MotoNews.pl
  

Ustawienia komputera LPG VOILA PLUS - Konfiguracja

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam serdecznie !!
Mam Seata Toledo 93 na monowtrysku Bosch! Po zainstalowaniu LPG miałem ogromne problemy z silnikiem, a raczej z jego pracą!!!
Po 2 miesiącach walki z gaziażami, doszli do wniosku że to jest uszkodzona elektryka albo silnik w miom autku! Niestety się pomylili!!!
Ponieważ byłem 101% pewny że jest sprawne...Nie dałem za wygraną!
Skontaktowałem się z Głównym Dystrybutorem ELPIGAZu (oraz serwis) opisałem swój problem, zaprosili mnie do swego serwisu w celu zidentyfikowania i usunięcia problemu
Co się okazalo - MASAKRA ...
Oto dane z "Karty przyjęcia do naprawy - raport" w serwisie !

1- zmiana parametrów z
a: "Fala prostokątna" na "MASA"
b: "TPS" zmiana z 5 na "monowtrysk 5.2"
c: "PWA" zmiana ustawienia na "do 240"
2- Błedne ( niepoprawne ) podłaczenie sondy lambda, oraz TPS
TPS podłączony był w pin 3 a powinien w pin 2 !!!

Więc jak widzicie nie zawsze co mówią w warsztacie jest dobre i fachowe!!!
Teraz jestem niezmiernie zadowolony ponieważ wracając z serwisu spalił mi na tracie około 7.5L/100km - a dałem mu po garach, ponieważ część drogi robiłem autostradą A2

To taki króciutki opisik moich problemów....

Moje pytanie dotyczy - USTAWIEŃ komp.LPG VOILA PLUS firmy ELPIGAZ
Będąc w serwisie otrzymałem troszkę informacji na ten temat, troszkę z netu...
Może ktoś rozszerzy ten temat...Byłbym wdzięczny na pewno inni czytelnicy również

Mam nadzieję żę to rozwiąże parę zagadek ?

Oto opis funkcji komputera LPG (przykład Voila Plus)




typ zapłonu------------------------------ ------- 4 cyl ustawienie ilosci imp zapł na obrót wału ( ustawiasz tak aby obroty obrotomierza pokrywaly sie z obrotami odczytanymi w oknie programu)

sygnał prędkości obrotowej ------------ sygnał słaby wybór sposobu podłączenia siś do cewki zapłonowej sygnał słaby gdy stosujesz pojemnosciowe sprzężenie z kablem WN tzw " owijka" sygnał normalny gdu pobierasz impulsy bezposrednio ze strony pierwotnej cewki zaplonowej

czas nakładania faz-----------------------------0.6 s czas opóznienia otwarcia głównego zaworu reduktora, efekt spowodowany czasem potrzebnym na wypalenie resztek paliwa z magistrali wtryskiwaczy ustawiasz experymentalnie aby przełączanie benzyna-gaz było płynne bez szarpnięcia

typ tsp-------------------------------------------- bez tsp ustawienia todzaju - typu czujnika położenia przepustnicy jesli jest nie podpięty wtedy usawia sie bez tps


sonda lambda ---------------------------------0-1 v ustawienia typu sondy lambda ( zakres napieć jakie generuje sonda)

typ emulacji ----------------------------------- fala prostokątna ( ustalenie parametrow emulowanego sygnalu sondy lambda mozna ustawic czas trwania stanu niskiego oraz wysokiego nie które sterowniki silnika akceptuja gdy sygnal jest zwarty do masy prawidlowe ustawienie tego parametru jest konieczne aby ecu silnika nie wykrywał błędu " brak lub nieprawidlowy sygnał sondy lambda"

opuzienie odczytu sondy -----------------------0.10s to czas jaki sterownik jest matrwy, czyli nie reaguje na sygnal sondy lambda po przełączeniu na gaz gdy sonda lambda jest jeszcze niedostatecznie nagrzana i nie działa poprawnie w przypadku 4 przewodowych sond z grzałką mozna ten czas ustawic znacznie krótszy

max otwarcie attuatora----------------------------240. Hmmmm nie da sie prosto opisac jak ten parametr ustawic prawidłowo ale generalnie należy ustalic optymalne położenie attuatora takie aby sygnal z sondy lambda był na granicy przełaczenia pomiedzy ubogą a bogatą mieszanką i od tej wartosci otwarcia attuatora dodać jakieś 20 kroków zapasu czyli np : przy otwarciu 80 kroków uzyskujemy prawidłowy skład spalin wiec ten parametr ustawiamy na 100 kroków .

