Regulacja instalacji LPG Lovtec

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam,

Jeżdżę samochodem Renault Magane 1,6 8V z instalacja Lovtec. Nie wiele warsztatów potrafi regulować ta instalacje, a te, które deklarują, że potrafią często porostu oszukują. Dlatego postanowiłem zainteresować sie bliżej instalacjami LPG i samemu spróbować rozwiązać mój problem. Bardzo proszę o wyrozumiałość i powstrzymanie się od śmiechu

Budowa:
Butla w bagażniku, przewodami gaz dociera pod maskę samochodu, do elektrozaworu (element 1), następnie do parownika (taka okrągła puszka). Do parownika dochodzą również węże wodne. Z parownika gaz wychodzi w kierunku przepustnicy. Na tym wężu mam cos zamontowane. Wygląda jak połączenie elektrozaworu z normalnym zaworem (nazwijmy go element 2). Ponieważ moim zdaniem to ważny element, postaram się sie go lepiej. Opisać. Jest to zwykły zawór do „ręcznego" zmniejszenia przekroju węża po przez przykręcenie śruby, do tego wystaje z niego kilka kabelków)


Zasada działania: (moim zdaniem)
Wiem ze istnieją bardziej skomplikowane instalacje LPG a ta moja to chyba najprostsza. Mój tok myślenia jest taki; Z parownika gaz jest zasysany do kolektora ssącego (nie jestem pewien nazwy tego elementu) i tam się miesza z powietrzem. Powstaje mieszanka LPG-powietrze. Ponieważ nie da się regulować dopływu powietrza, skład mieszanki można regulować tylko za pomocą dawki LPG. Do tego sluży element 2. Tak, więc cała regulacja inst. LPG sprowadza sie do przykręcenia albo odkrecenia gazu. Jeśli dobrze rozumiem, w mojej instalacji nie ma żadnego sprzężenia zwrotnego, czyli elementu, który na bieżąco kontroluje skład mieszanki i przesyła informacje do kompa. (tak jak sonda lambda przy benzynie). Czyli jeśli chcemy wzbogacić mieszankę to odkręcamy śrubę (zwiększenie światła w wężu) i odwrotnie. W jaki sposób sprawdzić skład mieszanki? Najlepiej by było sprawdzić w kolektorze ssącym, ale nie ma tam chyba żadnego czujnika. Tak, więc sprawdzamy spaliny. Na podstawie składu spalin określamy skład mieszanki w kolektorze ssącym. Ale kontrola spalin, chyba niesie pewne zagrożenia. Jeśli układ wydechowy jest nieszczelny to analiza spalin chyba będzie niepoprawna. Jeśli jeden cylinder nie pracuje prawidłowo to tez regulacja będzie trudna... ale zostawmy to na chwile. Wspomniałem wcześniej, ze mój gazownik regulował instalacje LPG za pomocą małego przyrządu. Myślę sobie, że tym przyrządem sprawdzał napięcie na sondzie lambda (sonda lambda jest odłączona w czasie pracy LPG, ale powstaje na zaciskach napięcie zależne od ilości tlenu) i tym samym sprawdzał ilość tlenu w spalinach. Do tej pory, wszystko sie trzyma jakoś "kupy". Skoro wszystko to jest takie proste; wystarczy analizator spalin i klucz do odkrecenia zaworu, to, do czego służy centralka? Czy nie wystarczyłby zwykły wyłącznik, który wył. sondę lambda, wtryski i załączy elektrozawór z gazem? Jedyne wytłumaczenie, które mi przychodzi do głowy jest takie: światło w rurze z gazem można regulować mechanicznie (śruba) lub inteligentnie, może bardziej precyzyjnie poprzez centralkę. Obraz zaciera mi sie jeszcze bardziej, gdy powiem, że jeden gazownik powiedział mi, że może mi ustawić tylko wolne obroty, bo nie ma softu to Lovteca (albo odwrotnie już nie pamiętam, czyli ze może ustawić tylko wysokie obroty)

1. Czy może ktoś mi wytłumaczyć jak naprawdę działa moja instalacja? Czym się różni regulacja na wolnych obrotach od reg. wysokich obrotów
2. Co się dzieje gdy regulujemy LPG? Który element bezpośrednio odpowiada za dozowanie LPG do układu? Czy ten z numerem 2? Jaka jest fachowa nazwa 2?
3. Wygląda na to, że element 2 jest jedynym elementem za pomocą, którego można regulować instalacje. Nie ważne czy ręcznie czy przez centralkę, ale jest to jedyne miejsce. Czy mam racje?
4. Czy nazwa centrala albo komputer gazowy oznacza to samo?
5. Czy jest jeszcze jakiś element, który przeoczyłem w mojej instalacji?
6. Jak działa ta puszka? Po co te węże z płynem chłodzącym? Do ogrzewania czy do chłodzenia parownika. I jaka jest poprawna nazwa? Reduktor czy parownik?
7. Czy w mojej instalacji jest jakiś „aktywny” element, który ciągle kontroluje mieszankę?

