Elaborat RS2000... Długie... :)

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czyli dlaczego kupiłam/kupiłem RSa

Otóż właśnie. Dlaczego? Takie psujące się i niewdzięczne auto? Dla lansu? Dla szpanu? Bo innych nie było? Otóż nie. Uważam, że każdy kto kupił, kupuje, kupi RSa wyznaje jedną podstawową zasadę - bo to RS - "The Champ is back". I te 150 kucyków, przyjemność z przyśpieszania... Wgniatanie w fotel... I miny wyprzedzanych posiadaczy innych oblepionych spoilerami potworków... A reszta się nie liczy. Jak więc walczyć z tym niewdzięcznym tworem? Mam nadzieję, że niniejszy wątek pozwoli Wam przemknąć przez niedoskonałości RSa, jak zwykle przemykacie nim przez życie

Chapter one - czyli jest, ale się psuje.

Jeśli chodzi o silnik i jego sterowanie, polecam sprawdzenie kodów błędu komputera. To dość prosty i w większości przypadków skuteczny sposób na zdiagnozowanie usterki. Aczkolwiek, jak to w życiu bywa - niejedyny. Kody błędu EEC IV RSowskiego podałem już we wcześniejszym wątku. Tutaj natomiast postaramy się je objaśnić i usunąć w miarę możliwości.

Dla przypomnienia słowo o odczycie Error Codes

W autkach produkowanych pomiędzy 1991, a 1994 rokiem, czyli Mk5 i Mk6 odczyt kodów błędu jest możliwy poprzez trójkątną wtyczkę znajdującą się na lewym błotniku pojazdu. Celem wejścia do odczytu zwieramy dolne styki wtyczki (2 i 3), a do górnej (1) podłączamy żaróweczkę lub diodę zasiloną z plusa akumulatora. W Mk7 zwieramy w 16-pinowym gnieździe przy prawym nadkolu piny 4 i 11 (4 w górnym rzędzie i 3 w dolnym) , a pin 3 (3 w górnym rzędzie) podłączamy poprzez żaróweczkę lub diodę jak wyżej. Rysunki wyjaśniające pojawią się w ostatniej części elaboratu.

Po włączeniu zapłonu komputer pokładowy przedstawi nam kody błędu w następującej sekwencji:

Szybkie mruganie. Przerwa około 5 sekund.
a) Kody stałe - kody występujące cały czas, jeśli nie ma błędów pokaże się nam kod 11 - wyświetlony 2 razy.
b) Kod separatora - 20
c) Kody tymczasowe - kody wystąpienia błędu podczas 40 ostatnich uruchomień silnika. Także dwukrotnie ukazane. Jeśli wszystko jest ok, wyświetli się dwukrotnie kod 11.
d) Kod polecenia 10 - uruchamiamy silnik (na benzynie jeśli ktoś ma LPG).
e) Kod 50 - identyfikacja europoejskiej wersji komputera EEC
f) Kod polecenia 10 - płynnie dodajemy gazu do 3000 obrotów.
g) Kod 60 - wejście w tryb diagnostyczny. Wolne obroty zaczną falować. Stan ten trwa około 10 minut.
h) Kod 70 - wyjście z trybu diagnostycznego.
i) Prezentacja kodów błędu, które wystąpiły podczas testu.

Dla zrozumienia idei przedstawiamy przykład:
* - mrugnięcie diody przez ok. 0,5 sekundy
_ - dioda nie świeci przez ok. 0,5 sekundy
_ _ odstęp pomiędzy cyframi kodu - ok. 1 sekundy
_ _ _ odstęp pomiędzy kolejnymi kodami - ok. 2 sekund

A więc przykładowo:

*_*_ _ *_*_*_*_*_*_*_*_*_ - kod 29 - zbyt bogata mieszanka wykryta przez sondę lambda nr 2 (kody błędu zamieściłem w obocznym poście).

Dla w pełni sprawnego układu sterowania silnikiem błyski proceduralne powinny wyglądać następująco:

*_ _*_ _ _ 11)*_ _*_ _ _ (11)*_*_ _ _ (20)*_ _ *_ _ _(11)*_ _ *_ _ _ (11)*_ _ _(10)*_*_*_*_*_ _ _ (50)*_*_*_*_*_*_*_ _ _ (60)*_*_*_*_*_*_*_ _ _ (70)

Jeśli w tej sekwencji pojawiają się inne błyski (kody) oznacza to, że mamy problem, ale o tym w następnym odcinku.

