MotoNews.pl
  

Dziwne zachowanie klimatronika-długie

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam. Archiwum przetrzepane. Nic nie znalazłem.

A wygląda to tak.

Objaw nr 1
W automacie wszystko wygląda OK. Problemy zaczynają się jak wybieram jakiś konkretny nawiew. I tak, jak włączę nawiew na szybę to zwiększa się "dmuchanie" ale zamiast zamknąć środkowy nawiew to mi go otwiera na max. Tak samo jak wybiorę na nogi. Z kolei jak wybiorę tylko "na twarz" to mi go całkiem zamyka zamiast otworzyć. Mieszany nogi-twarz wygląda OK.

Objaw nr 2
Nie zawsze działa obieg zamknięty. To znaczy kontrolka się zaświeca i nawet przekaźnik cyknie ale nie zawsze jest efekt w postaci klapnięcia.

Objaw nr 3
Po dłuższym postoju temp. powinna się ustawić na obu wyświetlaczach taka jak dla kierowcy a u mnie dostosowuje się do pasażera. To samo ze sterowaniem. Jak zmieniam u pasażera to zmienia mi się tez u kierowcy (do pierwszego naciśnięcia kierowcy).
Uprzedzając, nie sądzę, żeby kots to przełożył z anglika.

Objaw nr 4
Po naciśnięciu AUTO i OFF razem, na około 5s, temp powinna się ustawić na 25stC i na chwilę mocno "dmuchnąć" (tak myślę). U mnie nic takiego się nie dzieje. Słyszę tylko jak mieli coś silnikiem krokowym i tyle.

To tyle. Nie dyskwalifikuje to używania klimy ale jest troche upierdliwe. Myślałem, że mi się soft w klimatroniku rozjechał ale założyłem drugi i jest to samo (nie jestem do końca pewny czy wszystko ale nawiewy napewno).
Mam zatem prośbę do kogoś obeznanego z tym systemem o poradę co i gdzie posprawdzać (kable, czujniki, krańcówki, itp.). Ewentualnie wskazanie fachowca na śląsku co to znajdzie błąd a nie wymieni pół auta.
Prośba też do użytkowników klimatronika o sprawdzenie tego resetowania i dokładny opis zachowania po resecie.
  
 
Rzeczywiście dziwne zachowania.
Cytat:
Po dłuższym postoju temp. powinna się ustawić na obu wyświetlaczach taka jak dla kierowcy a u mnie dostosowuje się do pasażera. To samo ze sterowaniem. Jak zmieniam u pasażera to zmienia mi się tez u kierowcy (do pierwszego naciśnięcia kierowcy).
Uprzedzając, nie sądzę, żeby kots to przełożył z anglika.


To ewidentne wskazanie na anglika i chyba logiczne.
Cytat:
Uprzedzając, nie sądzę, żeby kots to przełożył z anglika.


Proponuję sprawdzić jeszcze raz - upewnić się.

U mnie reset nie wymaga trzymania 5 sekund tylko wystarczy OFF i AUTO poprostu razem wcisnąć.
Po resecie poprostu włącza się na obu wyświetlaczach 23 stopnie.

Cytat:
Po naciśnięciu AUTO i OFF razem, na około 5s, temp powinna się ustawić na 25stC i na chwilę mocno "dmuchnąć" (tak myślę). U mnie nic takiego się nie dzieje. Słyszę tylko jak mieli coś silnikiem krokowym i tyle.


Spróbuj wcisnąć razem nawew na szybę i na nogi wtedy powinno Ci zresetować Jeśli masz anglika.

Ogólnie bardzo dziwna sprawa.
Po południu sprawdzę to wszystko jeszcze raz jak to u mnie chodzi dla pewności.
Pozdrawiam
  
 
Cytat:
2006-07-17 11:28:55, abacus pisze:
Rzeczywiście dziwne zachowania. Spróbuj wcisnąć razem nawew na szybę i na nogi wtedy powinno Ci zresetować Jeśli masz anglika. Ogólnie bardzo dziwna sprawa. Po południu sprawdzę to wszystko jeszcze raz jak to u mnie chodzi dla pewności. Pozdrawiam



Spróbowałem. Nie działa.
  
