MotoNews.pl
9 Pierwszy w Polsce Hyundai Pony 4g63 (134532/90)
  

Pierwszy w Polsce Hyundai Pony 4g63

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jak widać...moze kiedyś sie doczeka jakby trafił w dobre ręce:

https://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=134527&c=88&f=7


[ wiadomość edytowana przez: MobiaS dnia 2006-02-09 16:26:09 ]

[ wiadomość edytowana przez: MobiaS dnia 2006-02-09 16:31:20 ]
  
 
przykro słyszeć, ze prawie na finiszu projket padł gdyby nie inne wydatki przewidziane na ten roku to może bym się zainteresował

P.S.

Jesli pilnie nie potrzebujesz kasy to może odstawić Ponczka na jakiś czas do garazu i jak sie uzbiera troche gotówki i zapał wróci dokonczyć dzieło ??
  
 
On narazie stoi pod chmurką, bo nie mam teraz warunków żeby go dokończyć (mam nieogrzewany garaż), w dodatku napotykam na same problemy. Prawdopodobnie koleś u którego zamawiałem części potrzebne do dokończenia projektu mnie wykolegował, i nie wysłał paczki :/.
  
 
no niezly sprzecik jakby go tak dokonczyc to niezly wymiatacz by z niej byl
  
 
Właśnie udało mi się dodzwonić do agenta od części, podobno paczkę poczta odesłała mu z powrotem, ale z nowu mi ja wysłał. Więc jest szansa na dokończenie go, z tą sprzedażą juz troszkę mi przeszło i zaczynam bardziej pozytywnie na świat patrzeć

A najbardziej mi głupio ze sie wydałem chciałem utrzymać to w tajemnicy do skończenia projektu



[ wiadomość edytowana przez: MobiaS dnia 2006-02-09 16:32:04 ]
  
 
a nie mówiłem

P.S.

a już planowałem mieć najładniejszego i najszybszego Ponego w Polsce
  
 
no pronto nie sprzedawaj go.
dla warszawy i okolic to bedzie istotne wzmocnienie
na zlotach i wogle,
nie wiadomo kto go kupi i wogle.
ja tez juz myslałem żeby swojego sprzedac.
ale ciężko jest za dobry hajs
troche kaski trzeba będzie w niego wsadzić
ale...zobaczymy jak to bedzie licze na pomoc oddiego w zakupie części
  
 
Jak już jesteśmy przy moim pączku...to mam kilka pytań co do turbo. Nie wiem jaka seryjna turbinka była w nim, ew. co możecie polecić do tego silnika za rozsądną cenę. Chodzi o to żeby wykożystać fabryczną moc, a nie żeby żyłować silnik.
  
 
Sorry ale nie bardzo rozumiem. Tzn ja to rozumiem tak że aby wykorzystać moc trzeba mieć dobrą skrzynię, sprzęgło, dyferencjał, półosie i opony. Tylko że Ty zdaje się że takie rzeczy to wiesz i chodzi o co innego a ja np nie wiem o co
  
 
Chodzi mi o dobór Turbiny, jakiegoś zamiennika, do tej co powinna być w tym silniku.
  
 
Znalazłem informacje o dwóch turbospężarkach:
- Mitsubishi TDO5-16G
- Garrett T-25

Która jest lepsza, którą lepiej zastosować ??
  
 
Odpowiedź znajdziesz w tym tekście (nie mam żadnego po polsku):

HOW TO READ TURBO MAPS

What you need to do is find you airflow rate based on: your desired boost (PSI) engine size and engine redline. you need to find your Airflow rate at Three points first point is at Redline second point is usually at 75% of redline or where ever the compressor hits full boost, whichever is at a lower RPM and the Third is at 50% of Redline. All you need to know is basic math, add, subtract, multiply and divide. You will deal with different units of measurement (lb, cfm, psi).

