MotoNews.pl
  

Jak sprawdzic rozdzielacz zaplony i cewke zaplonową?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Jak mozna sprawdzic rozdzielacz zaplony i cewke zaplonową w warunkach polowych?bo musze cos wyeliminowac a ciezko z kasa zeby oddac auto do mechanika. auto mi nie zapala i cos musze wyeliminowac.dziekuje
prosze napisac wyszystko krok po kroku....jak laikowidzieki pozdrawiam
  
 
Najprościej to zdejmij kable WN i podłącz do innych świec na zewnątrz.Połóż je na korpusie silnika i poproś kogoś o zakręcenie rozrusznikiem.Obserwuj iskry na świecach.Jak są to układ masz z dużym prawdopodobieństwem OK.Inny sposób to zasilacz WN ale to dla profesjonalistów.Inaczej-Można go zrobić z każdej cewki zapłonowej i byle jakiego przerywacza np.126p -zasilanie z akumulatorra-napędzanego byle czym np.wiertarką np.ręczną lub zwykłą korbką.
  
 
nie mam iskry na cewce zaplonowej....wiec to napewno cewka czy jeszcze jest cos przed cewka co moze to powodowac??
dzieki
  
 
Cytat:
2006-01-23 17:06:16, papciak pisze:
nie mam iskry na cewce zaplonowej....wiec to napewno cewka czy jeszcze jest cos przed cewka co moze to powodowac?? dzieki



Moze to być brak połączeń obwodu niskiego napięcia zasilającego cewkę.
Może to być również defekt małej cewki w aparacie zapłonowym - ona daje komputerowi impuls do wytworzenia iskry.

Cewkę zapłonową można sprawdzić mierząc rezystancję jej obwodów - prawidłowe wartości znajdziesz w serwisówce lub na schematach elektrycznych.
  
 
Samą cewke w samochodzie można sprawdzić w następujący sposób.Po włączeniu kluczykiem zapłonu sprawdzić czy na cewke dochodzi + z akumulatora np.żarówką .Jeśli jest to-Wyłączyć zapłon kluczykiem.Odłączyć kabelek WN od kopułki aparatu.Zsunąć z przewodu osłonkę gumową i zbliżyć blaszkę przeodu WN na odległość 1-2 mm do masy pojazdu.Odpiąć od cewki przewód który idzie od aparatu zapłonowego.Włączyć kluczyk i powtórnie na cewce znaleść + ale nie ten co poprzednio tylko w miejscu które odłączyliśmy od aparatu,to wtórna strona cewki.Wyłączyć kluczyk.W to miejsce podłączyć przewodzik w izolacji np.linke 1-2 mm2.Odizolować jej kawałek na końcu 1-2mm.Umieścić tak aby nie dotykał końcem do masy.Włączyć kluczyk.Delikatnie muskać odizolowanym końcem o mase pojazdu.Na końcu przewodu WN a masą pojazdu pojawią się iskry.Jak tak jest to cewka ok.Wstępny pomiar rezystancvji cewki nie zawsze daje jednoznaczną ocenę.Może być przebicie sttrony wtórnej do pierwotnej i będzie brak iskry.Moja propozycja to sprawdzenie dynamiczne w warunkach normalnej pracy cewki.Ten kawałek linki zastępuje -dawniej przerywacz a teraz tranzystory kluczujące modułu zapłonowego.
  
 
Mam problem, ostrzeżenia Ministra Zdrowia i podwyżki akcyzy okazały się skuteczne - grat przestał palić.
Chciałbym sprawdzić cewkę - znalazłem to, ale objaśnienie nie jest dla mnie zbyt jasne:

