Czujnik spalania stukowego w X20XEV, X25XE, X30XE, C30SE

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jak domniemam wspomniany czujnik to jakiś tam przetwornik piezzoelektryczny akustyczny, który to na skutek odpowiedniej częstotliwości i "głośności" będącej następstwem spalania stukowego w silniku generuje jakiś tam prąd i napięcie, które odczytywane jest przez ECU, a ten powoduje korekcję ustawień czasu zapłonu, czasu wtrysku paliwa itp itd by zapobiec powstawaniu tego destrukcyjnego zjawiska w procesie pracy silnika spalinowego.
Czy ktoś spotkał się z uszkodzeniem tego czujnika w sposób "naturalny" (uszkodzenia mechaniczne typu pękniecie, przerwanie przewodu i inne mechaniczne nie są w zakresie mmojego zapytania) tak jak zdarza się w to np. w czujnikach temperatury, czujnikach wału korbowego i np. czujnikach wałka rozrządu. Jeśli kogoś to spotkało to poproszę o informację.
Wiem na razie to, że TECH2 wykrywa tylko uszkodzenie tego czujnika jeśli ten jest całkowicie niesprawny lub odłączony od instalacji elektr. silnika
Może zdarza się że wspomniany czujnik traci swoje nominalne parametry z upływem czasu ale dalej jakoś tam funkcjonuje i nie jest "podejrzanym" w sprawie.
Wiem również, że całkowita niesparwność lub odłączenie wcześniej wspomnianego powoduje hartkorowe zachowania silnika (np nagłe odcięcie zapłonu przy 5 tys obr, lub drastyczne korekty czasu wtrysku i wyprzedzenia zapłonu). Silnik parcuje w trybie awaryjnym, moc silnika i zużycie paliwa odbiega od założonych przez producenta.

Gdyby się okazało że tenże czujnik może z upływem czasu pracować coraz to gorzej od nowego, to ma to wpływ na inne od optymalnych parametry pracy silnika, które to trudno będzie zdiagnozować.

Jeśli piszę nieprawdę lub coś pokręciłem to poproszę o poprawienie


  
 
Mega spalanie stukowe słychać zanim nastąpi korekcja przez Ecu.
I korekcja będzie dotyczyć tylko wyprzedzenia zapłonu w/g mnie.
Z drugiej strony gdy dochodzi do stukowego mam do czynienia z ubogą mieszanką (najczęściej) lub z uszkodzeniem powierzchni tłoka gdzie zbierają się jakieś elementy/składniki powodujace żarzeni się i wstepną iskrę.

Cofnij się w przeszłość i przypomnij sobie jak wyglądało spalanie czy aby nie było nazdwyczaj małe w aucie którego to dotyczy. To mogło spowodować uszkodzenie tłoka i zwięszkenie procesu.
Jesli spalanie było duze to trzeba szukac gdzie indziej przyczyny.

Nie wiem jak z gazem ale silnik(no ten nie tunnigowany) na beznzynie poradzi sobie z spalaniem stukowym i nie powinien dopuści do takich kwiatków.
  
 
Cytat:
Mega spalanie stukowe słychać zanim nastąpi korekcja przez Ecu.
I korekcja będzie dotyczyć tylko wyprzedzenia zapłonu w/g mnie.



to napisałem na początku swojego posta, ale może trochę zawile

Cytat:
Cofnij się w przeszłość i przypomnij sobie jak wyglądało spalanie czy aby nie było nazdwyczaj małe w aucie którego to dotyczy. To mogło spowodować uszkodzenie tłoka i zwięszkenie procesu.
Jesli spalanie było duze to trzeba szukac gdzie indziej przyczyny.

Nie wiem jak z gazem ale silnik(no ten nie tunnigowany) na beznzynie poradzi sobie z spalaniem stukowym i nie powinien dopuści do takich kwiatków.


to co napisałem to czysta teoria która nie przełożyła się jeszcze w praktykę. Nie szukam jakichkolwiek usterek związanych ze zużyciem paliwa u siebie. Po prostu interesuje mnie jak ma się sprawność czunika spalania stukowego w funkcji czasu i przebiegu auta.
Czyli czy stary czujnik ma inne parametry niż nowy i czy taki czujnik może się zepsuć tak jak np. czujnik temp. silnika? (sam z siebie)
  
 
Jeśli wierzyć schematowi to jest to czujnik piezoelektryczny i na dobrą
sprawę nie powinien się starzeć. Ale mam takie przemyślenia.
Kiedyś w sprzedaży były zapalniczki do gazu z piezoelektrykiem ( ta sama zasada pracy) w środku. Po kilku latach iskra generowana z piezoelektryka wyraźnie słabła i nie pomogło czyszczenie itp tylko wymiana na nowy. Wniosek: że się starzeje!!! W przypadku silnika mogłoby to powodować przyśpieszenie zapłonu z wiekiem, w związku ze spadkiem sygnału.
Detonacyjne spalanie moze też mieć związek ze wzrostem ilości paliwa.
Takie jest moje zdanie.
  
