Jak sprawdzić silnik krokowy ?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Napiszcie prosze jak sprawdzić sprawność silnika krokowego? Podejrzewam, że jest on przyczyną dużego spalania, ale nie chcem znów wymienić dobrej rzeczy.
  
 
Np. podpinasz fejs i lapka i patrzysz czy wystarczająco szybko reaguje na dodawanie ujmowanie gazu. Jak masz go "na stole" to możesz podpiąć omomierz i sprawdzić czy nie ma zwarcia lub/i zasilanie (12V) i sprawdzić czy wogóle pracuje, tylko upewnij się które piny są od suwu zamykającego, a które otwierającego.
  
 
Nie mam fejsu, ale gazownik sprawdzal na lapku i stwierdził, że działa. Jednak nie wierze gazownikowi bo słyszałem o przypadkach, że mimo tego krokowy był zepsuty. Jutro sprawdze miernikiem obwód, ale co mi to da?? Nawet jak zabrzeczy kiedy podłącze 12V to skąd pewność, że działa??
  
 
Nie chodzi o "zabrzęczenie" tylko czy zawór będzie się wsuwał i wysuwał. Jeśli tak to krokowy jest ok. i ewentualnej przyczyny braku jego działania trzeba szukać gdzie indziej, np. sonda, połączenia elektryczne, ustawienia kompa LPG itp.
  
 
Witam!
Dorzuce sie do tego watku!Od niedawna tez walcze ze swoja instalka!Mam omcie A 2.0 z 90r. na aftomacie!Pali mi w sumie kolo 13l gazu czy to lato czy zima!Na kazdym zbiorniku robie 400km i konczy mi sie gaz!Do czasu probowalem zmniejszyc jakos spalanie ale nic z tego nie wyszlo!Teraz juz probuje chociaz poprawic jakos jej osiagi!Skoro pali 13l to mysle ze powinna jakos jezdzic!A tu wcale nie jest tak rozowo!Do 100 zbiera sie nie najgorzej!Ale za to powyzej to juz doslownie mam wrazenie ze sie meczy zeby sie rozpedzic!Co z tego ze rozpedzam Bestie nawet do 160 ale moim zdaniem troszke to za wolno trwa!Wiem ze aftomat jest wolniejszy ale mysle ze nie az tak!Jesli chodzi o wymiane podstawowych czesci to zostalo to zrobione!Ostatnio mialem nawet maly pozar pod maska i zjarala mi sie kopulka wiec tez zostala juz wymieniona!Swiece filtry przewody sa wymienione wszystkie!Parownik (abigas)ma przejechane kolo 50tkm!Mam kompa Bingo S4!Kumpel porzyczyl mi fejs i probowalem sam to jakos ustawic!Na poczatku okazalo sie ze mieszanka jest ciagle na biegu jalowym za uboga!Nawet po przegazowaniu wracala do takiego samego stanu!Udalo mi sie to troszke poprawic ale teraz jest taka sytuacja ze najpierw jest na bogatej mieszance a pozniej bardzo leniwie zaczyna spadac na uboga i tak juz oscyluje na granicy!Sonde juz wymienilem wiec mysle ze to nie jest jej wina!
I teraz po tych calych wypocinach co to opisalem chcialem w koncu nawiazac do silnika krokowego Od pewnego czasu dzieje mi sie cos takiego ze jak zapale Bestie i przelacze ja na gaz to chodzi normalnie!Ale jak tylko wrzuce D i dodam gazu to Bestia zaczyna mi sie mulic!W tej sytuacji musze ze 2-3 razy nacisnac i puscic gaz i juz jest wszycho wporzo!Mam takie wrazenie ze krokowy wlasnie mi sie zacina!Jak go kupilem to byl zalozony tak ze lezal na boku!Niedawno wyciagalem go i czyscilem!Jak go rozkrecilem to zauwazylem ze tloczek jest troszke przytarty!Ale jak nim poruszalem to chowal sie i wysuwal!Teraz juz jest zalozony tylko ze do gory nogami ale w pionie!
Powiedzcie mi czy to moze byc faktycznie wina krokowca ze tak sie muli przy starcie?!Pozniej moge go meczyc do oporu i nic sie nie dzieje!Tylko przy ruszaniu zaraz po odpaleniu samochodu!Szlak mnie trafia bo nie wiem co juz mam z tym zrobic!Myslalem tez nad tym zeby na probe tylko zalozyc srube zamiast krokowca i zobaczyc jak bedzie sie sprawowac na samej srubie!
Sorka za tak dlugie Moje wypocinyMam nadzieje ze ktos z Was moze mi pomoc!
Pozdrawiam Tomek!
  
