Turbo dla ubogich - zetec 1.8 105KM - konkrety

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
elo

temat byl juz gdzies tam poruszany, ale zadnych konkretow u nas na forum nie znalazlem.
zaczalem ostatnio myslec nad takim eksperymentem... i w sumie to wydaje sie,ze nie bedzie to takie trudne.

generalnie co jest potrzebne..
- blow off
- wastegate do regulacji doladowania ok 0,4-0,5 bar
- intercooler (chociaz w oszczednym wariancie przy tak niskim doladowaniu mogloby go nawet nie byc)
- turbo (i tutaj mam pytanie do osob siedzacych w temacie jakie jeszcze turbo byloby dobre, poza RST?)
- kolektor wydechowy
- downpipe (wydech od turbo)
- byc moze wieksze wstryski (tak sobie myslalem,ze przy malym doladowaniu moze wystarczylaby mocniejsza pompa i regulator cisnienia paliwa?)
- sterowanie elektorniki - wiadomo smt6 bo najtansze (choc na poczatek moze by sie o bylo bez strojenia?)


cenowo wygladaloby to tak.. kolektor w swietochlowicach od 500zl mozna zrobic, turbo za 500-600 cos tam sie kupi, blow off 300, waste od audi 1.8T mozna na jakims szrocie w miare tanio wyhaczyc, zostalaby pompa i regulator..a moze zwykla do EFI dalaby rade? ewentualnie elektronika - od 700zl
ogolnie nie wydaje sie duzo a escort turbo to bylaby prawdziwa groteska

no i poskladanie tego do kupy.. przy gotowym kolektorze nie byloby takie trudne, w zasadzie zostalaby tylko kwestia smarowania turbiny, wydaje mi sie,ze z wylotu na czujnik cisnienia oleju mozna by pociagnac cisnienie a odplyw nad lustro do miski..

co sądzicie? tylko bez spamu ..





[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-13 13:16:26 ]
  
 
to zalezy do czego auto ma słuzyc....i jaki mamy budzet.Pewnie juz to bylo ale wydaje mi sie ze prostszy byl by swap na N7A.Chcac wydac 2000zl na czesci pod turbo ktore watpie zeby dalo silnikowi przy tak niskich nakladach 150km lepszym rozwiazaniem jest swap
  
 
ale tu nie chodzi o moce .. chodzi o sztuke dla sztuki zeteca turbo chyba w Polandii jeszcze nie mamy a moze jest juz ?

a jednak byl juz zetec 1.6 turbo ..

''mialem uturbionego zeteca 1,6 w escorcie..ladowanie ok. 0,4 - 0,5 silnik nieodprezony niekuty..przejechalem 50tys, wyjalem turbo i sprzedalem autko...problemow z silnikiem brak wiec zetec nadaje sie na doladowania....''

zagaje do tego zioma



[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-13 13:42:49 ]
  
 
Cytat:
2007-11-13 13:30:53, maciek701 pisze:
ale tu nie chodzi o moce .. chodzi o sztuke dla sztuki zeteca turbo chyba w Polandii jeszcze nie mamy a moze jest juz ? a jednak byl juz zetec 1.6 turbo .. ''mialem uturbionego zeteca 1,6 w escorcie..ladowanie ok. 0,4 - 0,5 silnik nieodprezony niekuty..przejechalem 50tys, wyjalem turbo i sprzedalem autko...problemow z silnikiem brak wiec zetec nadaje sie na doladowania....'' zagaje do tego zioma [ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-13 13:42:49 ]



Jak by to bylo w miare tanie, zalozlbym to dla samego efektu blow-offa Ze tak powiem "sapanie" sprawia ze dostaje gesiej skorki
  
 
Cytat:
2007-11-13 13:28:05, axe_xa pisze:
to zalezy do czego auto ma słuzyc....i jaki mamy budzet.Pewnie juz to bylo ale wydaje mi sie ze prostszy byl by swap na N7A.Chcac wydac 2000zl na czesci pod turbo ktore watpie zeby dalo silnikowi przy tak niskich nakladach 150km lepszym rozwiazaniem jest swap


silnik NA nigdy nie będzie miał szans w porównaniu z turbodoładowanym o porównywalnej mocy że o przyjemności z jazdy nie wspomne
  
 
Dośc ciekawe ,tylko robic cos dla sztuki???? moim zdaniem jak sie brac to ostro,swego czasu chciałem i dalej mi to po główce chodzi ale na ta chwile finase nie pozwolą (niestety)więc robimy ZETECA ok 145 konnego inną metodą.
  
 
ja poki co sie luźno przymierzam.. do seryjnego zeteca konkretnie nie dmuchniesz, trzeba by bylo sprowadzac kute graty, odprezac i jeszcze w cholere innych modyfikacji wprowadzac... a na koniec oddac profi firmie do strojenia, a to juz koszta beda liczone w tysiacach zl, nie stac mnie na to

czekam na info od tego goscia ktory wydrutował 1.6 turbo.. zobaczymy, co powie..