Regulacja LPG.
Korci mnie strasznie próbować to zrobić samemu. Mam laptopa i chciałbym dokupić interfejs. Czego szukać? Interfejsy, sterowniki, centralki...zadyma. Rozumiem ze potrzebuję sofcik do obsługi mojej centralki. Czy mam racje? Jak mam sprawdzić jaki soft potrzebuje? Czy mam wykręcić centrale i ją obejżeć i szukać na nie symbolu, czy jest jakiś inny sposób?

Yacabo
  
 
Proponuję użyć "szukajki", albo wziąć ze sobą skrzynkę browca i pojechać do Cromy na pogaduszki
  
 
Wydaje mi się, że instalka, którą posiadasz jest podobna do instalacji Lecho miniLambda np:klik, klik
(na zdjęciu widać element ze srubą i kabelkami). Element ten (nazywasz go nr 2) odpowiada za ilość podawanego gazu i skoro są do niego poprowadzone kabelki, to najprawdopodobniej jest sprzężenie zwrotne (mieszanka jest ustalana na podstawie spalin. Ta śruba przy tym elemencie (nr 2) służy do dodatkowego ograniczenia maksymalnej ilości gazu jaka może być podawana.

W najprostszych instalkach centralka służy do wyboru rodzaju
zasilania, odpowiada za przełączenie na gaz po przekroczeniu odpowiednich obrotów, wyświetla informację o rezerwie - prymityw.

Niestety nie wystarczy zwykły wyłącznik - samo odcięcie wtrysków spowodowałoby zapalenie check engine (komputer odnotuje uszkodzenie wtrysków), wiec w swojej instalce masz pewnie jeszcze emulator wtrysków, który "udaje" poprawne ich działanie poprzez bodajże zapewnienie odpowiedniej rezystancji.

Odpowiadając na Twoje pytania:
1. Mniej więcej znasz zasadę działania swojej instalki. Mogę jeszcze dopisac że jest jeszcze jedna lub dwie śruby regulacyjne na parowniku
2. Za regulację odpowiada parownik i element nr 2. Fachowa nazwa? - silniczek krokowy, ale trzeba zaznaczyć że dobre instalki nie muszą mieć jeszcze tej dodatkowej śruby, o której piszesz.
3. Patrz punkt 1.
4. Jak dla mnie tak. Trzeba jednak zaznaczyć, że często instalacje mają centralkę (komputer sterujący) oddzieloną od samego przełącznika, którym wybiera się rodzaj paliwa np. bingo S.
5. Pozostały elementy: mikser gazowy (on podaje paliwo do kolektora ssącego i ma duży wplyw na wymieszanie się gazu z powietrzem), emulator wtrysków (pisałem wcześniej), specjalne klapki przeciwwybuchowe.
6. Działanie puszki (parownika?) to dosyć skomplikowana sprawa wiec nie będę tutaj opisywał (poszukaj na necie - jest dużo informacji). Weże z płynem służą do ogrzewania - gaz rozprężając się (ze stanu ciekłego w gazowy) pobiera ciepło z otoczenia, więc trzeba mu je dostarczyć (podobny efekt w aerozolach, dezodorantach itp), bo w przeciwnym wypadku reduktor zamarznie i z tego też powodu ciężko jest założyć instalację gazową w maluchu - brak chłodzenia wodnego. Nazywaj sobie ten element jak chcesz, bo obydwie nazwy są poprawne.
7. Wg mnie u Ciebie robi to komputer gazowy poprzez informacje z sondy lambda i ustala mieszankę dzięki regulacji za pomocą silniczka krokowego.

Jeśli masz problem z instalacją to proponuję podjechać na tył ul. Pszczyńskiej - od niedawna otwarto nowy zakład WSOP przed Ganinexem. Poleca ich croma1, więc na pewno znają się na rzeczy.

Tak w ogóle, to nie napisałeś, co jest nie tak z Twoją instalacją...