Hak holowniczy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ponieważ raczej będe zmuszony do założenia haka holowniczego poradzcie ci mi jak najtańszym kosztem to zrobić i jaki hak wybrac
??Hak co na ten powiecie??
  
 
Zgodnie z przepisami wszystkie haki muszą mieć odczepiany zaczep kulowy. To, w jaki sposób można ten zaczep zdjąć, zależy od rodzaju haka. Najprostsze haki mają zaczep (kulę) przykręcany śrubami. Jego zdjęcie i założenie jest proste, choć czasochłonne. W droższych hakach stosuje się tzw. zaczepy odejmowalne. Dzięki mechanizmowi zapadkowemu ich założenie i zdjęcie nie wymaga żadnych narzędzi – kulę wpina się i wypina z korpusu mechanizmu, np. po przekręceniu dźwigienki. Dodatkowo kula może być zabezpieczona przed kradzieżą specjalnym zamkiem. Kupując hak warto zwrócić uwagę na dwa jego parametry: nacisk na zaczep kulowy i uciąg. Nacisk na zaczep kulowy wynoszący 50–75 kg określa wytrzymałość haka na siłę, z jaką działa na niego dyszel przyczepy. Jeśli nacisk zostanie znacznie przekroczony, możliwe jest uszkodzenie nie tylko haka, ale i zawieszenia samochodu. Przed podłączeniem przyczepy warto sprawdzić, czy możemy podnieść jej dyszel jedną ręką. To najprostsza metoda weryfikacji nacisku. Uciąg dotyczy maksymalnej masy całkowitej przyczepy (np. 1200 kg), która może być holowana z wykorzystaniem danego haka. Zanim zdecydujemy się na zamontowanie haka holowniczego, musimy sprawdzić, czy w naszym aucie jest to w ogóle możliwe. Nie wszystkie samochody mają homologację na montaż haków. Od modelu samochodu zależy sposób montażu haka oraz miejsce w tylnej części podwozia, w którym można to zrobić. Założenie haka bywa skomplikowane czy wręcz niemożliwe w samochodach z zasilaniem gazowym. Utrudnieniem bywa przewód LPG, przez który tankowane paliwo przepływa do zbiornika. Po zamontowaniu haka konieczny jest przegląd techniczny auta oraz odnotowanie tej zmiany konstrukcyjnej pojazdu w jego dowodzie rejestracyjnym.

Nie jestem tego pewien ale nie wolno jeździć z założonym hakiem holowniczym jeśli nie ciągniemy przyczepy (w Niemczech na 100% nie wolno). Spotkałem się z przypadkiem odmowy wypłaty odszkodowania przez PZU związanego ze "znacznym zwiększeniem szkód spowodowanych przez hak holowniczy", więc powinni się wypowiedzieć fachowcy od prawa.
  
 
a jezeli ten hak jest zalozony w latach 90 bylego stulecia i praktycznie jego demontaz jest bardzo ale to bardzo czasochlonny to rowniez mozna miec problemy??
  
 
Rok temu założyłem hak w swoim samochodzie zakupiony na allegro za około 230 zł podobny do tego na zdjęciach. Założyłem go sam bez żadnych problemów. Punkty mocowania haka do podwozia pasują idealnie do istniejących otworów w samochodzie (otwory te wymagają jedynie rozwiercenia ) Z zaworem gazu też nie miałem problemu, hak zmieścił się w przestrzeni między podwoziem i przewodem gazowym. Rejestracja bezproblemowa. Hak posiada oczywiście homologację. Do haka dołączona jest dokłana instrukcja montażu, w razie wątpliwości i pytań podany jest numer telefon (korzystałem z niego). Jeśli masz ochotę w poniedziałek mogę podać namiary na firmę.
  
 
Cytat:
2007-02-16 12:36:32, desperos pisze:
to rowniez mozna miec problemy??



Nie!