Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() kieleczek LOB MEMBER A i C Warszawa/Grodzisk Mazowiecki | 2008-02-12 12:30:00 Moi drodzy,
Czy ktoś się orientuje jak szczegółowo wygląda kwestia sprowadzania samochodu ze Szwajcarii (jakich papierów wymagać itd.). Dość nagle (jakąś godzinę temu) okazało się że w czwartek (jeśli się zdecyduję) będę miał do odbioru samochód ściągnięty ze Szwajcarii. Jako że czasu mało a podekscytowanie duże, jeżeli ktoś wie co i jak proszę o info. Generalnie chodzi mi o kwestie formalne. Z góry dzienx |
![]() Jajecznica Toyota MR2 AW11 Zator | 2008-02-12 18:53:32 Przywóz samochodów do Polski z państw nie należących do UE
(z krajów trzecich) Importerzy, przed wyruszeniem po zakup samochodu do państwa spoza obszaru Unii Europejskiej, będą musieli zaopatrzyć się w paszport, wizę, gotówkę lub kartę bankową, wykupić ubezpieczenie graniczne lub Zieloną Kartę ( niektóre państwa wymagają ubezpieczenia wykupionego na ich granicy), jak też posiadać środki płatnicze na każdy dzień pobytu na terytorium tego państwa ( wysokość tych kwot ustala dany kraj). Trzeba będzie liczyć się też z tym, że w niektórych przypadkach importer lub przedstawiciel reprezentujący go przed administracją celną, będzie (wracając już z samochodem) składać w urzędzie celnym zabezpieczenie na poczet cła i podatków. Przy wyjeździe z kraju, na granicy, będzie przechodził kontrole przeprowadzane przez Służbę Celną i Straż Graniczną. Po powrocie do Polski, importer z zakupionym samochodem osobowym, na granicy ponownie przejdzie kontrole graniczne jak też zobowiązany będzie dokonać zgłoszenia celnego przywożonego pojazdu samochodowego na wspólnotowy obszar celny. Dokumenty jakie będzie zobowiązany okazać to: dowód kupna – sprzedaży, dowód rejestracyjny ( dopuszczenie pojazdu do ruchu) jeżeli pojazd był zarejestrowany lub w przypadku wyrejestrowania pojazdu – dokument o wyrejestrowaniu i , ubezpieczenie pojazdu, w przypadku samochodu nowego – świadectwo homologacji. W przypadku, gdy importer chce skorzystać z preferencyjnych stawek celnych wynikających ze Wspólnotowej Taryfy Celnej dokumentem koniecznym jest również dowód pochodzenia pojazdu. Gdy wszystkie dokumenty i samochód nie będą budzić zastrzeżeń, samochód będzie mógł zostać dopuszczony do obrotu na granicy, jeżeli właściwość urzędu granicznego to przewiduje, lub zostanie zastosowana procedura tranzytu i wymagane będzie zabezpieczenie (o ile samochód nie jest już objęty procedurą tranzytu). W przypadku zastosowania procedury tranzytu samochód będzie musiał zostać przedstawiony w urzędzie celnym przeznaczenia wskazanym w zgłoszeniu tranzytowym, w terminie określonym w tym zgłoszeniu. W przypadku importu samochodów z krajów EFTA (Szwajcaria, Norwegia, Islandia), towary te w momencie wprowadzenia na terytorium Polski, objęte już będą procedurą tranzytu wspólnego. W odniesieniu do tych przewozów zastosowanie będą miały przepisy Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej. Wymagane będzie zaświadczenie o pozytywnej opinii polskiej stacji diagnostycznej o stanie technicznym pojazdu. W przypadku importu jednego nowego samochodu, importer zwolniony będzie z przedstawienia w urzędzie komunikacji wyciągu ze świadectwa homologacji wydawanego przez Ministerstwo Infrastruktury. Podstawą obliczenia cła będzie wartość celna pojazdu. Z kolei wartość celna powiększona o kwotę cła posłuży do obliczenia kwoty podatku akcyzowego, a wartość celna powiększona o kwotę cła i kwotę podatku akcyzowego - do naliczenia podatku VAT. Stawki celne obowiązujące przy imporcie towarów do UE z krajów trzecich, dla poszczególnych kodów CN nomenklatury towarowo-statystycznej Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich na 2004 r. zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 