min otwarcie attuatora--------------------------------20 to samo tylko ustawiamy o 20 krokow mniej

pozycja przy przyśpieszeniu------------160 możemy tu ustalic pozycje atuattora przy wykorzystywaniu max mocy silnika czyli wzbogacanie mieszanki w momencie pełnego otwarcia przepustnicy parametr ustalamy doswiadczalnie tak aby uzyskac max moc ale nie zalac silnika gazem

tps przy przyśpieszeniu-------------------4v ustalanie pozycji otwarcia przepusnicy kiedy ma sie otworzyć attuator do pozycji przyspieszanie. próg ten powiniwn byc ustawiony na ok 80% uchylenia przepustnicy ( o ile wogóle mamy podłączony tps )

cut-off---------------------------------------------włączony funkcja odcinania dopływu gazu podczas hamowania silnikiem

prędkość obrotowa odłączenia ctu off----1500obr predkość kiedy podczas hamowania silnikiem funkcja cut-off ma przestać dzialać ustawić tak aby podczas hamowania silnikiem silnik nie gasł od razu po zejsciu na wolne obroty

pozycja attuatora dla cut off----------------80 pozycja attuatora gdy aktywna jest funkcja cut-off powinna być jak najmniejsza ok 20 kroków

ustalone pozycje wyjściowe attuatora- wyłączone. ustawienie jaki stopień otwarcie attuatora wystepuje zaraz po przełaczeniu na gaz zanim nagrzeje sie sonda lambda parametr ustalamy na taką wartość jaka uzyskuje attuator podczas normalnej pracy na nagrzanym silniku

typ jazdy ---------------------------------------normalna. nie musze chyba wyjasniać ( podpowiem tylko ze to nic nie daje )

histereza tsp dla bieg jałowego------0.098v histereza czyli zakres napiecia na którym sterownik nie reaguje . parametr ten decyduje o odpornosci centralki na zakłócenia sygnalu tps . myśle ze wartosc 100-200mV wystarcza

odnieśnie sondy lambda dla biegu jałow--0.51v
odniesienie sond lamda poza bieg jałow ---0,51 v obie wartosci to poziom napiecia dla progu przełączania sondy lambda pomiedzy bogatą a ubogą mieszanką dla sady 0-1V poziom 0.5v jest poprawna wartoscią . niektóre egzemplarze sondy lambda wymagaja innej wartosci tego progu zalezy od producenta i stopnia zużycia sondy

ufff dotarłem do konca moze to coś pomoże komuś
ale nie nalezy tego opisu traktowac jako kompendium wiedzy na temat ustawien sterownikow LPG . to baaardzo uproszczony opis i jesli ma ktoś coś do dodania to bardzo proszę...
Może się mylę w pewnych sprawach, lecz sądzę żę wiedza nas wszystkich doprowadzi do ciekawych i wyczerpujących ustaleń !!!

Poniżej to przykład ustawień

typ zapłonu------------------------------ ------- 4 cyl
sygnał prędkości obrotowej ------------ sygnał słaby
czas nakłada faz-----------------------------0.6 s ( w moim przypadku - 10 s )
typ tsp-------------------------------------------- bez tsp ( w moim przypadku - 5.2 monowtrysk)
sonda lambda ---------------------------------0-1 v
typ emulacji ----------------------------------- fala prostokątna ( w moim przypadku - masa )
opuźń odczytu sondy -----------------------10s
max otwar atutota----------------------------240
min otw atutora--------------------------------20 ( w moim przypadku - 40 )
pozycja przy przyśpieszeniu------------160
tps przy przyśpieszeniu-------------------4v
cut-off---------------------------------------------włączony ( w moim przypadku - wył )
prędkość obrotowa odłącz ctu off----1500obr
pozycja atutora dla cut off----------------80
ustalone pozycje wyjściowe atutora- wyłączone
typ jazdy ---------------------------------------normalna ( w moim przypadku - ekonomiczna )
histereza tsp dla bieg jałowego------0.098v
odnieś sondy lamd dla biegu jałow--0.51v ( w moim przypadku - coś koło 0.7v )
odniesienie sond lamda poza bieg jałow ---0,51 v

[ wiadomość edytowana przez: DENEBO dnia 2006-08-16 13:11:05 ]
  
 
Podobny wątek już był Tutaj Zasada ustawień poszczególnych sterowników różni się na tyle niewiele (jakieś drobne szczegóły albo dodatkowe opcje), że można przyjąć, iż to jest to samo.
Natomiast jeśli chodzi o Twoje ustawienia to obawiam się, że śmigasz na mocno bogatej mieszance, próg sondy powinien się zawierać 0,4-0,55V (dla LPG), ale może w Voila jakoś to inaczej liczą
  
 
W przypadku mojego auta próg sondy lambda jest ustawiona na około 0.7V ponieważ była zbyt uboga mieszanka...