 
Brewka83 jak Masz dostęp do fejsu to zobacz, jaki jest ustawiony czas nagrzewania sondy w kompie LPG. Być może jest ciut za długi i dodatkowo źle ustawione PWA krokowego. Razem może dawać taki efekt jak opisujesz. Jeśli Masz sondę z grzałką to spokojnie możesz ustawić czas na 5 sek.
Zrób ponowną adaptację kompa LPG (tryb "nauka"), to PWA się ustawi do nowych ustawień parownika. Jeśli to wszystko nic nie da, a wcześniej było dobrze to czeka Cię rozbiórka i regeneracja parownika albo jego wymiana. Pamiętaj, że po regeneracji/wymianie konieczna jest ponowna regulacja.
Piszesz, że podstawowe rzeczy wymienione, a filterek gazu i filtr powietrza też?
  
 
A wiec Danek co do filtrow to wszystkie zostaly wymienione!Od gazu wymienilem doslownie 5 dniu temu a mial przejechane kolo 5tkm.Powietrza ma przejechane kolo 4tkm wiec to nie jest duzo na filtry moim zdaniem!Powietrza ostatnio nawet wyjmowalem i dmuchalem profilaktycznie i nie wygladal zle!
Co do sondy to mam 3 przewodowa!Pogubilem sie w koncu czy jest z grzalka czy nie!Jest tak to sprawdze jak jest ustawiony czas grzania!Jak cos to przestawie!Co do PWA to bodajze mialem ustawiony na 103 kroki!
Dzieki za rady Danek!Jak cos to bede sie odzywal jak poszly prace!
Pozdrawiam Tomek!
  
 
ok. trzy przewodowa sonda to z grzałką (2 przewody - grzałka, 1 przewód - sygnał sondy) sprawdź dokładnie "masy" Bo "masa" dla sygnału sondy jest brana z ogólnej "masy" auta i może słaba "masa" powoduje jakieś przekłamania.
  
 
A wiec Danek ostatnio nawet wymianialem "mase" pomiedzy silnikiem a buda bo jak sie okazalo to jak ja dotknalem to zostala mi w rekach!Reszta mas jest wporzo!Sprawdzalem wiec ma co do nich pewnosc!Bede chyba w srode w domu to podjade do fejs i pozmieniam te wartosci o ktorych mowiles!
Wiesz co a mam do Ciebie jeszcze jedno pytanie!Sonda ma zakres 0-1v a bezwladnosc (nie pamietam ale chyba bezwladnosc a jak nie to mnie popraw) sondy mam ustawiona na 0.46v!Czy ta bezwladnosc mam jakis wplyw na prace silnika?!Moze tez ma byc jakos specjalnie ustawiona?!
I jeszcze jedno!Czytalem na forum ale nie jestem pewien!W Bingo S4 mam oprogramowanie 1.06!Czy jest mozliwosc zmiany tego oprogramowania na jakies nowsze?!Z gory dzieki za odpowiedzi!
Pozdrawiam Tomek!
  