Jesli daloby sie dmuchnac chociaz te 0,4 bara bez strojenia to by mnie w pelni ustawialo, wowczas koszty zamkna sie w cenie kolektora i turbiny (po konsultacjach z fachowcem wiem,ze wtryskow przy takim sofcie nie trzeba zmieniac, najprawdopodobniej wystarczy sam regulator cisnienia i pompa). a wiec jak sie dobrze pochyta moze nawet <1500zl.

Najbardziej mnie zastanawia ta elektronika.. kiedys moj starszy kolega dokladal turbine do Fiata Tipo 1.4 na gazniku .. tylko bylo to bardzo dawno, w czasach gdy mialem 17 lat i jeszcze niebardzo sie orientowalem, ale pamietam,ze to jezdzilo bez zadnej dodatkowej elektroniki. tyle,ze to byl gaznik, nie wiem czy na wtrysku by przeszlo..

ale takie autko byloby fajne nawet przy tak malym doladowaniu uczucie rozkrecania sie turbinki byloby baaardzo przyjemne no i bylaby to taka ciekawostka znajomych moznaby zaskoczyc bo swap to taki malo efektowny cos. hmm kurde bede myślał


[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-13 20:43:27 ]
  
 
no i mam odpowiedz :

''zadnego dziwnego sterowania nie bylo, byl dodatkowy wtryskiwacz i jakies
proste sterowanie elektryczne.. intercooler byl zalozony. proponuje
zadzwonic do P. grabowskiego on to instalaowal i wszystko wie..
dodam tylko ze silnik 1,6 spokojnie wytrzymal te 0,6 bara i nie bral oleju,
wiec luzik, na hamowni nigdy nim nie bylem ale mial ok 150KM przy a3 1,8T
szedlem rowno a czasem nawet z przodu wiec takie mial osiagi i spokojnie
wytrzymywal to zetec czyli ty przy 1,8 mozesz spokojnie celowac w moce 100KM
z litra. ''

brzmi dobrze


[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-14 17:48:49 ]
  
 
Okej, tak czytalem kilka watkow podobynych do tego, przeczytalem wszytskie strony na temat turbo do Zeteca i jakos dalej mam opory. Bo myslalem grubo nad tematem turbo, nawet juz kolektor od RST mialem nagrany. Okej orurowac nie problem, smarowanie tez sie zrobi, pytanie moje o wtryski, czy dokladamy extra wtrysk czy moze wstawic mocniejsze wtryski z jakiegos 2.0? A jeszcze co mnie nurtuje to fakt sterowania ta turbina, mianowicie normalnie to jak wiemy dziala w pewnym zakresie obrotow, a jak tutaj na sofcie bedzie to wygladac? wolna amerykanka? Bo jesli to juz lepiej jest sie zabawic w kompressor jako moja druga opcja, totalnie bez ingerencji w silnik.
  
 
Łał bede sledził jednak ten temacik jeszcze bardziej szeroko otwartymi oczmi bo 150 KM z 1,6 czyli moj silnik by został. Ciekawe czy ten gosc to co wymontował z tego essa ma ten cały osprzet do sprzedania? Albo jakies szczegóły co z czego brał i co przerabiał w silniku
  
 
jesli chodzi o dawkowanie paliwa to sa 2 mozliwosci - albo zakladasz wydajniejsza pompe i regulator cisnienia paliwa albo montujesz dodatkowy wtryskiwacz w kolektorze dolotowym sterowany np podcisnieniem, albo moze podpiac go jakos do seryjnego ECU no a w wersji z elektronika moglby nim sterowac smt6.Wymiana wszystkich wtryskow przy doladowaniu rzedu 0,4 - 0,6 bar mija sie z celem. osobiscie sklanialbym sie ku pierwszej opcji - mniej drutowania. a tego pytania co do sterowania turbiny nie kumam turbina sterujesz wastegate'em ustawiajac maksymalne doladowanie i tyle.. a to uczucie jakby 'wlaczania sie' przy pewnych obrotach wynika z rozkrecania sie wirnika na skutek zwiekszonego przeplywu spalin. Wazny jest tez dobor odpowiedniej turbiny do danego silnika.. jesli bedzie za duza to silnik bedzie musial osiagac wysokie obroty, zeby ja rozkrecic - bedzie duzy lag. a kompresor to jest lipa.