Co do podobnego w o jakim piszesz...Fakt... Jest sporo wartościowych wiadomości, lecz jak sam stwierdziłeś sterowniki różnią się, i dla tego zrobiłem opis ustaiwń do Sterownika ELPIGAZ Voila Plus...

Jesli ktoś ma jeszcze coś ciekawego do dodania i rozwinięcie tematu...Bardzo proszę...
  
 
czesc mam pytanko czy ty czasem nie byles przypadkiem zakladac gazu u dzieciola w ostrowie?
bo ja tam bylem i juz wiecej tam nie pojade.
powiedz gdzie trzeba sie skierowac bo gieniu chyba jest bajkopisazem a nie gazownikiem i niema zielonego pojecia o gazie tyle tylko ze czytac umie i zaklada instalacje tak jak sa na schemacie.
ale o ustawianiu jeszcze chyba nigdy nic nie slyszal albo jak niby by chcial to znowu mi kabelek od komputera nie dziala zeby to bylo pierwszy raz to moze bym sie nie zdenerwowal ale to juz jest 3 raz a jak mial mi robic inspekcje 15000 km to powiedzial ze mi sprzeda te filtry a ja mam se sam je zalozyc.
to ja place 4000 a mi mówi ze mam sobie sam zrobic inspekcje cos mi sie wydaje ze on potrzebuje inspekcji ale pracy bo jak mi zawór nie odbijal ( oczywiscie szef tzn. geniusz go zakladal) to 5 kilowym mlotem po pelniutkiej butli gazu walil i myslal ze sie odwiesi!!!!
dlatego nie polecam nikomu zeby tam jechal jak mu zycie mile!!!!
takich to powinni do robót drogowych a nie do gazu dopuszczac!!!

to taki maly skrót moich przezyc bo jak bym mial wszystko opisywac to by mi chyba baterie w klawiaturze wysiadly.

Jest gdzies w okolicach ostrowa albo olesnicy jakis pozadny gazownik który nie tylko umie czytac ale tez myslec bo moja omega po ostatnim zabiegu u dzieciola ma takie skutki:

na bezynie jak sie odpali to nie idzie jechac dopiero po 2 mniutach czak sie zapala tzn. wlasciwie juz nie gasnie przy szybciejszej jezdzie na gazie sam sie na bezyne przelancza a ja poto zakladalem gaz zeby troche szybciej sobie pojezdzic a nie na odwrót.
ps mam sekwencje i dzieki mojem gazownikowi jest gozej niz instalacja 1 generacji

jeszcze raz dla wszystkich:

nie radze tam zakladac gazu:
auto eko gaz
ul. kunickiego w ostrowie wielkopolskim

specjalnie nie napisalem nazwy firmy która ten gosciu reprezentuje
bo oni nic za to nie moga ze sie pomylili co do wyboru ich przedstawiciela ale ja sie juz postaram o to zeby ich dobrej nazwy nie wciagal w bloto.


[ wiadomość edytowana przez: nosferauto dnia 2006-09-12 22:02:56 ]

[ wiadomość edytowana przez: nosferauto dnia 2006-09-12 23:12:17 ]
  
 
Witam...

Tak przyjacielu zakładałem instalację gazową tam gdzie napisałeś...
Prawdą jest żeto była moja pomyłka....Ale to już poza mną ...W tym momęcie autko śmiga jak diabli!!!
Po mieście w zależności od ciężaru buta silnik 1.8 pali 10-12 litrów gazu na trasie 7,5-8 L Wydaje mi się że na przebieg 200.000km jest superowo !!!!
Pozdrawiam....
  
 
Dziwi mnie tylko dlaczego firma ELPIGAZ ciesząca się bądź co bądź dobrą marką na naszym rynku współpracuje z takimi "rzemieślnikami"?
  
 
Cóż...
Nie mnie o tym sądzić....Ale jest to LIPA z MIĘTĄ....