MotoNews.pl
  

Check Engine i gaz w ESPERO 1.8 CD

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich na forum.

Jestem nowy, więc proszę Was o pomoc.

Niedawno kupiłem ESPERO 1.8 CD z gazem. BADZZZOOOO podoba mi się ten samochód i super też jeździ.

Jednak mam kilka pytań, ponieważ nie znam się jeszcze na tym modelu samochodu.

Po pierwsze to po przekręceniu stacyjki a przed zapaleniem na konsoli świeci mi się: stop(hamulca ręznego) gaśnie po zapłonie, ciśnienie oleju i akumulator (również gaśnie po zapłonie) Na razie wszystko ok. Tylko jeden problem: nie świeci przed zapłonem lampka CHECK ENGINE. Zresztą wogóle nigdy nie świeci. Proszę Was o poradę czy w tego typu modelu jest wogóle sygnalizowane CHECK ENGINE i co może się dziać jeżeli nie świeci po przekręceniu kluczyka a przed zapłonem.

Po drugie pali mi dużo gazu - tak mi się wydaje. Ile Wam spala przy np: 90 km/h, 120 km/h i w mieście.
Czasami gaśnie na wolnych obrotach.

Poza tym jestem bardzo zadowolony z tego samocodu. Jest miękki, elastyczny niexle się zbiera za taką kasę limuzyna jak nic.

Pozdrawiam i PROSZĘ O POMOC.
  
 
Kontrolka check powinna sie palić (bo kod będu bodajże 21 - zły odczyt czujnika położenia wału).

Na początek sprawdź czy żarówka nie jest spalona. Potem czy gdzieś gaziarze nie odpięli tyej kontrolki - czesto tak robią, żeby ukryć swoje partactwo.

Zwiekszone zużycie gazu może być wynikiem albo źle założonej instalki albo ciągłą praca w trybie awaryjnym.
  
 
Kontrolka powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka i zgasnąć w momencie zapłonu.

Gazierze mogli odłączyć kontrolke by nie jeździć do nich na reklamacje gdyby kontrolka się zapalała w czasie jazdy na gazie (jak instalka jest źle wyregulowana to wywala błąd zaworu EGR i kontrolka się zapala)
  
 
DZIĘKUJĘ BARDZO ZA SZYBKĄ REAKCJĘ I ODPOWIEDŹ.

Sprawdzę wszystko co mi napisaliście i odezwę się po sprawdzeniu czy pomogło.

Dodam jeszcze że gaz mam firmy LOVATO. Może wiecie coś dokładniej o tej instalacji i kontrolce Check Engine. Może ta instalacja LPG powoduje "błedy" jakie wyżej opisaliście.

I jeszcze jedno pytanko na koniec, ile powinno palić moje ESPERO przy standardowej jeździe 90 km/h i 120 km/h i w cyklu miejskim.
Pytam bo tygodniowo robię ok 400 km głownie w trasie, natankuję więc butlę do pełna i sprawdzę spalanie.



  
 
w trasie przy 90 powinno palić poniżej 10 l LPG, w mieście 10-12
  
 
Instalacja gazu gdy jest dobrze założona i wyregulowana nie powinna powodować żadnych błędów, a co do spalania to różnie z tym jest w espero, poczytaj posty na forum - jest sporo relacji na ten temat. Moje auto pali tyle samo gazu co Pb (od 8l do 11l), ale zainwestowałem w porządny sekwencyjny gaz i długo mi się to nie zwróci. Ale przyjemność tankowania mam przy każdym podjeździe na stację - bezcenne hah
  
 
Dzięki,

muszę podjechać do diagnosty i posprawdzać ten gaz. A może tylko mi się wydaje bo przecież to dosyć duża pojemność.

Ale pomimo to i tak mi się autko podoba

Jak tylko się coś ciekawego dowiem to odpiszę aby wszyscy mogli skorzystać.

