Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
xclone Escort MKVII 1.8TD k ... Sępólno Krajeńskie | 2006-12-21 23:29:40 Witam.
No, w końcu dałem sobie czas na uporządkowanie spraw audio w moim samochodzie. Wzmacniacz leżący luzem pod siedzeniem to nie jest fajny pomysł, więc trzeba było się zabrać do roboty Nie przeciągając, oto niezbędne materiały i narzędzia: 1) narzędzia: - klucze "10" - różne (nasadki, oczka, płaskie) - szczypce płaskie("kombinerki") - szczypce boczne ("boczki", obcinaczki) - klucz imbusowy (o ile pamiętam "6") - pilnik drobny do metalu - wiertarko-wkrętarka akumulatorowa z wiertłami (małe - 1-2mm) - wkrętak płaski z wąskim grotem (2-3mm) - wkrętak krzyżowy z długim grotem (15-20cm) - wkrętak krzyżowy z krótkim grotem (max 5cm) - lutownica 2) materiały - dystanse MDF na głośniki 16-16,5cm (para) = 40 PLN - przewody zasilające wzm. - 3 x1,5mm2 x 5m = 30 PLN - przewody głośnikowe 2 x 1,5mm2 x 8m = 24 PLN - sklejka 3-4mm x 0,25m2 = ? (wziąłem z odpadu) - styropian 0,3-0,5mm x 0,25m2 = ? (też z odpadu) - złączki elektryczne (na śrubę, na wsuwki męskie i żeńskie) = 5 PLN - przewód chinch-chinch dobrze ekranowany - 2ch x 2m = 40-50 PLN - wkręty do zamocowania głośników, zwrotnic i wzmacniacza = 4 PLN - opaski plastikowe do spinania przewodów = 5 PLN Na początku przypomnę montaż głośników separowanych (głębokość mid-basów - 65mm): PROPONUJĘ ZACZĄĆ OD PRZYGOTOWANIA SOBIE PRZEWODÓW - WYMIERZYĆ, ZROBIĆ KOŃCÓWKI, PRZECIĄGNĄĆ - ŻEBY PÓŹNIEJ NIE DEMONTOWAĆ KILKA RAZY GŁOŚNIKÓW ! 1) odkręcamy 3 wkręty długie na bocznych drzwiach - przy klamce, przy uchwycie drzwi, przy mocowaniu bocznej kieszeni 2) odkręcamy 6 (7?) wkrętów krótkich na obrzeżach tapicerki drzwi 3) zdejmujemy uwolnioną tapicerkę boczną, unosząc ją do góry (w kierunku szyby - żeby się wyczepiła) 5) nawiercamy cienkim wiertłem dystanse na wylot razem z blachą w miejscach, gdzie dystans ma być przymocowany do drzwi (trzeba przypasować z montowanym głośnikiem); w miejscach wierceń dobrze jest większym wiertłem nawiercić kawałek na łeb wkręta mocującego dystans do drzwi 6) mocujemy dystans do drzwi; wkręty mocujące powinny w miarę lekko przechodzić przez MDF i mocować się dopiero w blasze drzwi 7) nawiercamy krótkie dziury pod wkręty mocujące głośnik do MDF mocujemy głośniki do MDF, podłączając je przy okazji do "krwiobiegu" zamontowane głośniki mid-bas widać na zdjęciu: 9) w odkręconych boczkach dokładnie wymierzamy miejsce zamontowania tweeterów 10) małym wiertłem nawiercamy gęsto otwory po obwodzie koła, na którym oprze się ramka tweeterów; WAŻNE: robiąc dziurę na tweetery należy pamiętać, że ramka tweeterów musi sie przeć na tapicerce, więc wycięty otwór musi być odpowiednio mniejszy od przymierzanej ramki!! 11) nawiercone dziurki można połączyć szczypcami bocznymi (obcinaczki boczne); wycięty otwór dobrze jest wykończyć pilnikiem do metalu 12) mocujemy gwizdki przy pomocy zestawów montujących, dołączonych do gwizdków, lub podpatrujemy mój patent (firmowy) z płaską blachą sprężynującą zamontowany tweeter widać na zdjęciu: 12) zwrotnicę chyba najlepiej jest zamontować w tym miejscu, w którym ja zamontowałem - najmniej latania z kablami.. oczywiście, problemem może być rozmiar zwrotnicy, ale moje były wyjątkowo ogromne zmontowany komplet od kuchni: 13) całość łączymy przewodami, spinamy opaskami plastikowymi, zamykamy, skręcamy, podziwiamy.. Koniec wstępu i łatwiejszej części montażu Przy montowaniu wzmacniacza należy zacząć od rozbiórki samochodu Na zdjęciu poniżej widać miejsca, w których był zamontowany fotel i pas. 1) Aby dobrać się do śrub, trzeba odpiąć plastikowe zaślepki - trzeba to zrobić ciągnąc "na chama" w bok i ku górze. Śruby najlepiej odkręcać kluczem nasadowym ("10"). 