MotoNews.pl
  

1.6 GTiE z ritmo/delta w 128

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam

myslalem nad wpakowaniem takiego cuda do 128, nigdy nie widzialem tego silnika wyjetego z auta, nie wiem jak wyglada sprawa skrzyni biegow, najlepiej zalozyc skrzynie oryginalna z delty albo ritmo tylko czy polosie oryginalne ze 128 beda pasowaly, moze ktos wiecos na ten temat z checia bym sobie taki silnik zapodal do 128

Pozdrawiam
  
 
Nie wiem czy to jest DOHC czy SOHC? Jak DOHC to jest znacznie ciezszy od silnika 128 i nie pasuje do skrzyni 128. Najsensowniejsza jest przekladka 1,5 SOHC z Ritmo/Uno albo 1,6 z Tipo/Tempra. No i oczywiscie Uno Turbo. Wszystkie te silniki maja ten sam blok co 128 (nie wiem na 100% czy Tipo ma wszystkie mocowania identyczne) i pasuja do skrzyni 128.
  
 
DOHC montowany byl tez w tipo, mozna by go bylo wsadzic razem ze skrzynia z tipo a tak to wyglada Link
  
 
W Ritmo tez byl montowany, nawet dwulitrowy. Jak juz pakowac DOHC do 128 to albo Ritmo 130TC, albo Tipo GT albo Sedicivalvole. Ciezkiego 1,6 nie ma sensu pakowac skoro jest dostepny znacznie lzejszy i tylko nieznacznie slabszy SOHC.
  
 
1600 gt z delty czy ritmo to dohc na jednopunkcie niecale 90 koni, kupa jednym slowemjako baza do swapa, sohc 1.5 z ritmo-regaty 85 lzejszy i ma 4 konie mniej raptem, i pasuje na mocowania seryjne, albo 1.6 z tipo tempry ale sohc
  
 
1600 sohc - montowane były seryjnie w delcie ???
czy w tej pojemności 1600 delta była tylko dwuwałkowa ?
  
 
To jednak zle trafilem, w takim ukladzie co jest najbardziej optymalne do zrobienia swapa 90-100PS z checia sie pobawie
  
 
1.5 SOHC - jest identyczny jak 1.3, rozni sie tylko skokiem walu, seryjnie w Ritmo mial 85KM na dwugardzielowym gazniku. Po lekkim tuningu mozna uzyskac 100-110 KM na seryjnym gazniku, 120-130KM na podwojnych. W 128 "Giovanni" ktorego opis jest na sieci ten silnik ma 170KM.
Wersja 75KM rozni sie slabszym walkiem i gaznikiem/wtryskiem.

Jest tez 1.6 z tipo na wtrysku - 82 KM z katalizatorem chyba. Tuning podobnie jak 1.5, silnik ten ma jeszcze troche wiekszy skok walu wiec nie bedzie sie tak wysoko krecil - podobna moc jak 1,5 przy nizszych obrotach. Taki 1,6 na bazie 1,3 firma PBS budowala juz w latach 70-tych. Pozniej fiat wykorzystal ten pomysl w X1/9, Ritmo i Tipo.

Co wazne te silniki nie sa ciezsze od seryjnego, maja ten sam blok tylko zwiekszona pojemnosc, pasuja do skrzyni. Jakbys kupowal 1,6 to upewnij sie czy nie ma roznic. 1,5 na pewno jest identyczny.
  
 
Cytat:
To jednak zle trafilem, w takim ukladzie co jest najbardziej optymalne do zrobienia swapa 90-100PS z checia sie pobawie




optymalny to jest moim zdaniem do 128 nie uno turbo{niestety} tylko 1.6 16v na przyklad z bravy tylko uturbiony ten silnik to ostatnia evo silnika z konca lat 60tych ze 128 ma glowice 16v jest bezobslugowy w sensie elektoniki wtrysku i zaplonu a turbo mu poprawi dol bo to 16ka wiadomo od 4000 zyje, a do tego silnika powinna pasowac skrzynia ze 128, przynajmniej pod wzgledem rozstawu srub mocujacych, tak sadze , ktos mnie wyprowadzi z bledu albo potwierdzi?

a z silnikow bardziej przystepnych cenowo widze w 128 podlubane 1500 ritmo albo 1600 z tipo tempry, albo uno punto turbo.
  