Na dzisiejszą zajawkę to tyle Jutro wyjaśnienie poszczególnych kodów i jak z nimi walczyć tzw. domowym sposobem

P.S. Podziękowania dla Borysa, Eresa, Janka-RS i Maksa za wsparcie merytoryczne i materiały do badań.

Aha... to miał być wątek wyłącznie dla Driverów, ale ponieważ moja skromna osoba powoli odchodzi do wieczności, zdecydowałem się na pełną publikację dla obecnych i przyszłych pokoleń użytkowników RSa

  
 
Chapter two - czyli czym to się je

Lista kodów z próbą wyjaśnienia:

Kod 10 - kod polecenia (uruchomić silnik, przestawić przepustnicę do 3000 obrotów)
Kod 11 - brak kodów w pamięci (system ok)
Kod 13 - czujnik temperatury cieczy (ECT - Engine Coolant Temperature Sensor) - uszkodzenie
Kod 14 - czujnik temperatury powietrza w dolocie (IAT - Intake Air Temperature Sensor) - uszkodzenie
Kod 15 - czujnik /potencjometr/ położenia przepustnicy (TPS - Throttle Position Sensor) - uszkodzenie
Kod 17 - czujnik ciśnienia w dolocie (MAP - Manifold Air Pressure Sensor) - uszkodzenie
Kod 18 - za niskie napięcię akumulatora
Kod 19 - uszkodzona pamięć podtrzymująca komputera (KAM - Keep Alive Memory)
Kod 20 - kod separujący, oddziela kody błędów trwałych od tymczasowych
Kod 21 - błąd sygnału sapłonu (CPS - Camshaft Position Sensor)
Kod 23 - ECT napięcie zwrotne za wysokie
Kod 24 - IAT napięcie zwrotne za wysokie
Kod 25 - TPS napięcie zwrotne za wysokie
Kod 27 - MAP napięcie zwrotne za wysokie
Kod 28 - sonda lambda 1, zbyt bogata mieszanka
Kod 29 - sonda lambda 2, zbyt bogata mieszanka
Kod 31 - uszkodzenie pamięci EEC
Kod 33 - ECT napięcie zwrotne za niskie
Kod 34 - IAT napięcie zwrotne za niskie
Kod 35 - TPS napięcie zwrotne za niskie
Kod 37 - MAP napięcie zwrotne za niskie
Kod 38 - sonda lambda 1, zbyt uboga mieszanka
Kod 39 - sonda lambda 2, zbyt uboga mieszanka
Kod 42 - MAP niewłaściwy sygnał
Kod 43 - TPS niewłaściwy sygnał
Kod 44 - brak przestawienia przepustnicy do 3000 obrotów podczas testu (kod 10)
Kod 45 - czujnik prędkości pojazdu (VSS - Vehicle Speed Sensor)
Kod 46 - zawór powietrza biegu jałowego osiągnięte maksymalne otwarcie
Kod 47 - zawór powietrza biegu jałowego osiągnięte minimalne otwarcie
Kod 48 - zawór powietrza biegu jałowego zbyt mały zakres pracy lub brak pracy
Kod 49 - recyrkulacja spalin (EGR - Exhaust Gas Recirculation)
Kod 50 - kod identyfikujący europejską wersję EEC
Kod 51 - włączenie klimatyzacji podczas testu
Kod 53 - korektor oktanowy1 zwarte przewody
Kod 54 - korektor oktanowy2 zwarte przewody
Kod 55 - obwód kontroli biegu jałowego zwarte przewody
Kod 57 - przepustnica otwarta zbyt wcześnie podczas testu
Kod 58 - cewki zapłonowe uszkodzone okablowanie, przerwa, brak sygnału
Kod 60 - początek trybu serwisowego
Kod 70 - koniec trybu serwisowego
Kod 73 - zawór EVAP (pochłaniacza par paliwa)
Kod 74 - pompa paliwa (obwód)
Kod 78 - włącznik ciśnieniowy układu wspomagania kierownicy
Kod 81 - recyrkulacja spalin, brak przepływu
Kod 91 - zamienione oprzewodowanie sond lambda

I to tyle na teraz
  
 
Chapter three, co robić kiedy nam za dużo wybłyska.