 
A broń Boże nie podłączaj stałego napięcia do krokowca. Nie szukaj też suwu w dół i suwu w górę, bo nie znajdziesz. Bajki. Krokowiec jest sterowany impulsami i reaguje do nich proporcjonalnie np 1/1. Inaczej nie byłby silnikiem krokowym.
Czas nagrzewania sondy lambda nie ustawiasz tylko odczytujesz po obserwacji sondy. Jest to czas jaki potrzebny jest sondzie na podjecie prawidłowej pracy podczas nagrzewania się zimnego silnika. Jak ustawisz na proponowane przez Kolegę 5 sekund, a sonda jeszcze nie podejmie pracy to dupa. Krokowy zostanie wysterowany zgodnie ze wskazaniami sondy. Zimna sonda jeśli ci pokaże 0 V a minie zaprogramowany czas nagrzewania, to komp zdejmie czasowa blokadę krokowca i zacznie chcieć regulować mieszankę, czyli wysteruje krokowy w górę w celu wzbogacenia mieszanki. Wzbogacenie nie dotrze jednak do kompa gazowego bo lambda zimna. I znowu dupa. Wtedy ci sie auto zacznie dławić z powodu za bogatej mieszanki. Dopóki nie minie wpisany czas nagrzewania sondy krokowiec ma stać na wpisanym PWA (Punkt Wyjsciowy Attuatora).

p.s. Włącz logikę do działania. Forumowe rady to nie wyrocznia.

Jak się mylę to niech mnie jakiś GURU poprawi.
  
 
krokowiec jak sprawdzałem kiedyś na wszystkich 4 kablach ma 5V bo jak ktosm i to powiedizał to silnik bipolarny a najlepiej to sprawdzić to tak: odpalić silnik na gaż i odkrecić wyciagnąć zatkać reką zeby gaz nie uciekał i nie zgasł silnik i widzimy jakładnie chodzi- tylko trzeba trzymaćkocówke bo jak za daleko pojedize to wyskoczy
  
 
Wiem ze forum to nie wyrocznia ale wole sie dopytac bo nie jestem jeszcze az tak obeznany w tym temacie!Niektorzy juz to robili i wiedza jak postepowac ale ja nie do konca!Musze pokombinowac i zobaczyc gdzie sie ukryl ten maly cholerny chaczyk!Jak sie uda to dam znac!
Pozdrawiam Tomek!
  
 
ooooo taak. dobrze kolega prawi. Jeden i drugi. Zgadzam się. A jakbyś miał tak przypadkiem register to można go w miejsce krokowca wstawić. Masz go wtedy jak na dłoni. Mój to nawet czuć w rękach jak impulsuje. Można pójść dalej: regulując śrubą na reduktorze można nawet zmusić go do wykonania cytat: "suwu w górę i suwu w dół" chwilowo i celowo wzbogacając lub zubożając mieszankę.
Ot taka zabawa.
Tam coś też pisałeś o bezwładności lambdy. Zapewne chodziło ci o bezwładność TPS-u. To pomaga w sytuacji jak na wolnych obrotach czujnik położenia przepustnicy nie pokazuje stałej wartości tylko lekko oscyluje. Poszerzenie wtedy bezwładności znieczula układ na te minimalne wahania napięcia.
Miłej zabawy.
  
 
Lpglpg za "Guru" się nie uważam, ale to co piszę popieram własnym doświadczeniem. Miałeś kiedyś krokowca na stole? Bo ja tak. Podanie zmiennego napięcia 12V na zaciski (na krótki czas) nie zrobi mu krzywdy (nawet 18V mu nie zaszkodzi), a w prosty sposób można się przekonać czy wogóle pracuje. Nie pisałem o zasadzie działania czy budowie tylko jak w prosty sposób go można sprawdzić. Więc nie neguj w ciemno tego co ktoś pisze jak nie wiesz o czym pisze. Gdzie ja napisałem, że ma podpinać stałe napięcie?
Sprawa druga, jak żeś taki mądry to powinieneś wyjaśnić koledze, że jeśli chodzi o lambdę to 0,46V to punkt neutralny lambdy, a bezwładność może dotyczyć tylko TPS-u, z tym, że w Bingo ten parametr (bezwł. TPS) ma najwyższą wartość 0,4V więc tu nie chodzi o TPS tylko właśnie o lambdę.
Brewka punkt neutralny lambdy ma być na 0,46V. To jest punkt w którym mieszanka jest optymalna. Co do krokowego to bardzo wątpię by był padnięty, co najwyżej zanieczyszczony.
A co do metody Roscka to zapomniał dodać, że najlepiej mieć do tego cztery ręce i nie dbać o bezpieczeństwo własne i innych, żeby takie eksperymenty uskuteczniać.
To już faktycznie dużo bezpieczniej włożyć register w miejsce krokowego i regulując registrem obserwować zachowanie podpiętego do instalki, ale wyjętego z węża, krokowca.