2) Mocowanie pasa trzeba odkręcić "torxem", którego przeważnie nikt nie ma - dlatego ja zastosowałem imbus - chyba "6" Następnym krokiem jest niewątpliwie odgięcie wyściółki podłogi Na to patentu nie wymyśliłem, ale warto to sobie umocować tak, żeby nie przeszkadzało w dalszej pracy. 3) Trzeba koniecznie przemyśleć swoją "drogę sygnału" 0 u mnie wygląda to następująco: radio/CD -> reduktor sygnału (bo nie mam wyj. RCA) -> wzm. -> zwrotnica -> głośniki Z radia pociągnąłem więc krótki przewód do reduktora, ale tak, żeby mieć dostęp do reduktora w każdym momencie (nie chowałem w komorze radia). 4) Zawczasu dobrze jest przygotować "podłoże" pod wzmacniacz - ja, za sugestią kolegów z forum, wykorzystałem na ten cel kawałek sklejki, podklejonej styropianem (żeby wygłuszyć ewentualne stukanie drewna o podłogę) 5) Sklejkę trzeba tak umocować między blachami, żeby nie latała i nie powodowała nadmiernego wybrzuszenia - na zdjęciu poniżej widać wersję pierwszą, po chwili skróciłem sklejkę do miejsca montowania tylnej zewnętrznej śruby fotela (przed tym przetłoczeniem) 6) Własciwy montaż wzmaka proponuje zacząć od założenia zasilania. Potrzebne tutaj będą przewody idące od aku do wzmaka - ja wykorzystałem do tego dziurę kolumny kierownicy. Jest tam taka ciekawa guma uszczelniająca (koło pedału gazu) - jak się ją odegnie, to można tamtędy całkiem sporo przecisnąć Trochę trudniej ją później znowu dobrze naciągnąć, ale się da.. Do mocowania wszystkich przewodów niezbędne były plastikowe opaski zaciskowe. 7) Następnie poprowadziłem przewody sygnałowe. Drogę mocowania wszystkich przewodów pokazałem na kolejnym zdjęciu. Po poprowadzeniu przewodów pozostaje przykręcić wzmacniacz przez wyściółkę do sklejki. 9) Uwieńczeniem dzieła jest przykręcenie śruby mocującej pas i na koniec przytwierdzenie siedzenia i plastików maskujących. I to by było na tyle. Oczywiście, założyłem, że montujący ma pojęcie o prądzie (plus/minus), lutowaniu i w ogóle o robótkach ręcznych Jak wspominałem wcześniej, dobrze jest sobie najpierw wszystko narysować, co gdzie ma iść, zakończyć dobrze przewody, (pobielić końcówki (pokryć lutowiem, żeby się nie strzępiły). W razie pytań oczywiście proszę o wpisy. Komentsy również mile widziane Mam nadzieję, że komuś się to przyda. |
Maniurka78 Opel Omega B Chocianów | 2006-12-22 00:03:17 W sumie już musztarda po obiedzie, ale napiszę. Chyba niezbyt dobry pomysł, że umocowałes tweeter obok tego mid-basa. Scena muzyczna o wysokich częstotliwościach powinna być umieszczona niec wyżej. Zauważ że "nowsze" autka mają syczki montowane w osłonach lusterek. W esim najlepszym miejscem jest góra kokpitu, obok słupków. Nie widze fotek z wygłuszania drzwi, chyba że nie doczytałem. Jak dla mnie to bez tego ani rusz w kreowaniu nowego audio w aucie. Brzęcząca blacha to jest coś niemiłego dla ucha. Co do montażu wzmacniacza wielkie gratulki za pomysłowość. Pomysł świetny |