*Note: /=Divide, X=Multiply, and +=Add

Basics you will use these numbers later on:

*PRESSURE RATIO = (14.7 + desired PSI) / 14.7 = PR
*Convert CFM to LB per MIN = CFM x 0.070318 = LB/MIN (@ sea level and 112 degrees*).
*LITERS TO CUBIC INCHES DISPLACEMENT = # of Liters x 61 (ex: 1.8 x 61= 109.8 cid)
*CFM = Cubic Feet per Minute

*Now using my Elantra w/4G67 (1.8l) as an example:
1.8L (109.8 cid), 7000 Redline, desired boost is 10 PSI

#1 CALCULATING AIRFLOW RATE AT REDLINE and 10 PSI
cid = Cubic Inches Displacement
VE = Volumetric efficiency in percent
.5 = (given) 4-stroke engine fills cylinder only on one-half the revolutions
1728 = converts cubic inches to cubic feet

*Airflow in CFM = (cid x rpm x .5 x VE %) / 1728 = CFM no boost
CFM x PR = CFM under boost

So for my Elantra:
PR = (14.7 + 10) / 14.7 = 1.69
Airflow = (109.8 x 7000 x .5 x .95) / 1728 = 211.27 CFM (no boost)
211.27 x 1.69 = 357.05 CFM under 10 PSI

Now since most compressor maps have their flow rates in LB/MIN we need to convert CFM to LB/MIN. a cubic feet of air (length + width + height) weighs different at diff. Altitudes and different temperatures. To simplify it well just assume we are at sea level and the air temp is 112 *. The conversion number is 0.070318.

So for CFM TO LB/MIN = CFM x 0.070318 = LB/MIN
357.05 x 0.070318 = 25.10 LB/MIN.

So now we have:
BASIC ENGINE FLOW RATE = 211.27 CFM
ENGINE FLOWRATE with 10 PSI = 357.05 CFM (25.10 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69

So now we know our flow rate in LB/MIN.
A 1.8L with 10 PSI of boost at 7000 RPM (redline)
flow rate = 25.10 pounds of air per minute (LB/MIN)
PR = 1.69

This is POINT NUMBER ONE. Now we do the same for 75% of redline and 50% of redline.

#2 CALCULATING AIRFLOW RATE AT 75% RPM RANGE

Now we will find the airflow rate at 75% redline = 5250 RPM (0.75 x 7000 = 5250)

(109.8 x 5250 x .5 x .95) / 1728 = 158.45 CFM no boost
158.45 x 1.69 = 267.78 CFM under 10 PSI
267.78 x 0.070318 = 18.83 LB/MIN

Now we have:
BASIC ENGINE FLOW RATE = 158.45 CFM
ENGINE FLOWRATE with 10 PSI = 267.78 CFM (18.83 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69

#3 CALCULATING AIRFLOW RATE AT 50% RPM RANGE
As you may already know the point at which the compressor reaches full boost is largely determined by the Turbine side. I usually calculate a third point just incase. I plot this third point on the compressor map this way if boost comes way early (50% redline) I know where I lie on the map.

And to find the airflow rate for 50% of redline = 3500 RPM (0.50 x 7000 = 3500)

(109.8 x 3500 x .5 x .95) / 1728 = 105.63 CFM no boost
105.63 x 1.69 = 178.52 CFM under 10 PSI
178.52 x 0.070318 = 12.55 LB/MIN

Now we have:
BASIC ENGINE FLOW RATE = 105.63 CFM
ENGINE FLOWRATE with 10 PSI = 178.52 CFM (12.55 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69


GATHER YOUR DATA

We have just figured out our engine's airflow rate at 3 RPM points (Redline, 75% and 50%) you only need 2 at the minimum but you can use as many points as you want.

POINT 1 (7000 RPM)
FLOWRATE with 10 PSI = 357.05 CFM (25.10 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69

POINT 2 (5250 RPM)
FLOWRATE with 10 PSI = 267.78 CFM (18.83 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69

POINT 3 (3500 RPM)
FLOWRATE with 10 PSI = 178.52 CFM (12.55 LB/MIN)
PRESSURE RATIO (PR) = 1.69

These are the three points you will start referencing onto the different compressor maps, ideally you want all three to be within the highest percentile in the compressor map.