osobiscie nie wierze w te 150KM w niezakutym i nieodprezonym 1.6 ale kto wie.. podobno zeteci sie dobrze uturbiają




[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-14 23:01:14 ]
  
 
jakos słabo to widze, o,6 na serii i nie odprezonym silnku :| i te niby 15o koni
  
 
Okej, przekonales mnie. Przelcialem Allegro w poszukiwaniu i o to moje propozycje:
kolektor od RST to juz tylko szrot zostaje. Co do intercoolera to mozna by wziasc z jakiegos TD np. z Mondeo albo Essa, ewentualnie z Astry TDI? rurki sa szeroko dostepne. Dobor turbiny, na stronie Grabowskiego jest wykres i tabelka z doborem turbiny. Pytanie uzyc oryginalnej turbiny od RST czy moze jakas oryginalna fordowska TD? Ok wiec kto sie chce tego podjac na serio? Ja moglbym o ile wroce do PL w przyszlym roku jesli nie to niema sensu! Aha no a druga sprawa to stan silnika... Trzebaby doliczyc koszty ewentualnych napraw badz tez grubego przegladu, przeciez niemamy pewnosci ze bebechy sa w super stanie! Zamontujemy taki zestaw i sie rozleci po paru jazdach. Plus koszt hamowni ale to grosze w porownaniu do calego biznes planu! 150hp to moze za duzo powiedziane ale 120 do 130 to mysle lekko sie da, przy czym to moment pojdzie grubo do gory a to jest najwazniejszy parametr. Obecnie w 1.6 jest okolo 130Nm jak pojdzie do 180 a moze 200 niewiem to bedzie juz sukces. Niewiem czy nie tzreba bedzie przesunac chlodnicy z wiatrakiem lekko ku przodowi, tam jest malo miejsca ale jakos to w TD montuja wiec moze. Warto by tez sie pokusic przy okazji o przeplywomierz od 2.0 jakis porzadny kolektor wydechowy i wydech z wieksza srednica i prawdopodobne wykopanie srodkowego tlumika i niewiem jak z katalizatorem zrobic moze poprostu zostawic obudowe i wyspawac przelot, koncowy jakis przelotowy koniecznie. Czy wstawianie walkow od 2.0 czy 1.8 tez moze by mialo sens przy okazji przegladu. i moze wtryski od 1.8 razem przy zmianie kolektora i przepustnicy? Ciekawe ile by to mogla nam dac? Ja bym jeszcze doliczyl uszczelke pod glowice laserowo wycieta z metalu, na wypadek jakby wyleciala w przyszlosci.




[ wiadomość edytowana przez: LobsterMan dnia 2007-11-15 10:04:27 ]
  
 
no wiec tak.. turbina najlepiej od RST, tylko ciekawe jak z dostepnoscia. Raczej nie aplikowalbym turbo z diesla doi benzyny - jest kilka roznic mniedzy innymi inne temperatury spalin ... moga byc niepotrzebne komplikacje pozniej.. generalnie turbina moze byc praktycznie dowolna z benzynowego silnika, ale skoro masz kolektor od RST to wypadaloby poszukac rowniez turbo oraz downpipe od niego. no i ta najbrudniejsza robota bylaby z glowy Silnik musi byc w dobrym stanie to fakt. Jedyny sluszny wydech w turbo to przelot - a wiec kat i srodkowy out. przeplywomierza nie trzeba bedzie ruszac raczej. a co do walkow to oczywiscie,ze mozna,z tym,ze to jeszcze bardziej obciazy silnik.. i na pewno obnizy jego trwalosc. uszczelka pod glowica mozna by wstawic nieco grubsza tak ze 2mm, to by lekko odprezylo motur ja poki co bede kompletowal czesci, choc jeszcze sie waham bo mam 1.8 w bdb stanie i troche mi go szkoda, na wypadek ewentualnego bum nowy blok w fordzie 4300 zl .... choc mam w garazu jeszcze kompletny 1.3 tez w bdb stanie na czarna godzine.. tak sobie myslalem czy by na nim nie poeksperymentowac bede cos kombinowal w przerwie swiatecznej



[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-15 12:47:10 ]
  
 
Cytat:
2007-11-15 10:33:35, maciek701 pisze:
(...) choc mam w garazu jeszcze kompletny 1.3 tez w bdb stanie na czarna godzine.. tak sobie myslalem czy by na nim nie poeksperymentowac (...)



