MotoNews.pl
  

Auto bez sondy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Mam e34 z silnikiem m50 2.0 z 90 roku i nie posiadam (prawdopodobnie) fabrycznie sondy lambda?
Cały układ wydechowy wygląda na oryginał wszędzie oznaczenia firmowe.
Poprzedni właściciel(auto sprowadzone z Włoch) twierdzi że nic nie przerabiał.Co ciekawe to we Wloszech tankował ołowiowe paliwo "czerwoną benzynę" a że przestali takową sprzedawać chętniej i taniej się samochodu pozbył.
Może by mnie to wszystko nie dziwiło,ale robiłem ostatnio badanie komputerowe i mechanik doradził abym, wymienił sonde to poprawią się osiągi auta i polepszy spalanie mieszanki (mam problem z wysokim HC)
Coś mi w tym wszystkim brakuje logiki,może ktoś mnie oświeci

Pozdrawiam
  
 
miałem kiedyś e36 z 91roku motor 2,5 24v.auto również nie posiadało oryginalnie sondy lambda.auto nie było sprowadzane,było od początku w kraju czyli był kupiony u polskiego dilera.a czemu bez sondy to do dziś nie mam zielonego pojecia.
  
 
W mojej byłej e-34 też nie było sondy i wlew na paliwo nie był zwężany żeby tylko lać benzyne bezołowiową
  
 
Twoje auto nie ma sondy i katalizatora, bo tak było zamówione w fabryce. Z takiej wersji należy się tylko cieszyć.

Jak bardzo ci to przeszkadza, to zawsze możesz dokupić katalizator, sondę i wymienić oprogramowanie w komputerze i będziesz miał wersję z sondą

Najprawdopodobniej twoje auto ma również program w komputerze z parametrami zapłonu dla paliwa 91, więc możesz lać do niego dowolne paliwo - ołowiowe i bezołowiowe.
  
 
Cytat:
2006-03-29 16:55:51, slaw369 pisze:
robiłem ostatnio badanie komputerowe i mechanik doradził abym, wymienił sonde to poprawią się osiągi auta i polepszy spalanie mieszanki (mam problem z wysokim HC)



Jeśli masz problem z wysokim HC to z pewnością również z kulturą pracy na wolnych obrotem. W takim przypadku do wymiany jest przepływomierz. Dodatkowo jeśli na cewkach zapłonowych masz logo ZUNDSPULE, to też są do wymiany
  
 
Brak sondy na 100% ,ale w dowodzie rejestracyjnym mam wbity katalazizator ,chociaż nie twierdze że jest,czy można domowym sposobem to sprawdzić czy warsztat?
Mam szeroki wlew paliwa także napewno można lać ołowiówke.
Co do sondy i katalizatora to nie chce sie na siłe uszczęśliwiać,tylko jak podregulować silnik żeby nie zachowywał się jak stary diesel ,podobno żekoma wymiana sondy miała dodać wigoru silnikowi i poprawić spalanie.
Nie moge trafić na dobrego i uczciwego mechanika, a na aso raczej mnie nie stać.
Na cewkach mam logo Bosha chociaż poniżej pisze zundapspule,czy o to chodzi?
Oczywiście wolne obroty też mam nienajlepsze,potrząsa lekko silnikiem (nie tak żeby obrotomież skakał ) jakby wypadały zapłony coś w tym stylu.
Słyszałem że jeśli niema sondy to powinna być regulacja mechaniczna mieszanki?
Wielkie dzięki dla Zyggy za konkrety.
  
 
Aby upewnić się na 100%, że auto wyszło z fabryki w wersji bez sondy i katalizatora,
należy udać się do ASO i poprosić o sprawdzenie specyfikacji fabrycznej dla tego auta.
Serwisy ASO (myślę że wszystkie) mają wejście do bazy wewnętrznej BMW, gdzie dla każdego
auta podając VIN można odczytać specyfikację zakupową auta. Jeśli auto było wyprodukowane
bez sondy i katalizatora, to w specyfikacji fabrycznej E34 z silnikiem M50 powinna być opcja:

199 EQUIPMENT FOR LEADED FUEL

Zazwyczaj z taką opcją zamawiana była też opcja

817 ENGINE VERSION RON 91

co oznacza, że komputer posiada program zapłonu dla paliwa 91-oktanowego.

