MotoNews.pl
7 CHIP tuning w TD 2,5 Omega B. Tylko dla posiadaczy TD. (130589/0)
  

CHIP tuning w TD 2,5 Omega B. Tylko dla posiadaczy TD.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Bardzo proszę o zapoznanie się z tematem i wyrażeniu konkretnych opnii w nastepującym temacie.

Mar_k ...
" ....Sam jestem zainteresowany chipem, więc mam propozycję do posiadających takowy. Można założyć albo nowy wątek, albo rozwinąć istniejący np: 2.5 TD Chip tuning i opisać.
1. Jakie są korzyści z chipowania.
2. Jakie są ewentualne wady.
3. Gdzie chipować.
4. Za ile."

No
  
 
Mnie też to interesuje i jakby ktoś miał adres z województwa łódzkiego takiego warsztatu to był bym wdzięczny
  
 
jm90> skontaktuj sie z Sebastianem (uzytkownik allegro uysy na allegro: www.allegro.pl/show_item.php?item=80514498). To moj kolezka, wiec troche mu robie reklame

Ja chipowalem u niego i wszystko w najlepszym porzadku. Chlopak jest z Lodzi...

Co do pytania z poczatku watku:

1. Korzysci chipowania: tani sposob na podniesienie osiagow, mocy. auto lepiej sie zbiera z wolnych obrotow, latwiej sie wkreca na obroty. niektorzy zauwazaja spadek zuzycia paliwa

2. Wady:
- ryzyko, ze auto bedzie mniej trwale, ale niech sie fachowcy wypowiedza. Ja jestem zdania, ze majac chipa nie nalezy z jego dobrodziejstw korzystac caly czas.
- na diagnostyce moga wychodzic dziwne wartosci przy dawce na pompie...
- przy ostrym bucie moze bardziej kopcic

3. GDZIE i ZA ILE. Sam wybierasz w zaleznosci od zasobnosci portfela. U elektronikow, ktorzy laduja soft z polki opracowany do konkretnego silnika: mysle, ze realnie od 800 pln za ta przyjemnosc (moze byc w tym juz hamownia przed i po chipsie). W warsztatach tuningowych: 2-2,5k pln. niby stroja soft pod auto, (choc z tego co slyszalem, to bardziej legenda, a robi sie to jedynie w przypadku aut do sportu ) Z dobrych tunerow zdecydowanie najlepsza opinia cieszy sie Masters (tdi-tuning.pl, znajdziesz tam rowniez forum) i Tora (diagtronik.pl), ale ten ostatni specjalizuje sie glownie w tdi. Obydwaj tunerzy robia swoje auta na 1/4 mili i zajmuja zazwyczaj pierwsze 2 miejsca w klasie diesel.

Pozdrowka, mrozek
  
 
Dziękuję za cenne konkrety!
Po przemyśleniach rozwinąłbym jeszcze temat:
2.
a) czy po chipie zwiększyło się lub pojawiło dymienie
b) czy w eksploatacji wystąpiły jakieś usterki które można by powiązać z chipem lub zwiększyła się awaryjność silnika
c) czy silnik bardziej się grzeje lub przegrzewa
3.
a) czy jesteś zadowolony z warsztatu w którym chipowano samochód i uważasz że zrobiono to profesjonalnie.
b) czy były testy na hamowni lub inne testy dostosowujące program do silnika.
4. Czy ktoś posiada opcję wyłączania chipu, lub proponowaną mu taką funkcję. Jestem posiadaczem ASB i interesuje mnie powiązanie zwiększenia mocy z opcją SPORT (tryb normalny - chip wyłączony, SPORT - chip aktywowany)
5. Czy ktokolwiek robił to tanią metodą "chałupniczą" tzn. chip z allegro, samodzielnie rozbrajamy ECU, wymieniamy EPROM i działa.
  
 
TU można sporo poczytać
  
 
Cytat:


3.b) czy były testy na hamowni lub inne testy dostosowujące program do silnika.

4. Czy ktoś posiada opcję wyłączania chipu, lub proponowaną mu taką funkcję. Jestem posiadaczem ASB i interesuje mnie powiązanie zwiększenia mocy z opcją SPORT (tryb normalny - chip wyłączony, SPORT - chip aktywowany)

5. Czy ktokolwiek robił to tanią metodą "chałupniczą" tzn. chip z allegro, samodzielnie rozbrajamy ECU, wymieniamy EPROM i działa.