 
Cytat:
2006-07-17 11:28:55, abacus pisze:
U mnie reset nie wymaga trzymania 5 sekund tylko wystarczy OFF i AUTO poprostu razem wcisnąć.



Do czego służy reset klimy?

--
Pozdrawiam
Ryszard
  
 
Cytat:
2006-07-17 13:34:48, X20XEV pisze:
Do czego służy reset klimy? -- Pozdrawiam Ryszard



Według instrukcji powoduje to "synchronizację silniczków nastawczych" czyli moim zdaniem ustawienie wszystkich "klapek" do pozycji wyjściowych.
  
 
Moze podjedz do serwisu opla i umow sie na diagnostyke klimatronica ( diagnostyke a nie naprawe ), moze dojda co jest walniete i kupisz sobie gdzie indziej uszkodzona czesc za rozsadne pieniazki.

X20XEV
Reset przywraca ustawienia do ustawien fabrycznych, powoduje synchronizacje silniczkow itd...
  
 
Cytat:
2006-07-17 13:52:33, Robson75 pisze:
Moze podjedz do serwisu opla i umow sie na diagnostyke klimatronica ( diagnostyke a nie naprawe ), moze dojda co jest walniete i kupisz sobie gdzie indziej uszkodzona czesc za rozsadne pieniazki.



No właśnie. Może ktoś wie co można odczytać przy takiej diagnostyce?
  
 
Jak dobrze pamietam, to w TIS`ie sa opisane kody bledow klimatronika i procedura ich usuniecia( oczywiscie jak u Ciebie taki blad wystepuje ).W serwisie " powinni " znalezc przyczyne dlaczego dmucha Ci przez inny nawiew niz ten ktory wlaczyles. Moze masz gdzies pozamieniane wezyki podcisnienia lub padlo Ci cos z elektroniki...wiesz tak to trudno powiedziec. Na forum bylo gdzies pisane o pozamienianych wezykach podcisnienia w klimatroniku, jakies chyba nawet fotki byly. Powodzenia w naprawie.
  
 
Ja podejrzewam w sumie dwie przyczyny:
komuś padła konsola klimatronika (w aso obczajałem przy jakiejś okazji ten temat i zdarzają się wymiany tegoż panelu) i kupił taniej ze szrotu (np. pod Grójcem sporo aut z Anglii ściągają na rozbiórkę) od anglika - być może więc, że zwyczajnie powtykał przewody "mniej więcej" i tyle co do nawiewu - nawet po odkręceniu panelu myślę, że metodą prób i błędów powinno się udać prawidłowo to połączyć; stąd również odwrotne sterowanie temperaturą,
albo masz dobrze "zakamuflowanego" anglika, skoro raczej odrzucasz taką ewentualność...

Cytat:
No właśnie. Może ktoś wie co można odczytać przy takiej diagnostyce?



Właściwie niemal wszystko związane z elektroniką auta, a zatem również z klimatronikiem.
Np: u mnie każdy nawiew ma swój czujnik temperatury, jest też "grzybek" na środku na desce po szybą przednią - ma jakiś związek z odszranianiem tudzież odmgławianiem tej szyby, są co najmniej dwa czujniki temperatury wewnątrz auta, można odczytać wszystkie te wartości na bieżąco i na tej podstawie stwierdzić prawidłowość działania nastaw strefowych itd, itp.
Nie wiem, jak u ciebie, ale w aso, do którego jeżdżę taka przyjemność to bodajże 70pln...
  
 
Cytat:
2006-07-23 18:40:04, corejack pisze:
Np: u mnie każdy nawiew ma swój czujnik temperatury , jest też "grzybek" na środku na desce po szybą przednią - ma jakiś związek z odszranianiem tudzież odmgławianiem tej szyby , są co najmniej dwa czujniki temperatury wewnątrz auta, można odczytać wszystkie te wartości na bieżąco i na tej podstawie stwierdzić prawidłowość działania nastaw strefowych itd, itp. Nie wiem, jak u ciebie, ale w aso, do którego jeżdżę taka przyjemność to bodajże 70pln...