  
 
Cytat:
2007-03-17 14:52:16, esperCD pisze:
Dzięki, muszę podjechać do diagnosty i posprawdzać ten gaz. A może tylko mi się wydaje bo przecież to dosyć duża pojemność. Ale pomimo to i tak mi się autko podoba Jak tylko się coś ciekawego dowiem to odpiszę aby wszyscy mogli skorzystać.

zebys juz mial kompleksowe info:

po przekreceniu kluczyka powinny sie zapalic lampki: cisnienia oleju, check engine, hamulca (tylko jesli jest zaciagniety albo poziom plnu hamulcowego jest niski), ladowania

po uruchomieniu silnika jesli hamulce jest zwolniony gasna wszystkie kontrolki

jesli check sie nie zapala po przekreceniu kluczyka to albo jest wyjeta/przepalona zarowka albo specjalnie odciety ten wskaznik z powodu gazu..gaziarze ktorzy nie umieja wyregulowac instalki czesto robia takie druciarstwo..jest to nieprawidlowosc

co do spalania..w miescie (w zaleznosci od jego wielkosci i miliona innych czynnikow) spalanie miedzy 10-14L mozna uznac za prawidlowe i usprawiedliwione..jak pali mniej to jest raczej za uboga mieszanka jak pali wiecej to no i tutaj mozna wymienic litanie...niesprawny zaplon, sonda lambda, kiepski gaz, brudne filtry, nie domykajacy sie termostat, duze opory toczenia...itp itd

w trasie 9-10L przy predkosciach rzedu 90-130..chyba ze jedziesz autobahnem i non stop trzymasz np 100 na liczniku wtedy moze zejsc nawet ponizej 8L

reasumujac..spalanie na poziomie 14L w miescie nie jest czyms z czym warto walczyc..bo wymienisz pol samochodu spalanie spadnie ci o 1L ale rachunek ekonomiczny wyjdzie i tak na minus..jakby palil 16 w miescie to mozna szukac przyczyn..
  
 
Cytat:
2007-03-17 12:33:01, adid11 pisze:
Gazierze mogli odłączyć kontrolke by nie jeździć do nich na reklamacje gdyby kontrolka się zapalała w czasie jazdy na gazie (jak instalka jest źle wyregulowana to wywala błąd zaworu EGR i kontrolka się zapala)


No u mnie tak jest czasami check engine i błąd EGR, ale zwykle tylko przy jeździe po mieście się włącza i zawsze znika po kilku minutach, gazownik powiedział "że nie wie co z tym zrobić". Generalnie jednak mam tak od roku i wszystko jest ok, spalanie gazu 8-12L średnio 10L.
Powinienem coś z tym zrobić czy dalej to olewać ? powiem szczerze że nie lubię jak cokolwiek mi nie gra w aucie, więc chętnie bym to naprawił gdybym wiedział jak
  
 
Cytat:
2007-03-17 22:45:28, pjacek26 pisze:
No u mnie tak jest czasami check engine i błąd EGR, ale zwykle tylko przy jeździe po mieście się włącza i zawsze znika po kilku minutach, gazownik powiedział "że nie wie co z tym zrobić". Generalnie jednak mam tak od roku i wszystko jest ok, spalanie gazu 8-12L średnio 10L. Powinienem coś z tym zrobić czy dalej to olewać ? powiem szczerze że nie lubię jak cokolwiek mi nie gra w aucie, więc chętnie bym to naprawił gdybym wiedział jak


Mi też się kiedyś od czasu do czasu zapalała kontrolka CHECK ENGINE i wywalało błąd zaworu EGR (instalacja 2-ej generacji AUTRONIC AL-700) ale wziąłem sprawy we własne ręce zmontowałem interfejs do instalacji wziąłem kompa do garażu i zacząłem regulować. Zmieniłem czas emulacji sondy lambda (tam gdzie jest 625 - zmieniłem na 500 - tak wyszło że jest najlepiej po kilku próbach) i jest gitarka już mi się nigdy więcej nie zapalił CHECK ENGINE w czasie jazdy. Dodam jeszcz że zawsze tankuje dobry gaz (SUPRAGAZ) bo ponoć to też ma wpływ a i odłączyłem jeszcze zawór EGR zaślepiając przewód doprowadzający podciśnienie do EGR-a kulką z łożyska.
  
 
W tym tygodniu wybieram się do zaprzyjaźnionego diagnosty i wszystko mam nadzieje wyjaśnię.

pjacek26 - myślę, choć ten samochód mam niedługo, że świecenie u Ciebie CHECK ENGINE nie jest dobrym objawem, ale jak pisali inni, którzy mi pomogli może być to wynikiem spaprania instalacji gazowej.
Ja bym to sprawdził.
Będę u diagnosty zobaczę co u mnie i odpowiem Ci jak coś ciekawego się dowiem.

adid11 - dzięki za podpowiedź ale trochę boję się mieszać w ustawieniach gazu, bo nie za bardzo znam się na tym. Ale rada się oczywiście przyda, wszystko zobaczy diagnosta, dzięki.