Ad.3b
Jeżeli pojedziesz do warsztatu z hamownia, powinni Ci zrobic pomiary. Moga byc klopoty w przypadku automata tak jak miał to marian_ek. Z wykresów zczytają moc i moment. Podobno układają program pod auto i napewno w pewnym sensie tak jest (ale raczej powiedziałbym, że układają pod moment i moc silnika - nie wyżyłują Ci silnika który fabrycznie ma 130KM a na hamowni wychodzi 110KM)

Ad.4
Osobiscie nie slyszalem o takiej mozliwosci, ale moze jakis magik sie znajdzie chociaz moze byc to ciezkie do wykonania.

Ad.5
Chip-a z allegro nie polecalbym, zostawilbym ta kwestie raczej profesjonalnemu warsztatowi. Inna sprawa jest fakt, ze trzeba lutowac podstawe do plytki komputera. Myśle ze wazna rzecza jest aby zrobil to ktos profesjonalnie. To musi robic ktos kto sie na tym zna. W warsztacie zakladaja Ci i jak dziala to placisz, a jak nie to poprawiaja. Masz problemy z softem w chipie to tez Ci poprawia. Zawsze możesz do nich podjechać. Poradzić się itp.
Dostajesz gwarancje i mysle ze taki warsztat bedzie dbał o renome i nie zrobi fuszerki.
Myśle że profesjonalny warsztat to najlepszy wybór !!!!!!!!!!!

pzdr
Krzysiek



[ wiadomość edytowana przez: misiek71 dnia 2006-01-10 00:30:36 ]
  
 
mar_k>
Cytat:

Dziękuję za cenne konkrety!
Po przemyśleniach rozwinąłbym jeszcze temat:
2.
a) czy po chipie zwiększyło się lub pojawiło dymienie



u mnie na tyle niezauwazalnie, ze zostawilem pierwszy program jaki zostal wgrany.
Cytat:
b) czy w eksploatacji wystąpiły jakieś usterki które można by powiązać z chipem lub zwiększyła się awaryjność silnika



zbyt krotko by sie wypowiedziec (mam wirusa ok 1 m-ca)

Cytat:
c) czy silnik bardziej się grzeje lub przegrzewa



zima jest, wiec ciezko powiedziec, ale nie zauwazylem jakichkolwiek zmian w temp silnika

Cytat:
3.
a) czy jesteś zadowolony z warsztatu w którym chipowano samochód i uważasz że zrobiono to profesjonalnie.



Tak, ale to robil elektronik, a nie profi warsztat...

Cytat:

b) czy były testy na hamowni lub inne testy dostosowujące program do silnika.



brak testow na hamowni - mam ASB, w zwiazku z tym potrzebna inna hamownia, niż ta, z ktora kolega ma uklad... nie znam sie na tym specjalnie, ale bodajze potrzeba hamowni przeciazeniowej. bede wdzieczny za potwierdzenie.

Cytat:
4. Czy ktoś posiada opcję wyłączania chipu, lub proponowaną mu taką funkcję. Jestem posiadaczem ASB i interesuje mnie powiązanie zwiększenia mocy z opcją SPORT (tryb normalny - chip wyłączony, SPORT - chip aktywowany)



Mysle, ze sprawa moze byc cholernie ciezka do zrobienia. Chipowanie polega na:
- demontazu (wylutowaniu z plytki) kosci pamieci
- wlutowaniu podstawki
- sczytanie pamieci programatorem
- czyszczenie zawartosci kosci
- wgranie zmodyfikowanego programu
- montaz

Nie jestem elektronikiem, wobec czego moja wiedza nie pozwala mi na okreslenie mozliwosci przelaczania. byc moze przy zastosowaniu 2 kosci pamieci??? Ale to ponoc strasznie trudno dostepne pamieci.

Cytat:
5. Czy ktokolwiek robił to tanią metodą "chałupniczą" tzn. chip z allegro, samodzielnie rozbrajamy ECU, wymieniamy EPROM i działa.