1789/2003 z dnia 11 września 2003 r. i opublikowane w Official Journal of the European Communities L 281, Volume 46, 30 October 2003. Aktualna na każdy dzień wersja TARIC – Zintegrowanej Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich, jest dostępna w postaci elektronicznej na stronie internetowej Komisji, pod adresem: http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/en/home.htm (po dniu 1 maja 2004 r. także w języku polskim). W Taryfie celnej Wspólnot Europejskich osobowe pojazdy samochodowe objęte są pozycją 8703. Generalnie, osobowe pojazdy samochodowe importowane do UE z krajów trzecich np. z USA, Japonii, i innych, obciążone są stawką celną w wysokości 10%, niezależnie od pojemności i rodzaju silnika oraz wieku pojazdu. W ramach umów preferencyjnych, które zostały zawarte pomiędzy UE a niektórymi krajami, stawki celne na samochody zostały obniżone i wynoszą przykładowo dla Turcji, Mołdawii, Bułgarii, Rumunii, Szwajcarii – 0%. Wysokość akcyzy , w zależności od wieku i pojemności silnika, będzie się kształtować podobnie jak teraz, tj. od 3,1 do 65%. Na koniec doliczony będzie podatek VAT – 22%. Dowodem odprawy celnej będzie, tak jak obecnie przy imporcie, dokument SAD. Z tym dowodem odprawy i pozostałymi dokumentami importer będzie mógł udać się do Wydziału Komunikacji w celu zarejestrowania samochodu, zgodnie z polskim Prawem o ruchu drogowym. Dlaczego lepiej dokonać odprawy celnej w Niemczech? Ponieważ z doswiadczeń innych wynika, że polscy celnicy bardzo często kwestionują (na co im niestety prawo celne pozwala) wysokość wartości zakupu wynikającej z umowy kupna i dokonują wyceny wg. swoich tabel. Ma to duży wpływ na wysokość opłat, zwłaszcza przy nieco starszych samochodach gdzie akcyza sięga nawet 65% wartości z umowy, zatem dokonując odprawy w Niemczech możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. |
![]() Jajecznica Toyota MR2 AW11 Zator | 2008-02-12 18:55:12 Lub poprzedni post w pigułce
* Z umową zakupu należy się udać do wydziału komuniakcji (Service des automobiles) i wykupić tablice wywozowe wraz z ubezpieczeniem. Koszt zależy od okresu ubezpieczenia (zawsze do końca miesiąca). W 2003 roku było to 196CHF. * W miejscowym urzędzie celnym nalezy obrać druki EUR-1 (świadectwo pochodzenia) oraz SAD i wypełnić je. Świadectwo pochodzenia potwierdza sprzedający. * Samochód kupiony w Szwajcarii musi być sprowadzony na teren UE, czyli musi być dokonana odprawa celna. Stawka cła jest zerowa , trzeba zapłacić tylko VAT. Z powodów o których później zalecane jest dokonanie tej odprawy nie w Polsce ale w Niemczech. Można to zrobić przy przekraczaniu granicy w Basel - w budynku Urzędu Celnego na przejściu granicznym z pomocą Agencji celnej (40 EUR za wypisanie papierów) * Po powrocie do kraju w miejscowym Urzędzie celnym składamy deklarację (możemy skorzystać z pomocy agencji celnej) i w zależności od wartości na Umowie zakupu i wieku pojazdu płacimy akcyzę. * Po otrzymaniu z UC zaświadczenia o zapłacie akcyzy (ca. 7 dni) z tłumaczeniami SADu i szwajcarskiego Dowowdu rejestracyjnego oraz zaświadczeniem z przeglądu technicznego rejestracyjnego zgłaszamy się do naszego wydziału komunikacji w celu rejestracji - opłaty w kraju to akcyza + ca. 1000 zł opłat związanych bezpośrednio z rejestracją. I to wszystko. Dlaczego lepiej dokonać odprawy celnej w Niemczech? Ponieważ z doswiadczeń innych wynika, że polscy celnicy bardzo często kwestionują (na co im niestety prawo celne pozwala) wysokość wartości zakupu wynikającej z umowy kupna i dokonują wyceny wg. swoich tabel. Ma to duży wpływ na wysokość opłat, zwłaszcza przy nieco starszych samochodach gdzie akcyza sięga nawet 65% wartości z umowy, zatem dokonując odprawy w Niemczech możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. |