Cytat:
2006-01-26 21:47:35, Rysiek2 pisze:
Samą cewke w samochodzie można sprawdzić w następujący sposób.Po włączeniu kluczykiem zapłonu sprawdzić czy na cewke dochodzi + z akumulatora np.żarówką .Jeśli jest to-Wyłączyć zapłon kluczykiem.Odłączyć kabelek WN od kopułki aparatu.Zsunąć z przewodu osłonkę gumową i zbliżyć blaszkę przeodu WN na odległość 1-2 mm do masy pojazdu.Odpiąć od cewki przewód który idzie od aparatu zapłonowego.Włączyć kluczyk i powtórnie na cewce znaleść + ale nie ten co poprzednio tylko w miejscu które odłączyliśmy od aparatu,to wtórna strona cewki.Wyłączyć kluczyk.W to miejsce podłączyć przewodzik w izolacji np.linke 1-2 mm2.Odizolować jej kawałek na końcu 1-2mm.Umieścić tak aby nie dotykał końcem do masy.Włączyć kluczyk.Delikatnie muskać odizolowanym końcem o mase pojazdu.Na końcu przewodu WN a masą pojazdu pojawią się iskry.Jak tak jest to cewka ok.Wstępny pomiar rezystancvji cewki nie zawsze daje jednoznaczną ocenę.Może być przebicie sttrony wtórnej do pierwotnej i będzie brak iskry.Moja propozycja to sprawdzenie dynamiczne w warunkach normalnej pracy cewki.Ten kawałek linki zastępuje -dawniej przerywacz a teraz tranzystory kluczujące modułu zapłonowego.



Oprócz kabla WN do cewki podłączone sa dwie wtyczki, wszystko może bym połapał tylko kolory kabelków są u mnie inne niż na schemacie:
patrząc od góry i przodu samochodu: wtyczka lewa - kabel czer-bia i bia, wtyczka prawa kabel nieb i czer.
Sprawdzałem V i napięcie jest tylko na tym czer-bia wtyczki lewej (i to by się zgadzało, bo taki kolor zasilania jest na schemacie). To gdzie jest "+ ale nie ten co poprzednio", bo na pozostałych stykach mam echo (zero V).

[ wiadomość edytowana przez: mircut dnia 2008-10-19 17:39:55 ]
  
 
Ze schematu wynika,że zasilanie + przychodzi na cewke tylko jednum kabelkiem RW 2,5-czyli czerwono-biały o przekroju 2,5 ;dalej ,tylko ,że cieńszym 0,75(z cewki) leci do rozdzielacza.Kabel biały 0,75 leci w kierunku nieustalonym(przez mła)-jakieś 1705 ?I jeszcze trudniejszy do odczytania z serwisówki kolor chyba biały również zapitala do rozdzielacza tyle ,że na tranzystor ,który poprzez impuls z modułu ECM dostarcza 0 do cewki.
Czyli -jeśli masz + na RW to na kabel WN (ten do rozdzielacza)zakładasz świece a w miejscu po białym wtykasz przewód ,którym pykasz do masy by wywołać przeskok iskry na świecy .-teoretycznie tak to może wyglądać -nie sprawdziłem w praktyce na Espero.(na innym -tak)
  
 
1. raczej nie przypiąłbym świecy gdzie indziej niż na WN
2. który biały masz na myśli pisząc "w miejscu po białym wtykasz przewód ", bo w schemacie który cytujesz są 2 W i 2 RW, a u mnie w realu 1 RW, 1W, 1L i 1R)
  
 
Z rysunku wynika ,że oba białe przewody wychodzą z jednego punktu w cewce.Mówię o tym ,który dochodzi do złącza B rozdzielacza(książka serwisowa tom II str 535,schemat 16)
przydatna strona

[ wiadomość edytowana przez: gafcio dnia 2008-10-19 22:48:41 ] -nie wiem dlaczego nie zawsze się otwiera.

[ wiadomość edytowana przez: gafcio dnia 2008-10-19 22:51:50 ]
  
 
Ja mam 1,5 więc mój schemat jest na str. 523 ale kolory kabli te same.
Wczytałem się jeszcze raz w opis Ryska2 i postanowiłem spróbować. Rozpiąłem prawą wtyczkę (tam gdzie nie ma zasilania), bo sprawdziłem, ze wychodzące z niej druty (czerwony i niebieski) prowadzą rzeczywiście do aparatu.
W cewce na stykach do obu tych kabli jest +12, drucik połączyłem z dolnym (styk "C" na schemacie w książce T1 str. 393), ale próba "muskania" masy powodowała tylko spięcie między tym przewodzikiem i masą (zwierałem przecież +12 do masy) na świecy ni ch..., nie chciałem już nic popalić więc się wycofałem.