1.3 turbo, heh
  
 
zapowiada sie pieknie
bede sledzil ten watek bo uturbianie bardzo mnie interesuje
a co ze sterowaniem...w takim sofcie nic nie trzeba robic
  
 
to zależy ... jesli robisz opcje z dodatkowym wytryskiem na kolektor to trza bedzie smt6 lub cos na tą modłę uskutecznic. Ale osobiscie odradzalbym to rozwiazanie bo beda jaja zeby dostarczyc rownomierna mieszanke do wszystkich cylindrow... a to juz jest proszenie sie o bum lepiej kupic reg cisnienia paliwa, a seryjna pompa moze nawet wystarczy, skoro do wszystkich silnikow EFI jest taka sama (tzn ze jesli montuja ja i do 2.0 i do 1.6 i 1.8 to w tych drugich ma rezerwe wydajnosciowa) i pokombinowac. przy odrobinie szczescia obejdzie sie bez strojenia .. chociaz mocno w to wątpię, bo jednak nawet przy malym doladowaniu trzeba mieszanke zmodyfikowac.. i zaplon przestawic.
poza tym smt6 to juz jest baaaaaaaardzo fajna zabawka i daje ogromne mozliwosci .. zeby to mialo rece i nogi musi byc.


[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-15 13:05:45 ]
  
 
Powracajac do tematu, to widzialem na zdjeciach Zeteca 1.6 turbo, nawet napisalem mejla do goscia. Grabowski to montowal. Ale samemu tez moznaby sprobowac sil. Gdyby nie elektronika to juz bym sie dawno za to zabral. Teraz mowisz ze moze obejsc sie bez elektroniki. Powiedzmy ze regulator cisnienia paliwa zalatwi sprawe na seryjnych wtryskach, okej potrzebny bezie jakis soft zeby sie podlaczyc i zobaczyc jaka mamy mieszanke i regulowac ja w sumie przydal by sie zegar AFR. Kiedys mialem essa na gaz i mialem soft wiec regulowalem sobie to podczas jazdy nie tak jak robia to gazowniki w warsztacie a potem kupa bo gasnie na luzie Mysle ze cos takeigo by sie przydalo zeby sie podlaczyc pod komp i wyregulowac to bo bedziemy dmuchac wiecej i wiecej wtryskiwac paliwa. trzeba proporcje ustawic. a co z tym przesunieciem zaplonu? Moglbys wytlumaczyc jak sie za to zabrac czy zrobic? Jesli si eza to zabiore to zamowie laserowo wycinana uszczelke pod glowice 2mm z metalu, troche odprezy ale bedzie trzymac kompresje, a z Turbo to juz napewno spokojnie nie bede jezdzic. A jeszcze pytanie moje na temat Lambdy, jak wstawimy downpipe to trzebaby tez jakos ja wsadzic tam w odpowiednim miejscu zeby nie sypala bledami bo wejdzie w tryb awaryjny i znowu kupa. albo tak ja ustawic zeby nie czula ze jest cos nie tak. No i przepustnice bankowo z 2.0 ta mala gardziel w 1.6 nie przelknie tego.
  
 
no wiec tak dzis juz wiem na 100% ze bez elektroniki sie nie obejdzie. przepustnica zostaje, oszukasz ja za pomoca smt6 podobnie jak lambde. To samo z zaplonem, wpinasz wziazke z smt6 do czujnika halla i zaplonem sterujesz jak Ci sie podoba .. niestety w silnikach z wtryskiem wszystko sie opiera na tej nieszczesnej elektronice:/ ... ja przez swieta bede dlubal, pozdro i powodzenia
  
 
Cytat:
2007-11-22 21:20:37, maciek701 pisze:
no wiec tak dzis juz wiem na 100% ze bez elektroniki sie nie obejdzie. przepustnica zostaje, oszukasz ja za pomoca smt6 podobnie jak lambde. To samo z zaplonem, wpinasz wziazke z smt6 do czujnika halla i zaplonem sterujesz jak Ci sie podoba .. niestety w silnikach z wtryskiem wszystko sie opiera na tej nieszczesnej elektronice:/ ... ja przez swieta bede dlubal, pozdro i powodzenia



O ile wiem, to SMT6 nie bardzo sobie radzi ze sterowaniem zaplonem. Poza tym pokaz mi, gdzie w escorcie powyzej mk4 masz czujnik Halla. Proponuje lekture zasady dzialania EDISa, to sie troche wyjasni jak mozna sterowac zaplonem, ale przy soft turbo to nie jest konieczne.