MotoNews.pl
  

Czas otwarcia wtryskiwaczy.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Przy okazji przeglądu 100 k poprosiłem ASO o ustalenie przyczyny zwiększonego apetytu na paliwo (PB only).
Jak się spodziewałem, ustalono, że nic nie ustalono.

Silnik spala średnio 12 litrów na 100 km, przy wcześniejszym przeglądzie wyszło, że czas otwarcia wtryskiwaczy to 4,6 ms na jałowym (norma to ~ 2,3).
Wczoraj czasy na jałowym były takie same, przy 2000 około 3,5 ms, a przy 5500 spadały do wartości 2,7 ms.
Wcześniej fachowiec ukuł teorię iż wiesza się jeden wtrysk, co jest bzdurą, gdyż dłuższy czas to wynik czegoś, a nie przyczyna.

Skanerem sprawdzono czujniki temperatur - nie ma podejrzenia, że coś jest źle, wskazują wiarygodnie przy zimnym silniku, widać progresję przy pracy silnika adekwatną do wzrostu temperatury.
Sonda Lambda na wszelki wypadek wymieniona 1 k km temu wskazuje w odpowiednich przedziałach, zmienność wskazań adekwatna do obrotów silnika.
Skaner nie pokazuje jakichkolwiek błędów.

Skończyły mi się pomysły na ustalenie przyczyny, no może podmiana komputera jeszcze coś zmieni.
Tradycyjne pytanie, co może być przyczyną tak długich czasów otwarcia wtrysków?
  
 
Zmieniony czas otwarcia w kompie ?
  
 
powinni jednocześnie zrobić analizę spalin - zrobili?

zrób reset komputera (choć pewnie już to zrobiłeś albo zrobili to w aso)

Może zwiększone spalanie wynika z przyczyny niezwiązanej z silnikiem - np. blokujący koło? Sprawdź przede wszystkim tylne bębny i szczęki
  
 
No to raczej cos z silnikiem skoro sika dwa razy dluzej niz powinien. Mapsensor podmien . Mogly sie tez rozjechac mapy w komputerze.
  
 
Cytat:
2007-07-22 08:42:31, rysiu1 pisze:
Zmieniony czas otwarcia w kompie ?



W Espero nie ma takiej możliwości.

Cytat:
2007-07-22 10:54:14, Robert_S pisze:
powinni jednocześnie zrobić analizę spalin - zrobili?

zrób reset komputera (choć pewnie już to zrobiłeś albo zrobili to w aso)

Może zwiększone spalanie wynika z przyczyny niezwiązanej z silnikiem - np. blokujący koło? Sprawdź przede wszystkim tylne bębny i szczęki



Nie, analiza spalin odbyła sie 2 tygodnie wcześniej przy okazji przeglądu technicznego, wszystko w najlepszym porządku.

Reset zrobiłem, nie pomogło, w ASO zrobili też skanerem.

Omawiane wartości czytane są na postoju. Bębny i szczęki właśnie wymieniłem, wszystkie koła kręcą się bez oporu.

Cytat:
2007-07-22 16:06:24, maskekk pisze:
No to raczej cos z silnikiem skoro sika dwa razy dluzej niz powinien. Mapsensor podmien . Mogly sie tez rozjechac mapy w komputerze.



MAP jest jakimś pomysłem, ale świeciłby się błąd 33.
Mapy mogły sie rozjechać, ale po restarcie powinny wrócić do defaultowych ustawień.

A teraz ciekawostka - zagwozdka. Z zapiętym selektorem oktanowym czasy są niższe o 10%, po wypięciu go rosną w każdym przedziale.

Jutro wstąpię do byłego ASO w Koszalinie i zobaczę co powiedzą.
  
 
jak byles w ASO Daewoo na Sienkiewicza to oni nie sa zbyt kompetentni...mi osluchali alternator bo dalej mi wyje nawet po wymianie lozysk i nic nie slyszeli twierdzac ze to "normalne" w daewoo...dopiero jak ktorys z nich przypomnial sobie ze mają stetoskop to przyniosl i stwierdzili ze mialem racje ale oni nie wiedza co z tym mozna zrobic...

Pozdrawiam rodzinny kolobrzeg - bede tam kolo 15 sierpnia to mozemy sie ustawic na jakis bro
  
 
To jedyne ASO w Kołobrzegu.
Dzisiaj byłem w byłym ASO w Koszalinie, umówiłem się na 04-08 na diagnostykę i usunięcie usterki.
Jak będziesz jechał napisz na PW numer telefonu, to się ustawimy.
  