 
Cytat:
2006-01-17 13:08:58, Bart128 pisze:
1600 gt z delty czy ritmo to dohc na jednopunkcie niecale 90 koni, kupa jednym slowemjako baza do swapa,


Z tą kupą to nie przesadzaj - bo ten sam silnik na wielopunkcie ma 110 KM , a z turbiną prawie 140 . I oba były montowane w Deltach ! Aczkolwiek turbo trafić - graniczy z cudem .
A propos swapów - z Delt pochodzą jeszcze inne ciekawe DOHC-e : 1,8 16V i 2,0 16V . Natomiast długoskokowe SOHC 1,6 i 2,0 8V z Tipo , jako materiał do swapów - to chyba nieszczególny materiał ! Bo wspominany sedicivalvole - to to samo , co Delta .
A co do różnicy w wadze pomiędzy SOHC i DOHC - to bym specjalnie nie dramatyzował , bo różnią się o około 20 kg . Jest natomiast jeszcze i inna różnica : skrzynie . Do praktycznie wszystkich SOHC-ów podejdzie dotychczasowa skrzynia od 128 . Przy DOHC sytuacja nieco się komplikuje , bo do nich są dedykowane inne skrzynie , a w ślad za inną skrzynią - inne półosie i przeguby . Inne przeguby od strony kół - inne piasty . ( wymieniamy więc praktycznie wszystko ) .
Ale jest i inna strona medalu - skrzynie od SOHC są obliczone na moment do 150 Nm . Na papierze wygląda to dobrze , ale przy mocnych swapach , już trochę gorzej !
Po drugie - przy mocniejszym silniku ( i cięższym + cięższa skrzynia ) warto sobie zafundować wydajniejsze hamulce niż posiadane . Zmiana tarcz wymaga zmiany zacisków , a większe tarcze wymuszają przy okazji większe felgi ( 14' )
Czyli suma sumarum - kup Deltę z rozbitym tyłem i dospawaj do odciętego przodu resztę swojej 128 ... - bo tak to wygląda w praktyce !

[ wiadomość edytowana przez: schab dnia 2006-01-18 09:44:57 ]
  
 
Cytat:
Z tą kupą to nie przesadzaj - bo ten sam silnik na wielopunkcie ma 110 KM , a z turbiną prawie 140 . I oba były montowane w Deltach ! Aczkolwiek turbo trafić - graniczy z cudem

a jak mu zamontujesz kompresor i turbo i podtlenek to bedzie mial 500 koni co nie zmienia faktu ze w serii ma 90 czy tam 88 nawet a jest conajmniej 20 kilo ciezszy od 1500 czy 1600 sohc o praktycznie identycznej mocy i momencie a ma inne mocowania do karoserii jednym slowem kupa JAK NA SILNIK DO SWAPA do 128, wziales to "too much personal" jak juz rzezbic dohc w 128 to 2.0 z argenty, 30+ koni i 40+ momentu na starcie wiecej niz 1600 dohc moze w pewnym stopniu motywowac do przerabiania mocowan silnika itp... albo kazdy mocniejszy 2.0

we wszystkich mocniejszych sohc w ritmo regacie masz juz skrzynie "wzmocnione" z grubszymi dzielonymi polosiami wiec to tez nie jest problem ze taka skrzynia jeknie i peknie przy 2.0 gdy zamontujesz jej kielich pasujacy rozstawem do dohc, albo mozna zrobic odwrotnie i sobie poszukac skrzynie na przyklad ZF z abartha czy inna mocna z dohc i zalozyc jej kolnierz ze wzmocnionej sohc i masz skrzynie mocna, czasem z dluzszym przelozeniem niz ta w sohc, tak sobie przerobilem skrzynie wlasnie ZF ze 125TC plus kolnierz z wtryskowego ritmo 1500 z miejscem na czujnik ale z dolnym "wybieraniem" biegow czyli taka zeby mi pasowala do reszty skrzyni do wtryskowego uno t i jednoczesnie do mechanizmu zmiany biegow 128.
  
 
Cytat:
2006-01-18 10:30:32, Bart128 pisze:
jak juz rzezbic dohc w 128 to 2.0 z argenty, 30+ koni i 40+ momentu na starcie wiecej niz 1600 dohc moze w pewnym stopniu motywowac do przerabiania mocowan silnika itp... albo kazdy mocniejszy 2.0 we wszystkich mocniejszych sohc w ritmo regacie masz juz skrzynie "wzmocnione" z grubszymi dzielonymi polosiami