W porównaniu z wersją z sondą i katalizatorem, auto zakupione z opcją 199 różni się
następującymi elementami:

- posiada pierwszy tłumik w wykonaniu bez katalizatora i bez miejsca na zamontowanie sondy
(taki tłumik jest znacznie tańszy od wersji z katalizatorem)
- posiada specjalną wersję oprogramowania w komputerze, dla wersji bez sondy
- w wiązce okablowania w gnieździe przeznaczonym na wpięcie sondy posiada fabryczną zaślepkę.

Jeśli nie będziesz mógł uzyskać informacji z ASO, to obejrzyj samochód i sam stwierdź, czy
auto ma sondę czy też nie. Nie jest trudno stwierdzić, jak wygląda pierwszy tłumik
i rury pomiędzy kolektorem a pierwszym tłumikiem. Gniazdo sondy w przypadku braku sondy
powinno znajdować się w pobliżu przepływomierza. W gnieździe powinna znajdować się fabryczna zaślepka.
Należy jeszcze sprawdzić wersję oprogramowania komputera - tutaj polecam wizytę u elektronika.
Elektronik powinien stwierdzić, czy wersja oprogramowania jest dla auta z sondą czy też bez.

Jeśli faktycznie auto wyszło z fabryki bez sondy i katalizatora, to w dowodzie rejestracyjnym
nie powinno być wbitego katalizatora, bo będziesz miał kłopoty z badaniem technicznym.
Należy to wyprostować.

Co do nierównej pracy na wolnych obrotach, to rzeczywiście w aucie bez sondy jest z tym problem,
gdyż nie ma automatycznej korekty CO. Co więcej w latach 90-91 w tych autach były montowane
przepływomierze Bosch 0280212010, które nie posiadają potencjometru CO. Dla nowego samochodu
wszystko było OK, jednak w miarę przebiegu auta wskazania przepływomierza zmieniają się
i obecnie (zakładam że auto ma 200-300k km) wskazania tego przepływomierza są zupełnie inne od nowego.
O ile taki używany przepływomierz mógłby jeszcze poprawnie funkcjonować w aucie z sondą,
to w przypadku auta bez sondy jest już kłopot, ponieważ wskazania takiego przepływomierza prowadzą
do zbyt ubogiej mieszanki. Jedyną radą jest wymiana przepływomierza na nowszy
typ Bosch 0280212025, który posiada potencjometr CO. Po wymianie należy podjechać do elektronika,
w celu regulacji. Przepływomierz Bosch 0280212025 można kupić bezpośrednio od dystrybutora Boscha,
lub w sklepie BMW pod numerem katalogowym 13 62 7 527 525.

Zanim jednak zdecydujesz się na wymianę przepływomierza wykonaj weryfikację zaworu wolnych obrotów.
Najprościej jest podmienić ten zawór na wyjęty ze sprawnego samochodu. Można też spróbować wymyć
taki zawór, jednak wątpię aby mycie mogło cokolwiek pomóc.

  
 
Dokładnie układ wydechowy wygląda tak;
od kolektora dwie rury w połowie długości auta łączą sie z pierwszym tłumikiem ,każda rura osobno wchodzi do tłumika
wychodzą z pierwszego tłumika i łączą sie z drugim także dwie rury,dopiero z drugiego tłumika wychodzi jedna rura do trzeciego ostatniego tłumika i nigdzie po "drodze" niema nawet śladu otworu na sonde.
Prawdopodobnie znalazłem też wtyczke do sondy,okrągłą z czterema bolcami i zaślepką ,przymocowana jest do bloku silnika pod kolektorem ssącym.Kable od tej wtyczki wchodzą do wiązki która idzie do komputera.

To chyba wszystko co moge sam sprawdzić,reszta na komputerze?



  
 
ZUNDSPULE masz takie logo na cewkach to je wymien!!!!
  
 
Cytat:
2006-04-06 15:42:05, ArturLegnica pisze:
ZUNDSPULE masz takie logo na cewkach to je wymien!!!!



Spokonie, przecież napisał że ma logo BOSCH.

Felerne cewki, które masz na myśli mają logo pisane dużymi
literami:

ZÜNDSPULE

i numer katalogowy BMW 1 726 177

Takie cewki mają wadę konstrukcyjną ujawniającą się po kilku latach eksploatacji i rzeczywiście należy je wymienić.

Cewki BOSCH, BREMI i BERU takiej wady nie mają, więc spokojnie można jeździć.