A to auto to na pewno Omega jest? Bo jeśli tak, to zmień ASO, strasznie Cię oszukują
Emotki w cytacie - moje.

pozdr, Robert
  
 
Cytat:
A to auto to na pewno Omega jest? Bo jeśli tak, to zmień ASO, strasznie Cię oszukują
Emotki w cytacie - moje.



Hmmmm.... No to mnie zmartwiłeś.... Wydaje się, że to dobry zakład i dość tani...
Na komputerach się troszkę znam i techa 2 sam miałem kilkakrotnie w rękach i sam w nim grzebałem, również podczas jazdy, ale to w przypadku klimy nie ma znaczenia.
Może mało precyzyjnie się wyraziłem w sumie. Miałem na myśli wyjścia z nagrzwnicy. O ile dobrze teraz pamiętam jest tak: lewa strona czujniki powietrza 3 szyba twarz nogi i prawa strona 3 szyba twarz nogi. Sam widziałem te odczyty i sądząc po reakcji na zmiany ustawień klimatronika raczej istnieją w rzeczywistości. Co do grzyba - cóż, nie ściemniali, że wiedzą dokładnie w jaki sposób i na pewno, ale że ma to mieć jakiś związek z zachodzeniem przedniej szyby. Ciężko się dogrzebać o co z nim chodzi, tech pozwala jedynie odczytać jego wartość i to w dość dziwnej jednostce, ale też nie ma żadnego opisu, do czego jest.

Więc właściwie to z czym mnie oszukują?
  
 
Cytat:
2006-07-24 06:51:22, corejack pisze:
Więc właściwie to z czym mnie oszukują?



1. W kabinie jest JEDEN czujnik temperatury, centralnie za tą kratką przy panelu sterowania. Całą ta dwustrefowość to taka sztuczka, jakoś tam kompensuje, ale tak naprawdę to nastawy temperatury na taki bajer raczej. Te wartości sa określane jako "temperatura komfortu" a nie "docelowa". Jak dla mnie - taki marketingowy bełkot.

2. Ten grzybek to czujnik nasłonecznienia, służy do korekty siły chłodzenia tak aby uwzględnić nagrzewanie przez słońce.

3. AFAIK w dyszach nie ma żadnych czujników tempertury, patrz też schemat ECC parę wątkó obok. Są silniki krokowe i to ich pozycje mogli Ci pokazywać. Ale tu nie wiem na 100% co Tech pokazuje.

pozdr, Robert
  
 
Zgadzam się, że te nastawy temperaturowe są raczej orientacyjne.
Natomiast przyznaję, że nie rozbierałem nigdy omegi ani też takowej wybebeszonej nie widziałem, abym mógł te "asowskie" rewelacje - jak się okazuje - potwierdziać czy zaprzeczyć.

Bardzo możliwe, że jest w tym spora doza marketingu, jak np. czysto handlowe określenie CD, na dobrą sprawę nie mające nic wspólnego z wyposażeniem.
Cóż, człowiek uczy się całe życie, a dobrze, że są tu ludzie, którzy orientują się w temacie i dziękuję za wyprowadzenie z błędu

Niedługo będę w tym aso, to zrobię burzę - niech się tłumaczą
Ciekawe, co powiedzą

Tak "na swój rozum" to może Nixon podpowiesz, jak to jest, że dwustrefowość funkcjonuje naprawdę dobrze i w zimę i w lato zadowalająco zbliżając temperatury do nastaw a wszystko przy pomocy centralnego czujnika?
Nie bierz tego do siebie po prostu zanim wejdę z nimi w aso w dyskusję, chciałbym dobrze odrobić lekcję.
A takie właśnie pytanie mi zadali, gdy zdziwiłem się, że jest tych czujek więcej (też myślałem, że jest tylko ten jeden).

Również pozdrawiam, Jacek
  
 
Rozbierałem kiedyś rury nawiewu na nogi i w przewodzie wyjściowym na pewno w środku był czujnik temperatury. Tak się składa że upierd...m przy okazji kabelek z tego czujnika. Potem znajomy przy diagnozowaniu poinformował mnie że wyskakuje błąd tego czujnika.
  