Pamiętajmy, że kod 10 jest ważny. Wykorzystujemy go 2 razy. Do uruchomienia silnika i do przestawienia przepustnicy jak w poniższym opisie. Jeżeli tego nie zrobimy test będzie niepełny.

Kod 11 - najfajniej naturalnie kiedy tylko ten kod nam wybłyska, ale to raczej niemożliwe. Dlaczego? O tym za chwilę.

Kody 13,14,15 i 17 oraz odpowiadające im kody 23,24,25,27 i 33,34,35,37 dotyczą najczęściej uszkodzeń okablowania. Także przed wymianą powyższych czujników lepiej sprawdzić ciągłość przewodów i brak zwarć. Jeżeli instalacja jest ok. wtedy sprawdzamy same czujniki.

Parametry ECT:


Parametry IAT są identyczne jak ECT

Parametry TPS


Charakterystyka MAPa:


Kodu 18 nie trzeba chyba wyjaśniać

Kod 19 to przepalenie bezpiecznika 3A oznaczonego EEC

Kod 21 - najczęściej jest spowodowany uszkodzeniem okablowania, ale zdarzyło mi się (choć nie w RSie akurat), że na CPS osiadło mnóstwo metalowych opiłków i wariował. W kazdym razie rezystancja cewki CPS powinna wynosić pomiędzy 200 a 450 omów.

Kod 28 i 29 - i tu ciekawostka. Otóż w każdym testowanym przeze mnie RSie te kody występują jako tymczasowe. Naturalnie, że sprawdzałem tylko 4 autka ale we wszystkich było to samo. Widać RSy tak mają. Ja w każdym razie tymi kodami się nie przejmuję

Kod 31 - chyba najgorsze co może się przytrafić - EEC do wyrzucenia, no chyba że ktoś umie to naprawić

Kod 42, niewłaściwy sygnał z MAPa. Sprawdzamy jak na obrazku powyżej.

Kod 43 może być związany np. z przypadkiem opisywanym przeze mnie powyżej dotyczącym zabrudzonego CPS.

Kod 44, nie zareagowaliśmy na kod polecenia 10 podczas testu.

Kod 45, tu kwestia prosta najczęściej urwane przewody do VSS

Kody 46 i 47 występują najczęściej podczas testu pracującego silnika - też się nimi nie przejmuję

Kod 48 natomiast to zacinający się lub też odłączony zawór powietrza biegu jałowego.

Kod 49 występuje w większości swapowanych silników, bo EGR mają wycięte Przy seryjnych najczęściej wystarczy przeczyszcić przewody i kanały elektrozaworu.

Kod 50 - no comments.

Kod 51 nie trzeba wyjaśniać.

Kody 53, 54, 55 to ogólnie rzecz biorąc zmasakrowana wtyczka korektora oktanowego, tego na lewym błotniku.

Kod 57, pośpieszyliśmy się z dodaniem gazu

Kod 58 został wystarczająco wyjaśniony na liście kodów.

Kody 60 i 70 - wiadomo.

Kody 73 i 78 nie przejmowałbym się. Mam uszkodzony włącznik ciśnieniowy i jeżdżę

Kod 74, trzeba sprawdzić okablowanie pompy. A czasem i samą pompę.

Kod 81 jest podobny do 49. Z tym, ze wyłapywany jest poprzez lambdy.

Kod 91 - wiadomo.

I to by było na tyle

Na koniec tego krótkiego opisu życzę Wam powodzenia w testowaniu swoich szosowych potworków

Idę na browca. Zapracowałem sobie chyba
  
 
... --- ...
  
 
Sinusku, to ja się napociłem, a Ty mi tu ten tego... Dawno chyba pizzy nie jedliśmy
  
 
Cytat:
2006-09-23 20:49:42, WilK pisze:
Sinusku, to ja się napociłem, a Ty mi tu ten tego... Dawno chyba pizzy nie jedliśmy



Noo trzeba odświeżyć menue
  
 
A mi raz na 50 Hamowań na światłach gasnie i uwazam to za normalne ..
Taki urok tego Rsika w MK IV
  
 
Wilku...toś sie na stukał na klawiaturze
Jak dla mnie rewelacja...czas teraz w pełni opanować diodkę
  
 
Cytat:
2006-09-24 10:21:27, Janek-RS pisze:
Wilku...toś sie na stukał na klawiaturze Jak dla mnie rewelacja...czas teraz w pełni opanować diodkę



Starałem się jak mogłem. Dobrze że nie byłem po "rudej na myszach"

Next time napiszę coś o usterkach, których komputer nie wykrywa.
  