Nie sadze, by to w ogole bylo mozliwe. "Chip z allegro" to tak naprawde ogloszenia ludkow, ktorzy robia to wlasnorecznie. Chyba, ze chodzi Ci o boxy, to tu juz sie nie wypowiem. Samo rozbrojenie ECU to nie jest problem. Caly pic polega na tym, ze musisz znac numerki oprogramowania, miec programator i odpowiednie programy do:
- dump pamieci
- sprawdzanie sum kontrolnych
- upgrade pamieci
no i solarium do czyszczenia kosci

Wg mnie sporo wiedzy i doswiadczenia potrzebne, zeby to zrobic, ktora przydaje sie zwlaszcza wtedy, kiedy cos nie pojdzie jak nalezy...

Pozdrowka, mrozek
  
 
mar_k>
Cytat:

Dziękuję za cenne konkrety!
Po przemyśleniach rozwinąłbym jeszcze temat:
2.
a) czy po chipie zwiększyło się lub pojawiło dymienie



u mnie na tyle niezauwazalnie, ze zostawilem pierwszy program jaki zostal wgrany.
Cytat:
b) czy w eksploatacji wystąpiły jakieś usterki które można by powiązać z chipem lub zwiększyła się awaryjność silnika



zbyt krotko by sie wypowiedziec (mam wirusa ok 1 m-ca)

Cytat:
c) czy silnik bardziej się grzeje lub przegrzewa



zima jest, wiec ciezko powiedziec, ale nie zauwazylem jakichkolwiek zmian w temp silnika

Cytat:
3.
a) czy jesteś zadowolony z warsztatu w którym chipowano samochód i uważasz że zrobiono to profesjonalnie.



Tak, ale to robil elektronik, a nie profi warsztat...

Cytat:

b) czy były testy na hamowni lub inne testy dostosowujące program do silnika.



brak testow na hamowni - mam ASB, w zwiazku z tym potrzebna inna hamownia, niż ta, z ktora kolega ma uklad... nie znam sie na tym specjalnie, ale bodajze potrzeba hamowni przeciazeniowej. bede wdzieczny za potwierdzenie.

Cytat:
4. Czy ktoś posiada opcję wyłączania chipu, lub proponowaną mu taką funkcję. Jestem posiadaczem ASB i interesuje mnie powiązanie zwiększenia mocy z opcją SPORT (tryb normalny - chip wyłączony, SPORT - chip aktywowany)



Mysle, ze sprawa moze byc cholernie ciezka do zrobienia. Chipowanie polega na:
- demontazu (wylutowaniu z plytki) kosci pamieci
- wlutowaniu podstawki
- sczytanie pamieci programatorem
- czyszczenie zawartosci kosci
- wgranie zmodyfikowanego programu
- montaz

Nie jestem elektronikiem, wobec czego moja wiedza nie pozwala mi na okreslenie mozliwosci przelaczania. byc moze przy zastosowaniu 2 kosci pamieci??? Ale to ponoc strasznie trudno dostepne pamieci.

Cytat:
5. Czy ktokolwiek robił to tanią metodą "chałupniczą" tzn. chip z allegro, samodzielnie rozbrajamy ECU, wymieniamy EPROM i działa.



Nie sadze, by to w ogole bylo mozliwe. "Chip z allegro" to tak naprawde ogloszenia ludkow, ktorzy robia to wlasnorecznie. Chyba, ze chodzi Ci o boxy, to tu juz sie nie wypowiem. Samo rozbrojenie ECU to nie jest problem. Caly pic polega na tym, ze musisz znac numerki oprogramowania, miec programator i odpowiednie programy do:
- dump pamieci
- sprawdzanie sum kontrolnych
- upgrade pamieci
no i solarium do czyszczenia kosci

Wg mnie sporo wiedzy i doswiadczenia potrzebne, zeby to zrobic, ktora przydaje sie zwlaszcza wtedy, kiedy cos nie pojdzie jak nalezy...

Pozdrowka, mrozek
  
 
Senatorman pisze:
Cytat:
Der 2.5 TD-Motor ist im Grunde in der Summe seiner Eigenschaften der empfehlenswerteste Motor, solange bei ihm kein Chip-Tuning durchgeführt wurde. Die aus solchen Chip-Tunings hervorgegangene Mehrleistung zehrt heftig an der Substanz des Motors. Teure Zylinderkopfschäden und ständige Ölundichtigkeiten sind ein deutlicher Hinweis auf das Überschreiten der Leistungsgrenze des Motors. Schlecht ist jedoch, daß bei diesem Motor alle 7.500 km ein Motoröl- und -filterwechsel durchgeführt werden muß, was ebenfalls auf Dauer recht teuer ist. Zudem neigen die Wasserpumpen bei diesem Motor (Plastikschaufelräder) zum Zerbröseln, was in Einzelfällen Motorschäden hervorgerufen hat.