 
No proszę
A już myślełem, że to aso nie do końca jest szczere
Czyli jednak jest tych czujek więcej........
To dobrze, że nie zdążyłem narobić sobie niepotrzebnych nieprzyjemności
Ponieważ jednak temat jest kontrowersyjny to przy następnej wizycie postaram się omówić z aso dokładniej ilość czujek, ich funkcje i zasadę dwustrefowości.

Thx browarny za trochę światła na temat
  
 
Cytat:
2006-07-24 18:07:51, corejack pisze:
No proszę A już myślełem, że to aso nie do końca jest szczere Czyli jednak jest tych czujek więcej........ To dobrze, że nie zdążyłem narobić sobie niepotrzebnych nieprzyjemności Ponieważ jednak temat jest kontrowersyjny to przy następnej wizycie postaram się omówić z aso dokładniej ilość czujek, ich funkcje i zasadę dwustrefowości. Thx browarny za trochę światła na temat



Przy klimatronic'u w każdym wylocie (oprócz tyłu) jest czujnik temperatury. Właśnie na podstawie odczytów z tych czujników klimatronic steruje klapkami (dwustrefowość, itd.)
  
 
Cytat:
2006-07-24 13:32:04, corejack pisze:
iekawe, co powiedzą Tak "na swój rozum" to może Nixon podpowiesz, jak to jest, że dwustrefowość funkcjonuje naprawdę dobrze i w zimę i w lato zadowalająco zbliżając temperatury do nastaw a wszystko przy pomocy centralnego czujnika?


Fakt są trzy czujniki: dwa w kanałach wentylacyjnych i jeden centralny w kabinie przy sterowaniu.

Te w kanałach dają sterownikowi info jaka jest temperatura powietrza schłodzonego, zaś ten z kabiny podaje jaki jest efekt . Cała reszta leży w algorytmie obliczenia ilości potrzebnego "chłodu". Sądzę, że dwustrefowośc w istocie bierze pod uwagę różnice nastawionych temperatur, i odpowiednio kompensuje wianie.

Tak przy okazji to o ile pamiętam w instrukcji obsługi jest napisane, że nie należy ustawiac różnicy temperatur większej niż 2 st.

Czyli korekta do mojego punktu 3. Nie w każdym nawiewie są czujniki temperatury, ale po jednym na stronę

pozdr, Robert
  
 
Cytat:
Przy klimatronic'u w każdym wylocie (oprócz tyłu) jest czujnik temperatury.




Cytat:
Fakt są trzy czujniki: dwa w kanałach wentylacyjnych i jeden centralny w kabinie przy sterowaniu.




????

To może tu też "wolna amerykanka" jak z wyposażeniem:
jadna oma bez elektryki ma przewody np. do szyb i wystarczy podpiąć, druga nie ma
inna omcia ma przewody do tylnego bocznego oświetlenia, kolejna nie ma itd, itp.

Może w tym przypadku też zależy od egzemplarza??
U mnie chyba jest ich więcej niż trzy... Np. zimową porą, gdy jest ostre słońce i mróz, na nogi leci cieplutkie powietrze, na twarz po bokach też, a ze środkowych nawiewów chłodniejsze. Bardzo mi tego brakowało we wcześniejszym aucie, gdy zmarznięty wsiadałem do samochodu, a po chwili twarz zalewała "gorączka" i jazda pod słońce nie była zbyt przyjemna.

Temperatura tych nawiewów nie zmieniała się pod kątem wyraźnych zmian temp. silnika, wnioskuję stąd, że jednak jest to kontrolowany strumień.
  
 
Cytat:
2006-07-25 00:17:57, Nixon pisze:
Czyli korekta do mojego punktu 3. Nie w każdym nawiewie są czujniki temperatury, ale po jednym na stronę.


Nie dało mi to spokoju, może jednak źle zrozumiałem Haynesa, a moj TIS leży i kwiczy. Z EPCa nie nie wynika. Ktoś mógłby sprawdzic?

W ECC mogą by różnice rocznikowe, ale "wypozasżeniowe" - nie sądzę.

pozdr, Robert
  
 
Cuś mi świta że znajomy przy odczycie podawał że czujników w sumie jest pięć (+ dodatkowy szósty czujnik nasłonecznienia,) ale głowy nie dam.

W każdym razie moja wersja wyposażeniowa chwilowo ma cztery...