 
O 122 pln lżejszy za usługę serwisową i 60 pln za paliwko właśnie wróciłem i wiem więcej.

W warsztacie podmieniono wszystkie czujniki na inne i ...... nic to nie dało, czasy nadal wysokie. Wniosek jest jeden, uszkodzony moduł sterowania silnikiem.

Są 2 alternatywy:
1. Mogą wymontować, wysłać do naprawy. Czas 2 tygodnie. Koszt 500 pln

2. Mogę kupić na wolnym rynku części używanych i go zamontują (cena sterownika 100-250 pln) + 122 za montaż, ale nie zadziała immobilizer.

Pytanie: czy moduł immobilizera jest na przypisany do komputera, czy stanowi oddzielną część i może działać z innym komputerem bez przeprogramowywania?
  
 
[quote]
2007-08-04 15:52:27, AnJay pisze:
Pytanie: czy moduł immobilizera jest na przypisany do komputera, czy stanowi oddzielną część i może działać z innym komputerem bez przeprogramowywania?
[/quote

immo jest przypisane do kompa jak zmieniasz immo to z kompem albo przeprogramowujesz
  
 
Cytat:
2007-08-04 15:52:27, AnJay pisze:
O 122 pln lżejszy za usługę serwisową i 60 pln za paliwko właśnie wróciłem i wiem więcej. W warsztacie podmieniono wszystkie czujniki na inne i ...... nic to nie dało, czasy nadal wysokie. Wniosek jest jeden, uszkodzony moduł sterowania silnikiem. Są 2 alternatywy: 1. Mogą wymontować, wysłać do naprawy. Czas 2 tygodnie. Koszt 500 pln 2. Mogę kupić na wolnym rynku części używanych i go zamontują (cena sterownika 100-250 pln) + 122 za montaż, ale nie zadziała immobilizer. Pytanie: czy moduł immobilizera jest na przypisany do komputera, czy stanowi oddzielną część i może działać z innym komputerem bez przeprogramowywania?



122 zł za montaż komputera?? Ja pierdyka, nieźle się cenią... operacja polega na zdjęciu plastikowej osłony przy butach pasażera, odpięciu jednego zatrzasku i dwóch kostek elektrycznych... robota na 15 minut dla kogoś kto to robi pierwszy raz...
  
 
poza tym rozumiem, że zrobili analizę spalin i wyszło bogato w całym przedziale obrotów? Bo jeśli mieszanka jest poprawna, to komputer jest sprawny.
Sprawdź jeszcze miernikiem napięcie na kablu wchodzącym do komputera

zwiększone czasy wtrysków mogą też wynikać z usterki układu zapłonowego
  
 
122 to cena za godzinę pracy mechanika. Sam wyciągnąłem komputer w 7 minut z zejściem z 11 piętra do samochodu. Może w tej cenie jest dodatkowo zaprogramowanie immobilizera?

Analiza spalin wyszła w normie, nie było mowy o jej przekroczeniu, ale nie zastanawiałem się czy mieszanka jest bogata, czy uboga, pojadę w poniedziałek i ponowię ją pod tym kontem.

Mechanik dzisiaj pomierzył wszystko (także napięcia na kostkach wchodzących do kompa), symulował nawet awarię poszczególnych czujników i niestety wszystko było OK.

Zacząłem się rozglądać na Allegro za komputerem i widzę zonk, nie ma takiego komputera jaki mam zainstalowany (są z innymi numerami części i oznaczeniem dwu literowym). Znalazłem w necie ten model (pozycja 40) , ale kosztuje 2200 pln.





Jeśli kogoś interesuje wnętrze komputera to wygląda tak:

  
 
hmm skoro spaliny są w normie, to komputer działa należycie... Otwiera wtryskiwacze na dłużej, by nie dopuścić do zubożenia mieszanki - tyle podpowiada logika

Sprawdź może regulator ciśnienia paliwa na listwie

Jeśli nic innego nie pomoże to spróbuj wsadzić swój komputer do innego auta i sprawdź jakie tam są czasy. Stawiam, że będą ok

nie masz dziury w wydechu w okolicach kolektora?
  
 
Cytat:
2007-08-04 17:30:55, AnJay pisze:
Znalazłem w necie ten model (pozycja 40) , ale kosztuje 2200 pln.



to jest nr katalogowy kazdy ma chyba takisam
  
 
W mojej ocenie regulator ciśnienia nie będzie miał nic wspólnego z czasami otwarcia wtrysków. O tym jak długo są otwarte wtryski decyduje komputer po analizie danych z czujników MAP, MAT, Lambda, położenia przepustnicy i temperatury silnika.
Zrobię tak jak piszesz, podmienię komputer i zobaczę jakie będą tego efekty.

