Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() Wiktorzi LOB WETERAN LANCER Szczecin | 2007-03-16 14:21:44 Jedź do naszego Solltysa, on ma świeże wiejskie powietrze ![]() A tak na poważnie to gdzieś to się przewinęło w którymś wątku. Ja dałem się złapać na ten chwyt marketingowy, i to tak samo jak niektórzy odczuwają spadek mocy po.. włączeniu świateł, dlatego jeżdżą z wyłączonymi ![]() A tak najlepiej to pompować helem, wtedy będziesz miał lżejszy samochód. |
![]() michaelu Omega A & B Sanok | 2007-03-17 19:03:10 Wiem ze na 100% w samolotach pompuja koła azotem.
Po co? Tego nie wiem ... moze lepiej reagują na gwałtowne przyspieszenie od 0km/h do 280km/h w przeciagu kilku setnych sekundy, moze lepiej znosza obciazenia ... wszystko to, to "pojęcia względne" |
![]() Wiktorzi LOB WETERAN LANCER Szczecin | 2007-03-18 10:36:41 Trochę matematyki przetrawiłem i wygląda to tak, że przy oponie 195/65/15 przy pompowaniu normalnym powietrzem ca. 10 dm3 to tlen na ca. 50 dm3 całości wpompowanego gazu.
W oponach lotniczych może być inne uzasadnienie, po pierwsze dużo większy rozmiar a więc ilość gazu, doszukałem się rozmiaru opon 1400x520R23 cokolwiek to by nie znaczyło ![]() A co za tym idzie dużo więcej tlenu który jest PALNY, i to główny powód w samolotach. W Formule 1 nie stosują pewnie dlatego, że czas życia tej opony jest kilka razy krótszy od czasu życia motyla ![]() A marketing czyni cuda |
![]() fatboy82 LOB WETERAN A 3.0 24V R6 Warszawa | 2007-03-18 11:33:55 to ja wtrace swoje pare groszy ![]() Po pierwsze nie slyszalem by pompowano amortyzatory rowerowe azotem ![]() Po drugie opony w samolotach sa pompowane azotem, poniewaz na wysokosci 10km temp powietrza wynosi -50C (czy cos takiego, w kazdym razie zimno jest), na dole, na lotnisku moze byc nawet +40C. Dodatkowo ogumienie dostaje niezlego kopa tarciowego i przyspieszenia 0-280km/h w niecala sekunde (okropnie sie nagrzewa bedac jeszcze zmrozona) i gdyby byly pompowane powietrzem, to by czesto wybuchaly, poniewaz poowietrze bardzo zle reaguje na roznice temperatur (zmiana cisnienia), a azot jest na to odporny ![]() W samochodach jak sie jedzie w dalsze podroze to guma tez sie nagrzewa, co moze zmieniac cisnienie w oponie (o ile to juz nie wiem, zalezy jak sie nagrzeje ![]() pV=nRT, czyli p=NRT/V Mozecie sobie porobic w excelu jak sie to bedzie zmieniac dla roznych temperatur ![]() pozdrawiam fatboy fizyk ![]() ![]() |
![]() sewcio LOB MEMBER C2,5TD+0,6Tcoupé Sosnowiec | 2007-03-18 11:48:57 Immo, koledze chodziło o moment dotknięcia opon o asfalt, podczas lądowania, co oczywiście daje taką prędkość ![]() |
![]() SENATOR LOB MEMBER SENATOR B GDANSK | 2007-03-18 11:50:11 Immo czytaj ze zrozumieniem ![]() Podczas LADOWANIA kolo samolotu rozpedza sie w okolicach sekundy do tych 280km/h.Zadna opona samochodowa niewytrzymala by takich obciazen jak lotnicza |
profil-usunięty | 2007-03-18 12:01:19 Racja, głupoty piszę, mea culpa ![]() Już teraz wiem, że nie wolno się wypowiadać jak się nie jest do końca rozbudzonym ![]() |
![]() fatboy82 LOB WETERAN A 3.0 24V R6 Warszawa | 2007-03-18 12:03:05 Immo wlasnie, ale opis jak wplywa 28G na cialo ludzkie THE BEST ![]() ![]() |
![]() Wiktorzi LOB WETERAN LANCER Szczecin | 2007-03-18 16:13:41 Immo, opis cool ![]() PS. A to trzeba na m/s przeliczyć i wyjdzie coś ok. 7,7G. chyba faktycznie bez kawy pisałeś ![]() |
![]() krzychoo2 Omega B Gliwice | 2007-03-19 10:09:01 Co do F1 to :
Ciśnienie w przednich oponach waha się w granicach 1.4 - 1.2 atmosfery. W tylnich oponach panuje ciśnienie ok. 1.02-1.08 At. Wbrew pozorom ciśnienie odgrywa bardzo wielką rolę. Różnica ciśnień rzędu 0.1 At może pozbawić kierowcę szans na zwycięstwo. W Formule 1 do opon pompuje się nie powietrze, lecz główny jego składnik - azot. Bo nie zmienia się jego ciśnienie w zależności od temperatury. |
![]() mpaolos LOB MEMBER LED_Mobil Omega B CD ... Częstochowa/Włocławek/Gdynia | 2007-03-19 10:32:15 Dobrodziejowie,
mnie uzasadnił pewien pan "gumiarz", że przy dalszych drogach, dużych trasach jest to zasadne, nie żadna starość tylko właśnie mały wpływ temperatury na na objętość czynnika w oponie, czyli większa stabilność przyczepności, ale teraz zamieszam- opona gdy się nagrzewa też się rozszerza! czyli ćiśnienie spada! bez względu na czynnik w oponie! pozdrawiam/mpaolos |
profil-usunięty | 2007-03-19 10:37:21
![]() |
![]() Karol_2000 opel omega b mv6 199 ... Jarosław | 2007-03-19 10:49:31 Na powietrzu ciśnienie w oponie napewno rośnie i dlatego powiększa swoją objętość opona (podobnie jak przy dopompowywaniu do większego ciśnienia). Tato ma auto z czujnikami ciśnienia, ruszaliśmy z Austrii było 2.2 w każdym kole, jedziemy we Włoszech, temp na zewnątrz ok 40 stopni, ciśnienie na czujnikach 2.6 w 3 kołach i 2.7 w jednym. Nie jechaliśmy specjalnie szybko i jestem pewien, że przy szybszej jeździe i mocniejszych hamowaniach mogłoby spokojnie wzrosnąć do 2.8 atm czyli 0.6 wiecej niż było rano na zimnych oponach.
Pozdrawiam |
Vino LOB SYMPATYK M5 Warszawa | 2007-03-19 16:24:53
Fajne auto ma twoj tato..... ![]() |
![]() ilku LOB MEMBER Omega B234 Koszalin | 2007-03-19 19:41:56 Można by było spróbować z helem ![]() Wiadomo - mniejsza masa, a jak wiadomo masa zabija ![]() |