| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
mariobros Ford Escort Kombi Ozimek | 2006-08-17 13:16:23
Oznaczenia są tak różne, jak skrzynie. Generalnie: N - neutral, czyli typowy luz, można toczyć auto na przykład, P - pozycja parkingowa, czyli luz, ale z zablokowaniem kół, Jedynie to jest w miarę powtarzalne. Najczęściej "D" to jazda do przodu, ale niektóre skrzynie mają albo dodatkowe oznaczenia przy "D", np. "D1", czy "D2". To się wiąże ze sposobem działania skrzyni. Np. położenie "D1" jest do stosowania w mieście, gdzie rzadko wykorzystuje się pełen zakres przełożeń automatycznej skrzyni, co pozwala lepiej wykorzystać moment obrotowy i poprawia ekonomikę auta. Z kolei "D2" może oznaczać przełożenie, którego się powinno używać w typowej jeździe drogowej. Żeby nie było za łatwo, "L" lub samo "1" może oznaczać tzw. jazdę z blokowanym pierwszym biegiem, co oznacza, że bieg ten nie działa na zasadzie wolnego koła (coś a'la napęd roweru, kiedy nie pedałujesz wystarczająco szybko, nie napędzasz roweru), ale jest zapięty na stałe, co daje możliwość np. hamowania silnikiem. Możliwa jest jeszcze tzw. blokada biegu drugiego (oznaczenie "2"), co działa tak, że możesz hamować silnikiem na wyższym biegu, co jest przydatne np. podczas holowania przyczep itp. W skrzyni DSG jest jeszcze inaczej
|
Hetmann Chrysler Grand Voyager Świdnik | 2006-08-17 15:52:25 dziękuję |