xclone Escort MKVII 1.8TD k ... Sępólno Krajeńskie | 2006-12-22 00:22:44 masz racje co do wygłuszenia - tego jeszcze nie ma.. niestety, maty narazie były zbyt drogie - mam nadzieję, że w lutym będę mógł temu zaradzić - styczniowe zapasy gotówki wędrują na wymianę płynów i filtrów
co do montowania gwizdków - sprawdziłem to organoleptycznie i wypowiedziałem się na ten temat TUTAJ poza tym montowanie czegokolwiek powyżej kokpitu wymaga wkładu potężnej pracy (czasu), którym nie dysponuję.. montowanie w słupkach z kolei absolutnie mi się nie podoba i zakłóca linię wnętrza (IMO).. dlatego zrezygnowałem z niesłyszalnej różnicy w dźwięku.. może w innym samochodzie, o innym wyglądzie, o innej budowie, zamontuję gwizdki tak, jak sugerujesz i sugerują nowe samochody - póki co wykierowałem te gwizdki w przestrzeń między siedzeniem i kokpitem i uważam, że jest nieźle.. |
open Focus kombi(nezon) :) Kraków | 2006-12-22 08:40:51 Troche sie poczepiam
fatalny montaz tweetera.. gdzie on gra? na kolana? Szkoda ze zanim zabrales sie za to nie przeczytales faq-u o car audio ktory jest powieszony.. Bo teraz zamiast miec scene z przodu auta to Ty masz ja na kolanach... Zbieraj kase na wygluszenie bo szkoda zeby glosniki nie graly tak jak powinny. na ostatnim foto wzmacniacza widze jakies kabelki podpiete obok glosnikow.. Czy to zasilanie? Jaki jest przekroj kabla? Gdzie idzie masa? Ogolnie gratuluje robotek recznych...ale ja bym nie dal wzmaka pod fotele bo zbyt czesto lubie sobie pokrecic filtrami i pobawic ustawieniami... pomijam fakt ze by sie nie zmiescil.. |
xclone Escort MKVII 1.8TD k ... Sępólno Krajeńskie | 2006-12-22 09:15:00
już odpowiedziałem na ten zarzut - albo mam ciulowe głośniki, albo w moim wypadku nie robiło to różnicy - racja, jeżeli gwizdki skierowałem poziomo, ale ramka gwizdka umożliwiała mi montaż pod skosem i ten skos gra właśnie w uszy.. powtórzę - sprawdzałem to organoleptycznie - siedziałem, kleiłem, sprawdzałem i różnice były niezauważalne (na różnych płytkach)
takoż czynię to będzie ostatni etap.. mam nadzieję, że będzie warto się z tym mordować..
te 3 kable to: - zasilanie (+) - czerowne (do aku) - zasilanie (-) - czarne (do aku) - sygnał aktywujący z radia - antena - niebieski hmm.. nad masą się nie zastanawiałem.. ale za masę nie robi minus akumulatora ? hmm.. interesujące, proszę o rozwinięcie
ja spędziłem 1,5h na próbowaniu różnych płytek z różną muzyką i ustawiłem filtry tak, żeby mnie zadowalało w różnej muzyce.. za bardzo nie mam zamiaru się tam więcej rozczulać wzmak zmieścił się ledwo-ledwo, a na kiprze nie znalazłem dla niego miejsca - poobijałbym go przy pierwszej lepszej okazji.. |
Maniurka78 Opel Omega B Chocianów | 2006-12-22 11:15:34 |
open Focus kombi(nezon) :) Kraków | 2006-12-22 13:30:03
Robi robi i bardzo dobrze ze wlasnie tam go podciagles. + dla Ciebie.. Balem sie wlasnie ze przykrecisz mase gdize popadnie, ale zrobiles to tak jak powinno byc.. Pomijam fakt ze te kable to chyba strasznie cieniutkie albo ja jestem skrzywiony na tym punkcie.. |
Kielek Sympatyk FEFK Escort 1.6 16V sprze ... Warszawa | 2006-12-27 11:18:54
Czy ja wiem...
No tu już farmazony piszesz |