MotoNews.pl
12Liczba oktanowa gazu vs wyprzedzenie zapłonu (133221/0)
  

Liczba oktanowa gazu vs wyprzedzenie zapłonu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Dreczy mnie taka kwestia.Jak to jest faktycznie z ta liczba oktanowa gazu??NIby teoretycznie ma chyba miec ponad 100 oktanow(bynajmniej tak slyszalem).Lecz znajac nasze realia na stacji mozemy miec niezly szlam
I jesli liczba oktanowa faktycznie byla by tak duza , to czy jest sens bawic sie zaplonem w samochodzie (wg producenta do mojej hodny zalecane paliwo to 95oktanow) wiec mozna bylo by troche wyprzedzic kosztem zrezygnowania z lania zwyklej 95 beny na rozruch na rzecz vpowera.
ILe mozna zyskac na takiej operacji??
Silnik to 1,6 vtec 125 kuni
  
 
Niestety liczba oktanowa LPG teoretycznie powinna być ponad 100, a praktycznie (wg. danych z testów Motoru) ledwo dochodzi do 95. Tak więc moim zdaniem nie ma co wyprzedzać zapłonu. Jeśli chodzi o zyski to teoretycznie zapłon powinien następować tuż przed osiągnięciem punktu, w którym zaczyna dochodzić do spalania stukowego, w takim przypadku moc silnika jest najwyższa. Jednak "przedobrzenie" może powodować spalanie stukowe, a to jest bardzo szkodliwe dla silnika. Na Twoim miejscu dałbym sobie z tym spokój.
  
 
Nie polecam kombinowania z zapłonem. Po pierwsze trzeba dokładnie wiedzieć jak to zrobić, a po drugie na różnych stacjach a nawet na tej samej pomiędzy dostawami mamy tak różną jakość lpg, że może dochodzić do spalania stukowego. Czytałem kilka opracowań dotyczących składu (proporcji) lpg oraz liczby oktan, w skrajnych przypadkach sięgała ona nawet 90 oktan a tankowanie na markowych stacjach wcale nie gwarantuje jakości o czym się już przekonałem.

[ wiadomość edytowana przez: orfeusz dnia 2006-01-28 23:19:57 ]
  
 
Dzieki za odpowiedzi.Swoja droga znalazlem skany tego artykulu z motoru na innym forum gazowym
brudny gaz 1
brudny gaz 2
brudny gaz 3
Po przeczytaniu tego to ja sie zastanawiam czy nie cofnac hehe
Wogule to ten gaz prawie nigdy nie mial 95 oktanow na tych probkach
Ciekawi mnie kiedy wkoncu wejdzie ustawa regulujaca normy gazu.Jakby byla to moze za klika lat cos by sie ruszylo hehe
Jesli chodzi o czystosc gazu to sam sie przekonalem jaki syf jest na STATOILU w Jaworznie.W megance z 2001r siedzi u mnie mistral autronic wszystko cholalo do pewnego moementu zaczelo gasnac,szarpac potem kompletnie nie dalo sie przelaczyc.Rozkrecilem filtr patrze a tam tyle syfu ile tylko moglo sie zmiescic(taki drobny jakby opily metalu).Przeczyscilem przedmuchalem(tam jest wkladka)i chulalo jak nowka.
Ale po 5 tysiacach kilometrow znowu to samo!!!!!Tankowalem tylko i wylacznie na statoilu pare razy jak gdzies dalej pojechalem to na shelu albo bp (moze ze 3-4razy)
Od tamtej pory podziekowalem tej stacji leje gdzie indziej i sprawdzalem filterek po kilku tysiacach i jest idealnie czysty!!!!
  
 
Radziłbym odróżniać liczbę oktanową MOTOROWĄ która dla etyliny 95 wynosi 85 (dla E98 - 88 -dane ze strony Orlenu) od liczby oktanowej BADAWAWCZEJ. Skoro dla gazu według "Motoru" liczba ta wynosiła w najgorszym pomiarze ponad 90, znaczy, że i tak może przewyższać najlepsze etyliny. Niską liczbę oktanową gazu należałoby więc między bajki włożyć.
Inna sprawa, że prosta korekta wyprzedzania zapłonu w silniku praktycznie też wiele nie da. Dlatego też wymyślono wariatory wyprzedzania zapłonu, które ingerują w kąt wyprzedzania zapłonu podczas jazdy na gazie w zależności od prędkości obrotowej silnika. Jeszcze lepsza byłaby oddzielna dla LPG charakterystyka (tzw. mapa) zapłonów zaprogramowana w ECU silnika.
Pozdrowienia.
  
 
Megabart, dzięki za zwrócenie uwagi na jakże istotny szczegół . Czasami trzeba świerzego spojrzenia i trochę szerszej wiedzy, żeby coś dojrzeć.
Ogólnie przyjęło się, że oktan to oktan. Ale rzeczywiście jest to istotna różnica, o której nie pomyślałem.
Tak na marginesie to jest to dobry przykład na to, jak mały szczegół może wpływać na ogólne postrzeganie problemu.