 19:44:32 ]
  
 
Wszystko jasne - PRAWICZEK TEORETYK