Pominąwszy drobny szczegół , że ze względu na stosunek średnicy tłoka , do jego skoku - silnik 2,0 DOHC 8V nieszczególnie lubi wysokie obroty ( a więc i rzeźbę ) , to adaptacja go z tylnonapędowej Argenty do 128 wymaga już przeróbki wszystkiego . Można - w porządku ...
A popatrz inaczej : skoro porównujesz silnik z Argi z całą resztą , to zwróć uwagę na to , że ma ( ?! ) ona z 2l - 120KM ( przy wielopunkcie ) podczas gdy Delta 1,6 , też na wielopunkcie - 110KM ! Wnioski ? Porównuj technicznie zbliżone silniki . Bo np. taka Delta HF Integrale 2,0 16V turbo ... inna bajka . Dobra - koniec głupot . Ja w każdym razie nie biorę nic do siebie .
Ale ze skrzyniami - troszkę się mylisz : Ritma , łącznie z 85S - skrzynie mają jeszcze nie wzmacniane , dopiero 90S i 100 - ale to już oba DOHC-e , to samo Regata 90 i 100 ! Wątpliwość mam tylko co do Regaty 1,6 SOHC , bo była i taka .
  
 
Ja tez jestem zdania ze w Ritmo SOHC sa skrzynie takie jak w 128 i takie z podparta poloska, jak np. w regacie 100 (DOHC).
  
 
Cytat:
2006-01-18 14:45:59, yapko pisze:
Ja tez jestem zdania ze w Ritmo SOHC sa skrzynie takie jak w 128 i takie z podparta poloska, jak np. w regacie 100 (DOHC).


Gdyby nie to , że miałem wcześniej Ritmo 65 i 85S , teraz mam 90 , a w tzw. międzyczasie zaglądałem pod maski kilku Ritmiaków i Regat - może bym się nie spierał .
Jeżeli SOHC-e mają skrzynie z dzieloną półośką , to są to tylko "czary" kolejnych właścicieli ...
  
 
No to jest nawet dobra wiadomosc - skoro zwykla skrzynia ma wytrzymac w 85S to moje krecone 1300 tez zniesie.
  
 
schab gdyby nie to ze mialem 15 fiatow w tym ritmo to bym sie nie upieral przy tym ze w 75 i 85 SOHC byly wzmocnione i dzielone polosie{bardzo glupi argument ale chcialem sie pochwalic } gdyby fakty swiadczyly inaczej tez bym sie nie upieral ale tak sie sklada ze ksiazka serwisowa nie klamie, test "50000 fiatem ritmo 75cl" tez jest jak dla mnie dosc wiarygodny ale na pocieszenie powiem ci ze widzialem wtryskowe ritmo 1500 na zlomie w krakowie i mialo poloski jak w 128 i bylo na moje oko oryginalne... tak ze kazda bajka ma ziarnko prawdy

co do silnika 90 i.e nie bede kolejny raz pisal tego samego , albo nie, napisze, jest DO DUPY jako swapowa alternatywa silnika 1500 sohc w przypadku 128 , dlaczego? wyjasnilem wczesniej, nie znaczy to ze jest do dupy wogole i ze nie jest dobrym silnikiem itp i nie mam nic do twojego ritmo 90i.e peace.





a jeszcze co do tej wypowiedzi
Cytat:
silnik 2,0 DOHC 8V nieszczególnie lubi wysokie obroty ( a więc i rzeźbę )

nie wiem czy slyszales o trzech tytulach mistrza WRC wywalczonych przez fiata 131 2000 dohc w latach 77 78 i 80? tam byl 84x90 silnik , owszem fiat mial sprawdzone prez lata na trasach rajdowych 1800 ale nie tylko kladac nacisk na promocje nowego silnika 2.0 ale takze na to ze to porostu dobry silnik postanowiono taka jednostke wpakowac do 131 rally abarth.

[ wiadomość edytowana przez: Bart128 dnia 2006-01-18 17:57:45 ]
  
 
Yapko zycze ci by wytrzymala ale szczerze watpie by zniosla trudy rajdoof zwlaszcza ze to ta nie podparta
różne wersie byly ja widzialem 1.5 z podparta i nie podparta

P.S.
do rajdowania chyba bym wolal podparta wiecej zniesie i przeguby rownież
  
 
Same polosie moge miec dowolne ale obudowa skrzyni ma zostac oryginalna. Jak faktycznie bedzie sie sypac to bede kombinowal. Podstawa to miec wyczucie w lewej nodze...
  
 
ale nie mozesz jezdzic na rajdach zachowawczo
tylko jak Kuzaj dawniej aż sprzet odmowi posluszenstwa
Trzeba wyciagac ze sprzetu 150% normy wtedy bedzie mozliwe wygrywanie
  
 
yapko nie da sie polaczyc dyfra niewzmocnionego z poloskami wzmocnionymi ani wsadzic calego wzmocnionego dyfra i polosi do niewzmocnionej obudowy... chyba ze za pomoca jakiejs totalnej rzezby