Tempomat w dieslu (nie tylko?) automat przerobiony na manual

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ponizsza porada jest chyba glownie dla dieslow 2,5 TD przerobionych z automatycznej skrzyni na manualna, jednak być może tez mieć jakies zastosowanie do tak samo przerobionych jednostek benzynowych.

Po przerobce chcialem uruchomic tempomat przez samo wsadzenie raczki (oczywiście dwupinowej) z tempomatem, jednak tempomat wciąż nie dzialal. Rozpoczalem poszukiwania. Senator podpowiedzial ze może to być spowodowane brakiem selektora automatycznej skrzyni biegow (istotnie, oczywiście po wyjeciu skrzyni jest blad, ze nie ma podpietego selektora), a to z tego powodu ze w automatach nie ma pod pedalem sprzegla czujnika, który informuje tempomat o jego nacisnieciu, wiec selektor jest potrzebny do podawania informacji w jakim trybie jedziemy. Czujnik pod sprzeglem zastepowany jest przez przekaznik, sterowany z selektora kablem czarno-czerwonym przekazujacy dalej ten sygnal do komputera który ma zaimplementowana funkcje tempomatu. Najpierw zastanawialem się czy będę musial jednak nieszczesny selektor wpiac gdzies pod samochodem w dyndajacy kabel i ustawic go w pozycji „D”, ale kolejnej rozmowie Senator poradzil mi, abym gdzies poszukal przekaznika do którego ida trzy kable:
Pin 2 oraz 4: tu pojawia się prad po zaplonie – kolor czarny (u mnie kabel szedl jeden czarny i rozgalezial się w jednym ze stykow na oba piny) 0,75mm2
Pin 6: idacy do selektora kabel czarno – czerwony 0,5mm2
Pin 8: idacy do komputera kabel fioletowo – bialy 0,75mm2

Dosc szybko znalazlem ze w trojkacie pod maska jest dokladnie taka wiazka 3 kabli i dzieki temu znalazlem do którego przekaznika sa podpiete. Wszystkie pozostale piny w przekazniku sa puste, a i Senator zapewnial, ze każdy przekaznik w samochodzie ma na 100% inny zestaw kabli do niego dochodzacych, wiec nie ma innego wyjscia Oczywiście dla pewnosci lepiej wyjac kostke w która wchodzi przekaznik i sprawdzic czy kolory zgadzaja się z pinami.
Caly „myk” polega na tym żeby zmostkowac piny: 8 z 2 lub 4 (obojetne). Ja wyjalem przekaznik i zmostkowalem chwilowo kabelkiem (co widac na zdjeciu, wraz z miejscem w którym podstawka przekaznika się znajdowala). Pozniej pojechalem na probe i po kilku razach klikania w raczke zadzialalo (chyba jakos opornie mi raczka dziala). Oczywiście polecam zmostkowanie to jakims sposobem który będzie bardziej trwaly. Tu jest podany przykład



A teraz apropo dzialania. Tempomat zawsze mogę wlaczyc już od 30km/h. Przycisk zwalniania o te 2,5km/h czy iles tam (mi się wydaje ze skok to 1 do 2km/h) NIE DZIALA, ale nie ma się co tym przejmowac, bo nie we wszystkich modelach to dziala. Przycisk przyspieszania dziala ok, tak samo jak przycisk wylaczenia tempomatu. Oczywiście czujnik w hamulcu mam czteropinowy i jest ok. – rozlacza zaraz po nacisnieciu. Ze sprzeglem i jego naciskaniem oczywiście trzeba myslec, bo po nacisnieciu obroty ida do gory jak glupie, bo komp mysli, ze samochod zwalnia i daje wiecej gazu. Tak wiec najpierw trzeba wcisnac przycisk w manetce wylaczajacy tempomat, lub po prostu wcisnac hamulec (chyba zawsze to robimy przed nacisnieciem sprzegla w momencie hamowania). Ogolnie DZIALA CACY Dzieki SENATOR
  
 
Dodam tylko ze szukalem, ale nie znalazlem w samochodzie wiazki do czujnika pod pedalem sprzegla, wiec raczej nie ma mozliwosci jego podlaczenia (bez kombinowania typu ciagniecie dodatkowych kabli itd...).