  
 
Wiec posłuchałem swojego gazownika, podobno najlepszego w Słupsku i wywaliłem katalizator. Narazie nie żałuje bo jeszcze na nim troche zarobie, ale dalej mam ten sam problem. Ostatnio spalanie wynosi ok 20l/100km na krutkich trasach, ale pamietam dokladnie ze kiedys srednio wychodzilo 11l/100km. Coraz mniej zaczyna mi sie oplacac jezdzic na gazie, a moze nawet juz przeplacam. Zainwestowalem dwa lata temu w ta instalke BRC z komputerkiem JUST BRC i modulatorem ponad 2000zł, napewno juz sie zwrocila, ale nie zarabia!!! Na pelnym zbiorniku 52l robie srednio 300/350km a kiedys jezdzilem ok 450km. Gazownik stwierdził, że przy tej konfiguracji, napewno by wiedzial, ze krokowy nie dziala. Rzucił cień na lambde, ale lambde sprawdzalem kilka miesiecy temu w autoryzowanym serwisie BOSHA i stwierdzili, że działa. Na analizatorze spalin CO przekroczone 12 razy i wynosi 5-6, gdzie u kolegi jest 0,2-0,5. W drugim autoryzowanym serwisie BOSHA stwierdzili, za pierwszym razem, że to lambda lecz kiedy im powiedzialem, ze konkurencja sprawdzala i jest ok, to zmienili zdanie i wszystko zgonili na instalacje gazowa Doszli tylko do tego, że błędów nie ma i jedyne co mogą zrobić, żeby spaliny wróciły do normy to odłączyć akumulator na 5min. Lecz to pomaga tylko na jakiś czas bo jak wróciłem za 3 dni to CO znow 6 Sam już nie wiem co robić, bo ostatnio byłem na przeglądzie technicznym u znajomego i na jego analizatorze spalin byl jakis parametr sondy, który pokazywal 0,8, a podobno powinno byc ok. 1 Sprawdziłem po odłączeniu akumulatora parametr sondy ustawil sie na 1 i powolutku spadal. Prosze pomożcie rozwiązać mi tą zagadke, bo tym w Słupsku to cieżko wierzyć.
  
 
Iwan. Te spaliny to mierzyłeś na benzynie czy na gazie? To po pierwsze, po drugie to jeśli na benie, to ewidentnie komp LPG (źle ustawiona emulacja lambdy) rozwala mapę wtrysku benzyny stąd po resecie ECU spaliny masz w normie, a jak pojeździsz na LPG to znowu ECU modyfikuje mapę do LPG. Po trzecie ile ma przejechane parownik i czy nie spitolił ci płyn chłodzący z układu? Jak nie to sprawdź czy parownik dobrze się nagrzewa (ma być tak samo gorący jak silnik, no może ze 20*C mniej, w każdym razie ma być gorący), jak jest zimny to szukaj przyczyny w przytkanym ogrzewaniu parownika.
A co temu gazownikowi kat przeszkadzał? Nie rozumiem.
Lambdę sprawdź sobie sam. Zresetuj ECU, odpal autko, daj mu się rozgrzać. Teraz miernik w łapki albo lepiej laptop podpięty pod kompa LPG i zobacz jak chodzi napięcie na sondzie podczas pracy na samej benzynie. Na podwyższonych obrotach ma latać 0,2-0,8 aż miło, jak nie oscyluje, to albo rzeczywiście sonda, albo coś z zasilaniem benzynowym. Jeśli sonda będzie "stała" w miejscu, albo bardzo nieznacznie zmieniała wartość napięcia to wskazuje na jej uszkodzenie i to może być powodem wysokiego spalania LPG, jak również problemów z bogatą mieszanką na benzynie (lambda=0,8 mówi o bardzo bogatej mieszance, stąd wysokie CO).
Możesz też zresetować ECU i pojeździć z tydzień na benie, a następnie sprawdzić czy znowu są kiepskie spaliny.
Jak spaliny będą ok. to po pierwsze ustawienie emulacji w kompie LPG do poprawki, po drugie, jeśli parownik ma ponad lub ok. 50kkm należy mu się przegląd i ewentualna regeneracja, po trzecie filterek gazu i powietrza - jak nie zmieniany - to wymień, wreszcie po czwarte porządna regulacja gazowni. Ja bym jeszcze sprawdził sprężanie w cylindrach (może któryś zawór został wypalony).
  