 
Ok ale ten element nie wytwarza iskry tylko potencjal elektryczny.Wy sie zastanawiacie czy to sie zuzywa.Powiem tak nie sadze bo wiem ze na lodziach podwodnych sonary byly zbudowane wlasnie z tego elementu a tam niedosc ze on generowal prad to jeszcze wysylal sygnala akustyczne do pozniejszego odbioru.Wazna sprawa przy tych czujkach w samochodzie.Moment przykrecenie sruby jest praktycznie znikowy i oscyluje w granicam 2 Nm wiec jak ktos to rusza to niech skreca na klej do gwintow.
  
 
Cytat:
Ok ale ten element nie wytwarza iskry tylko potencjal elektryczny



Masz rację, iskra to też potencjał elektryczny. W czujniku spalania stykowego jest potencjał niższy bo drgania są mniejsze, ale walnij do młodkiem na imadle a kabelki pod dwa palce to zobaczysz jak podskoczysz
  
 
W TIS-ie "elektrycznym" podany jest wykres sygnału (oscylogram), jaki powinien generować ów czujnik, czasy, amplituda i jego przebieg. Myślę, że poprawną pracę czujnika da się zweryfikować tylko na jego podstawie, oczywiście, jeśli ECU nie zgłosi wcześniej usterki. Kiedyś mój znajomy doszuiwał się przyczyny złej pracy silnika w passacie, dotarł w końcu do tego czujnika, w chwili gdy go dotknął ten dosłownie się rozsypał...
  
 
W TIS-ie "elektrycznym" podany jest wykres sygnału (oscylogram), jaki powinien generować ów czujnik, czasy, amplituda i jego przebieg. Myślę, że poprawną pracę czujnika da się zweryfikować tylko na jego podstawie, oczywiście, jeśli ECU nie zgłosi wcześniej usterki. Kiedyś mój znajomy doszuiwał się przyczyny złej pracy silnika w passacie, dotarł w końcu do tego czujnika, w chwili gdy go dotknął ten dosłownie się rozsypał...
  
 
Cytat:
Gdyby się okazało że tenże czujnik może z upływem czasu pracować coraz to gorzej od nowego, to ma to wpływ na inne od optymalnych parametry pracy silnika, które to trudno będzie zdiagnozować.



Wręcz przeciwnie, "regulacja spalania stukowego ma charakter adaptacyjny, po to aby większy poziom hałasu silnika, spowodowany jego zużyciem mechanicznym nie został rozpoznany jako spalanie detonacyjne"
  
 
U mnie psuje się albo już padł w zależności do czego dojdziecie. Gdy zapala mi się kontrolka silnika czassami wyraźnie czuje spadek mocy. Czasami jednakl bez roznicy. Raz czuje w tym momencie jakies szarpniecie a innym razem nie. Nie jestem pewny czy tylko ten czujnik powoduje bledy ale jak sie kontrolka palila i pojechalem na konputer to wlasnie okazalo sie, ze to ten czujnik.
  
 
Powiedzcie mi, gdzie znajduje się czujnik spalania stukowego w X30XE?

Jestem po wymianie termostatu, uszczelek i oringów na dolocie, i po odebraniu auta od mechaniora w trakcie jazdy zaświeciło check, komp pokazuje właśnie ten czujnik, czek raz gaśnie raz się świeci, na bucie nie miałem jak sprawdzić bo właśnie śniegiem zasypało... Generalnie silnik pracuje wzorowo - może być po prostu brudny sam czujnik? Albo coś nie dociśnięte?
  
 
mi też pokazywało bład czujnika w X30XE, + spadek mocy a okazało się, że wymiana świec + mocne dociśnięcie fajek rozwiązało problem
  
 
już po sprawie, wymienili mi ten czujnik i szafa gra, ale zastawiam się jaki to mogło mieć związek z wymianą termostatu
  
 
Cytat:
2006-10-06 09:38:50, SENATOR pisze:
Ok ale ten element nie wytwarza iskry tylko potencjal elektryczny.Wy sie zastanawiacie czy to sie zuzywa.Powiem tak nie sadze bo wiem ze na lodziach podwodnych sonary byly zbudowane wlasnie z tego elementu a tam niedosc ze on generowal prad to jeszcze wysylal sygnala akustyczne do pozniejszego odbioru.Wazna sprawa przy tych czujkach w samochodzie.Moment przykrecenie sruby jest praktycznie znikowy i oscyluje w granicam 2 Nm wiec jak ktos to rusza to niech skreca na klej do gwintow.




w omedze 20 Nm