...co ja bym przetlumaczyl:

2.5 TD sumujac jego właściwości jest w zasadzie silnikiem godnym poleceniem, dopóki u niego nie został przeprowadzony chip tuning. Nadmierne osiagi z chip -tuningu odbijaja sie mocno na substancji tego silnika. Drogie uszkodzenia głowicy cylindra i ciągłe rozszczelnienia olejowe są wyraźnym wskazaniem przekroczenia granicy osiągow dla niego. Przeciez nie jest dobrze, że przy tym motorze kazde 7.500 km musi zostać przeprowadzona wymiana oleju silnikowego i filtra, bo to jest na dluzsza mete slusznie drogie. Nadto przy tym motorze nawalaja pompy wodne (plastikowe koła łopatkowe), co wywołało w odosobnionych przypadkach uszkodzenia.

Tu tez warto zajrzec.
  
 
Witam

ja jestem zadowolony z chipa z allegro zaryzykowałem i opłaciło sie , pojechałem do Poznania i gosc na miejscu wylutował oryginalny układ scalony ,wstawił podctawke i dał tuningowany , nic w nim nie programował ,poniewaz jest on przedctawicielem niemieckiej firmy tuningowej i on tylko wstawia ich chipy , ( dobór jest na podctawie ,rok produkcji , numer sterownika , jaka skrzynia biegów , na chipa jest gwarancja i mozna go na miejscu przetestowac ) przejechałem ok 2000km i jak na razie wszystko ok , zuzycie paliwa troche mi wzrosło ale to moze dlatego ze czesciej czerpie przyjemnisc z jazdy i nie moge sie opanowac , zmiejszyło mi sie dymienie , temperatura utrzymuje sie na 90 stopniach ,mam przebieg ok 200tys/km w silniczku nie ma przedmuchów tylko mam problem z pompa bo nie odpala ma ciepłym , ale w czwartek jade na kompleksowa diagnostyke silnika w firmie Trzebniak diesel nniby najlepszy fachowiec w woj. lubuskim to podpytam sie go czy miał doczynienia z wadami takiego tuningu
  
 
Witam.

Zainteresowalo mnie co napisal Szarbia. Jakies 2 tygodnie temu zawirusowalem moja bestie i tchnelo mnie to, wiec zastanowilem sie troche. Nasunelo mi to kilka pytan:
Co do szkodliwosci takiej operacji, nalezaloby by odpowiedziec na kilka pytan ktore mi sie nasowaja.

1. Czy temperatura silnika w aucie po chip tuningu wzrasta?

W moim przypadku pozostala na nie zmienionym poziomie. Skoro tak jest to nie wydaje mi sie, aby to mialo negatywny wplyw na problem pekajacych glowic. Moim zdaniem glowna tego przyczyna jest termostat. Gdy jest on nie sprawny i nie utrzymuje minimalnej zalecanej temperatury jednostki napedowej i silnik pracuje na niedogrzaniu. W takim przypadku przy duzych obciarzeniach (np. dynamiczna jazda z duzym obciazenieniem na stormym podjezdzie) silnik zaczyna sie byskawicznie grzac do temperatury bliskiej powiedzmy 100 stopniom celsiusza. To szybkie nagrzanie, a nastepnie natychmiastowe schlodzenie silnika przy zjezdzaniu z owego wzniesienia - brak obciazenia (szczegolnie w minusowych temperaturach, gdzie mrozne powietrze wpadajace do komory silnika moze go praktycznie blyskawicznie schlodzic o kilkadziesiat stopni) jest najgrozniejsze. Gdy termostat jest sprawny zamyka sie w takim przypadku blyskawicznie zapobiegajac szybkiemu schlodzeniu silnika.