  
 
Tez mialem ten problem. Montowałem instalke w Starachowicach. Gaziarze wyjeli mi zarówke z tablicy( juz wiem dlaczego kazali mi isc sie przejsc po okolicy) Po załozeniu nowej zarówki wszystko ok. zapalała sie po przekreceniu kluczyka. Zapalała sie równierz w czasie jazdy przy stałej predkosci ok 70km/h na odcinku ok 2-3km. Po trzeciej wizycie u gazownika dałem sobie spokój... auto jezdziło bezproblemowo(czasami) raz palił wiecej raz mniej... instalka tez LOVATO. teraz nie mam tego problemu.. DEZEL PAŁER
  
 
Cytat:
2007-03-18 13:11:30, Czarek_Rej pisze:
Zapalała sie równierz w czasie jazdy przy stałej predkosci ok 70km/h na odcinku ok 2-3km.


dokłądnie tak jak u mnie !! potrafi ktoś wytłumaczyć dlaczego akuratnie wtedy to się dzieje ??
  
 
Uszkodzony EGR bledy odczytajcie.
  
 
Cytat:
2007-03-18 17:52:09, maskekk pisze:
Uszkodzony EGR bledy odczytajcie.


Niekoniecznie.
Może mieć zbyt ubogą mieszankę lub za bogato.
Stawiam na zbyt ubogą.
  
 
Cytat:
2007-03-18 15:35:11, pjacek26 pisze:
dokłądnie tak jak u mnie !! potrafi ktoś wytłumaczyć dlaczego akuratnie wtedy to się dzieje ??


Ja sobie to tak tłumaczyłem:

W moim przypadku sonda lambda jest emulowana przez sterownik lpg (a dokładniej przebieg prostokątny napięcia sondy lambda) który cały czas podawany przez emulator jako stała wartość u mnie na początku było to ustawione na 625 ms górny próg i 625 ms dolny próg (co widać na screenie zamieszczonym wcześniej przezemnie). Jednak jak wiemy w czasie jazdy samochodem przebieg prostokątny sondy lambda nie jest stały tylko zmienia się w zależności od obciążenia silnika, otwarcia przepustnicy itp. Komputer samochodu ma zaprogramowane pewne granice, w których w zależności od prędkości obrotowej silnika i otwarcia przepustnicy muszą mieścić się odczyty z sondy lambda (a w przypadku jazdy na lpg - dane przekazywane przez emulator). Moja teza jest taka że w pewnych warunkach (określonej prędkości obr silnia i pewnym otwarciu przepustnicy) stałe dane które docierają do komputera samochodu z emulatora sondy przekraczają te granice i dlatego wywala błąd zaworu EGR.

To są tylko moje przemyślenia wynikając z kilku prób regulowania instalacji LPG za pomocą kompa (bawiłem się w zmienianie czasów emulacji sondy lambda itp.) być może mogę się mylić.

Co do "Uszkodzony EGR bledy odczytajcie.":

To raczej odpada. Bo jakby był uszkodzony to cały czas albo byłby otwarty albo zamknięty i wtedy wywalał by błąd egr również na Pb. Pozatym EGR w Espero jest sterowany podciśnieniowo zatem komp zabardzo nie ma jak stwierdzić czy jest on uszkodzony. Przeważnie błąd EGR wskazuje na zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszankę. Ja osobiście polecam odłączenie tego ustrojstwa przez wsadzenie kulki z łożyska do przewodu doprowadzającego podciśnienie do EGR-a i z głowy (wygląda jakby wsio było podłączone - także nikt się nie doczepi - na przeglądzie jakby co).
  
 
Cytat:
2007-03-18 23:07:01, adid11 pisze:
. Ja osobiście polecam odłączenie tego ustrojstwa przez wsadzenie kulki z łożyska do przewodu doprowadzającego podciśnienie do EGR-a i z głowy (wygląda jakby wsio było podłączone - także nikt się nie doczepi - na przeglądzie jakby co).

tego nie bylbym pewien..nikt na przegladzie nei patrzy czy jest czy nie ma zaworu egr tylko podpina sie do wydechu i sprawdza stan spalin..na wysokich obrotach odlaczone egr zgodnie z filozfia jego zastosowania powinien dawac niewlasciwe spaliny..inna rzecz na ile obecnie diagnosci sie do tego przykladaja
  
 
Cytat:
2007-03-18 23:07:01, adid11 pisze:
Ja osobiście polecam odłączenie tego ustrojstwa przez wsadzenie kulki z łożyska do przewodu doprowadzającego podciśnienie do EGR-a i z głowy (wygląda jakby wsio było podłączone - także nikt się nie doczepi - na przeglądzie jakby co).


