MotoNews.pl
  

Jak podłaczyć 9 diod do 12V???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam! Teraz mam taki problem ze nie wiem jak podłączyć 9 diod led białych pod 12 V. Chciałem sobie zrobić takie dwie listwy do oświtlenia bagażnika. widziałem takie listwy na allegro ale nie wiem jak podłączyć te 9 diod bo kazda jest na 3V .Jezeli ktoś iw jak podłączyć te diody zeby dobrze śiwciły i się nie spaliły to prosze o pomoc.
  
 
no wiec
OPORNIK
a jak
sa dwa systemy
albo na kazda diode niewarzne czy na + czy - zakladasz opornik 1K OHM i smigasz
lub wszystkie te diody pakujesz na ta listwe i tylko na zasilaniu listwy dajesz taki opornik tylko np polwatowy ale pewnie i cwiercwatowy wytrzyma.
Diody podlacz oczywiscie rownolegle w obu przypadkach
  
 
lub kupujesz dioidy 12Voltowe i masz problem z glowy...........
  
 
Oczywiście trzeba je podłączyć przez opornik (rezystor jak kto woli), wartość też zależy od sposobu podłączenia.
Średnio taką diodę można zapiąć w szereg z oporasem o wartości około 2kOhm.
Ja proponuje zrobić dwie gałęzie to znaczy połączyć 5 diod równolegle i zasilić je przez opornik o tej wartości lecz o mocy 0.5Wata i to samo z resztą.
Dlatego tak że jeśli Ci się zepsuje jakaś gałąź to i tak będą świecić te z drugiej gałęzi. Oczywiście ważna jest tutaj biegunowość „+” i ”-„ ponieważ to nie jest żarówka i jak zapniesz nie zgodnie z kierunkiem przewodzenia diody to ona się nie spali ale świecić nie będzie.

============
POZDRAWIAM
  
 
Niezle, nieźle. Kombinowałem w ta strone ale mi się nie udało. A na allegro to za drogo bo samodzielna praca wyjdzie taniej ale chodzi mi o coś takiego tylko że białe diody bym sobie dał.
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=70235595
  
 
zawsze jak Ci nie wyjdzie to mozna zamocowac zarowki 12V tylko pamietaj po 2 stronach
  
 
Zarówki to za prosta sprawa i nijaki efekt!
  
 
witam ,


.....masz schemat tutaj do podłączenia ledów na różne sposoby.


......tylko oblicz rezystor dla 12 V dla każdej gałęzi jeżeli zrobisz 3 gałęzie po 3 diody.


pozdr.



[ wiadomość edytowana przez: Tom_J dnia 2005-10-31 22:01:16 ]
  
 
Cytat:
2005-10-31 21:17:26, majkel-europe pisze:
Zarówki to za prosta sprawa i nijaki efekt!



no co TY, jak dasz czerwone to wyglad jest zajebisty
  
 
Cytat:
2005-10-31 21:55:39, brutal-23 pisze:
no co TY, jak dasz czerwone to wyglad jest zajebisty




......... i w bagażniku wygląda jak w ciemni fotograficznej
  
 
Przy kolorach nic nie widać. Biłe by były najlepsze.
  
 
Tu przeliczysz opornik do LED-ów
  
 
Cytat:
2005-11-01 11:25:53, Zbynio pisze:
Tu przeliczysz opornik do LED-ów



Chciałeś powiedzieć do LED'a tam mozna policzyć tylko dla jednej diody a ja ich musze mieć minimum 3. Ale juz mniej więcej wiem jak to zrobić
  
 
Przy równoległym łączeniu zwiększasz moc opornika a opór ten sam.
  
 

.......a przy szeregowym połączeniu diod sumujesz napięcia diod i obliczasz oporność rezystora dla szeregu diod , które łączysz szeregowo tak jak dla jednej i moc rezystora pozostaje bez zmian, czyli np. cztery diody 3 V traktujesz jako jedną 12 V, ponieważ uzyskujesz spadek napięcia 3 V na każdej z nich. i wtedy rezystor teoretycznie 1 ohm , a praktycznie możesz pominąć.



......albo zrób sobie taki bajer na grilu ale to już na multiplekserach


[ wiadomość edytowana przez: Tom_J dnia 2005-11-01 21:53:43 ]' listwa na gril '

[ wiadomość edytowana przez: Tom_J dnia 2005-11-01 22:08:47 ]
  
 
Zakłądając ze w instalacji samochodu mam 10mA to robie die gałęzie po trzy diody i do kazdej gałęzi daje opornik 240 Ohm. Zgadzacie się?
  
 
Cytat:
2005-11-03 14:27:06, majkel-europe pisze:
Zakłądając ze w instalacji samochodu mam 10mA to robie die gałęzie po trzy diody i do kazdej gałęzi daje opornik 240 Ohm. Zgadzacie się?