 
Cytat:
Next time napiszę coś o usterkach, których komputer nie wykrywa.


Tak tak....pisz chłopie...bo coś czuje ze będe miał do zdiagnozowania pewne kombi RS w środe A nie chciał bym Cię zamęczyć przez tel
  
 
Cytat:
2006-09-24 10:27:32, Janek-RS pisze:
Tak tak....pisz chłopie...bo coś czuje ze będe miał do zdiagnozowania pewne kombi RS w środe A nie chciał bym Cię zamęczyć przez tel



Jak znam, życie właściciel tego kombi sam mnie będzie męczyć

P.S. już to pisałem, ale jeszcze raz dzięki za udostępnienie swojego do testów. Nauczyłem się podłączać do 16-pinowego złącza
  
 
Cytat:
Jak znam, życie właściciel tego kombi sam mnie będzie męczyć

P.S. już to pisałem, ale jeszcze raz dzięki za udostępnienie swojego do testów. Nauczyłem się podłączać do 16-pinowego złącza



Aaa nie ma za co....mój Ess jest zawsze do twojej dyspozycji


Co do męczenia to wiem coś o tym...nie ma dnia żeby ktoś nie dzwonił z problemami W RS-ie.......

[ wiadomość edytowana przez: Janek-RS dnia 2006-09-24 10:39:05 ]
  
 
Cytat:
2006-09-24 10:36:35, Janek-RS pisze:
Co do męczenia to wiem coś o tym...nie ma dnia żeby ktoś nie dzwonił z problemami W RS-ie....... [ wiadomość edytowana przez: Janek-RS dnia 2006-09-24 10:39:05 ]



i dzieki ci za wszystkie odpowiedzi

Cytat:
2006-09-24 10:29:45, WilK pisze:
Jak znam, życie właściciel tego kombi sam mnie będzie męczyć P.S. już to pisałem, ale jeszcze raz dzięki za udostępnienie swojego do testów. Nauczyłem się podłączać do 16-pinowego złącza



To nie o mne chodzi ale jakby co moj tez jest otwarty do twoich testow.
PS zastanawia mnie jeszcze problem oszukania obrotow.... i ldaczego czasami wykrywa za bogata mieszanke -wiesz o co chodzi
  
 
Cytat:
2006-09-24 10:50:27, borys pisze:
To nie o mne chodzi ale jakby co moj tez jest otwarty do twoich testow. PS zastanawia mnie jeszcze problem oszukania obrotow.... i ldaczego czasami wykrywa za bogata mieszanke -wiesz o co chodzi



A to w rozdziale czwartym opiszemy
  
 
no to ja juz nie moge sie doczekac na calosc
Wilku moze wydasz ksiazke- chetnych do kupna by bylo paru
  
 
Nie mam talentów literackich
  
 
Cytat:
2006-09-24 10:23:26, WilK pisze:
Next time napiszę coś o usterkach, których komputer nie wykrywa.



pisz pisz, bo diode (jako ze mi trzeba bylo) to opanowalem juz wczesniej, ale jeszcze czasem cos mu sie zdarza ze nie mam pojecia o co chodzi...
PS. po wymianie pompy, na benzynce mam cos w stylu kangura na zimnym... :/
  
 
Tekst który można ciągnąć w nieskoczoność , ale jakże pomocny , sam sie zabieram za kabel i diode POZDRO.

Gratuluje - nic dodać nic ująć - z mojej strony ukłony dla Wilka.
  
 
Nareszcie ktoś podał kody błędów, dzieki bo znalezienie na necie graniczy z cudem.
  
 
Cytat:
2006-09-24 13:41:01, augi pisze:
Nareszcie ktoś podał kody błędów, dzieki bo znalezienie na necie graniczy z cudem.



na forum sa podane w kilku watkach, choc trzeba kilka watkow przegrzebac... ale ja znalazlem bez problemu