MotoNews.pl
  

Regulacja LPG domowym sposobem

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam instalacje z elektroniką, "Bingo coś tam Lambda system" :]
Na początku spalanie miałem koło 11-12l gazu na 100km (benzyny tak samo) było super bo koszty dzielone na pół ale ni z tego ni z owego zaczął mi palić ok 18l na 100km zmartwiony pojechałem na pierwszy przegląd po 1000km i niby wyregulowali, poprawiło się do 16l... pojechałme ponownie... 16l... i po tygodniu 18-19.... w sumie byłem 3 razy w tej kwestii, regulowali mi komputer, kręcili przy reduktorze i nic... spalanie nie zmalało... zastanawiam się czy jak kupie interfejs do komputera na allegro za 50zł plus znajde program w sieci to czy jestem w stanie samemu pokombinować z regulacją...
Może jest ktoś z Krakowa na forum kto to umie tak na poważnie ?:>
  
 
Spróbuj pokręcić przy parowniku, lub na przewodzie z parownika do do silnika. Ja miałem podobnie jak Ty tylko mój kiedyś palił 9 litrów, a potem nagle 13,5 do 14. Jeździłem po gaziarzach i podłączali podkomputer twierdząc, że wszystko jest OK. Wziąłem i pogrzebałem przy parowniku, są tam dwie śrubki zwykła i imbusowa(ta jest troche schowana w obudowe parownika ale jest blisko poprzedniej) i ustawiłem tak, żeby na wolnych obrotach nie dusił się i teraz pali mi 10 litrów
  
 
Regulacja instalacji gazowej
Regulacja instalacji LPG nie wyposażonej w silniki krokowe i komputer sterujący.

Najpierw krótkie wyjaśnienie pojęcia: co to jest Lambda? Głównym parametrem określającym mieszankę paliwowo powietrzną jest lambda - stosunek ilości powietrza dostarczonego w mieszance do ilości powietrza potrzebnego do teoretycznie całkowitego spalenia zawartego w niej paliwa. Idealne proporcje to oczywiście lambda=1, ale silnik spalinowy osiąga maksimum sprawności (ok. 40%) przy lambda=1,15 a maksimum mocy przy lambda=0,85. Bogata mieszanka to większa moc, uboższa mieszanka to największa ekonomika jazdy, ale tylko w pewnych granicach. Zbyt uboga i zbyt bogata mieszanka po prostu się nie palą. Zakres stabilnej pracy silnika dla obrotów biegu jałowego to lambda od 0,75 do 1,3. Stabilna praca silnika przy maksymalnych, pod obciążeniem, to lambda od 0,7 do nawet 3!

Podstawowy warunek: silnik musi absolutnie poprawnie pracować na benzynie, mieć dobrze ustawione obroty biegu jałowego, sprawny układ zapłonowy, czysty filtr powietrza i ŻADNYCH nieszczelności w korektorze ssącym!

Przed rozpoczęciem regulacji silnik musi się zagrzać - najlepiej poczekać aż włączą się wentylatory. Przełączamy silnik na gaz i rozpoczynamy regulację. Służą do tego dwie śrubki - jedna na reduktorze (regulacja ciśnienia gazu) oraz na przewodzie gazowym doprowadzającym gaz do mieszalnika (zawór główny). Starając się utrzymać silnik w połowie obrotów maksymalnych (ok. 3000 rpm) zakręcamy zawór główny dopóki obroty zaczną wyraźnie spadać - odkręcamy wtedy zawór główny o jeden pełny obrót. Teraz lambda powinna wynosić ok. 1. Zostawiamy teraz silnik na biegu jałowym i odkręcamy śrubkę na reduktorze w lewo - zwiększamy ciśnienie. Kiedy dochodzimy do momentu, kiedy obroty wyraźnie zaczynają spadać (mieszanka zbyt bogata), lambda spada poniżej 0,7 i przekraczamy granicę palności: lewa granica. Teraz zakręcamy śrubkę w prawo zmniejszając ciśnienie aż do zubożenia mieszanki poza granicę palności - lambda powyżej 1,3: prawa granica. Liczba obrotów śrubki regulacyjnej to zakres stabilnej pracy silnika, zwykle od 1 do 2 obrotów. Szerokość tego obszaru jest zależna od podciśnienia wytwarzanego w kolektorze przez mieszalnik - im jego przekrój większy, tym węższy obszar stabilności i trudniejsza regulacja. Aby silnik był w miarę oszczędny, ustawiamy śrubkę mniej więcej w połowie obszaru stabilnej pracy silnika, ale troszeczkę w stronę prawej granicy. Lambda powinna teraz wynosić ok. 1,05. Aby silnik miał możliwie najlepsze osiągi, trzeba śrubkę ustawić blisko lewej granicy - lambda powinna wynosić około 0,8. Daje to lepszą dynamikę już na niższych obrotach i łatwiejsze zapalanie silnika.

Aby ostatecznie wyregulować instalację, najlepiej odbyć jazdy testowe na prostym odcinku drogi, lekko pod górkę, sprawdzając maksymalne osiągi i przyspieszenie (można korzystać nawet ze stopera). Jeżeli silnik wydaje się za słaby, odkręcamy zawór główny o 1/4 obrotu. Zbytnie odkręcenie zaworu głównego tylko pogarsza osiągi zwiększając jednocześnie zużycie LPG. Lepiej jest nieco przykręcić niż zbytnio odkręcić zawór główny.


Żródło opisu ze strony:
http://daniels.lumena.waw.pl/suzuki/LPG_doc.htm - przeredagowane i opatrzone wyjaśnieniami przez Rafała Adamczaka
  
 
Wszystko pieknie ladnie, tylko podajecie sposob regulacji I generacji.

Jak regulowac II a szczegolnie BingoS (na prawde jeden z najlepszych sterownikow) mozna wyczytac tu: www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=115801&c=45&hq=www.obd&f=20&m=flat.

Moim zdaniem masz juz sparciale membrany w reduktorze, skoro nie mozna go dobrze wyregulowac.
  
 
Hepos: super, tyle ze u mnie zamiast sruby na przewodzie miedzy reduktorem a mikserem jest silniczek krokowy.... i to on wszystko ustawia...

toradek: o to mi chodziło dzięki co do membran to niemożliwe bo instalacja ma niecałe 2 miesiące :]

Ma ktoś może "skądś" program do komputera bingo ?:> albo może chociaż samą nazwe...
  
 
NIe wiedzialem dalem co mialem szczerze nawet tego nie czytalem, bo i tak nie rozumiałem
  
 
www.kme.com.pl - prosto od producenta
  
 
Wielkie dzięki toradek za link do KME !!!
Mam BINGO S4, ale się nie spodziewałem że progi są za friko.
To otwiera przedemną szeroki wachlarz możliwości jeśli chodzi o regulację S4. Że też ja wcześniej nie wpadłem na to.

[ wiadomość edytowana przez: R_O_Y dnia 2005-10-27 00:36:13 ]
  
 
Hmmm... to moze ma ktos jeszcze cos do BRC II generacji??
  
 
Dzięki toradek, teraz tylko kupić interfejs na allegro i do zabawy
Powiedzcie mi jeszcze których parametrów lepiej NIE dotykać, żeby nie uwalić czegoś ??
Są jakieś graniczne wartości parametrów ?? (też oczywiście żeby nie uwalić)
Generalnie to co zrobić żeby NIE zepsuć komputera :]