2. Czy obciazenia w calym ukladzie napedowym rosna?

Zdecydowanie tak. Nalezy liczyc sie z tym, ze po wzroscie mocy, a w szczegolnosci momentu obrotowego caly uklad napedowy poddawany jest wiekszym przeciazeniom gdy wykorzystujemy "nowe mozliwosci" naszej bestyjki. Tak wiec np. ASB moze byc elementem ktory pierwszy moze zastrajkowac. Zwiekszony moment obrotowy, czesto przekraczajacy 300Nm (to wiecej niz 3 litrowy silnik w MV6) znasznie zwieksza przeciazenia jakim poddawana jest ASB. Dodatkowo nalezy pamietac, ze w przypadku ASB przesadne ziwekszenie momentu obrotowego moze doprowadzic do nieprawidlowej pracy skrzyni (niepotrzebne szybkie zmiany biegow). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku pozostalych elementow ukladu napedowego: silnika, walu, mostu itd.

3. Czy zwieksza sie tzw. dymienie?

W moim przypadku pozostalo na b. niskim, praktycznie nie zauwazalnym poziomie. W przypadku gdy po chipie dymienie silnika wzrosnie gwaltownie, nalezy zmodyfikowac oprogramowanie aby je zminimalizowac. Auto jezdzace ze zlym programem i dymiace za mocno napewno szybciej odczuje konsekwencje chip tunnigu w zlym tego slowa znaczeniu.

4. Czy rosnie zuzycie paliwa (pompa paliwa daje wieksze dawki)?

Przy wykorzystaniu maksymalnych, znacznie wyzszych osiagow oczywiscie tak (cudow nie ma i zaden silnik to nie perpetum mobile jak juz ktos wczesniej napisal). Jednak gdy porownamy zuzycie paliwa przed i po wirusie na dokladnie takiej samej (odpowiednio dlugiej) trasie zuzycie paliwa moze ulec zmniejszeniu. Tak bylo w moim przypadku. Przed chipem Omesia na trasie o dl. 1350 kilometrow pochlonela 130 litrow ropy, przy sredniej predkosci z calej trasy wynoszacej 64 mile/h. Po chipie, dokladnie na tej samej trasie (w ta sama strone itd.), przy bardzo podobnym obciazeniu i przy wyzszej sredniej predkosci ktora wyniosla 72 mile/h autko lyknelo 120 litrow ropy. Takze zuzycie paliwa w pewnych przypadkach rosnie (przy wykorzystaniu maksymalnych osiagow), natomiast w innych moze zmalec.

5. Czy poza tym, ze pompa daje wiecej paliwa, zmienia sie sie cisnienie produkowane przez turbine?

Oczywiscie tak. Samo zwiekszenie ilosci paliwa tloczonego do komory spalania, nie polepsza osiagow silnika. Potrzeba do tego jest odpowiednio wieksza ilosc tlenu. Dlatego poza modyfikacja dawki na pompie, dobry program powinien podnosic cisnienie produkowane przez turbo. Jezeli te dwie wartosci sa dobrze dobrane zwiekszenie dymienia powinno byc niezauwazalne (przy tzw. delikatnym tuningu). Wynika z tego, ze turbina poddawana jest wiekszym obciazeniom, prawodopodobnie szybciej sie zuzywa.

Pewnie jest jeszcze kilka innych pytan ktore moga sie Wam nasunac, gdy bedziecie sie zastanawiac czy poddac auto chip tuningowi, czy nie. Dla mnie jednak, jedno jest pewne. Przed poddaniem auta takim modyfikacjom nalezy sie upewnic, ze caly uklad napedowy jest w 100% (slownie stu) sprawny. Jakakolwiek slabosc (np. lejaca tubrina) zostanie tylko bardziej uwidoczniona po tuningu. Osoby ktore miewaja problemy z nierowna praca silnika powinny szukac problemu gdzie indziej i go rozwiazac, NIE traktujac chip tuningu jako rozwiazanie tego problemu.
Moim zdaniem, tuning powinno powierzac sie warsztatom, ktore maja hamownie, sa w stanie zmierzyc parametry silnika przed modyfikacja, aby upewnic sie, czy wszystko z nim i innymi elementami jest ok. Nie ma sensu tuningowac padliny. Jezeli dla przykladu auto nie trzyma serii i ma 115 koni zamiast 131 to nie ma sensu poddawac go tuningowi. Nalezy najpierw do naprawic.

Uff....
To chyba tyle.
Pozdrawiam
marian_ek