 
Cytat:
brewka83 pisze:
Pali mi w sumie kolo 13l gazu czy to lato czy zima!Na kazdym zbiorniku robie 400km i konczy mi sie gaz!



A może byś napisał w jakim cyklu? Trasa, miasto? 400km na jakim zbiorniku?

Cytat:
Skoro pali 13l to mysle ze powinna jakos jezdzic!



Nie tylko od litrów zależy moc twojej omegi. Dlaczego nie napiszesz jak chodzi na benzynie?? Może silnik do remontu?? Mamy się domyślać??

Cytat:
Wiem ze aftomat jest wolniejszy ale mysle ze nie az tak!



Też mam automata i napewno nie jest wolniejszy. Jeszcze niedawno jechalem swoją 185km/h i to nie był koniec. Jesli automat zle zmienia biegi to masz swoją odpowiedz na wieksze spalanie, ale tego też moge się tylko domyślać!!!

  
 
Cytat:
Danek pisze:
Iwan. Te spaliny to mierzyłeś na benzynie czy na gazie?



Oczywiście podałem odczyt na benzynie. Na gazie są jakieś normy dla silnika C20NE opel?

Cytat:
Po trzecie ile ma przejechane parownik i czy nie spitolił ci płyn chłodzący z układu?



Tu trafiłeś w 10, sory że wcześniej o tym nie napisałem. Nie pomyślałem o tym, a mam już przejechane 40tkm i nieszczelny układ chłodzenia. Co jakiś czas dolewam troche i musze się za to wziąść bo sie zima zbliża. Pewnie to nie ma wpływu mieszanke benzyny, ale napewno ma na ogólne spalanie gazu.

Dziekuje Ci za całą wypowiedź i mam nadzieje, że przyda się też innym. Teraz bede wiedzial jak z gazownikiem rozmawiac .

Oczywiście jeśli ktoś ma jeszcze coś do powiedzenia to temat otwarty
  
 
Cytat:
Oczywiście podałem odczyt na benzynie. Na gazie są jakieś normy dla silnika C20NE opel?


Dla LPG są takie same jak dla benzyny .
Powodzenia
  
 
No bez przesady!!! Pisząc GURU w cale nie miałem na mysli Ciebie. Skąd ci to przyszło do głowy?

To co w bingo jest opisane jako bezwładność to faktycznie jest bezwładnością TPS a nie sondy. Punkt neutralny zaś jest punktem neutralnym. Nie mieszaj Kolegom w głowach.

Opisz dokładnie (na podstawie doświadczenia) jakie napięcie, o jakiej częstotliwości -skoro piszesz, ze zmienne- i na jaki krótki czas pozwoli zobaczyć "suw w dół i suw w górę". I na które piny. No bo dobrze zrozumiałem skoro podesłałeś szybką metodę przetestowania krokowca koledze, że da się to z amatorskich warunkach wykonać, bez sterownika silników krokowych.

Tobie juz nie bedę tłumaczył ale innym napiszę: głupotami można nazwać zdanie Kolegi, że 0,46V to punkt lambdy w którym mieszanka jest optymalna. Jakość mieszanki określa się na podstawie kształtu przebiegu napiecia na sondzie w odcinku czasu, a nie po jakimś tam napięciu na sondzie. Jak mierzysz napięcie na sondzie to wiedz, że taką mieszankę to MIAŁEŚ przed chwilą a nie MASZ. Jeszcze nie widziałem, żeby sprawna sonda stała w miejscu.