Allegro są następujące numery katalogowe sterowników z oznaczeniami dwu literowymi pasujące do różnych silników:
16216669 TR - 1,5
16199550 TR - 1,5
16199550 HD - 1,5
16199550 QC - 2,0
16199550 QG - 1,8
16199550 JF - 1,5

Ja mam 16238309 TV i nie jestem pewien, czy inne będą pasować. Zapytam się jutro w ASO, ale jakoś nie daję wiary, że będą wiedzieli.
  
 
Cytat:
2007-08-05 17:06:45, AnJay pisze:
W mojej ocenie regulator ciśnienia nie będzie miał nic wspólnego z czasami otwarcia wtrysków. O tym jak długo są otwarte wtryski decyduje komputer po analizie danych z czujników MAP, MAT, Lambda, położenia przepustnicy i temperatury silnika. Zrobię tak jak piszesz, podmienię komputer i zobaczę jakie będą tego efekty. Allegro są następujące numery katalogowe sterowników z oznaczeniami dwu literowymi pasujące do różnych silników: 16216669 TR - 1,5 16199550 TR - 1,5 16199550 HD - 1,5 16199550 QC - 2,0 16199550 QG - 1,8 16199550 JF - 1,5 Ja mam 16238309 TV i nie jestem pewien, czy inne będą pasować. Zapytam się jutro w ASO, ale jakoś nie daję wiary, że będą wiedzieli.



a właśnie że ma!!
gdy ciśnienie paliwa będzie niskie to przy otwarciu wtryskiwacza na 2 ms zbyt mało paliwa się dostanie do kolektora. Komputer wykryje ubogą mieszankę i będzie wydłużał czas wtrysku aż uzna, że mieszanka jest prawidłowa.
Hmm idąc tym tropem warto się przyjrzeć również pompie paliwa i filtrowi

aha - wersje komputera tv i tx przeznaczone do silnika 1,8 mają oznaczenie "Poland only", czyli raczej nie znajdziesz zamiennika w autach sprowadzanych
  
 
Może i masz rację, ale:
1. Czas otwarcia wtrysków będzie się zwiększał systematycznie do odpowiedniej wartości od chwili zapłonu przez kilka sekund, u mnie ten czas jest już od razu i nie zmienia się w zakresie większym niż 5 %.
2. Objawem ubogiej mieszanki będzie gaśnięcie i szarpanie, a tego nie ma. Silnik uruchamia się po jakiś 4-5 obrotach wału i nie ma problemów bez względu na temperaturę otoczenia.
3. Nie mam paliwa w rurce łączącej regulator z kolektorem, a to 100% objaw uszkodzenia regulatora.
4. Filtr paliwa wymieniłem przy przeglądzie 3 tygodnie temu.
5. Pompa podaje prawidłową wartość ciśnienia - sprawdzono 3 tygodnie temu, bo grzebano przy magistrali paliwowej (czyszczenie skorodowanych przewodów).
  
 
spróbuj jeszcze podłączyć miernik do sondy lambda - na kablu tak długim, by miernik mieć w kabinie. Pojedź za miasto i patrz na wskazania sondy lambda.
Jeśli przy jeździe ze stałym obciążeniem napięcie skacze w zakresie 0,2-0,8V, a przy przyspieszaniu mieszanka robi się bogata
- wydaje mi się że można wyeliminować usterkę komputera

jeszcze jedna możliwość, trudna do wykrycia usterka jednocześnie dwóch podzespołów... np. cts i map
  
 
Byłem na analizie spalin, diagnosta nadal twierdzi, że jest ok, ale sprawdzając z normami nie podzielam jego poglądu.

Odczytana wartość/norma
HC -- 23/do 100
CO -- 0,08/do 0,05
CO2 -- 12,70/14,5-16,0
02 -- 3,29/0,0 – 0,2
Lambda -- 1,17/0,97 do 1,03

Wygląda na to, że mieszanka jest za bogata. Co ciekawe za dużo jest tlenu i tlenku węgla, nie rozumiem już tego. Z tego co mnie uczono tlenek powstaje w wyniku spalania w atmosferze ubogiej w tlen, a tlenu jest dużo za dużo.

Pozostaje tylko podmiana jednostki sterującej.
  
 
może któryś wtryskiwacz szwankuje?