Using this map of a T3 “Super 60” trim first let me explain all the numbers on the map
1-Left side, pressure ratio
2-Bottom side, airflow rate (LB/MIN on this map)
3-Dashed line on far left side of "ovals", surge limit
4-Numbers on far right, 56400, 78800, 96300 etc, compressor RPM.

Now all you have to do is take the each RPM point and put them on the compressor map, use the airflow rate and PR wherever they intersect is where the point will go. Ideally you want all points to be in the highest Comp. Efficiency. % (which is the Oval in the middle), especially the redline and the 75% redline points.

Go ahead and give it a try, but that’s pretty much how you select compressors if any of the points lie:
*In a low Comp Efficiency %
*In the surge limit
*Too high a Comp. RPM
You need to look at a different Compressor map cause the one your looking at is the wrong size, each Compressor trim has its own compressor map.



You also need to draw /find the surge limit line.

Its easy all you do is go to the bottom of the compressor map and draw a line from PR = 1 and airflow rate = 20% of maximum, and draw a line from that to the RPM point at which full boost starts 3500 and 5250, as long as this line stays to the right of the surge limit you're ok. This line represents your rpm line from zero PSI to full boost (10 PSI).

So from PR = 1
And flow rate at idle:
Max flow rate x .20 = idle flow rate
357.05 x .20 = 71.41 CFM
71.41 x .070318 = 5.02 LB/MIN
PR = 1

Airflow @ idle = 5.02 LB/MIN
  
 
No i znowu problemy :/ Jak znalazłem przeguby które pasują do tej skrzyni, to teraz półosie do nich nie pasują . Tymczasowo postaram się przerobić seryjne przeguby i złożyć tak, przynajmniej dopóki nie bedzie turbo to powinny wytrzymać.
  
 
Namierzyłem kiedys firme ktora przerabia polosie, moze zrobia Ci jakies zeby wytrzymaly .
link
  
 
niepasują ?? Inne ząbki, inna ilośc ??
Pozdrawiam.
Misio
  
 
Inna średnica i inna ilośc ząbków.

Do Richiego: Dzięki takiej firmy szukałem


[ wiadomość edytowana przez: MobiaS dnia 2006-03-27 11:17:48 ]
  
 
Mobias i jak tam prace na poniaczkiem sie posunely do przodu??
  
 
Pony już zaczął się toczyć, narazie jestem uziemiony z braku przegladu, ale do końca wakacji już powinienem nim śmigać. Jest w nim jeszcze wiele rzeczy do zrobienia, ale najważniejsze ze odpalił i juz jeździ. Narazie czeka na przegląd, wymianę pompy paliwa (seryjna nie wyrabia, ale mam już pompkę z Hondy Integry), wymiana wydechu końcowego i wywalenie katalizatora (nie wyrabiają takiej ilości spalin) no i przydałoby sie w końcu zrobić coś z blachą (jeszcze skutki pamiętnego wypadku). Jak narazie osiagi nie są rewelacyjne ze względu na te w/w rzeczy, ale i tak jest lepiej niż było. Niestety z uturbieniem będe musiał sie narazie wstrzymać i odłozyć troszkę gotóweczki. Jak już zrobię przeglad postaram wpaść na jakiś spocisz. Pozdroo HFP
  
 
Samochód odżył, mechanicy którzy przerabiali mi mocowania silnika i wymienili rozrząd, przestawili go o 1 ząbek, w dodatku odwrotnie podłączyli świece. Poustawiałem wszystko tak jak powinno być i.... zrobiła się z pączka rakieta . Pierwsze wrażenia z jazdy: WCISKA W FOTEL ! Na oko stwierdzam ze ma ok. 120 KM, a to jeszcze nie koniec, zaczynam sie rozglądać za turbinką. Wczoraj byłem nim na przeglądzie:
  
 
GRATULACJE!!! Jeszcze turbinka i bedziesz musial go sprawdzic na 1/4mili ...Ale i tak moje uznanie ze przebrnoles przez najgorsze...teraz juz z gorki bedzie