Smierdzi siarka???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ostatnio jak przycisnalem samochod to po zatrzymaniu smierdzialo siarka, zapach taki jak od petardy, czy to znaczy ze LPG bylo slabej jakosci czy moze cos innego ???
  
 
Wydaje mi się, że katalizator dał znać, że skład spalin nie jest właściwy . Albo faktycznie jest duuuża zawartość siarki w paliwie. Zdarza się.
  
 
Jak pisał Danek śmierdzi katalizator, masz za ubogą mieszankę ewentualnie daje o sobie znać wyższa temperatura spalin.
  
 
... katalizator ma juz 214 tys km przebiegu :/ a mieszanka jest najubozsza jak tylko sie da zeby malo palil i tak wpierdziela 10l na miescie
  
 
Ja mam bogatą mieszankę i też mam taki objaw.

A pali mi 11l/100km po mieście
  
 
Oj Panowie, zacznijmy od podstaw. Do czego służy katalizator? Otóż jest to urządzenie (?), w którym są dopalane niespalone cząstki paliwa (m.in. węglowodory, siarka, niedopalone paliwo itp.) W związku z czym katalizator dość mocno się rozgrzewa. Im więcej tych dopalanych cząstek tym wyższa tepmeratura katalizatora i szybsze jego zużycie. Szczególnie zabójcza jest zawartość oleju w spalinach. Teraz wróćmy do składu mieszanki otóż przy zbyt ubogiej mieszance bardzo gwałtownie rośnie zawartość tych nie spalonych substancji (szczególnie węglowodorów), które są "unicestwiane" przez katalizator, przez co katalizator rozgrzewa się dużo bardziej niż normalnie i zamiast spalać to co ma spalić, zaczyna spalać sam siebie i stąd charakterystyczny smrodek. Bardzo podobnie dzieje się gdy mieszanka jest za bogata, efekt jest identyczny. Dlatego w samochodach z katalizatorami zastosowano sondę lambda aby ta pilnowała właściwego składu mieszanki i nie dopuszczała do takich sytuacji, które w skrajnych przypadkach, np. wjechaniu do lasu na suchą ściółkę, mogą nawet spowodować pożar. Tak, tak. Nawet w kodeksie jest/było z tego powodu obostrzenie o zakazie wjazdu do lasu w miejscach nie wyznaczonych autami wyposażonymi w katalizator (teraz już chyba nie ma rozdziału na auta z katem i bez).
Tak więc Panowie jak niechcecie w niedalekiej przyszłości wymieniać katalizatora (przy bogatej mieszance) lub/i robić remontu głowicy z powodu wypalonych gniazd zaworowych i zaworów, a nawet tłoków (znam taki przypadek) na skutek spalania za ubogiej mieszanki, to pilnujcie jej składu i nie oszczędzajcie na siłę, bo wbrew pozorom to może być żadna oszczędność. Pomijam fakt, że zbytnie zubożenie mieszanki wcale nie spowoduje zmniejszonego spalania, a wręcz przeciwnie.
  
 
Zawsze myślałem, że katalizator łączy O2 i CO i HC w wodę H2O i dwutlenek węgla CO2 a nie dopala paliwo bo i w jaki sposób?Katalizatory spalin zostały wprowadzone w połowie lat 70, głównie aby zredukować emisje CO i HC.

Katalizuje chemicznie spaliny - katalizator
Smród z katalizatora jest wynikiem zachodzących w nim reakcji chemicznych!

W jaki sposób katalizator spala sam siebie? Gazy wylotowe rozgrzewają katalizator do 200-350*C, w której reakcja utleniania zachodzi a w temp. ponad 350*C zostaje utleniona siarka z paliwa i przetworzona na bezwodnik siarkowy i siarkawy
Katalizator można zniszczyć np. zapalając na pych i zalewając go niespalonym paliwem - traci wtedy swoje właściwości.

Co do zakazu wjeżdżania do lasu autem to rzeczywiście tak jest obowiązuje zakaz.

  
 
Orfeusz, wszystko prawda tylko może zbyt obrazowo to nazwałem , ale co to jest spalanie? To jest proces gwałtownego utleniania, nieprawdasz? Czyli jeżeli HC jest utleniane i ich ilość jest wystarczająco duża to zamiast spokojnej reakcji dochodzi do bardzo gwałtownego procesu, no fakt może ognia to tam nie ma , ale katalizator rozgrzewa się do tak wysokiej temperatury (dużo wyższej niż w normalnych warunkach), że zaczyna się topić. W wyniku tej reakcji i paru innych (o których wspomniałeś ) wydziela się znajomy smrodek.
Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego katalizator może zostać bardzo szybko zniszczony podczas zapalania na pych? Otóż niespalone paliwo osadza się na jego ściankach, a następnie w sprzyjających okolicznościach zaczyna się (tu już dosłownie) spalać i dochodzi do bardzo szybkiego wypalenia substancji czynnej katalizatora. Trochę inaczej rzecz ma się przy zaolejeniu, ale efekt końcowy jest podobny, bardzo szybko zniszczony katalizator.
W każdym razie jakby na to nie patrzeć, ani za uboga ani za bogata mieszanka nie służy katalizatorowi, a jego "koniec" lub "skargę na podłe traktowanie" często sygnalizuje wspomniany smrodek.
  
 
Masz rację zbyt dosłownie zrozumiałem Twoją wypowiedź nie wdając się w rozpisywanie wzorów chemicznych tak się to z grubsza odbywa.
W samochodzie mojego kolegi tak sie katalizator rozgrzewał, że podłoga była ciepła w miejscu jego zamontowania. Poza tym jeżdżąc nawet cały czas na benzynie możemy czuć różne zapachy z kata nie zawsze przyjemne