Nie bardzo mi się to podoba i moim zdaniem to połowiczne rozwiązanie, no bo skoro to świecenie lampki u mnie nie jest objawem awarii a tylko łamaniem jakiejś granicy odczytu kompa, to chyba lepiej już tak zostawić niż zatykać coś co konstruktor w tym aucie przewidział i co powinno działać (mówię o EGR), lepiej niech mi świeci ta lampka, niż mam odłączać coś co ma działać w aucie. Inna sprawa że to świecenie lampki ma jakiś związek z gazem i jego jakością, jest jedna taka stacja koło mnie na której jak zatankowałem gaz to praktycznie zawsze kilka razy się zaświecał i więcej mi palił gazu, i dodatkowo lampka zapala się najczęściej tuż po zatankowaniu gazu, albo tuż przed tym jak gaz zaczyna się kończyć.
  
 
Cytat:
2007-03-19 00:07:25, qbaj pisze:
tego nie bylbym pewien..nikt na przegladzie nei patrzy czy jest czy nie ma zaworu egr tylko podpina sie do wydechu i sprawdza stan spalin..na wysokich obrotach odlaczone egr zgodnie z filozfia jego zastosowania powinien dawac niewlasciwe spaliny..inna rzecz na ile obecnie diagnosci sie do tego przykladaja


Tego że EGR - jest odłączony, analiza spalin na LPG na pewno nie wykaże. EGR - wpuszcza spaliny do kolektora dolotowego by obniżyć zawartość tlenków azotu (jakoś tak to wygląda - co na LPG raczej nie ma zastosowania). Ponadto wiadomo, że gdy do cylindrów trafia mieszanka wybuchowa + spaliny to skuteczność takiej mieszanki jest mniejsza niż czystej mieszanki paliwo+powietrze a co za tym idzie samochód więcej pali i ma mniejszą moc (chociaż ja jakiś większych różnic nie zauważyłem).

Dobra już kończę swoje wywody - każdy robi jak chce, ja na przykład tak sobie wymyśliłem i odłączyłem (ale za to jaka świadomość - że jest 0.000001 BHP więcej a i w dodatku mniej pali - to coś bym porównał do magnetyzerów lub do słynnego już selektora oktanów - chociaż niektórzy mogą się ze mną nie zgodzić)
  
 
Witam ponownie.

Byłem u diagnosty i mechanika, który zakłada gaz.
Diagnosta zmierzył zawartość CO i HC. Były powyżej norm na gazie, pod obciążeniem powracały do wartości trochę powyżej norm.
Na benzynie było OK.
U mechanika wszystko było nie tak.

Jakie konkluzje:
1) diagnosta twierdzi, że należy ustawić gaz na komputerze (na parowniku przeponą nie dało się tego zrobić), albo sprawdzić ile gazu pali, jeżeli mieści się w max. 11 to nic nie ruszać,
2) mechanik twierdzi, że do wymiany jest sonda lambda, bo to ona powoduje zbyt bogatą mieszankę.

Dodam jeszcze, że wskazania maleją po nagrzaniu silnika i przy prędkości obrotowej pow. 2200.

A po drugie obaj powiedzieli, że ten kto montował gaz "spartaczył" go, ponieważ mógł co najmniej zamontować przekaźnik lub emulator (podobno emuluje na gazie tak jakby samochód chodził na benzynie, chodzi o wtryski).
Więc albo spaliła się żarówka na desce od CHECK ENGINE, albo odpięta jest w ogóle CHECK ENGINE, albo dlatego jej nie ma bo na gazie świeciła. W każdym razie to nic dobrego ale jeździć można.

A teraz proszę o komentarze od Was.
1) co dalej robić z CHECK ENGINE, działać coś czy zostawić w spokoju,
2) czy te parametry zbyt bogatej mieszanki mają wpływ na spalanie, czy wymieniać sondę, a może coś proponujecie innego.