Niebardzo wiem jak Tobie to wyszło, że 240 ohm na gałąź .

Załóżmy jedna jedna dioda ma parametry:
3V i 10 mA to;

1. Jeżeli łączysz szeregowo to: dioda 3V+ dioda 3V+ dioda 3V= 9V,
prąd pozostaje 10mA
2. jeżeli łączysz równolegle to: dioda 3V+ dioda 3V+ dioda 3V= 3V, a prąd 10mA+10mA+10mA= 30mA

Akumulator ma 12V, czyli musisz uzyskać spadek napięcia na
rezystorze R po to, żeby diody się nie spaliły bo by dostały za duże napięcie
1.przy łączeniu seregowym: 12V - 9V = 3V
2.przy łaczeniu równoległym: 12V - 3V = 9V

W instalacji samochodu nie masz 10 mA tylko 12 V, ten prąd 10 lub więcej mA (zależy od rodzaju diod) to diody pobierają taki prąd i popłynie dopiero wtedy gdy podłączysz diody.

1. w połączeniu szeregowym trzech diod uzyskujesz obciążenie U=9V, I=10mA i zostaje Ci spadek napięcia na rezystor U=3V
2. wpołączeniu równoległym trzech diod uzyskujesz obciążenie U=3V, I= 30mA i zostaje Ci spadek napięcia na rezystor 9V

obliczenie rezystora R z prawa ohma :
R=U/J

1. R=3V/0,01A=300 ohm
2. R=9V/0,03A=300 ohm

Jeśli wartość nie wychodzi z szeregu rezystorów, dobieramy wartość najbliższą 330.

Teraz chyba już kapujesz ?

pozdr.

[ wiadomość edytowana przez: Tom_J dnia 2005-11-03 22:10:20 ]
  
 
Nareszcie jest ktoś kumaty
Dodam jeszcze od siebie.
Moc wydzielana na rezystorze:
1 0.03W
2. 0.27W
Na dzień dobry opcja 0.03W jest lepsza i wydawcby się mogło że to jedyny powód.
Niestety pozostaje kwestia różnic spadkó napięć na diodach.
Umowne 3V to tylko teoria, ale co gorzsza diody z tej samej serii mogą mieć rózne napięcia i przy podłączeniu równolegległym prąd płynący przez poszczególne będzie różny!

Jedyne rozwiązanie to w szereg po 3 szt + rezystor 330 ohm

Co do czterech w szereg to paranoja. Być może mają 12V ale łatwo je przepalić lub mieć efekt zmiany jasności.
W końcu w samochodzie mamy zakres zmian napięcia od 10.8V przy wyładowanym AKU do nawet 14.8 przy pracującym silniku.
Nie wspomnę o tzw przepięciach ( pikach) mogących przekraczać grubo ponad 16-17V przy uszkodzonym AKU
  
 
witam,

Cytat:
2005-11-04 10:59:17, Arthuros pisze:
........ Co do czterech w szereg to paranoja. Być może mają 12V ale łatwo je przepalić lub mieć efekt zmiany jasności. W końcu w samochodzie mamy zakres zmian napięcia od 10.8V przy wyładowanym AKU do nawet 14.8 przy pracującym silniku. Nie wspomnę o tzw przepięciach ( pikach) mogących przekraczać grubo ponad 16-17V przy uszkodzonym AKU




Wiadomo, że dioda wytrzyma wyższe napięcie.
3V diody białej to teoria tak samo prąd 10mA, ale rzeczywistość jest inna a efekt amiany jasności w tym przypadku wydaje mi się, że nie ma większego znaczenia. Ja nakreśliłem sposób a parametry elementów musi dobrać wykonawca.

Białe diody LED

pozdr.
  
 
witam,

Cytat:
2005-11-04 10:59:17, Arthuros pisze:
........ Co do czterech w szereg to paranoja. Być może mają 12V ale łatwo je przepalić lub mieć efekt zmiany jasności. W końcu w samochodzie mamy zakres zmian napięcia od 10.8V przy wyładowanym AKU do nawet 14.8 przy pracującym silniku. Nie wspomnę o tzw przepięciach ( pikach) mogących przekraczać grubo ponad 16-17V przy uszkodzonym AKU




Wiadomo, że dioda wytrzyma wyższe napięcie.
3V diody białej to teoria tak samo prąd 10mA, ale rzeczywistość jest inna a efekt zmiany jasności w tym przypadku wydaje mi się, że nie ma większego znaczenia. Ja nakreśliłem sposób a parametry elementów musi dobrać wykonawca.

Białe diody LED

pozdr.

[ wiadomość edytowana przez: Tom_J dnia 2005-11-05 07:34:01 ]