MotoNews.pl
  

[Pony] wymiana skrzyni biegów

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Mam takie zagadnienie.
Będę prawdopodobnie sam wymieniał skrzynie biegów (jedną na drugą). Jakie czynności, na co zwrócić uwagę itd
Dzieki wielkie za pomoc.
Pzodrawiam.
Misio
  
 
Masz na wtrysku? Jak tak to jest to samo co w Scoupe 1 generacji. Wyciągałem ją już 2 razy(raz wymiana na drugą i raz wymiana sprzęgła).
Podaję ci sposób bez kanału.
1.Popuszczasz półośki
2. Ustawiasz przód jak najwyżej na kobyłkach(stabilnie).
3.Odkręcasz całą obudowę filtra powietrza.
4.Rozbrajasz cięgna zmiany biegów.
5.Odkręcasz sworznie wahaczy żebyś mógł poruszać MCpersonami do wyjęcia półosi
6.Odkręcasz kość (łącznik)skrzyni z karoserią
7.Wyciągasz półosie(Uwaga poleci olej)
8.Odkręcasz osłonę koła zamachowego (Pkt.7 i 8 muszą zachować odwrotną kolejność przy składaniu)
9.Odkręcasz rozrusznik.
10.Lewarkiem podpierasz silnik (dowolny lewarek)
11.Odkręcasz śruby mocujące skrzunię do silnika(zostaw jedną górną"załapaną")
12.Odkręcasz łapę skrzyni od nadwozia(4 śruby dostępne od strony nadkola.schowane za zaślepkami)
13.Opuszczasz silnik na lewarku jakieś 5 cm.
14.Podstawiasz lewarek pod skrzynie (najlepszy jest taki dorabiany, który ma od dołu i od góry płaskie blachy i jest stabilniejszy. Ewentualnie zwykła żaba)
15.Odkręcasz ostatnią śrubę od skrzyni.
16.Opuszczasz jednocześnie dwa lewarki tak abyś mógł wysunąć skrzynię.
17.Wyciągasz ją i wkładasz drugą w odwrotnej kolejności.
18. Uzupełniasz olej.
19.Podłącz akumulator.
20.Odpalasz i pędzel

Aha i nie zapomnij wcześniej odkręcić siłownika od sprzęgła i masy.
  
 
Aha pkt.14 można zastąpić takim zestawem: łańcuch, deska ok. 10x15cm + kumpel i wtedy od góry
  
 
Rozumiem ze skrzynie trzeba wyciągnać dołem.
Jak wyglada sprawa przydatności kanału ?
Czy należy zbijać swożnie wahaczów ?
Pozdrawiam.
Misio
  
 
Najlepiej dołem. Musisz wybić sworznie żeby wyjąć półosie. Najlepiejskręcić koła na maxa napier..... młotkiem w zwrotnice w miejscu gdzie wchodzą sworznie(od przodu lub tyłu - jak wygodniej.Tylko uważaj żeby nie trafić w sam sworzeń).Jak już porządnie obstukasz to bierzesz długą rurę (ok 2 metry), przekładasz ją nad wahaczem i zapierasz o spód podłogi w jakimś mocnym i stabilnym miejscu(wzdłuż auta) tak aby drugi koniec wystawał z przodu auta. Prosisz kumpla żeby mocno nadepnął i sworzeń powinien sam wyjść. Wtedy odciągasz McPersona na zewnątrz auta(uwaga na palce i ślizgającą się rurę bo to bardzo boli).Jak odciągniesz to kumpel popuszcza wahacze i wtedy masz luźne McPersony i możesz wyjechać z półosią.
Jeśli chodzi o kanał to może się przydać ale może też przeszkodzić. Jeśli robisz to na podłodze i skrzynia wymknie się spod kontroli to daleko nie poleci a jak pójdzie w kanał to jeszcze może zrobić Ci krzywdę.
Aha warto zaopatrzyć się w nowe simeringi na półosie bo nie wiesz jaką skrzynię kupujesz a ze starej nie przełożysz bez uszkodzenia(koszt orginału w serwisie ok 25zł sztuka)>Ale jak kupisz już skrzynię to możesz spisać wymiary i kupić zamienniki.
A tak z ciekawości to kosztuje Cie skrzynia? Ja za skrzynie od Lancera(dłuższe przełożenia) zapłaciłem w Niemczech 100 Euro, a w szczecinie do Scoupe chcieli 1000zł.

Ze względu na czas pracy(we dwóch na luzie ok. 5-6 godzin)
i warto zaopatrzyć się w kilka porcji zupy chmielowej
  
 
Jesli moge cos zasugerowac to zamiast meczyc sie ze rura i napier... w zwrotnice latwiej jest odkrecic 2sruby tyrzymajace sworzen wachacza i wyjac go w ten sposob, napewno zbierznosc ci sie nie zmieni,a napewno jest to latwiejsza robota, jak skrzynie bedziesz w kanale robil to uwazaj bo jest dosyc ciezka, i przed wyjeciem spusc olej zeby ci potem otworami po polosiach nie lalo.

Pozdrawiam Adam
  
 
Cytat:
2007-01-19 23:00:39, CzEkCzEk pisze:
Jesli moge cos zasugerowac to zamiast meczyc sie ze rura i napier... w zwrotnice latwiej jest odkrecic 2sruby tyrzymajace sworzen wachacza i wyjac go w ten sposob, napewno zbierznosc ci sie nie zmieni,a napewno jest to latwiejsza robota, jak skrzynie bedziesz w kanale robil to uwazaj bo jest dosyc ciezka, i przed wyjeciem spusc olej zeby ci potem otworami po polosiach nie lalo. Pozdrawiam Adam


Po 1: jeśli odkręcisz te 2 śruby to zbieżność się przestawi, a przy wybiciu sworznia ze zwrotnicy pozostaje OK
Po 2: ten sposób nie działa - przynajmniej w Scoupe bo brakuje 1cm luzu i nie da się wyciągnąć sworznia (McPerson za sztywny)
  
 
Po 1. jak odkrecisz te dwie sruby nie mi przestawi sie zbierznosc bo wchodzi to na sztywno i jak zakladasz sworzen spowrotem to montujesz go w dokladnie tej samej pozycji co wczesniej, przynajmniej tak bylo w moim pony, na mocowaniu sworznia wachacza nie bylo zadnej mozliwosci regulacji.

Po2. Jak wyjmowalem skrzynie w ponym robilem tak jak pisalem i dalo sie wyjac sworzen a potem wyciagnac polos nie wiem jak jest w scoupe, ale w pony napewno sie da.