[ wiadomość edytowana przez: Cleber dnia 2008-02-23 20:24:23 ]
  
 
W zwiazku z wieloma pytaniami na priva podaje jeszcze kilka informacji byc moze przydatnych co po niektorym Mam nadzieje ze cytowani autorzy sie nie obraza za cytaty

Cytat:
Witam, zrobilem tak jak opisales i nic! Dalej nie działa tempomat. Moze jeszcze coś zrobiles ze zadziałalo w twojej omedze, lub masz coś podlączone jeszcze??



odp:

Nic wiecej poza tym co opisalem nie robilem lub nie pamietam o tym... Sprawdz czy:

1. Na pewno masz odpowiednia raczke z tempomatem do diesla gdzie tylko w dwoch pinach (po skosie) sa kabelki, a dwa piny pozostale sa kompletnie puste??? W raczkach do benzyn wszystkie cztery piny sa pelne.

2. Na pewno jedziesz ponad 50km/h i przyciskasz odpowiedni przycisk w tempomacie? (ten z wypustka, na gorze, od strony przedniej szyby)

3. Jezeli masz przerobionego automata na manuala to czy zwarles na pewno we wtyczce przekaznika odpowiednie dwa piny? [czarny - (nie czarno-czerwony!) - z fioletowo bialym]

4. Sprawdz ilu pinowy masz wlacznik swiatel hamowania - zdejmij gabke "znad nog", potem odkrec plastikowy przewod powietrzny i przelacznik sie ukazuje. Wyjmij wtyczke i zobacz ile ma pinow przelacznik (ma miec 4).

5. Tez masz automata przerabianego na manual? Jezeli tak to jak mozesz zapodaj bledy ktore obecnie wypisuje Ci komputer automatu (numery). Moze cos sie dojdzie po bledach jezeli nie byl przerabiany - byc moze blad z selektorem cos knoci?


Kolejne pytanko:

Cytat:
W jednym z Twoich postow przeczytalem ze masz tempomat w swoim dieselku. Ja tez chcial bym miec, tylko ze kupilem manetke z 4 przewodami zamiast z 2, moj blad mam schemat jak ja przerobic, tylko niemoge znalesc wartosci rezystancji jakie ma miec... bylbym bardzo wdzieczny gdybys mogl wyjac swoja manetke i zbadac rezystancje rezystowow w niej..



Oki to tak:
Nie rozbieralem raczki bo nie wiedzialem jak i nie chcialem jej oszpecic, ale mysle ze skoro wsystko jest na rezystorkach to powinno wystarczyc to co zrobilem czyli jak sa dwa piny to podlaczylem do nich miernik i mierzylem

1. Gdy nic nie jest wcisniete: 666 Ohm

2. Gdy jest wcisniete "zerowanie" czyli ten najwiekszy przycisk wylaczajacy tempomat: 1594 Ohm

3. Gdy jest wciskane "zwalnianie" czyli gora od strony kierowcy: 154 Ohm

4. Gdy jest wciskane "przyspieszanie oraz zapamietywanie predkosci" czyli z wypustka od strony szyby: 61 Ohm

Jezeli komus sie uda przerobic raczke cztero na dwu pinowa to fajnie jak by napisal o tym krotki tutorial wraz z fotkami do dzialu porady


[ wiadomość edytowana przez: chemik333 dnia 2008-03-05 21:05:02 ]
  
 
Mam prosbe do kolegi z Cytatu podeslij mi ten schemat przerobki z 4 kabli na 2.Wartosci kolega chemik333 podal wiec cos moze sie uda zrobic.